Sitten kun sun lapset on isoja...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Rukoilijasirkka
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
R

Rukoilijasirkka

Vieras
Niin saako he tulla sinun kotiisi aina?

Mä haluan, että mun lapset saa tulla aina kotiin. En ota heiltä avaimia pois ja jos muutan, annan heille asuntoni avaimet. Saavat tulla vaikka yöllä, koska minun luona on heille aina koti. Eikä tarvitse ilmoittaa etukäteen, koska kotiin saa aina tulla.

Sen sijaan itse en aio mennä heille omilla avaimillani tai omin luvin. :xmas:

Juu, saa tulla ja pitää! Toivottavasti myös muistavat tämän sitten aikuisena... Eikä todellakaan tarvitse etukäteen ilmotella, omille lapsille aina on ovet auki!!

Hyvä kysymys. Meillä miehen tyttärellä ei ole avainta meille, tai se on oikeammin pyydetty pois. Hänellä oli se teini-iässä, mutta kun muutti kauemmas toiselle paikkakunnalle, pyysimme sen pois. Se oli jotenkin kyllä hankala asia. Hän ei koskaan asunut meillä pääsääntöisesti, joten tämä ei ole hänelle sillä tavalla koti ollut, kuin äitinsä asunto. Muutaman kerran kävi niin, että meidän poissaollessamme hän oli ollut täällä meillä siitä sanomatta, vähän pöljäillyt, ei mitään vakavaa, mutta kuitenkin.

Kun ajattelen näitä vielä kotona asuvia lapsia, luulen että heiltä en ole ottamassa avainta pois, mutta se on kyllä epäreilua tavallaan. Ehkä siinä vaiheessa, kun luovumme talosta ja me vanhemmat asumme jossain, missä pojat eivät ole asuneet koskaan, en näe että heillä aikuisina pitäisi olla avainta asuntoomme vain itsensä takia, ehkä sen takia kyllä, jos me tarvisimme apua johonkin.

Oikein hyvä kysymys kyllä Sirkalta, jälleen ja laittoi minut ajattelemaan. Saatan vielä muuttaa mieltänikin :)

Kuitenkin toivon, että lapsistani tulee itsenäisiä ja perheellisiä ihmisiä jotka eivät tarvitse avaimia luoksemme kovin montaa vuotta.
Mielessäni toivon sellaista tapaa meille kun lapset ovat omillaan, että tulevat joka sunnuntai päivälliselle yksin, elämänkumppanin, perheensä tms. kanssa.
Ja toivottavasti saamme joskus nauttia lapsenlapsista myös!

saa :)

mun broidi ei saa mennä mun vanhemmille,mun isä ei siedä sitä vaikka on senkin isä..mun broidilla kyllä on ollu linnatuomioita sun muita joten iskä taitaa olla vähän suuttunu sille.

Alkuperäinen kirjoittaja Heavyfreak:
Kyllä saa, avaimen saa pitää ja kotiin on aina tervetullut :) Mutta omaa avainta en lapsen asuntoon halua tai tarvitse, se on hieman eri juttu :D

mä vaadin mun lapsien asuntoihin avaimet,jos on vaikka joku sairaus ja se pökertyy sinne niin milläs pääsee sisään.
kokemusta kun on tuollaisesta.
lopulta ovi pitää murtaa et päästiin sisään :(

Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:

Mä haluan, että mun lapset saa tulla aina kotiin. En ota heiltä avaimia pois ja jos muutan, annan heille asuntoni avaimet. Saavat tulla vaikka yöllä, koska minun luona on heille aina koti. Eikä tarvitse ilmoittaa etukäteen, koska kotiin saa aina tulla.

asutteko erillään miehesi kanssa?

Alkuperäinen kirjoittaja huh:
Kyllä saa, avaimen saa pitää ja kotiin on aina tervetullut :) Mutta omaa avainta en lapsen asuntoon halua tai tarvitse, se on hieman eri juttu :D

mä vaadin mun lapsien asuntoihin avaimet,jos on vaikka joku sairaus ja se pökertyy sinne niin milläs pääsee sisään.

Se voi olla hyvä silloinkin, jos lapselta jää avain johonkin ja tarttee vara-avainta.

Avaimet aion antaa.

Toivon kyllä, että ilmoittavat vaikkapa puhelimella etukäteen tulostaan, mutta jos luuri on vaikkapa korjattavana ja netti poikki, niin ei ole sekään pakollista...

Alkuperäinen kirjoittaja ??:

Ei asuta, eikä toivottavasti tulla koskaan asumaan erillään.

No joo, tollastaki voi tosissaan sattua. Voishan se vara-avain olla jota käytetään sit äärimmäisessä hädässä.

Niitä kun on vaan niitäkin anoppeja jotka tuppaa niitä vara-avaimia käyttämään ihan ku siltä tuntuu ;) Musta ei kyl sellasta tule (enkä tarkota et säkään sellanen olisit) mut tiedän vaan tapauksia :)

jos SINÄ muutat?

