Sokerirasituksesta raskauden aikana, tietääkö joku?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja odotus
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

odotus

Vieras
Hei!
Mulla siis raskaus puolessa välissä nyt, kolmas lapsi tulossa, aiemmin ei raskausaikana sokeriongelmia ole ollut ja painoindeksi on ollut alle 25 ennen raskautta.
Ekassa raskaudessa tekivät sokerirasituksen(pissassa oli sokeria) mut se oli ok, ja pissan sokeri johtui kuulemma siitä et munaiset "laski" läpi kun olin edellisenä iltana syönyt jotain supermakeaa.
Toisessa raskaudessa ei ollut koskaan mitään, lapsi oli kyllä aika iso, mut ei siis sokeriongelmia.
Nyt neuvolassa puhuivat jo raskauden alussa et sokerirasitukseen joudun, kun oon yli 25-v ja kai tuo kakkosen painokin vaikuttais.
Mulla ei mitään oireita, syön äärimmäisen terveellisesti allergioiden ym takia ja mulla on muita ongelmia olllut raskaudessa paljon(oma terveys, sydänseurantaa jatkuvasti itsellä siis jne) ja en millään haluaisi sinne sokerirasitukseen kun oon henkisesti ihan lopussa kaiken lääkärissä ja sairaalassa ramppaamisen kanssa ja tuntuu etten ylimääräistä jaksaisi.
Ja kun kuitenkin tuo sokerirasituksen tekeminen olisi ikäänkuin varmuudenvuoksi tehty, ei siis mitään oikeaa syytä siihen.
Voinko kieltäytyä siitä?
Toki jos pissassa on sokeria tms niin menen mut nyt vaan en mitään "varmuden vuoksi tutkitaan"-juttuja jaksaisi.
Tulipas pitkä juttu, mut osaako joku mitenkään kommentoida?
Kiitos!

Voi juma, että ihmiset jaksaa tästä sokerirasituksesta. Ei se nyt niin iso juttu ole. Muutama tunti labran odotushuoneessa. Voi vaikka lueskella ja ottaa rennosti. (No ok, ap:lla ehkä voi lasten hoito olla ongelma.)

mulla ei ole kahden aikaisemman raskauden aikana tehty sokerirasitusta, mutta tämän kolmannen kohdalla tehtiin. Siitä syystä, että se on otettu käytännöksi kaikkien kohdalla suurien syntymäpainojen vuoksi, repeämien ja lasten vaurioitumisten ennaltaehkäisyn vuoksi.
Poikkeuksena oli jos on aikaisemmin tehty ja se on ollut ok. Itse en nähnyt mitään syytä kieltäytyäkään, hyvähän se on että ajatellaan ennaltaehkäisevästi minua ja lasta.

Voit kieltäytyä kaikista tutkimuksista jos haluat, ultrat, labrakokeet ja jopa koko neuvolasysteemi ei ole pakollinen. Mutta vaikka kuinka söisit terveellisesti, niin sokeri voi kohota mikäli siihen alttius on.

No eihän sun pakko ole mihkään tutkimuksiin suostua, jos et halua. Ihan tarkkaan ottaen, sun ei tarttis käydä kun sen verran neuvolassa, mitä vaaditaan kela-tukiin. Eri asia on sitten, että onko se fiksua.
Nykysuositusten mukaan tuo vaan tehdään kaikille. Ite olen painoindeksin mukaan alipainonen ja lapset olleet vähän alle 3500 syntyessään, eikä muutenkaan mitään ole ollut. Silti tosiaan olin sinä sokerirasituksessa. Turhaltahan tuo tuntu. Rajoja on muuten tiukennettu myös aiemmasta, eli uuseemmat jää "kiinni" tuossa nykyään.

Meille tulossa kanssa kolmas lapsi. Mä olin toisesta silloin sokerirasituksessa, koska pissassa oli sokeri, mitään häikkää ei kuitenkaan ollut. Olin syönyt tosiaan edellisenä iltana pirusti makeaa. :D No, nyt kolmosen kohdalla sovittiin lääkärin kanssa, että menen sokerirasitukseen vasta sitten, jos pissassa näkyy sokeria. Ei siitä kannata ottaa mitään stressiä, eikä tosiaan oo mikään pakollinen. En mä sitä litkua haluis tieten tahtoen mennä juomaan, mutta jos kyse on kuitenkin minusta ja vauvasta, niin sen ilman muuta tekisin uudestaan.

Rv 22+5. :heart:

mulle on molempien raskauksien aikana tehty sokerirasitus 2 kertaa (yhteensä siis 4 kertaa) ja koskaan ei ole ollut arvoissa mitään vikaa eikä edes sokeria pissassa.

ei se lääkäri sinua huvikseen sinne käske että kiusata saisi vaan sinun ja lapsen voinnin varmistamiseksi. En mäkään olis enään 4:ttä kertaa halunnut mennä mutta lapsen takia menin.

Tietenkään ei tarvitse suostua. Ei tarvitse käydä neuvolassakaan (ainakaan vielä) jos ei halua =)

Mä en kyllä kieltäytyisi mistään, mikä varmistaa, että lapsella on kaikki ok (ja itsellä myös). Eihän tuo edes maksa mitään muuta kuin sen vaivan, että on syömättä yön ja makoilee kaks ja puol tuntia terveysasemalla. Voi vaikka jatkaa kesken jääneitä yöunia, jos tarvi liian aikasin nousta.

