Sittenkin nimiäiset eikä ristiäiset?

Olemme nyt päättäneet pitää nimiäiset, emme matkiaksemme ristiäisiä vaan nimenomaan juhlistaaksemme poikamme syntymää ja tietysti sitä nimensaamistakin.
Samalla kaikki halukkaat sukulaiset pääsevät näkemään tämän pikku-ihmeen =)

Itse en aio edelleenkään erota kirkosta, koska se ei tunnu minulle sopivalta ratkaisulta,
mutta lapsi eläköön "uskontovapaana" niin kauan kunnes haluaa siihen itse muutosta.

Helmari sen osuvasti sanoikin, että kirkkoon kuulumattomuutta pitää ennemmin selitellä kuin kuulumista. Me ei miehen kanssa kumpikaan käytetä alkoholia ja siinä on vähän sama juttu, jota ollaan kovasti ihmetelty. Jos juo niin se on ihan ok koska suurin osa tekee niin. Vähän sama kirkkoon kuulumisessa. Muuten saa oudon leiman otsaansa.
Tästä tulikin mieleen kun miehellä tuli erään tutun kanssa puhetta juomattomuudestaa niin tyyppi kysyi mieheltä aivan tosissaan että "Mitä sä siitä jumalasta saat?" Hän nimittäin oletti että kun mies ei juo, niin sen on pakko olla uskovainen :D

Sellainen asia vielä niitä nimiäisiä koskien jännittää, että kuinka moni tulee paikalle luullen saapuneensa ristiäisiin, vaikka kutsussa selkeästi lukee että kyseessä on nimenantojuhla... kun ovat meidän lähisuvussa ensimmäiset laatuaan :whistle:
 
Täällä käytiin keskustelua alussa nimenomaan siitä, kummat ovat juhlana kivemmat, ja niitä vertailtiin keskenään, juhlina. Missään tapauksessa ei pidä lasta kastaa jos ei halua häntä seurakuntaan liittää, eikä se ole mitenkään huonompi asia (kuten kirjoitinkin...) Kaiken voi ymmärtää väärin jos haluaa, niin kuin nyt on muutamalle sisälukutaidottomalle (?) käynyt. Kastakaa tai olkaa kastamatta, ei kuulu minulle. Ajatukseni oli se, ettei kastaminen ainoastaan juhlien takia ole mielestäni järkevää, eikä silloin kannata vertailla kummat, nimiäiset vai ristiäiset, ovat juhlina "kivemmat.. Ymmärtäkää väärin jos haluatte, mutta EDELLEENKÄÄN en arvostele kenenkään kastamisia ja kastamatta jättämisiä, kerroin ainoastaan mikai me kastoimme lapsemme, siihen tuskin kellään on mitään sanomista.
 
Alkuperäinen kirjoittaja piiparinen:
Kaiken voi ymmärtää väärin jos haluaa, niin kuin nyt on muutamalle sisälukutaidottomalle (?) käynyt. Kastakaa tai olkaa kastamatta, ei kuulu minulle. Ajatukseni oli se, ettei kastaminen ainoastaan juhlien takia ole mielestäni järkevää, eikä silloin kannata vertailla kummat, nimiäiset vai ristiäiset, ovat juhlina "kivemmat.. Ymmärtäkää väärin jos haluatte, mutta EDELLEENKÄÄN en arvostele kenenkään kastamisia ja kastamatta jättämisiä, kerroin ainoastaan mikai me kastoimme lapsemme, siihen tuskin kellään on mitään sanomista.
Ensinnäkään en o mikään sisälukutaidoton ja toisekseen tässä ei kukaan HALUA ymmärtää väärin... En vaan voinu sun tekstiäs muulla tapaa tulkita, vaikka kuinka yritin. Mut jos välttämättä haluut alkaa asiasta riiteleen, niin senkun riitelet... :kieh:

Ehkä tulkitsen omalla tavallani ja reagoin voimakkaasti tiettyihin aiheisiin, mut joskus kannattaa kirjottajankin miettiä omaa sanavalintaansa. Me kun ei kaikki olla samasta muotista enkä mä ainakaan o mikään ajatusten lukija.

Täysin OT, mut ihan sama.
 
Nyt on herne niin syvällä edellisen kirjoittajan nenussa että parempi on minun poistua taka-alalle loukkaamasta tahtomattani lisää. Olen todella pahoillani aiheuttamastani mielipahasta. Riitelyn jätän tässä ihan muille :headwall:
En ymmärtänyt sanavalintani olevan niin epäselvä että se aiheutti edelläkirjoitetusta aistittavaa mielipahaa. Olen pahoillani Myy-80.
 
Jos oikein pitkälle mennään, niin sittenhän on kaikki rippikoulut sun muut esim. naimisiinmeno, mutta ne nyt on aika kaukaisia. Riparilla vaan porukka luo paljon kaverisuhteita, mutta voihan siihen kirkkoon liittyä myöhemminkin.
Miksi miehesi ei sitten halua että lastanne kastettaisiin? Meillä on molemmat kastettu, mutta henk koht mull on ihan sama kuuluuko toisten lapset kirkkoon vai ei.
Poikamme kummi ei kuulu kirkkoon, ja siksi joutui liittymään viikonlopuksi, että pääsi virallisesti kummiksi.
Eli pitkällä juoksulla voi tulla hankaluuksia, mutta eipä sillä muuten mitään eroa ole.
Kirkkoon kuulumattomuudella ei ole riparille mitään estettä. Rippikoulun ja leirin voi käydä vaikka ei kirkkoon kuuluisi. ainoa puuttumaan jäävä asia on konfirmaatio. Minun kanssa samalla riparilla oli poika joka ei kuulunut kirkkoon.
 

Yhteistyössä