Ei asuta, eikä toivottavasti tulla koskaan asumaan erillään.

Mä en aio vaatia, mutta saatan ehdottaa... Jos avaimet jää johonkin, niin avaan oven luultavasti korvauksetta, toisin kuin huoltomies. :xmas:

No joo, tollastaki voi tosissaan sattua. Voishan se vara-avain olla jota käytetään sit äärimmäisessä hädässä.

Niitä kun on vaan niitäkin anoppeja jotka tuppaa niitä vara-avaimia käyttämään ihan ku siltä tuntuu ;) Musta ei kyl sellasta tule (enkä tarkota et säkään sellanen olisit) mut tiedän vaan tapauksia :)

mun broidi sai epilepsia kohtauksen ja pökertyi asuntoonsa.
onneksi talonmies avasi nopeasti oven illalla.
mutta nyt siis mun porukoilla on avain sen asuntoon.
onneksi

Mun lapset ovat jo osa isoja. Saavat tietenkin aina tulla kotiin, tyttärellä on vielä avainkin. Poika asui jopa viikon meillä kun odotti yhtä asuntoa. Kivaa oli. Tottahan lapset saavat kotiin tulla vaikka aikuisia ovatkin. Usein käyvät minua tapaamassa.
Tyttärellä vaikka avain niin hän kyllä aina soittaa ovikelloa ettei ihan tietämättä tule.

Esikoinen asuu jo omillaan. Mulla on hänen avaimensa ja hänellä minun. Mulla on myös vanhempieni ja siskoni avaimet ja heillä mun avaimeni. Avaimilla ei kuitenkaan mennä sisään, jos ei ole erikseen sovittu. Tai jos olisi syytä epäillä, että olisi sattunut jotakin.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Esikoinen asuu jo omillaan. Mulla on hänen avaimensa ja hänellä minun. Mulla on myös vanhempieni ja siskoni avaimet ja heillä mun avaimeni. Avaimilla ei kuitenkaan mennä sisään, jos ei ole erikseen sovittu. Tai jos olisi syytä epäillä, että olisi sattunut jotakin.

Minustakin on vähän eri asia se, että onko aikuistunut lapsi tervetullut aina lapsuudenkotiinsa tai onko hänellä sinne avain syystä tai toisesta :) *moikkaa samalla*

jos SINÄ muutat?

Haluat takertua tälläsiin lillukanvarsiin?

Nimimerkillä "??" oli varmasti tosi kurja lapsuus ja nytkin on ikävä ukko, tottelemattomat lapset ja velat kaatumassa niskaan, joten yritetään ymmärtää, että yksikön ensimmäinen persoona eroaa monikon ensimmäisestä persoonasta kuin päivä yöstä, varsinkin tällaisissa virallisluonteisissa keskusteluissa. :xmas: :xmas: :xmas:

Ite oon antanu avaimeni pois muuttaessani kauemmas asumaan... Turhaan mä täällä avainta varastoin. Saan sen kyllä käyttööni sitte ku mennään käymään porukoilla. Sillon ku asuin lähellä mulla oli avain, mut en mä tosta noin vaan kävelly sisälle ilmottamatta... On vanhemmillakin oikeus yksityisyyteen, joten ilmotin kyllä tulostani etukäteen. Sillon ku tiesin porukoiden olevan pois kotoo, saatoin poiketa omilla avaimilla ilmottamatta, jos oli tarvis.

Saa mun lapset itsenäistyttyäänkin tulla kotiin enkä välttämättä avaimia pois ota. Pelisäännöistä kyllä sit keskustelen, että yksityisyys säilyy.

Mulla on äidille ja iskälle avain, mutta usein se ei ole mulla mukana, kun jos menen käymään, haluan tavata heitä, eikä ole mieltä mennä tyhjään asuntoon. Olen kyllä joskus käynyt silleenkin, ettei ne oo ollut kotona ja jättänyt viestin käymisestä keittiön pöydälle.

Jos mä tarttisin vaikka yösijaa, niin tiedän, että voisin sinne aina mennä ja hiippailla sinne, omaan huoneeseeni, omaan sänkyyni nukkumaan. :heart: (äidillä on vakiona kaikille 4 lapsenlapselle sänky pedattuna, koska ne käy usein yökylässä.) Olen vasta ihan viimeaikoina tajunnut, miten iso juttu on, että sinne voi aina mennä, lapsetkin. :heart:

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:

Mä taas menen isän työ avaimella sisään vaikka hän olisi kotona ja ovi on lukossa. Isä ei ole tästä mitään sanonut ja mun isä on sellaanen, että kyllä hän sanoo jos joku ei käy. Vaikka mulla ei olisi avainta niin tiedän missä vara-avain on.

Yhteistyössä