Peskää oma likapyykkinne "kotona"

Peikkopojan Kylkiluu

Aktiivinen jäsen
30.05.2007
6 776
0
36
Sateekaaren pää
Rustailin tämän kommentiksi tuohon yhteen ketjuun, mutta aattelin että ei varmaan olisi pahitteeksi tehdä ihan omaa aloitusta..

Olenkohan mä jotenkin vanhanaikainen kun olen sitä mieltä että "oma likapyykki hoidetaan kotona"? Meinaan että mulla itsella ainakin olisi helkkarin vaikea ja tyhmä olo jos kävisin jonkun läheiseni/entisen läheiseni kanssa "sotaa" julkisesti. Ja siis mä tarkotan niin julkkiksiakin kuin meitä taviksiakin. En mä tajua miksi jotkut Keskiset, Tukiaiset, Nykäset ynnä muut mediahörhöt käyvät omia henkilokohtaisia välien selvittelyitä kaiken kansa silmien edessä lehdissä ja töllössä - mutta en myöskään ymmärrä taviksia jotka käyvät läpi vastapuolensa kanssa huoltajuuskiistaa, eroprosessia tai mitä nyt milloinkin, keskustelupalstoilla, irc-galleriassa tai muualla netissä, täysin ulkopuolisten seuratessa sivusta.

Tuntuu etteivät ihmiset enää arvosta toisiaan, saati oma yksityisyyttään. Tämä nykyeläminen on helkkarin julkista kiitos blogien, Facebooksin, gallerioiden ynnä muiden yhteisöjen ansiosta. Ennen vanhaan juorut kulki akalta toiselle, suurinpiirtein ainoa apuväline oli puhelin. Tänä päivänä ihmiset auliisti itse raportoivat elämänsä tapahtumista ja käännekohdista julkisesti erilaisten palvelujen avulla. Juoruajat pääsee helpolla ja samoiten toisten ihmisten asioiden selvittäminen tai "urkkiminen" on helpompaa.

Mikä sitten on urkkimistä? Mikä kyttäämistä? Mikä seuraamista? Jokainen vetäköön rajan mihin tahtoo. Mä itse olen sitä mieltä että asiat jotka ITSE on kirjoittanut julkiseen palveluun, ovat silloin julkista omaisuutta - niiden lukeminen ei ole mun mielestä urkkimista, eihän sellainen tieto ole salattuakaan, vaan nimenomaan julkista - kaikkien saatavilla olevaa ja siten kaikkien hyödynnettävää. Sitten aletaan jo pikkasen mennä urkkimisen puolelle jos tieten tahtoen "soluttaudutaan" johonkin kerhoon tai muuhun suljettuun yhteisöön ihan sitä varten että päästään seuraamaan toisten asioita. Mutta siinäkin tullaan sitten siihen, että koska kyseessä on netti, ei ole olemassa mitään takeita että ihmiset ovat mitä väittävät ja tämä tulisi jokaisen aikuisen ihmisen ymmärtää ennen kuin kirjoittaa lausettakaan mihinkään Internetin palveluun.

Loppupeleissä vastuu omista asioista, tai niiden jakamisesta netissä, on ihan henkilöllä itsellään.

täysi peesi!!

tosin en ymmärrä tällasta pienellä kylällä juoruamistakaan, että toisten asioita riepotellaan suusta suuhun ja vääristellään.... mut sitä on tapahtunu aina ja sen jollain lailla hyväksyy hiljaisesti. sellasia asioita joista ei halua juoruja tai muuta, ei tarvi kertoa yhtään kenellekään.

