Sivistyneen kohtelias käytös vs. avoimuus?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Tuuliinaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

Tuuliinaa

Vieras
Olen huomannut, että tässä tapauksessa on 2 eri tapaa käyttäytyä.

Toisille on tärkeää, että tulee muiden kanssa toimeen.

Toisille taas on tärkeää, että on oma itsensä ja avoin.

Itse olen niitä, jotka esim. töissä, mammaporukassa jne. pyrkivät tulemaan toimeen kaikenlaisten ihmisten kanssa, joita siihen yhteisöön kuuluu. En välttämättä varsinaisesti pidä heistä kaikista, mutta käyttäydyn mukavasti myös heitä kohtaan, mistä tulee helposti näille avoimille ja mielipiteensä aina ilmaiseville se kuva, että todellakin pidän heistä jotenkin erityisen paljon ja tulen luonnostani hyvin toimeen juuri heidän kanssaan ;)

Oletteko huomanneet samaa? Kumpaan ryhmään itse kuulut? Pyritkö ensisijaisesti tulemaan toimeen ihmisten kanssa vaiko olemaan avoin oma itsesi?

Itse tietysti kotona ja niiden todellisten ystävien kesken olen avoin ja oma itseni, mutta isommat kuviot menee siten, että pyrin tulemaan toimeen monenlaisten ihmisten kanssa ja käyttäytymään sillain mukavasti...

Mä en ehkä ihan ymmärrä, mut miksi ei voisi olla samaan aikaan avoin ja oma itsensä, mutta tulla silti toimeen toisten kanssa? Vai tarkoitatko tuolla avoimuudella sitä, että sanoo aina mitä ajattelee, vaikka loukkaisikin toista? Minusta avoimuus ei ole sama asia kuin huono käytös.

Mä pyrin tulemaan kaikkien kanssa toimeen ja olemaan mukava. Mut toisaalta mulla on tietyissä asioissa todella vankka maailmankatsomus, joka vaikuttaa elintapoihini semmoisella tavalla, mitä on vaikea pitää arkielämässä piilossa. En nyt suoraan ala valehtelemaankaan siitä mitä olen ja mihin uskon tai käyttäytymään vastoin omaa moraaliani siksi ettei kellekään muulle tulisi paha tai syyllistetty olo, joten tavallaan joudun kyllä helposti ihan sillä konfliktilinjalle "tavisten" kanssa vaikken mitenkään avoin olisikaan itsestäni ja omista mielipiteistäni ja vaikka yrittäisin miten olla mukava, ystävällinen ja välttää kaikenlaista jyrkkyyttä.

Mä pyrin tulemaan kaikkien kanssa toimeen. Jopa liiallisuuksiin asti, sillä huomaan muuttavani omaa käytöstäni ja persoonallisuuttani aina tilanteen mukaan. Kotona ja ylipäätään kaikkein läheisimpien ihmisten kanssa olen puhtaasti oma itseni, kaikkine vikoineni.

Jotkut ihmisethän on niin hankalia ja vahvoja ja jyrääviä persoonia, et ainoa tyyli niiden kanssa tulla toimeen on myötäillä kaikkea, vaikka olisikin eri mieltä. Yritän kuiteskiin olla oma itseni aina kun se on järkevästi mahdollista =) Esim. töissä täytyy joskus olla ihan hyssynkyssyn ja smailismaili, vaikkei oikeasti huvittaisikaan.

Yhteistyössä