Sinun päivärytmisi? Idea tuli blogi keskustelusta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja päivän kulku
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

päivän kulku

Vieras
Minkälainen päivärytmi sinulla on. Kerro myös montako lasta on, onko miestä/vaimoa sekä eläimiä.

Minä voin aloittaa. Heti aluksi kerron tässä, että aina se ei mene näin mitä kerron, esim. jos lapset ovat kipeänä, olemme tulleet reissusta tai meillä on vieraita... Joskus on päiviä, että ei pysy pitämään rutiineistä kiinni ja elämä tuntuu kaaokselta. Paljon olemme tehneet töitä, että olemme saaneet tämän rytmin aikaseksi. Etenkin toisen lapsen synnyttyä rytmi oli ihan sekaisin. Ja jätän tästä kaikki riitojen selvittelyt yms. pois.

Minulla on mies ja 2 (1½v ja 3 ½v )lasta sekä 2 koiraa.
Herään 7 aikaa. Käyn aamupesuilla. Luen rauhalla lehteä ja syö aamupalaa. Jutustelen miehen kanssa. Jos mies käyttää koirat lenkillä, niin minä laittelen pyykkiä ja järjestelen paikkoja. Jos mies ei käytä koiria lenkillä, niin minä sitten käytän ne ja tavaroiden järjestely ja pyykkien laittaminen jää. Mies lähtee kahdeksan maissa töihin, joten silloin jään yksin lapsien ja koirien kanssa kotiin. Lapset herää n. 9 maissa. Annan lapsille aamupalaa. Leikin lapsien kanssa tai he leikkivät keskenään ja minä teen tarvittavia hommia. Klo 11 aikaa käymme lenkittää lapsien kanssa koirat. Lenkin jälkeen yleensä syömme ja lapset menevät päiväunille/päivälevolle n. 13.00. Jos vanhempi ei nukaha, hän nousee puolen tunnin päästä. Kun molemmat lapset ovat levolla, rantaudun tietsikan ääreen (kuten nytkin). Usein nuoremman nukkuessa vietämme laatuaikaa keskenään. Usein askartelemme kortteja, jumppaamme, luemme kirjoja... Nuorempi herää yleensä 14.30- 15.00. Nuoremman herättyä syömme välipalaa. Lapset leikkii itekseen ja täyttelen tiskikonetta yms. Mies tulee kotia noin klo. 17.00. Syömme ruuan ja lähdemme usein asioille tai ulos. Tänään esim. lähdemme kauppaan. Jos olemme ulkona, niin siellä viihdymme suurin piirtein 1-2h, mutta jos olemme asioilla, sielä saattaa ketää vähän pidempään. Kerran viikossa minulla on jumppa illalla, silloin mies on lapsien kanssa kotona ja tämä on myös toisten päin. Saunailtoina käymme saunassa noin 20. aikaa ja sen jälkeen iltapala ja hampaitten pesu. Muuten iltapala on n. 20.30 Ja iltapalan jälkeen hampaitten pesu yms. Sänkyyn lapset menevät suurin piirtein 21.00 ja minä tai mies ollaan sänkyjen vieressä. Lapset nukahtaa noin. 21.30. Juttelemme miehen kanssa keskenään tai tehdään kesken eräisiä töitä tai katsomme telkkua. Yleensä menemme 22.00 nukkumaan.

Viikonloppuna arki vähän muuttuu. Yritämme tehdä viikonloppuna jotain sellasta, mitä ei tule normaalisti tehtyä, kuten käydä uimassa tai tyyliin hop lopissa sekä kyläillä.

Yhteinen aika on meillä aamulla. Silloin on ihana rauhassa tehä asioita.
Ollaan koettu tämä rytmi hyväksi meille niin kuin lapsillemmekin.
Eli yhteenvetona, elän ihan tavallista elämää.

Toivottavasti tekin kirjotatte tänne teidän päivän kulkua.

klo 6-7 herätään
klo 11 lounas
klo 12 - 15 mahdolliset päiväunet
klo 17 toinen lämmin ruoka
klo 19 iltapala
klo 21 nukkumaan

Tuossa välillä käydään kaupassa/kyläilemässä/kaupungilla/pihalla/tehdään kotihommia/millon mitäkin :D Kotona minä ja 2v, ekaluokkalainen koulussa ja mies töissä. Mies tekee töitä 6pv ja on taas 6pv vapaalla. Sekin vaikuttaa päivään paljon, jos mies on kotona niin liikutaan autolla enemmälti marketteihin ja kaukaisempiin kyläpaikkoihin. Tuon 2v:n kanssa pulkkaillaan lähikaupassa, käydään bussilla mummolassa jne. :)

Jatkan vielä. Meillä on kasksi lämmintä ruokaa, mutta yhden vain teen päivässä. Eli päiväruuaksi teen paljon ruokaa. Puolet siitä syödään sitten seuraavan päivän lounaalla. Tämä on hyvä juttu ollut.

