Soitin esimiehelle ja ilmoitin, että lapsi on sairaana ja hän...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ottaa päähän
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Työnantaja on niuho, jos valittaa noin vähäisistä poissaoloista, joissa ei ole mitään epäselvää. Tietenkin on eri asia, jos poissoloja olisi enemmän. Lisäksi työantajalle EI KUULU PÄTKÄÄKÄÄN mikä tauti lapsilla on tai paljonko on kuumetta. Th:n/lääkärintodistus riittänee jos työantaja niitä vaatii.

Alkuperäinen kirjoittaja JonnaÄiti:
Alkuperäinen kirjoittaja 5:n äiti:
No on tos kyl aikapaljon poissaoloja ja se on täyttä kukkua, ettei mies voi olla poissa työstään. Sorry vaan. Miehellä on aivan yhtälainen oikeus/velvollisuus hoitaa sairaita lapsiaan. Vrt. miehen oma sairastuminen/loukkaantuminen.

Omat poissaoloni jaan mihen kanssa 1:1 ja voin etätyöskennellä kotona lasten sairastaessa. Järjestelykysymys.

Sä et tiedä selvästikään mikä on paljon :)

Peesi tähän. Plus on aika paljon ammatteja, joita ei voi hoitaa etätyönä... Ja poissaoloja ap:lla lasten sairastelujen vuoksi on aika VÄHÄN.

Alkuperäinen kirjoittaja tuittu:
Jos mies on esim. yksityisyrittäjä, rekkakuski tai laivassa töissä tms. ? On paljon ammatteja joista ei todellakaan olla poissa kovinkaan helposti.

Niin ja ap:n ammatissa sitten voi? Samanlainen tappio se kuule on ap:n työnantajalle, mitä sille yksityisyrittäjälle tai rekkakuskille. Mikäli mies on seilaamassa Tyynellämerellä tai ajamassa rekkaa Espanjassa, niin se on mielestäni silloin ymmärrettävää sen pestin loppuun (ja vain siihen) asti.

Mun mielestä sä oot ollut aika vähän pois. Mulla on yks kollega, 3 lapsen yh ja melkein joka viikko pois kun kaksi lapsista sairastaa tosi paljon. Eikä kukaan meillä onneksi siitä valita. Ennemmin säälittää, kun joutuu käymään useana yönäkin päivystyksessä, että miten jaksaa.

Jos pystyt, niin yritä olla välittämättä. Sulla on oikeus hoitaa sairasta lasta kotona. Ite en selittelis mitenkään poissaoloja. Siis toki toimittaisin todistukset, mutten pyytelisi anteeksi. Laki on sun puolella.

"Tilapäinen hoitovapaa 4 työpäiväksi
Kun alle 10-vuotias lapsesi sairastuu äkillisesti, voit jäädä pois töistä hoitamaan häntä tilapäiselle hoitovapaalle. Se voi kestää enintään 4 työpäivää. Tilapäistä hoitovapaata voi käyttää kumpi tahansa vanhemmista, muttei yhtä aikaa. Hoitovapaa on tarkoitettu sairaan lapsen hoitamiseksi tai hoidon järjestämiseksi. Oikeus hoitovapaaseen on myös vanhemmalla, joka ei asu lapsen kanssa samassa taloudessa. Työnantajan ei tarvitse maksaa palkkaa tilapäisen hoitovapaan ajalta. Tilapäinen hoitovapaa perustuu työsopimuslakiin (työ- ja elinkeinoministeriö)."

Tää on kopioitu kelan sivuilta ja siellä on linkki tuohon työsopimuslakiin. Aika selvästi sanotaan, että hoitovapaa on tarkoitettu sairaan lapsen hoitamiseksi tai hoidon järjestämiseksi. Eli ei pelkästään hoidon järjestämiseksi.

