Sisarusten saunominen

  • Viestiketjun aloittaja neljä-ilman-viidettä
  • Ensimmäinen viesti
neljä-ilman-viidettä
Kuinka teillä käydään saunassa, jos perheessä on sekä poika , että tyttö lapsia? Ja tarkoitan nyt taaperoiän ohittaneita =)

Oletteko antaneet lapsien itsensä määritellä, koska sisko ja veli ei enää sauno yhdessä vai oletteko itse vetäneet rajan. Jos olette itse sen "vetäneet" niin mitä olette lapsille, jotka saunoisivat vielä yhdessä, sanoneet?
 
meillä
Meillä lapset on itse vetäneet rajan mutta en millään muista milloin, oisko jostain nelosluokkalaisesta lähtien, siis että tyttö ollut neljäsluokkalainen ja poika kolmosella.
 
neljä-ilman-viidettä
No minäkin olen Micosan kanssa samoilla linjoilla. Kävi vaan hieman mietityttämään, et missä vaiheessa sitä pesäeroa alkaa syntyä.

Minkäs ikäisinä teillä on lapset halunneet alkaa saunomaan tyttö ja poika porukoissa?
 
tilhi
no mie voin omasta kokemuksesat sanoa että kannattaa lapsen itsensä päättää.. ja meillä ollaan saunottu koko perhe yhdessä, siihen asti kunnes mun isosisko tuli teini-ikään, sen jälkeen on ollu vaihtarina mulla mennä siskon kanssa yhdessä tai muun perheen kanssa, tosin itse kun olen vain vuoden nuorempi siskoani niin valitsin sitten siskon kanssa saunomisen, ja kun veljet sitten tuli teini-ikään niin sitten se muuttui naiset ja miehet sauna vuoroiksi, että äiti tuli meidän kanssa saunaan.. exä on saunonut aina äitinsä kanssa eikä näe siinä mitään outoa, että kait se on tasan sniin outoa kun siitä tekee, siis sekasauna.. ei kannata vanhempien tehdä mitään päätöksiä tässä asiasa, jos lapset/nuoret eivät näe siinä mitään outoa niin ihan hyvin voivat keskenään tai vanhempien kanssa saunoa :)
 
Vieras
Meillä 11v tyttö ja 10v poika käyvät yhdessä saunassa ja myös 8 v tyttö heidän kanssaan. Jossain vaiheessa luultavasti tuo nuorin (tyttö) ja 10v poika lopettavat yhteisen saunomisen, koska heillä ei ole mitään sukulaisuus suhdetta toisiinsa, kuten on näillä vanhemmilla. Mutta missään nimessä me aikuiset ei puututa yhteisiin saunoihin, lapset on tottunut saunomaan "julkisesti" koska olemme karavaanari-perhe ja siellä on usein naisten ja miesten saunavuorot, joten alastomuus ei lapsille ole kovin vierasta.
 
Alkuperäinen kirjoittaja neljä-ilman-viidettä:
No minäkin olen Micosan kanssa samoilla linjoilla. Kävi vaan hieman mietityttämään, et missä vaiheessa sitä pesäeroa alkaa syntyä.

Minkäs ikäisinä teillä on lapset halunneet alkaa saunomaan tyttö ja poika porukoissa?
Jaa-a,mulla tytär ei enää 11-12v:nä tullut saunaan edes mun kanssa saatikka muiden aikuisten.

 
neljä-ilman-viidettä
WAU!

Näin pitkään jo mennyt ja täysin asiallisia vastauksia ;)

Meilläkin menee muksut tähän samaan ikähaarukkaan mihin muillakin vastanneilla näyttäisi menevän ja sekaisin saunotaan. Lapset ei osoita mitään merkkejä, että haluaisivat erikseen saunoa, enkä siihen meinaa puuttuakkaan
 
Arew
Meillä nyt 16- ja 14-vuotiaat lapset on tyttöjä, joista vanhempi lopetti jopa äidin taikka muiden naisten kanssa saunomisen joskus 11-vuotiaana. Toinen saattaa joskua saunoa naisporukassa, mutta useimmiten hänkin käy nykyisin vain suihkussa yksikseen. Pikku poika saunoo mielellään vielä vanhempien kanssa.
 
laalaa
Sanoisin että kannattaa antaa sisarusten päättää itse.

