Sohvalla makaava

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mies
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mies

Vieras
Liian usein vaimojen mielissä mies on sohvaperuna. Miten se voi olla niin yleistä? Mikä ajaa miehen sohvalle? Vaikea sanoa tätä, mutta usein vaimo ajaa miehen sohvalle.
Ja usein sohvaperunoita kasvaa liitoissa, mitkä ovat solmittu nuorena.

Yksi. Syy voi olla miehen itsenäistymättömyys. Ei osaa ottaa vastuuta asioista.

Toinen. Syy voi olla vaimon tarmokkuus ja lähes täydellisyys. Lapset hoitaa äiti, koska hän tekee sen ylpeänä. Mies osallistuu siihen sohvalta, kun ei muutakaan keksi.

Kolme. Vaimo voi olla myös niin väsynyt ja kiukkuinen, että aivan läheisyydessä ei ole kiva olla, siis sohvalle suojaan.

Sitten kun se mies on sohvalleen kotiutunut, niin ei kiinnosta enää ympäröivä maailma, kun kaikki on väärin, myös sohvalla olo.

Miehelle pitäisi työntää vastuuta, jos hän ei osaa sitä VAATIA. Hän voisi suunnitella loman, tuoda fileet kaupasta ilman ohjetta, aloittaa jokin uusi asia ilman tilivelvollisuutta.

Tämän vuoksi muutaman vuoden oman elämänsä järjestäneet miehet ovat haluttuja itsenäisiä kumppaneita, joilla ylläreitä riittää.

Rakkaat naiset, olette nuorina pimuina liian tehokkaita.

Näin se varmasti osittain on.
Allekirjoitan kyllä olevani liian täydellinen, sellainen jolta sujuu niin kodinhoito, ruokagastronomia, remontit ja oma yrittäjyysurakin. Mieheni sanoo, että olen liian hyvä jätkä, pelottavakin.

Ja siksi jää sinne sohvalle! Arvaa harmittaako!
Niin, olen oppinut jo tässä pitkässä liitossa, että jos jotain haluan valmiiksi (ilman sadattelua ja raivoa) teen sen itse mielummin, kun jään odottelemaan että ""leffa loppuu tai vasara löytyy""...
Mutta kyllä kaipaisin vahvempaa puolisoa, silloin saisin itse olla se tupeksija. Haluan olla nainen!

Niin ja joskus on niinkin, että mies on yksinkertaisesti väsynyt päivän töistä - joko henkisesti, fyysisesti tai molempia. Mies usein hurahtaa omiin töihinsä helpommin kuin nainen, jolla pyörii myös kotiasiat ja niitten hoitaminen mielessään. Mies tekee helpommin pitkää päivää, yrittää menestyä ja edetä työssään, funtsaa työasioita iltasinkin jne.

Mä oonkin ajatellut, etten tee tästä sohvalla makoilusta mitään numeroo, koska mies kyllä tekee ja jelppaa heti, jos vain pyydän. Nykyajan huushollit on niin koneistettuja, ettei ne kotihommat iltasin nyt ihan kauheeta ponnistusta vaadi. Lasten kanssa olemiseen ja niitten kanssa touhuiluun se ilta pääasiassa kuluu ja siihen mies vois tietenkin aktiivisemmin osallistua - tai kiipeileehän ne lapset sen isän mahan päällä siinä sohvalla.

Jopa oli vanhanaikaista rooliajattelua helmiltä. Passaa ja ymmärrä rauhassa miehes piloille, ihan oma asias.

