Sinänsä huvittavaa tuo päivähoitokeskustelu.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kutku
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

kutku

Aktiivinen jäsen
01.01.2005
3 145
0
36
Kauhee haloo, jos joku käy ensin kaupassa ja hakee vasta sitten lapset, siis töiden jälkeen.

Kun on sitten niitäki, jotka vie sinne lapsen, vaikka ite ovat koko ajan kotona (kotona tai sitten shoppailemassa tai missä lie). Siis ovat vaikka työttömiä. Niin syyttäkää nyt sitte vielä niitä, jotka sentään käyvät töissä (ja oikeesti tarvitsevat sen paikan) ja nopsasti vielä päivän päälle käväsevät hakemassa kaupasta tavaraa.

Huoh.

Joo ja tiedän, että siellä on myös joitain lapsia, jotka myös tarttevat paikan vaikka olis äiti kotonakin, mutta on paljon myös näitä virikepaikkojakin.

Ja ei, mun lapset ei vie yhtään paikkaa, joten valitan ihan rauhassa :D

*sateenvarjo, oottakaas niin haen kaapista*

Ei kai ole ongelma, jos pikaisesti pistäytyy kaupassa hakeen purkin maitoa? Mutta en ymmärrä, että lapsi viedään hoitoon, jos itsellä vapaapäivä. Ja syynä se, että pääsee shoppailemaan, ja rentoutumaan. Kai se lapsikin haluaisi joskus vapaata hoidosta?

Alkuperäinen kirjoittaja Ford Prefect:
Joo, mä en ees viitti lukee saati kommentoida... :D

Joo minäki taisin sen ap:n jutun vain lukea. Näinhän se menee, teet niin tai näin niin aina joku valittaa.

Kääntöpuolena se, että kun minä hoidan lapset kotona niin yks tuttu siitä alko, että "kyllä sun pitää tuo 3v viedä sinne ja sinne kerhoon ja sinne ja sinne, että saa sosiaalista elämää. Tuon ikänen sitä tarttee jo niin paljon, ei riitä kotona olo". Huoh. Taas. :saint:

Niin, vanhemmat saattavat tarvita päivähoitopaikkaa... Mikä huvittava lause! ;) Mutta KAIKKI lapset tarvitsevat mielekästä tekemistä, kavereita, virikkeitä ja uutta opittavaa... Nimim. lastentarhanope

Alkuperäinen kirjoittaja kutku:

Joo minäki taisin sen ap:n jutun vain lukea. Näinhän se menee, teet niin tai näin niin aina joku valittaa.

Kääntöpuolena se, että kun minä hoidan lapset kotona niin yks tuttu siitä alko, että "kyllä sun pitää tuo 3v viedä sinne ja sinne kerhoon ja sinne ja sinne, että saa sosiaalista elämää. Tuon ikänen sitä tarttee jo niin paljon, ei riitä kotona olo". Huoh. Taas. :saint:

Riippuu niin lapsen kotioloista, onko ainokainen, onko naapurustossa kavereita, onko tukiverkostoa ympärillä kuinka paljon jne...

Kun mä kerran olen omaishoitajana töissä virallisesti 24 tuntia vuorokaudessa, niin tarkoittaako tää että mun ei tarvi hakee lasta sieltä hoidosta ollenkaan? :D

Alkuperäinen kirjoittaja possu:
Mä tungen saman sateenvarjon alle. =)

Juu hyvin mahtuu :D Tervetuloa!

Sabira, juu tarttevat, mutta eiköhän tuota saa sisarusten kanssa leikkiessä, puistossa kavereiden kanssa leikkiessä ja perhekahvilassa käydenkin. Kotonakin voi askarrella jne.

riippuu siitä mikä on määritelty hoitoajaksi. Jos hoitopäivä loppuu klo 16.15 vaikka niin lapset siihen mennessä tulee hakea, mutta jos pääseekin töistä vaikka klo 14 ja hoitopäivä sovittu 16.15 asti niin lapset voi huoletta olla sinne asti. Eli kunhan sovituissa ajoissa pysytään. Minusta aika yksinkertainen juttu noin.
en ota kantaa hoitopaikan tarpeellisuuteen jos äiti kotona, koska sitä ei kai tässä kysyttykään

Tossa nyt ajatellaan lapsen etua. Yleensä nämä virikepaikalla olevat eivät ole kuin puolipäivää, kun taas toisilla töissä käyvillä voi olla 10 tuntiakin. Jos päisä on muutenkin pitkä, miksi sitä pidentäisi vielä? Mutta toisaalta onko lapsen parempi olla se varttitunti lisää päikyssä vai joutuuko väsyneenä roudautua kauppaan..?