Tänään on (ainakin toistaiseksi) aika keskivero päivä. Perheeseemme kuuluu kolme lasta (8-, 6- ja 1-vuotiaat) sekä äiti ja isä. Itse olen vielä hoitovapaalla, mies töissä.

klo 6.45 - esikoinen herää, juo pullon velliä ja leikitän häntä
klo 7.45 - herätän kaksi isompaa lasta
klo 8.00 - minä ja lapset syödään aamupuuro ja hedelmiä
8.40 - lähetän esikoisen kouluun
9.20 - saatan keskimmäisen eskariin ja jäämme kuopuksen kanssa ulos
10.40 - sisään ulkoleikeistä
11.00 - kuopus syö lounasta
11.30 - kuopus nukahtaa päiväunille
12.15 - syön itse lounasta

Ja päivä jatkuu näin

13.15 - esikoinen tulee koulusta
n 13.30 - 14 kuopus herää päiväuniltaan
14.00 - esikoinen ja kuopus syö välipalaa, äiti juo kahvit
14.30 - haen keskimmäisen eskarista ja jäämme ulkoilemaan
n 16.00 - sisään ja iltaruoan laittoon
16.45 - iltaruoka
17.15 - keskimmäisen vienti lapsikuoroon
18.15 - keskimmäisen haku kuorosta
muu ilta lasten kanssa leikkimistä, tiskiä, vaatteiden pesua ym
19.45 - lasten iltapala
20.15 - iltasatu
20.30 - lapset sänkyyn

Tilanteen mukaan mennään. Mies yötöissä, minä kotona 4kk ikäisen vauvan kanssa, 4v ja 6v lapset päiväkodissa. Koirakin löytyy.

Isommat lapset viedään hoitoon 7.30-9 välillä, tarpeen mukaan aamupalat ensin. Noiden mentyä hoitoon teen vauvan ja koiran kanssa lenkin mikäli mies ei ole töistä kotiuduttuaan vielä sitä tehnyt.

Päivä vietetään vauvan kanssa miten milloinkin, ei vielä mitään rytmiä tai rutiineita. Useampana päivänä viikossa meillä on jotain isompien lasten menoja ja ne säätelevät tuota päivärytmiä, jossain vaiheessa tehdään koiran kanssa pidempi lenkki ennen kuin haetaan isompia hoidosta kl15-16 välillä.

Ruuan(kl 16-17) jälkeen touhuillaan mitä touhuillaan, jompi kumpi vanhemmista treenaa keskimmäisen lapsen kanssa n. 30min. Jos miehellä on yövuoro, pyrin itse käymään koiran kanssa lenkillä ennen hänen lähtöään.

Iltapala on noin 19.30 ja sen jälkeen lapsia nukkumaan. Lasten nukahdettua jää minulle sitä omaa aikaa, jos en sitten itse satu nukahtamaan kanssa. :D

Noin siis perusarkipäivänä, vapaapäivinä sitten mennään vapaasti sen mukaan mitä haluataan.

Melkeen tismalleen niinkö alottajallaki, paitsi ite herään vasta ko nuorin herää. Meillä lapset 10kk ja 2,5v. Mies lähtee 6.30 töihin ja tulee 16.00. Koiran lenkitän vasta illalla, jos ei päivällä jaksa lasten kans lähteä. Kerran viikkoon mulla jumppa, miehellä ei oo harrastusta (siis mitään säännöllistä). Ite käyn lenkillä 3-4 kertaa viikossa, mies ei raskaan työn ja talorempan takia nyt käy. Jos mulla auto päivällä, niin käydään siskon luona kylässä ja lapset saa muutaki seuraa. Muuten ajotetaan kauppareissut siihen, ku mies tulee töistä. Täällä ei siis mitään julkisia mee.

Ei mulla ole mitään tarkkaa päivärytmiä. Riippuu ihan siitä, onko työ-, koulu- vai vapaapäivä, ja vapaapäivänä sitten muusta ohjelmasta.

Noin karkeasti voin yrittää.