Musta tuntu tänään ihan tyhmälle selittää että mikä lapsella on. Kun ei sen pitäisi kuulua esimiehelle. lapsi on sairas ja sillä siisti. Kaikesta kuulsi epäilys. Harmittaa jättää asia siihen, mutta toisaalta minulla on oikeus hoitaa sairasta ja lasta ja piste.
Toisaalta voisin soittaa esimiehelle ja sanoa, että minua ihmetytti hänen kyselynsä ja asenteensa. Sitten ehkä kuulisin mitä hän todella ajattelee.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Musta tuntu tänään ihan tyhmälle selittää että mikä lapsella on. Kun ei sen pitäisi kuulua esimiehelle. lapsi on sairas ja sillä siisti. Kaikesta kuulsi epäilys. Harmittaa jättää asia siihen, mutta toisaalta minulla on oikeus hoitaa sairasta ja lasta ja piste.
Toisaalta voisin soittaa esimiehelle ja sanoa, että minua ihmetytti hänen kyselynsä ja asenteensa. Sitten ehkä kuulisin mitä hän todella ajattelee.

Neuvoisin ettet tee näin. Mitä jos esimies oli väsynyt tms, eikä hän todellakaan tarkoittanut loukata sinua? Unohda ja anna olla.

Kyllä mä ainakin olen ihan kysymättä sanonut, mikä lapsella on jos olen pomolle soittanut etten voi tulla. Mikä valtionsalaisuus se muka on? Pomokin ymmärtää, kun sanon että Pekka alkoi oksentaa yöllä ja on kipeä.

Tosin me ollaan miehen kanssa vuorotellen kotona, jos lapset sairastaa. Ja aika usein ollaan viety mummolle hoitoon, ettei ole tarvinnut jäädä kotiin. Eri asia, jos ei mummoja ole, mutta en kyllä minäkään ymmärrä miksei mies voi vastavuoroisesti välillä hoitaa lapsia?

Kurjaa ja niin tutun kuuloista tuo esimiehen suhtautuminen ja kommentointi. Olen perhepäivähoitaja ja useasti kuullut vanhemmilta miten vaikeaa on jäädä töistä pois sairaan lapsen vuoksi. Vanhempi tuntee itsensä syylliseksi, lorvailijaksi ja ties mitä muuta vaikka syy on täysin pätevä. Esimiehet osaavat syyllistää aika taidokkaasti. Toki on ymmärrettävää, että siellä työpaikalla tulee omat ongelmansa kun tulee noita poissaoloja. Mutta se vaan pitäis jotenkin jäjestää niin, että homma rulaa.

Mua kyllä ottaa niin paljon luonnon päälle nyt tuo epäilys, että pakko tehdä asialle jotain. En voi vaan suvaita sitä, että ilman syytä heittää tuollaisia.Itse on lapseton, ilmeisesti ei ymmärrä lasten sairastamisesta tai infektiokierteestä mitään.

Mua kyllä ottaa niin paljon luonnon päälle nyt tuo epäilys, että pakko tehdä asialle jotain. En voi vaan suvaita sitä, että ilman syytä heittää tuollaisia.Itse on lapseton, ilmeisesti ei ymmärrä lasten sairastamisesta tai infektiokierteestä mitään.

Mä antaisin asian olla kuitenkin.

Itse voisin kuvitella, että kyseessä ei oo varsinainen epäilys vaan ehkä ihmetys siitä, miksi sinä aina olet pois eikä miehesi koskaan?
Koska tuo, ettei mies voisi / saisi olla pois on ihan kukkua.
Kyllä lasten sairaspoissaolot kuuluu jakaa niin ettei ne jakaudu vain toiselle.

Mistäs mun esimies tietää, että onko mies ollut sairaan lapsen kanssa kotona vai ei. En minä hänelle ilmoittaisi jos lapset olisivat kipeitä ja mies jäisi niitä hoitamaan.

Mistäs mun esimies tietää, että onko mies ollut sairaan lapsen kanssa kotona vai ei. En minä hänelle ilmoittaisi jos lapset olisivat kipeitä ja mies jäisi niitä hoitamaan.

Niin no jos sä oisit ollut puolet ja miehes puolet niin kyllä lapset ois sit aika paljon olis ollut kipeenä...

Kyllä meillä menee usein niin, että jos lapsi onesim. 2 päivää kipee niin mies on toisen pois ja mä toisen.
Mulla on esimies niin lähellä että tietää kyllä meidän järjestelyn.

Saanko kysyä, että miten ihmeessä on mahdollista, että lapset sairastaa niin paljon, että täytyy olla pois joka kuukausi saatikka sitten joka viikko ?? Ei kai se voi olla totta ? On varmasti lasten elintavoissa parantamisen varaa jos näin on !?