Meillä minä olen ""hurahtanut"" töihini. Joudun miettimään kotiasioitakin töissä ja työasioitakin kotona. Enpä tosiaan ole huomannut sitä kuinka helppoa kotihommat nykyään on. Kyllä viisihenkisessä perheessä riittää työtä ihan illan joka minuutille ja jopa kahdelle ihmiselle. On ruoanlaittoa, pyykkiä, tiskiä, siivoamista, lasten kuljetusta, läksyissä auttamista, huolien kuuntelua, kaupassa käymistä, lumitöitä/ruohonleikkuuta, omakotitalon pakollista kunnossapitoa ym. Siinä alkaa kyllä vähitellen ottamaan pahasti pannuun, jos mies retkottaa passiivisena eikä näe eikä kuule muuta kuin telkkarin. Eipä riitä ymmärrystä eikä tule passausta. Valojen sammuttua energia tuntuu mieheen palaavan, mutta minulta se sitten onkin jo poissa. Saa lähteä kohta mies litomaan, helpommalla pääsee kun on yksi passattava vähemmän. Kauaa en jaksa enää raataa miehen hyväksi, lasetn kylläkin. Toivottavasti mies löytää tuollaisen helmin, jonka kanssa ajatukset työnjaosta täsmää.

Mua kans ärsyttää tommonen puolustelu. Mieheni makaa sohvalla ja antaa lastenhoito- ja siivousvinkkejä samalla kun passauttaa itseään. Parasta esileikkiä olisi, jos tarttuisi valittamatta tiskiharjaan. Helvetti, että ottaakin päähän!

Siinä olet oikeassa, että oma on asiani. Enkä mä ole vielä huomannut, että se mies passaamisesta olis pilaantunut.

En mä nyt osaa oikein sanoa, mutta oisko sulla jonkinlaisia organisointiongelmia tai perusvastenmielisyyttä kotihommia kohtaan. Mä en ihan oikeesti viitti käyttää energiaani sen asian harmittelemiseen, että mies välillä makoilee sohvalla. Kyllä mäkin silloin tällöin istahdan alas ja selailen naistenlehtiä, eikä mies siitä mitään sano. Ruokaa laitan enemmän kuin mielelläni; pyykit pesee pesukone; tiskit tiskaa tiskikone; imurointi sujuu suit sait ja mies hoitelee raskaammat siivoukset, joka vie ehkä tunnin viikossa; läksyissä jeesataan molemmat ja huolia voi kuunnella sohvaltakin käsin; kaupassa käyn ihan mielelläni kun siinä saa vähän omaa aikaa lasten jäädessä miehen kanssa kotiin; lumityöt, ruohonleikkuut, remontit mies kyllä hoitelee tarpeen mukaan ja niihin kuluu kans vain murto-osa kotonaoloajasta. Sitten kun lapset on menneet nukkumaan saatan itsekin hivuttautua siihen miehen viereen sohvalle tuijottamaan sitä telkkaria. Sitten valojen sammuttua...

Hei,

Teeppäs joskus niin, että kotiin tultuasi rojahdat sohvalle ja sanot miehelle, että saa herättää, kun ruoka on valmis.

Ruoan jälkeen et kerää astioita etkä laita mitään jääkaappiin, tyynesti vain lähdet vaikka pienelle lenkille ja huikkaat ovelta, että se yksi taulu pitää olla seinällä kun tulet, tai jotakin sellaista.

Kun tulet takaisin, sanot haluavasi kahvia ja sen kanssa jotakin hyvää, menet taas sohvalle ja avaat telkun.

Kahvin jälkeen muistutat, että pyykit on vielä pesemättä ja astianpesukone purkamatta. Kysy mieheltäsi, kumman hän tekee mieluummin.

Näin miehesikin saa ""vapautta"" tehdä asioita, eikä sinun tarvitse ihan joka päivä olla se pelottava, kaiken osaava vaimo. Ehkä miehesi oikeasti pelkää/kahdetii sinua?

Kati, kyllä monessa tapauksessa naisen pitäisi opettaa miten pesukone laitetaan päälle. On poikia, jotka alkavat seurustelemaan, kun vielä äiti pesee pyykit. Milloin mies olisi opetellut olemaan itsenäinen ja sitten suhteessa nainen jatkaa äidin roolia...

Onhan se tietysti hienoa olla äiti, MUTTA silloin se mies oppii olemaan tekemättä mitään, siis suhteen ensimetreillä. Vai voiko joku kiistää ettei näin voisi tapahtua?