Työpäivä:
herätys puoli kuudelta, vaatteet päälle. Koirat kuselle, kissat ulos, kahvia kuppiin ja kamat autoon. Hevosille ruokaa ja pihalle, siitä suoraan autoon ja töihin.
Usein tulen 12-15 välillä kotiin syömään ja siivoamaan oman tallin. 15-16.30 välin käyn uudelleen töissä.
Sitten muksujen kanssa touhuiluja, kokkaamista, mahdollisesti ratsastustuntien pitämistä/omien lasten kuskaamista kerhoihin tms.
Jos vielä iltavuoro, niin 19-21 välillä käyn sen hoitamassa, sitten omat hevoset sisään ja niille ruokaa, koirille ruokaa, marsuille ruokaa, pupulle ruokaa, kissojen kuppien täyttö, ja oma iltapala.

Vapaapäivänä muuten aika sama, mutta aamulla siivoan oman tallin jo heti, kun hevoset on pihalla. Vahdin esikoisen kouluun, osallistun muutenkin enemmän lasten kanssa touhuamiseen ja aamutoimiin. Saatan myös itse ruokkia koirat aamulla, kanat hoitaa yleensä kyllä mies silti.
Sitten sitä perussiivoilua, kauppareissuja, pyykkiä, tiskiä, ratsastan, pidän ratsastustunteja, kuskaan lapsia jos tarvitsee johonkin neuvolaan/harrastuksiin tms.
Iltahommelit samat kuin työpäivinäkin, tosin osallistun myös lasten iltatoimiin sitten enemmän, jos olen kotona.

Meitä on minä, mies, 4 lasta (vanhin 7v.-nuorin 9kk.), kani, 2 marsua, 3 kissaa, 2 koiraa, 4 kanaa, 4 kukkoa, 2 ponia, 6 hevosta.

Mutta pakko myöntää, että blogia mä en kyllä ehdi pitää :D

[QUOTE="kolmen äiti";23516013]Tänään on (ainakin toistaiseksi) aika keskivero päivä. Perheeseemme kuuluu kolme lasta (8-, 6- ja 1-vuotiaat) sekä äiti ja isä. Itse olen vielä hoitovapaalla, mies töissä.

klo 6.45 - esikoinen herää, juo pullon velliä ja leikitän häntä
klo 7.45 - herätän kaksi isompaa lasta
klo 8.00 - minä ja lapset syödään aamupuuro ja hedelmiä
8.40 - lähetän esikoisen kouluun
9.20 - saatan keskimmäisen eskariin ja jäämme kuopuksen kanssa ulos
10.40 - sisään ulkoleikeistä
11.00 - kuopus syö lounasta
11.30 - kuopus nukahtaa päiväunille
12.15 - syön itse lounasta

Ja päivä jatkuu näin

13.15 - esikoinen tulee koulusta
n 13.30 - 14 kuopus herää päiväuniltaan
14.00 - esikoinen ja kuopus syö välipalaa, äiti juo kahvit
14.30 - haen keskimmäisen eskarista ja jäämme ulkoilemaan
n 16.00 - sisään ja iltaruoan laittoon
16.45 - iltaruoka
17.15 - keskimmäisen vienti lapsikuoroon
18.15 - keskimmäisen haku kuorosta
muu ilta lasten kanssa leikkimistä, tiskiä, vaatteiden pesua ym
19.45 - lasten iltapala
20.15 - iltasatu
20.30 - lapset sänkyyn[/QUOTE]

Ei kai se esikoinen juo velliä?? Pitikö sun kirjottaa kuopus? :D

[QUOTE="mä";23516083]Ei kai se esikoinen juo velliä?? Pitikö sun kirjottaa kuopus? :D[/QUOTE]

Joo :-) Esikoinen ei tosiaan enää juo velliä. 1v kuopusta ei olla vielä saatu vierotettua vellipullosta. Ja tarviikin sen kyllä kun herää 1 - 1,5 tuntia ennen kuin syödään aamupalaa.

Meillä 4 muksua, 7v, 5v, 2v ja 1v, mies ja koira

7-7.30 - herätys, aamupala ja pesut
9.00 - esikoinen kouluun
11.00 - lounas
12.00 - pienet nukkuu, 5v katsoo piirretyn
14.30 - välipala
16-17 - päivällinen
19.00 - iltapala
20.00 -muksut nukkumaan

Noiden välissä ulkoillaan, kerhoillaan, kyläillään, siivotaan, lenkitetään koiraa, tehdään ruokaa ym kotihommaa.