Mulla on yksi sisar ja kaksi veljeä. Mä saunon vieläkin, yli 30-vuotiaana yhdessä veljieni kanssa, mutta sisareni lopetti yhteissaunomisen teini-ikäisenä. Isäni lopetti myös niihin aikoihin yhteissaunomisen meidän tyttöjen kanssa mutta äiti saunoo vielä koko perheen kanssa yhdessä.
 
Sandra
Antaa lasten päättää. Itseäni ainakin nolostutti aina ihan vietävästi kun murrosikä alkoi ja muut tuppasivat aina väkisin saunaan samaan aikaan. Eivät millään tajunneet ja kolme kertaa viikossa tapahtuneesta saunomisesta tuli mulle aivan järjetön stressi ja kammo..
 
Alkuperäinen kirjoittaja laalaa:
Sanoisin että kannattaa antaa sisarusten päättää itse.

Mulla on yksi sisar ja kaksi veljeä. Mä saunon vieläkin, yli 30-vuotiaana yhdessä veljieni kanssa, mutta sisareni lopetti yhteissaunomisen teini-ikäisenä. Isäni lopetti myös niihin aikoihin yhteissaunomisen meidän tyttöjen kanssa mutta äiti saunoo vielä koko perheen kanssa yhdessä.
samoin täällä. Oltiin vasta meidän mökilla yhteissaunomassa. Molemmat veljeni (33 ja 35v) vaimojensa kanssa. Ei siinä mitään outoa nähdä sisarukset alastomina.
 
,
Minä kävin kokoperheen kanssa saunassa viellä 19 vuotiaana mulla kaksoisveli äiti ja isä nyt kun olen yli 50 vuotias käymme mieheni ja veli hänen vaimonsa yhdessä aina mökillä saunassa
 
Perheenisä espoosta
Alkuperäinen kirjoittaja neljä-ilman-viidettä:
Kuinka teillä käydään saunassa, jos perheessä on sekä poika , että tyttö lapsia? Ja tarkoitan nyt taaperoiän ohittaneita =)

Oletteko antaneet lapsien itsensä määritellä, koska sisko ja veli ei enää sauno yhdessä vai oletteko itse vetäneet rajan. Jos olette itse sen "vetäneet" niin mitä olette lapsille, jotka saunoisivat vielä yhdessä, sanoneet?
Itsellä ikää pitkälle neljättä kymmenettä, eikä koskaan ole vielä tullut tarpeen saunoa siskon kanssa erikseen.

Nykyään toki harvemmin tulee yhdessä saunottua, mutta silloin reilu 20 vuotta sitten kun molemmat vanhempiemme luona asutiin, niin kyllä me ihan koko perhe viikottain yhdessä saunoimme.
 
Antaisin lasten päättää. Ja jos sitä nolosteluvaihetta ei tule, niin en alkaisi väkisin erottelemaan.

Me ollaan lapsesta asti saunottu koko perhe porukassa, saunotaan vieläkin. Meistä kukaan ei ole koskaan nähnyt siinä mitään outoa.

Sukupolvia on ilmaantunut lisää, mutta meno on sama. Nykyään tuolla meidän pihasaunassa istuu usein mun ja miehen ja meidän lasten lisäksi mun äiti ja isäpuoli, isä ja äitipuoli ja mun äidinäitikin monesti.
(Naapurin emäntäkin lapsineen usein, jos sattuu sopivasti pölähtämään pihaan.)