Ymmärrän jos kotona ei voi ruotia likapyykkiä. JOs yksinkertaisesti ei voi keskustella. Mutta en kehoita tekemään sitä netissä vaan esim. tekstiviestein.. Se on helpompaa kun kasvotusten sanominen. Omasta kokemuksesta voin sanoa että se viestittely auttoi vaikka se tyhmältä kuulostaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Maaria:
Ymmärrän jos kotona ei voi ruotia likapyykkiä. JOs yksinkertaisesti ei voi keskustella. Mutta en kehoita tekemään sitä netissä vaan esim. tekstiviestein.. Se on helpompaa kun kasvotusten sanominen. Omasta kokemuksesta voin sanoa että se viestittely auttoi vaikka se tyhmältä kuulostaa.

mä tiedän pariskunnan jolla on yhteinen vihko jolla ne käy kirjeenvaihtoa. toimii kuulemma hyvin. ku lukee, on pakko miettiä mitä toisella on sanottavaa ja vastata sit itekki ajatuksella. ja toisaalta ku itse kirjottaa ni kukaa ei keskeytä lauseita ja johdattele keskustelua väärään suuntaan vaa saa sanottua ilman turhaa vänkäämistä just sen mitä haluaakin.

Alkuperäinen kirjoittaja Maaria:

No tuo kuullostaa ihan järkevältä vaihtoehdolta, ja kommunikointihan se tietysti tärkeintä on oli tapa sitten mikä tahansa. :) Mun pointtina oli lähinnä se, että on aivan turhaa sotkea siihen omaan välien selvittelyyn täysin ulkopuolisia ihmisiä, jotka vaan sotkee sitä soppaa entisestään. Ja toiseksi nostaa esille se, että sitä on turha kenenkään jälkeenpäin itkeä että joku toinen lukee hänen itsensä kirjoittamia tekstejä netistä. Jos tahtoo pitää asiat omana tietonaan, niin ei niitä kannata auliisti jaella missään keskustelupalstoilla, etenkään niin että on tunnistettavissa.

jokainen tyylillään. jos haluu koko kansalle kriisinsä jakaa ni minkäs sille mahtaa?
ja totta; turha jälkikäteen itkeä jos koko kylä ja suku tietää missä mennään ja mihin mennään...

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
jokainen tyylillään. jos haluu koko kansalle kriisinsä jakaa ni minkäs sille mahtaa?
ja totta; turha jälkikäteen itkeä jos koko kylä ja suku tietää missä mennään ja mihin mennään...

Tätähän ei monikaan vain tule miettineeksi, vaan pitävät erilaisia foorumeita omina, yksityisine kaveripiireineen. Noh, tyhmästä päästä kärsii koko ruumis.

myös ymmärrä et omat ja toisten asiat ruoditaan palstoilla. jos joku pieraseekin niin se ollaan heti kertomassa täällä. haukutaan kumppaneitaan pikkuriitojen ja isojen riitojen jälkeen täällä ja vatvotaan myös hyvin henk.koht asioita. ei mitään kunnioitusta toisia kohtaan. mitä ideaa on täällä kertoa läheisten ja omia asioita? ääliömäistä.

Alkuperäinen kirjoittaja en:
myös ymmärrä et omat ja toisten asiat ruoditaan palstoilla. jos joku pieraseekin niin se ollaan heti kertomassa täällä. haukutaan kumppaneitaan pikkuriitojen ja isojen riitojen jälkeen täällä ja vatvotaan myös hyvin henk.koht asioita. ei mitään kunnioitusta toisia kohtaan. mitä ideaa on täällä kertoa läheisten ja omia asioita? ääliömäistä.

Kai se on sitten sitä, että huudetaan koko maailmalle "HUOMATKAA MINUT", kun muuten muualla ei tarpeeksi saa teetä ja sympatiaa. Typerää kuitenkin.

"Mediahörhöjen" riitely julkisuudessa on osa heidän bisnestään. Eipä tarvitse Keskisen uhrata markkinointiin fyffeä koska hän pääsee iltapäivälehtien kanteen koska haluaa. Voit vaan miettiä kuinka paljon maksaisi koko sivun ilmoitus valtakunnallisessa lehdessä.

Mä ymmärrän tuon netissä julkisestikin asioiden pohtimisen, kunhan sen tekee nimettömänä ja siten, ettei yksityiskohdista voi tunnistaa kenestä on kyse (vaikka tuttu sattuisi lukemaan). Mutta sitä en tajua, että täysin tunnistettavasti käydään kaikki läpi.

Yhteistyössä