Etuoikeushan se on, että tuollainen koe tehdään. Oikeasti se kannattaisi tehdä kaikille raskaana oleville, raskausdiabetes kun voi tulla, vaikkei kuuluisi riskiryhmään. On vaan liian kallista kustantaa kaikille.

meillä näin:

-kunta ei ota kaikilta rasitustestiä automaattisesti
-miulla eka lapsi normipainolla ilman ongelmia
-oma painoindeksi nykyisessä raskaudessa normaali, ei sokereita pisussa ekassa eikä tässä tokassa.
-rakenneultrassa todettiin lapsi viikkoa isommaksi, tarjosivat rasitustestiä

neuvolassa sanoivat sitten, että jos ei halua rasitukseen, voi saada kotitestilaitteen sokerien seuraamiseen (seurantaa tehdään muutama kerta päivässä, pari-kolme päivää). eli vaihtoehtojakin löytyy tolle rasitukselle.

Tietenkin voit, mutta on se kyllä naurettavaa kun jaksetaan kitistä yhdestä sokerirasituksesta. Juu, onhan se ärsyttävää mutta siinä vaiheessa kun itsellä todettiiin diabetes niin kyllä se sokerirasitus tuntui hyyyyyyvin pieneltä.

Mä jouduin ekaa odottaessa sokerirasitukseen, koska vauva näytti kasvavan liian vauhdikkaasti. No, nalkkiinhan jäin, mutta onneksi selvisin pelkällä ruokavaliolla. Ei siis tarvinnut insuliineja alkaa pistämään. Poika syntyi rv 40+1 ja painoi 3800g.

Tästä toisesta jouduin sen takia, että ekaa odottaessa oli raskausajan diabetes. Tänään oli siis toinen kerta rasituksessa tän raskauden aikana. Eka rasitus oli ok, mutta katsotaan minkä tuomion tällä kertaa saan. Vaihtoehtona tosiaan oli verensokerin seuraaminen kotona joitakin päiviä, mut valitsin tän kaks tuntia terkkarin odotushuoneessa kökkimistä.

Kiitos vastauksista!
Joo, siis en missään tapauksessa ole vastaan mitään normaali kontrolleja ja arvostan terveydenhuoltoa ja mahdollisuuksia seurantaan ym,mutta nyt vaan on oma jaksaminen aika finaalissa, mun sydänongelmat on siis ihan pahoja,sairaalassa ramppaan niiden takia, niiden takia en saa nukuttua ja raskauspahoivointi kesti alusta asti kuukausia jne.
Eli olen vaan niin väsynyt lääkäreihin, labrakokeisiin ja sairaalaan.
Neuvolassa käyn toki säännöllisesti, samoin ultrat ym, enkä mitenkään haluaisi riskeerata vauvaa, mutta just sitä mietin et olisko sen rasituksen voinut tehdä vasta jos sokeria pissassa näkyis, eli ei "etukäteen varmuuden vuoksi". Mulla on siis paastoverensokeri katsottu, se oli ok, samoin sokerit muutenkin, ne on aina samalla tuolla sairaalassa tsekattu.
Ja ultrien mukaan vauva ei nyt ole iso.
Mulle ei ole lääkäri määrännyt sitä sokerirasitusta vaan ihan vaan terveydenhoitaja sen sanoi silloin alussa et nykyään melkein kaikille tehdään.
Mut kai mä sit vaan menen sinne, jos se on vastuutonta ja tyhmää olla menemättä..

Alkuperäinen kirjoittaja jennimamma:
meillä näin:

-kunta ei ota kaikilta rasitustestiä automaattisesti
-miulla eka lapsi normipainolla ilman ongelmia
-oma painoindeksi nykyisessä raskaudessa normaali, ei sokereita pisussa ekassa eikä tässä tokassa.
-rakenneultrassa todettiin lapsi viikkoa isommaksi, tarjosivat rasitustestiä

neuvolassa sanoivat sitten, että jos ei halua rasitukseen, voi saada kotitestilaitteen sokerien seuraamiseen (seurantaa tehdään muutama kerta päivässä, pari-kolme päivää). eli vaihtoehtojakin löytyy tolle rasitukselle.

Voi vitsi, jos toi olis mahdollista niin mielummin tuon tekisin! Iso kiitos kun vastasit, voin kysyä neuvolasta onko täällä tuollaista mahdollisuutta, helpottaisi kovasti!!

ei kannata kieltäytyä, se on omaksi ja lapsesi parhaaksi. se on ihan pikku juttu, pari tuntia sun elämästä, ei oo iso uhraus.

-kerran kokenut, pian uudestaan menevä

Ja kaikille jotka vastas et se on pieni juttu, niin oon oikeesti samaa mieltä normaalitilanteessa, mut kun oon viettänyt useita vuorokausia sairaalassa,ja muutenkin viikottain verikokeissa, sydänfilmeissä ym juossu, eikä loppua näy, ensin pahoinvoinnin vuoksi, sitten sydänongelmien ym, niin jotenkin ihan kaikki ylimääräinen tuntuu ylivoimaiselta. Ja toi pahoivointi vaivaa edelleen joskus, joten sen sokerilitkun juominen tuntuu siksikin aika haasteelliselta.
Varsinkin kun lapsille täytyy järjestää aina hoitaja ja inhottaa aina vaivata isovanhempia joilla on omiakin vaivoja ja menoja, eikä mieskään voi jatkuvasti olla pois töistä.

Normaalisti en siis kokisi ongelmaksi enkä valittaisi, mut nyt en jaksais varmuuden vuoksi mitään ylimääräistä.

Yhteistyössä