sokerirasituksesta tuli mieleen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja :(
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
?

:(

Vieras
tietääkö kukaan onko tutkittu, mitä haittaa lapselle on/voi olla myöhemmässäkin elämässä, jos on syntynyt äidille jolla on raskausajan diabetes mutta sitä ei ole todettu eikä hoidetukaan?

mietin vaan onko tytöllä jossain vaiheessa ongelmia siitä :(
itse kyllä epäilin kovastikin ettei kaikki ollut kunnossa, söin mahd. terveellisesti mutta kätilönkin sanojen mukaan selvä "sokerivauva"...

Itse asiassa just luin karppaus.infon keskustelupalstaa ja siellä oli yks, nyt aikuinen, jonka äidillä oli ollut rd ja itse on koko elämänsä joutunut kamppailemaan sokeriarvojensa vuoksi.

Eli ei välttämättä mitään, voi olla, että sokerivaivoja lopun elämää. Sitähän ei tiiä, mistä tuo ton juttu sit johtuu, mut hän itse epäili, että tuosta äidin raskausajan diabeteksesta.

Lapsella itselläänkin voi olla myöhemmin (aikuisena tai aiemmin lapsena) sokeriaineenvaihdunnan häiriöitä, lihavuutta, metabolista oireyhtymää. Mutta neuvoalseurannoillahan se on havaittavaissa. Itselläsi on tietsyti myös riski em. juttuihin, joten elämäntavat kuntoon jos eivät vielä ole.

Alkuperäinen kirjoittaja hei:
Itse asiassa just luin karppaus.infon keskustelupalstaa ja siellä oli yks, nyt aikuinen, jonka äidillä oli ollut rd ja itse on koko elämänsä joutunut kamppailemaan sokeriarvojensa vuoksi.

Eli ei välttämättä mitään, voi olla, että sokerivaivoja lopun elämää. Sitähän ei tiiä, mistä tuo ton juttu sit johtuu, mut hän itse epäili, että tuosta äidin raskausajan diabeteksesta.

jotain tällaista oon epäillyt itekin...
neuvolassakin kysyin, mut jotai ympäripyöreetä vastaukseks.