Sisarukset eri kouluihin? (toinen kieliluokalla ja toinen ei)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "minä"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"minä"

Vieras
Minkälaisia kokemuksia teillä on siitä, että sisarukset ovat eri kouluissa? Meillä on se tilanne, että mietitään pitäisikö esikoisen pyrkiä kieliluokalle. Mutta jos hän pääsee sinne, niin mikään ei takaa sitä, että sisar pääsisi sinne myös kahden vuoden päästä. (Kieliluokka on siis eri koulussa, kuin mikä on meidän koulupiirin koulu.)

Millaisia kokemuksia teillä on siitä, että sisarukset käyvät eri koulua? Miten suhtautuvat siihen, että toinen sisaruksista on jossain "erikoisessa" koulussa ja toinen ei?

Ei ole kokemusta mutta samaa mietitään :) Esikoinen aloittaa kieliluokalla ens syksynä ja pikkusiskolla sitten pääsykoe vuoden päästä, jos sinne haluaa. Etenkin jännittää se, miten pienempi suhtautuu jos haluaa mutta ei pääse...

Mitähän sillä on merkitystä ovatko samassa vai eri koulussa? Kysykää lapsilta itseltään haittaako. Todennäköisesti eivät ole paljonkaan tekemisissä jos ovat kovin eri-ikäisiä. Ainoastaan kevätjuhlat yms. voi sitten olla ongelma...

Justhan tässä todettiin että lapsilla pieni ikäero, meillä 1v ja ap:lla 2v. Meidän lapset parhaita kavereita keskenään toistaiseksi, varmaan koulun alku muuttaa asiaa mutta siltihän se mietityttää.

Ei mitään ongelmaa ole. Vaikka pieni ikäero on meidän koululaisilla, niin hyvin on mennyt. Vaikka olisikin samassa koulussa, niin tuskimpa hirveästi sielä keskeenään olisivat. En ainakaan mitä ollut siskoni kanssa koulussa. Molemmat siis oltiin omien luokkakavereiden kanssa.

Meillä siis esikoinen musiikkipainotteisella ja kakkonen ruotsin kielisessä luokalla.

minusta oli lapsena vaan kiva, että pari vuotta vanhempi veljeni oli kuvaamataito painotteisessa koulussa ja itse oli ns. normikouluss. Oli omat jutut molemmilla, kun kotona kuitenki nähtiin niin paljon.

[QUOTE="Ei mitään";25879801]Ei ole kokemusta mutta samaa mietitään :) Esikoinen aloittaa kieliluokalla ens syksynä ja pikkusiskolla sitten pääsykoe vuoden päästä, jos sinne haluaa. Etenkin jännittää se, miten pienempi suhtautuu jos haluaa mutta ei pääse...[/QUOTE]

Tämä itselläkin mietityttää. Nyt nuo ovat kuin paita ja peppu ja nuorempia haluaa tehdä kaiken juuri niin kuin vanhempikin. Ja suunnittelevat jo nyt, miten sitten menevät yhtä matkaa kouluun jne.

[QUOTE="hmm";25880034]minusta oli lapsena vaan kiva, että pari vuotta vanhempi veljeni oli kuvaamataito painotteisessa koulussa ja itse oli ns. normikouluss. Oli omat jutut molemmilla, kun kotona kuitenki nähtiin niin paljon.[/QUOTE]

Totta tämäkin :)

[QUOTE="vieras";25879937]Ei mitään ongelmaa ole. Vaikka pieni ikäero on meidän koululaisilla, niin hyvin on mennyt. Vaikka olisikin samassa koulussa, niin tuskimpa hirveästi sielä keskeenään olisivat. En ainakaan mitä ollut siskoni kanssa koulussa. Molemmat siis oltiin omien luokkakavereiden kanssa.

Meillä siis esikoinen musiikkipainotteisella ja kakkonen ruotsin kielisessä luokalla.[/QUOTE]

Varmaan tosiaan koulaisten maailma on jo niin omansa molemmilla. Vaikea tosiaan tietää, kun nyt vielä ovat päiväkodissa.

[QUOTE="hmm";25880034]minusta oli lapsena vaan kiva, että pari vuotta vanhempi veljeni oli kuvaamataito painotteisessa koulussa ja itse oli ns. normikouluss. Oli omat jutut molemmilla, kun kotona kuitenki nähtiin niin paljon.[/QUOTE]

Huojentavaa kuulla :)

Joulu- ja kevätjuhlien kanssa voi tulla ongelmia, kun ne usein ovat eri kouluissa samoihin aikoihin. Meillä on kolme lasta peräkkäisillä luokka-asteilla ja he ovat aina olleet jokainen eri koulussa. Vaikka isä meni yhden juhliin, äiti toisen juhliin, niin kolmas joutui olemaan ilman vanhempia. Onneksi samanaikaisia juhlia ei sattunut montaa kertaa. Muita ongelmia eri koulujen suhteen ei ole ollut. Positiivista on ollut nimenomaan se, että liiaksi yhteen kasvaneet sisarukset ovat voineet itsenäistyä, kun ei ole tarvinnut huolehtia sisaruksesta.

Tulen itse kaksikielisestä perheestä ja siskoni kanssa saatiin valita mihin kouluun. Itse valitsin suomenkielisen ja sisko ruotsinkielisen koulun. Oma kouluni näkyi ikkunasta ja siskoni matkusti kouluunsa bussilla. Meillä ei ainakaan mitään ongelmia, jos kevätjuhlat sattui samaan aikaan vanhemmat menivät eri juhliin. Mutta meillä ainakin sattui sopivasti, että toisessa koulussa tapana pitää juhlat päivää ennen todistustenjakoa ja toisella samana päivänä (siis keväisin)

Meillä on lapset tällä hetkellä itseasiassa kolmessa eri koulussa. Ainoa kateuden aihe on se, että yksi saa taksikuljetuksen kouluun.

Suurin ongelma voi tulla siinä, että vanhempainillat ja juhlat voivat sattua olemaan samaan aikaan, joutuu päättämään, kuka menee minnekin. No onneksi yläasteella ei ole juhlia vanhemmille.

Minä ja vuotta vanhempi veljeni ollaan aina oltu eri kouluissa, vaikkakin ihan normi kouluissa. Molemmat koulut oli kotimme lähellä. Sitten pari vuotta nuorempi siskoni oli musiikkiluokalla vähän kauempana olevassa koulussa.. En ole koskaan ajatellut että tässä olisi ollut jotain erikoista tai harmillista. Meillä kaikilla oli ihan omat kaverit ja keskenään ollaan tultu aina hyvin toimeen..jopa vielä nyt aikuisena ;)

Yhteistyössä