Siskon ilmaiseksi lastenhoitajaksi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja sara22
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

sara22

Vieras
Hei äiti-ihmiset, viitsisittekö kertoa oman mielipiteenne tästä tilanteesta.

Olen 22-vuotias lapseton opiskelija. Muutaman vuoden vanhempi siskoni on kahden alle kouluikäisen lapsen työssäkäyvä yksinhuoltaja. Hänellä on tiukkaa rahan kanssa, ei ole kovin suurta kaveripiiriä eikä lasten isä ole enää kuvioissa mukana ollenkaan.

Siskoni vaatii minua jatkuvasti olemaan lastenvahtina. Hän on myös ehdottanut, että voisi jättää lapset pois päiväkodista, jos hoitaisin lapsia hänen kotonaan -ruokapalkalla. Siskoni jättää täysin huomioimatta sen, että vaikka opiskelen AMK:ssa, jossa ei joka päivä tarvitse olla paikalla, minulla on silti runsaasti läsnäoloa vaativia opintoja. Lisäksi käyn töissä, jotta saan vuokrani yms maksettua. Minulla ei oikeasti ole jaksamista jokapäiväiseen lapsenhoitoon, puhumattakaan siitä, että alkaisin siskoni lapsien perhepäivähoitajaksi!

Mainittakoon, että opiskelen tradenomiksi, joten minulla ei edes erityisesti ole taipumuksia lastenhoitoon.. Toisin kuin jos olisin sairaanhoitajaopiskelija, joka edes osaisi tehdä jotain jos jokin vaativa tilanne tulisi vastaan...

Kertokaa, olenko aivan maailman paskin sisko ja täti, kun en jaksa hoitaa lapsia? Miten tästä tilanteesta voi selvitä, kun siskoni ei tunnu puhetta (opiskeluani ja työssäkäyntiäni vähättelee) ymmärtävän.

help help!!

No en itsekään tuollaiseen suostuisi enkä edes kuvittelisi siskoltani moista pyytävän! Et todellakaan ole paska sisko/täti, jos et suostu ilmaiseksi lapsenhoitajaksi. Ei se, ettei toisella ole perhettä voi olla mikään syy alkaa painostaa tuollaiseen. Sinähän elät omaa elämääsi ja sulla on työt ja opiskelut. Kuinka hän edes voi kuvitella, että sulla olisi aikaa/kiinnostusta alkaa ilmaiseksi lapsenhoitajaksi? Kysypä, tekisikö hän vastaavaa jos joku pyytäisi.

Jos sun sisko on yh, niin luulis että päivähoitomaksut on aika pienet. Jos maksaisi sun ja kahden lapsen ruuat, niin tulisi varmasti kalliimmaksi kuin ph-maksu.

Ja ei, sun ei todellakaan tarvii alkaa ilmaiseksi lastenhoitajaksi. Toki voit sillointällöin iltaisin/vkl hoitaa lapsia, jotta sisko saa omaa aikaa.

Nauti omasta elämästäsi, kun saat vielä keskittyä vain itseesi. Sinullakin voi joskus olla oma perhe ja silloin saat varmasti nauttia lastenhoidosta ja sitovuudesta riittävästi. Silloin tällöin on huomaavaista hoitaa lapsia, mutta todellakin oman halusi mukaan. :)

Meneekös se niin, että pienituloisten ei tarvii maksaa päivähoitomaksuja? Maksaako siskosi? Jos maksaa vain vähän tai ei yhtään, niin tulisitko edes halvemmaksi? Maksaahan jo pelkkä ruokakin, kun kotona on. Päivähoidossahan saa hoidon lisäksi ruuan.

Jos lapset ovat päivät hoidossa ja sinä silloin tällöin auttelet, että siskosi pääsee välillä johonkin ilman lapsia, niin eikös se olisi hyvä? Jos hoitaisit lapsia kun sisko on töissä, niin mistäs sisko saisi lapsenvahdin kun haluaa lenkille tai kampaajalle? Kun minä opiskelin amk:ssa en kyllä mitenkään olisi voinut olla samalla täysipäiväinen lapsenvahti.

Kyllä hän jotain siitä lasten päivähoidosta maksaa, en tiedä paljonko. Kai enemmän kyse on myös siitä, että siinä lastenhoidon rinnallahan sujuu kaikki tiskaus ja siivous ja pyykinpesukin. Eli lastenhoitajan lisäksi hän ottaisi kotiapulaisenkin.

Hirmu rankkaa on ollut viimeiset pari vuotta kun hän "keksi" että minähän hoidan lapsia. Alkuun tein sitä aivan mielelläni. Ilta kerran viikossa -tyyliin. Nyt soittoja lastenhoitajaksi alkaa tulla lähes joka illalle ja niistä "ei voi" kieltäytyä. (Siltä varalta että joku epäilee niin alkoholiongelmaa ei ole, ravintoloissa hän ei juokse vaan kyse on ostoksille lähtemisestä yms)

Pelkään myös, että hänen lapsensa alkavat kohta huomata, etten enää niin mielelläni vietä aikaa niiden kanssa kun olen aina aivan poikki =( Vastaavasti kokeiden lähestyessä on pakko olla vastaamatta puhelimeen koska tiedän, kuinka pahaa painostusta luurin toisesta päästä kuuluu, jos en juuri sillä hetkellä hyppää bussiin ja riennä lastenvahdiksi. Työvuoronikin ovat aina kuulemma "väärään" aikaan. Koska sitä pitäisi töissä käydä, yölläkö?

Oikeasti jo luulin, että kaikki äidit ovat sellaisia kuin siskoni. Että heti haukutaan laiskaksi ja ajattelemattomaksi yms jos ei yksinkertaisesti jaksa hoitaa lapsia koko aikaa. Minullahan pitäisi olla aikaa kun ei ole omaa perhettä.

Teidän kommenteista rohkaistuneena taytyy vaan uskaltaa ottaa asia puheeksi hänen kanssaan. Aivan tosissaan, ties kuinka monetta kertaa...

Yhteistyössä