Kuule mies, nyt mun on ihan pakko kommentoida tohon, että miten joku pesukoneen käynnistys voi olla miehelle joku ihme homma. Mulla on semmonen käsitys, että miehet on yleensä aika päteviä erilaisten koneitten ja laitteitten kanssa ja on niistä kiinnostuneita. Pelkkä käyttöohjeen lukeminen usein auttaa.

Eri asia tietysti on pyykin lajittelu, oikea pesuainemäärä ja pesuohjelma, mutta kyllä mies niistäkin selviää - sitä en epäile.

Ihan totta. Aikoinaan kysyin miesystävältäni seurustelun alkuvaiheessa mitä harrastusta hän tekisi mieluiten ( kun en ollut nähnyt hänen harrastavan mitään) Hän vastasi ihan rehellisesti, että löhöisi sohvalla ja katsoisi telkkaria!

Sitä hän on toteuttanutkin--omassa kämpässään, yhteen ei olla muutettu juuri tuon ""harrastuksen"" vuoksi....

Monessa tapauksessa se nainenkin on ITSE opetellut miten pesukone laitetaan päälle. Kyllä äidit ovat pesseet myös tyttöjen pyykit kotona. Ei kotityöt ole naisillekaan perimässä siirtyvä salatiede ja taito. Itse ne pitää opetella. Ja sohvalla makaamalla niitä ei opi. Voi mennä vaikka marttaliiton kurssille jos ei osaa, turha sitä vaimoa on taidottomuudestaan ja saamattomuudestaan syyttää.

Sohvaperunaksi kasvaminen alkaa jo ennen avioliittoa

= kotikasvatus, kuinka paljon joutuu ottamaan vastuuta ja missä iässä

=kaverit ja kasvuympäristö vaikuttavat yhtä paljon

Millainen nainen pitää miestä liian erinomaisena?
Jos olet hellivä, osaat arkiaskareet, hoidat asiasi säällisesti ja osaat perheenpidon... luulisin, että olet se huippu!
Älä ala aliarvostaa osaamistasi.
Äläkä anna naisten astua sun varpaillesi.

Olin kotona laiska, en tehnyt mitään. Palvelu pelasi.Nyt avoliitossa keittiötyöt ovat minun, samoin pyykinpesu ja siivouksesta kaksi vessaa. Muun hoitaa nainen.Minun naiseni. Pidän osastani ja töistäni. Myös kotona. Lapsia me ei hankita toistaiseksi. Hehheh. Ei me vielä osattaiskaan.

""Poika, puhut asiaa. 15v poikaa on myöhäistä opettaa kotitaloustöihin. Kymmenen vuoden kuluttua on toinen mahdollisuus opettaa.""

Hei. Eikä ole. Toivottavasti sinulla ei nyt ole kotona sitä 15-vuotiasta, jonka ajattelet olevan menetetty tapaus. Siitä vaan opettamaan ja heti! Ei ne kotityöt nyt mitään aivokirurgiaa ole. :)

Hassu juttu kyllä. Yhteiskunnassa, jossa naisten älykkyyttä jatkuvasti aliarvioidaan, ovat miehet kuitenkin onnistuneet luomaan stereotypian siitä, ettei ""mies nyt vaan voi oppia kotitöitä, kun on niin hitsin tyhmä silleen"". Pojat on poikia ja poikien äly ei riitä käyttöohjeiden lukaisuun?

""Miehelle pitäisi työntää vastuuta, jos hän ei osaa sitä VAATIA.""

No minäpä aloitan: Ottakaa nyt helkkari soikoon miehet itse vastuu edes omasta sohvalla makaamisestanne, sen sijaan että siitäkin syytätte naisia!

Kaikki miehet kyllä osaisivat, mutta siellä keittiössä on jo joku.
Ja kysymyksessä ei ole mikään muu kuin valtapeli; jos nainen käskee miehen keittiöön, niin mitä siitä tulee? Tappelu.

Mutta jos mies aivan oikeasti naisen mielestä tekee hyvää ruokaa, niin mies viihtyy varmasti keittiössä tai sitten keittö on miehen oma:)

Yhteistyössä