Alkuperäinen kirjoittaja Ellu:
Saanko kysyä, että miten ihmeessä on mahdollista, että lapset sairastaa niin paljon, että täytyy olla pois joka kuukausi saatikka sitten joka viikko ?? Ei kai se voi olla totta ? On varmasti lasten elintavoissa parantamisen varaa jos näin on !?

Mitä ihmeellistä tossa nyt on?! Päiväkotiin tuodaan muita sairaita lapsia ja infektiot tarttuu. Sitten ne kiertää perheen kaikki lapset. HALOO! Siis ei nyt ehkä joka viikko, ellei ole esim. korvakierre päällä. Kyllä mun tyttökin oli joka kuukausi kipee ennen kun sai astmadiagnoosin.

Alkuperäinen kirjoittaja Ellu:

Kokeilepa vaikka korvatulehduskierrelasta tai vaikka kahta, niinkuin meillä on, niin ihan hyvin voi olla poissa töistä joka viikko. Esim. viimeinen kuukausi meillä on lapset sairastaneet vuoron perään, joten viikottain ollaan rampattu lääkärissä. Elintavoissa ei ole mitään parantamista, lapsien korvien rakenteessa sitä vastoin paljonkin. Ja tässä ei ole edes mukana normaalit vatsa- ym nuhataudit..

meillä oli niinpäin et työnantaja ilmoitti, etten voi olla töistä pois lasten sairastamisen takia, koska olen niin korvaamaton (ja hah!). Jopa silloin, kun mutsi kuoli syöpään puoli vuotta diagnoosin jälkeen viiskymppisenä, soitti minulle kotiin ja komensi töihin, olin silloin saikulla ko asiasta johtuneen masennuksen takia kaksi viikkoa. Siin oli kuulemma viikko liikaa.

Mies sit joutui olemaan AINA pois ku muksu sairasti.. ei sekään oikein ollut.

Kaikkien, jotka kuvittelee olevansa korvaamaton duunis/muuten kandee tehdä vesilasi-testi: laita sormi vesilasiin ja ota pois. Jos siihen jää kuoppa, olet korvaamaton.

Mies ei pysty olemaan kotona. Ja miten se tähän liittyy?!

Kyllä pystyy!!!!! Lapset tehdään yhdessä ja ne myös hoidetaan yhdessä!!!
Tässä tilanteessa en yhtään ihmettele jos pomos vetää herneet nenuun jos kerran SINÄ olet aina lapsen kans kotona.

Joka kerta näitä ketjuja lukiessa kiitän Jumalaa siitä, että oon töissä alalla ja työnantajalla, jossa ei koskaan rutkuteta siitä jos joutuu olla sairaan lapsen takia poissa töistä. Oli niitä kertoja sitte miten paljon tahansa.

Alkuperäinen kirjoittaja :
Mies ei pysty olemaan kotona. Ja miten se tähän liittyy?!

Kyllä pystyy!!!!! Lapset tehdään yhdessä ja ne myös hoidetaan yhdessä!!!
Tässä tilanteessa en yhtään ihmettele jos pomos vetää herneet nenuun jos kerran SINÄ olet aina lapsen kans kotona.

Peesi tälle.
miehesi on kyennyt lapset siittämään, joten niistä kuuluu puolet hänelle. Myös vastuusta kuuluu puolet hänelle.
Juuri tämän akkojen ajatusmaailman ("miehen työ on paljon tärkeämpää") takia se naisten euro pysyy siinä 80 sentissä.
Joutais jäämään kotiin hellan ja silityslaudan väliin tuommoiset, jotka ei ota omaa tilaa ja asemaa tässä yhteiskunnassa. ei edes oman perheensä sisällä.

Luin muutaman ja tuli mieleen et kyllä joidenkin miehillä on ihmeellisiä työpaikkoja jos niistä ei voi lapsen sairauden takia olla pois. Eiks laki anna vanhemmalle oikeuden olla lapsen sairauden takia kotona? Meillä mies on jopa enemmän kun mä, tosin lapset on sairastanu äärimmäisen vähän, onneks.

Yhteistyössä