Alkuperäinen kirjoittaja Sabira:

Riippuu niin lapsen kotioloista, onko ainokainen, onko naapurustossa kavereita, onko tukiverkostoa ympärillä kuinka paljon jne...

Niin riippuu ja siksi laitoinkin alkuperäisessä viestissä, että jotku tarttee sen paikan, vaikka oliskin äiti kotona ja kun on myös näitä erityislapsia.

Mutta otin kaverilta tuon melkein loukkauksena, kun mulle noin sano, sillä mä mielestäni touhuan noiden lasten kanssa paljon ja vien ihmisten ilmoille. Ehkä sitten halusi omaa "huonoa omaatuntoa" jotenkin kohottaa, kun itse lähti töihin vaikka pienet lapset. Enkä minäkään siitä häntä syyttäny, heidän valintansa oli tämä ja meidän tämä.

Alkuperäinen kirjoittaja d u m b o:
Tossa nyt ajatellaan lapsen etua. Yleensä nämä virikepaikalla olevat eivät ole kuin puolipäivää, kun taas toisilla töissä käyvillä voi olla 10 tuntiakin. Jos päisä on muutenkin pitkä, miksi sitä pidentäisi vielä? Mutta toisaalta onko lapsen parempi olla se varttitunti lisää päikyssä vai joutuuko väsyneenä roudautua kauppaan..?

Niin, mulla ei oo kokemusta tuosta. Mutta voisin kuvitella, että jos 15min. menee kaupassa kun yksin käy ja mahdollisesti jopa kolmenkin alle kouluikäsen kanssa se tunti, niin ehkä kävisin ennen hoidosta hakua. Kunhan tosiaan ehtis sovituissa rajoissa hakemaan. En tiiä, lapset ei oo vielä ollu hoidossa, joten ei oo tarttenu miettiä moista. :)

Alkuperäinen kirjoittaja nibbler:
tää on tapeltu ennenkin :D muistan joskus palstailuni alkuaikoina oli hirvee sota tästä...

Mistäpä täällä ei sotaa sais aikaseksi :D Sanoo päivää, niin sekin on väärin (ku ei saa tukkia palstaa niin tyhjänpäiväsillä jutuilla). Ah, ihanaa, mutta elämä on B)

Kauhee haloo, jos joku käy ensin kaupassa ja hakee vasta sitten lapset, siis töiden jälkeen.

Kun on sitten niitäki, jotka vie sinne lapsen, vaikka ite ovat koko ajan kotona (kotona tai sitten shoppailemassa tai missä lie). Siis ovat vaikka työttömiä. Niin syyttäkää nyt sitte vielä niitä, jotka sentään käyvät töissä (ja oikeesti tarvitsevat sen paikan) ja nopsasti vielä päivän päälle käväsevät hakemassa kaupasta tavaraa.

Huoh.

Joo ja tiedän, että siellä on myös joitain lapsia, jotka myös tarttevat paikan vaikka olis äiti kotonakin, mutta on paljon myös näitä virikepaikkojakin.

Mie en oo ainakaan nurissut mistään "maitopurkin hakemisesta kaupasta"
Tuossa ketjussa asiat vaan tuntui vaihteeks kärjistymään.
Mutta myönnätkö sen,että ei ole ihan oikein kun äitee tulee hoitotätiä ja lastaan moikkamaan puistoon iltapäivällä puol neljä,kun "on siis niin ihana keli et,kun pääsin tos kahdelta duunista niin aattelin vetästä tässä eka tunnin sauvakävelylenkin eka!"
Lapsi vielä kyselee,että kohtako sää äiti tuut sit mut hakemaan..?

Ja eniten siis mua henk.koht ihmetyttää tuo "maksettujen hoitopäivien" täyttäminen ns. väkisin...Siis ihan vaan ihmettelen näitä vanhempia,en suinka väitä etteivätkö olis oikeutettuja niitä käyttämään.
Ja mitäs,palkahan mä noistakin päivistä saan.Lähinnä vaan sitä lasta ajattelin.

Alkuperäinen kirjoittaja se pph:

Huoh.