Ukko on töissä tosi paljon, olen käytännössä yh...

klo.05.30 herätys (välillä jopa 04.00)
Tällä välillä laitan itteni kuntoon, johon menee 10min aikaa, ulkoilutan elukan, syön aamupalan jne.
06.00-7.00 alkaa työt
14.00-15.00 kotiin
sitten haen tytön päikkäristä, viedään yhdessä koira lenkille, ja rupeen laittamaan ruokaa.
Sitten syödään, leikitään, luetaan. tehdään kotiaskareita yhdessä ipanan kanssa.
Ja iltalenkillä n.19.00 käydään vielä yhdessä. Sit syödään iltapalaa, luetaan satua jne.

Ja siis: Mulla on aviomies, 1 lapsi( 1v10kk) ja 3-vuotias ylivilkas koira :D

Aamulla herätään maanantaisin ja perjantaisin koko perhe seitsemän maissa
Poika syö puuron, isä aamupalan ja sit lähetään
Poika menee päiväkotiin,isä töihin ja miä "asioille"
12 maissa haen pojan. Sitten on yhteistä aikaa, pelataan yleensä jotain tai tehdään tehtäväkirjoja
Sitten kahden maissa poika touhuaa omiaan ja miä siivoilen.
Puol kolme on välipala, jonka jälkeen omat hommat/siivous jatkuu
Ruuan laitan miehelle valmiiksi (yleensä), on kotona puoli viiden maissa
Syödään, laiskotellaan, käydään kaupassa, kirjastossa tms.
Seitsemältä poika katsoo lastenohjelman, jonka jälkeen iltasadun ja hampaiden pesun jälkeen nukkumaan n. kahdeksan jälkeen
Ja sitten on isin ja äitin oma aika, ellei mies ole lähtenyt tallille auton laittoon

Ti, ke ja to poika herää kahdeksan maissa, miä siirryn torkkumaan sohvalle ja poika kattoo lastenohjelmia ja syö aamupalan
Yhdeksän jälkeen saan itteni ylös, heräilen, käyn netissä yms. vaihtelevaa toimintaa, kunnes 11
maissa syödään

[QUOTE="kolmen äiti";23516100]Joo :-) Esikoinen ei tosiaan enää juo velliä. 1v kuopusta ei olla vielä saatu vierotettua vellipullosta. Ja tarviikin sen kyllä kun herää 1 - 1,5 tuntia ennen kuin syödään aamupalaa.[/QUOTE]

Meillä juo 1v 8kk ikänen vielä ilalla ja aamulla velliä :/

minä,mies 2v tyttö.

06.00 mies herää.. ja rupeaa laittelee itseänsä töihin
06.30 tyttö herää
06.45 mies lähtee töihin ja herättelee mua
07.00 aamupiirretyt, seassa aamupalaa.. minä makoilen sohvalla tytön kaverina
09.00 aamusiivoukset, sängyn petaukset. silleen että koti näyttää viihtyisältä.
10.00 ulos
11.30 lounas (edellisen päivän jämät)
12.00-12.30 tyttö unille
tässä välissä itse lepäilen kanssa..
n. 14.30 alan tekemään päivän ruokaa..
n. 15.00 tyttö herää
15.30 isäntä tulee kotia, katan pöytää ja laitellaan tytön kanssa ruoka valmiiksi loppuun, sinä aikana isäntä käy suihkussa.
16.00 syödään päivällinen
16.30-19.30 tehään mitä sattuu.. ulkoillaan, kyläillään, hoidetaan kauppareissut yms.
20.30 iltapala, iltapesut, sadut
21.00 nukkumaan meno aika.

niin joo: kamala äiti kun ei syötä välipalaa lapselleen :D , meidän rytmiin vaan ei sovi ns. välipala. :)

[QUOTE="kolmen äiti";23516082]Ihan mielenkiinnnosta... Miksi 4- ja 6-vuotiaalla on noin hurjan pitkät päivät hoidossa, vaikka olet kotona?
T: se kolmen äiti, jonka 6-vuotias menee eskariin klo 9.30 ja haetaan kotiin 14.30[/QUOTE]

No, ei kai 6h vielä ole niin hurjan pitkä päivä? :D

Mutta siis tarpeen ja tilanteen mukaan mennään. Molemmat lapset on erityislapsia (6v down & autisti, 4v autisti) jotka ovat kuntouttavassa päivähoidossa jolloin päiväkodissa hoidetaan osa päivittäisestä treenaamisesta. Täytyy siis muokata hoitoaikoja vähän sen mukaan miten kummankin avustaja kerkiää treenit pitämään.