Jos joku esim. meidän tytöistä joskus haluaa erikseen saunoa, niin ihan vapaasti, mutta en aio ruveta tekemään asiasta ohjelmaa missään vaiheessa.
 
minä vaan
Alkuperäinen kirjoittaja Chardonna:
Alkuperäinen kirjoittaja laalaa:
Sanoisin että kannattaa antaa sisarusten päättää itse.

Mulla on yksi sisar ja kaksi veljeä. Mä saunon vieläkin, yli 30-vuotiaana yhdessä veljieni kanssa, mutta sisareni lopetti yhteissaunomisen teini-ikäisenä. Isäni lopetti myös niihin aikoihin yhteissaunomisen meidän tyttöjen kanssa mutta äiti saunoo vielä koko perheen kanssa yhdessä.
samoin täällä. Oltiin vasta meidän mökilla yhteissaunomassa. Molemmat veljeni (33 ja 35v) vaimojensa kanssa. Ei siinä mitään outoa nähdä sisarukset alastomina.
minä olen varmaan ahdasmielinen ja vanhanaikainen mutta..tuo kuulostaa kyllä aika omituiselta. ei minusta olisi todellakaan luonnollista olla alastomana (aikuisiällä) veljeni silmien edessä, edes saunassa.

 
laalaa
Alkuperäinen kirjoittaja minä vaan:
Alkuperäinen kirjoittaja Chardonna:
Alkuperäinen kirjoittaja laalaa:
Sanoisin että kannattaa antaa sisarusten päättää itse.

Mulla on yksi sisar ja kaksi veljeä. Mä saunon vieläkin, yli 30-vuotiaana yhdessä veljieni kanssa, mutta sisareni lopetti yhteissaunomisen teini-ikäisenä. Isäni lopetti myös niihin aikoihin yhteissaunomisen meidän tyttöjen kanssa mutta äiti saunoo vielä koko perheen kanssa yhdessä.
samoin täällä. Oltiin vasta meidän mökilla yhteissaunomassa. Molemmat veljeni (33 ja 35v) vaimojensa kanssa. Ei siinä mitään outoa nähdä sisarukset alastomina.
minä olen varmaan ahdasmielinen ja vanhanaikainen mutta..tuo kuulostaa kyllä aika omituiselta. ei minusta olisi todellakaan luonnollista olla alastomana (aikuisiällä ) veljeni silmien edessä, edes saunassa.
En usko että olet ahdasmielinen tai vanhanaikainen, tässä vain on ihmisillä ja perheillä erilaisia kulttuureja :) Mun mielestäni myöskään yhteissaunomisesta pidättäytyminen ei ole omituista, se on vain erilaista. Tärkeää on kyllä että jokainen tekee niinkuin itsestä hyvältä tuntuu, saunassa pitää voida rentoutua ja tuntea olonsa turvalliseksi!
 
kaikki tavallaan...
Meillä taas minä (30v), sisareni (29 ja 24) sekä vanhempani käydään edelleen yhdessä saunassa, ja nykyisin mukana on vielä mun lapset (tyttä 4 ja poika 1v). Ja niin kauan kuin se on kaikkien mielestä sopivaa, niin käydään yhdessä saunassa. Eikös alastomuus ole kuitenkin ihan luonnollista (tai niin ainakin väitetään)... Enkä itse koe sitä mitenkään omituiseksi olla isän kanssa saunassa vieläkin, koska onhan hän nähnyt mut koko ikäni alastomana.

 
Kyllä lapset saa päättää,mutta uskoisin että murrosikä on se jolloin vasta alkaa erikseen saunomaan tytöt ja pojat.
Meillä kohta 15 vee poika on itse sanonut että haluaa viimeisenä saunoa ja rauhassa(yksin)
Muut saunoo miten nyt keretään.
 
juu
sen vaan sanon että älkää koskaan pakottako lapsia samaan saunaan jos eivät halua. mulla on traumoja kun äitini pakotti mut kerran teininä saunaan pikkuveljieni ja isän kanssa.

eli parasta on mun mielestä antaa lasten itse määritellä milloin eivät enää halua saunoa yhdessä.
 

Yhteistyössä