Skootterin kyytiä 3-vuotiaalle

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Sinikukka
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

Sinikukka

Vieras
Eli onko täällä muita joiden mielestä on ok antaa 3-vuotiaalle kyytiä skootterilla?

Oma mielipiteeni on ehdoton ei, mutta lapseni tässä taannoin kertoi isänsä (olemme eronneet) antaneen hänelle kyytiä skootterilla ja kehui että mentiin lujaa. Tämän otin sitten puheeksi tytön isän kanssa, ja isä myönsi että ovat kesällä ajaneet skootterilla. Olivat ajaneet soratiellä missä on kulkua ku on suht paljon asutusta siinä. Lapsella oli ollut isänsä moottorikelkkakypärä päässä. Isän mielestä on ihan ok antaa kyytiä ja varmasti antaa tulevanakin kesänä.

Olen yrittänyt perustella asiaa turvallisuudella ja sillä että 3-vuotias tyttö ja skootteri eivät kuulu yhteen. En tokikaan voi valvoa isän ja lapsen puuhia, mutta olen huolissani lapsen turvallisuudesta isäviikonloppuina. Yhdessäelomme aikana sattunut myös tapahtuma jossa lapsi upposi rannalla ollessa veden alle (säikähdyksellä onneksi selvittiin), mutta isä tokaisi huolestuneelle rouvas ihmiselle rannalla että "tyttö vain sukelsi vähän". Mielestäni mautonta, tilanteen vähättelyä. Ja jos jotain lapsen turvallisuutta koskien annan ohjetta, neuvoa niin ne menee isällä toisesta korvasta sisään ja saman tien ulos. Esim. pyysin lapsen ollessa pienempi asentamaan portaisiin turvaportin, mutta ei..

Skode on hidas kuin täi tervassa, jo vain sillä tohtii antaa lapselle kyytiä. Mutta kypäräksi ei kelpaa iskän kelkkakypärä koska sehän on pienen lapsen päähän aivan liian suuri. Kypärän pitää olla oikean kokoinen että siitä on turvaa.

...jaa, meillä lapset nauttii yli kaiken mönkkäriajeluista. Pienet kypärät on heille vartavasten ostettu (ajellaani siis metsäautoteillä, ei liikenteen seassa). Nopeus ei päätä aikuisella huimaa, mutta lapselle se on "kova vauhti". En sit tiedä, lienen vastuuntunnoton äiti. Ainahan voi sattua, ei siinä mitään, mutta ei se moottoripelillä ajaminen ihan äärettömästi riskiä kai nosta, jos kuskilla on älli päässä ja tietää vähän mitä on tekemässä. Toisin sanoen ei rallia ja rellestystä eikä turhia riskinottoja.

No kyllä mun mielestä voi kuljettaa. Ja tosta uimajutusta, kyllä mun mies varmaan sanois myös samalla tavalla, varsinkin lapsen kuullen. Turha siinä alkaa lapsen kuullen hysterisoimaan, varmasti jää paniikki. Tän tekstin perusteella saan käsityksen, että sä olet hieman ylihysteerinen...