Toinen mikä vaikuttaa hoitoaikoihin on nuo muut lasten lääkärit, kuntoutuskäynnit yms. Niitä on yleensä 1-4 viikossa (parhaalla viikolla oli 6) ja niihin ei voi ottaa mukaan kuin sen kyseisen alpsen eli sisarus tarvitsee tuolloin päiväkodin ihan säilytyspaikakseen. Jos esimerkiksi esikoisella on lääkäri tai kuntoutuskäynti kl8 niin sinne mennessä viedään samalla toinen lapsi hoitoon jo 7.30. samoin jos toisen aika on iltapäivästä niin päiväkodissa olija saa odotella siihen asti kunnes keretään tuosta kotiin.

Toki vapaapäiviä pyritään esikoisella pitämään ainakin 1/vko, kakkosen kanssa on vähän hankalampaa kun hänen treenaukseensa päiväkoti on oleellisemmassa osassa. Samoin lasten tarpeet on huomioitu siinäkin että tässä vähän aikaa vietiin lapset aina aamupalalle (7.30) hoitoon koska kakkoselle ne kotoalähdöt aamupalan jälkeen oli niin vaikeita ja koko aamupäivä saattoi sitten mennä huutaessa ja vastaantapellessa. Päiväkodista siis pyysivät että jos tilanteen rauhoittamiseksi voisi useamman viikon ajan tuoda lapsen hoitoon aina aamupalalle.

No, ei kai 6h vielä ole niin hurjan pitkä päivä? :D

No onhan siinä tunteja jo enemmän jos 7.30 menee ja vasta 15.30 haetaan... Mutta teidän tapauksessa ymmärrän perustelut hoitopäiville ERITTÄIN hyvin. Lastenne parasta te olette selvästi miettineet eikä kyse todellakaan ole "äidin laiskuudesta". Eikä kysymystäni oltu alun perinkään tarkoitettu mitenkään pahalla...

[QUOTE="kolmen äiti";23516252]No onhan siinä tunteja jo enemmän jos 7.30 menee ja vasta 15.30 haetaan... Mutta teidän tapauksessa ymmärrän perustelut hoitopäiville ERITTÄIN hyvin. Lastenne parasta te olette selvästi miettineet eikä kyse todellakaan ole "äidin laiskuudesta". Eikä kysymystäni oltu alun perinkään tarkoitettu mitenkään pahalla...[/QUOTE]

juu. Meinasin että tuo 6h (9-15) on sellainen peruspäivä mitä pidetään normaalisti jos ei ole erityisiä syitä pidemmälle päivälle. Päiväkodilla on tosissaan oltava viimeistään kl9 ja käytännössä poishakemisille sopivin aika meidän lapsilla on ollut välipalan jälkeen. Tuo 9-15 on täällä myös se aika mikä on varattu tavallisille virikelapsillekin. :)

Meillä 2-vuotias poika ja mies (/eläin)

7.00 Molemmat herätään
Suihkut
Aamupala yhdessä
8.00 Poika herää (/herätetään)
Aamupala & aamupesu
Mies lähtee töihin
Aamupäivä touhuillaan pojan kanssa milloin mitäkin, leikitään, kylästellään, käydään ostoksilla, puistossa, uimassa...
12.00 Lounas ja sen jälkeen lapsi päiväunille
Tässä välissä luen, surffailen netissä, puhun puhelimessa...
Iltapäivällä 1½-2h unien jälkeen pikkupoikani herää ja syödään välipalaa tarpeen mukaan,
ulkoillaan tai touhutaan mitä milloinkin.
16.30 Lapselle päivällinen
Tässä välissä on yleensä kaikkea kyseenalaista, riippuen siitä onko mies kuinka myöhään töissä ja syödäänkö ulkona vai laitetaanko itse.
19.30-20.00 Iltapuuro ja iltapesu
Lapsi untenmaille
20.30-> Minun ja miehen omaa aikaa, joko yhdessä tai minä löhöillen ja mies vielä töitä tehden.
Me painutaan sänkyyn 23-24 aikoihin.

Viimeksi muokattu:
Meiän, tai oikeastaan taaperon päivärytmi:
7.30 Herätys ja aamupala
11.00 Lounas
12.00 Päiväunet (1,5 h)
14.00 Välipala
17.00 Päivällinen
19.00 Iltapuuro + iltapesu
19.30 Nukkumaan

Ulkona käydään yleensä aamupäivisin tai päiväunien jälkeen. Puol 8 illalla alkaa aikuisten aika. Itse menen nukkumaan 11-12 aikaan illalla.