Mie en oo ainakaan nurissut mistään "maitopurkin hakemisesta kaupasta"
Tuossa ketjussa asiat vaan tuntui vaihteeks kärjistymään.
Mutta myönnätkö sen,että ei ole ihan oikein kun äitee tulee hoitotätiä ja lastaan moikkamaan puistoon iltapäivällä puol neljä,kun "on siis niin ihana keli et,kun pääsin tos kahdelta duunista niin aattelin vetästä tässä eka tunnin sauvakävelylenkin eka!"
Lapsi vielä kyselee,että kohtako sää äiti tuut sit mut hakemaan..?

Ja eniten siis mua henk.koht ihmetyttää tuo "maksettujen hoitopäivien" täyttäminen ns. väkisin...Siis ihan vaan ihmettelen näitä vanhempia,en suinka väitä etteivätkö olis oikeutettuja niitä käyttämään.
Ja mitäs,palkahan mä noistakin päivistä saan.Lähinnä vaan sitä lasta ajattelin.

:o No tuo tuntuu jo hieman eriltä kuin maitopurkin haku.

itse hain aina heti kun pääsin, koska lapsi oli suht pieni vielä ja halusin, ettei tarvi olla yhtään pidempää päiväkodissa kuin mitä tarve vaatii. Mutta mulle on kyllä ihan sama miten muut asian hoitavat. Yksi kaveri esimerkiksi kävi töissä vallan kävellen, kävi kaupassa ennen kuin haki lapset, muuten olisi joutunut kävellen/pyörällä palaamaan uudestaan kauppaan lasten kanssa, koko iltahan nillä olisi siinä mennyt..

kävin lukemassa tuota ketjua vähän matkaa, mutta oli niin pitkäveteistä lukemista että hoh hoi!!!
Minäkin olen se kauhee äiti kun pidin lapsia hoidossa vaikka olinki kotona. Tai siis isompihan oli eskarissa. Mulla oli koko päivähoito mutta JOUDUIN jäämään saraslomalle vähän yli vuodeksi ja tarhasta sanottiin että pidä puolipäiväisenä lapsia täällä. Koska eka lapset olivat kotona kun minäkin olin mutta sit itse sieltä päästä ehdottivat että enkö pidä sitä 4h päivässä niitä hoidossa MINKÄ SAA PITÄÄ kun on itse sairaslomalla. Pidin niitä sit siellä tai no se isompi kulki eskarissa, sehän on kai ihan hyväksyttävää?? Se ei ollut ihan säännöllistä se nuoremman kuljettaminen mutta kuitenkin. Sain itse olla kipeenä, siis KIPEENÄ kotona yksin sen vähän aikaa että pystyin olee sit lasten kans. Ja kaikki lääkärikäynnit ym muut virastoasiat sain hoitaa..

Olen kai hirvee hirviö nyt mutta kyllä minä mieluusti kuuntelin ammati-ihmisiä kun he vielä suosittelivat nuoremmalleni että olisi hyvä jo olisi jotain säännöllistä rytmiä ja tekemistä. Ja niitä kavereita ja uusia leikkejä, mitä ei kotona ollessa olisi ollut. Nyt oon taas ollut kolmeviikoa saikulla mutta nyt on nuorempi kotona ollu mun kans ja isompihan on jo koulussa. Mutta saisin nytkin viedä lapsen hoitoon jos haluaisin.

Nii ja varmaan kohta tulee viestiä että mulla taitaa sudittaa korvien välissä ja olen huono äiti ym kaikkea muuta.. Mut se että vaikka sudittaakin korvien välissä niin se ei oo syy sairaslomiin vaan ihan kyse on tuki- ja liikuntaelin sairaudesta.. ;)

Alkuperäinen kirjoittaja oli mennä järki:
kävin lukemassa tuota ketjua vähän matkaa, mutta oli niin pitkäveteistä lukemista että hoh hoi!!!
Minäkin olen se kauhee äiti kun pidin lapsia hoidossa vaikka olinki kotona. Tai siis isompihan oli eskarissa. Mulla oli koko päivähoito mutta JOUDUIN jäämään saraslomalle vähän yli vuodeksi ja tarhasta sanottiin että pidä puolipäiväisenä lapsia täällä. Koska eka lapset olivat kotona kun minäkin olin mutta sit itse sieltä päästä ehdottivat että enkö pidä sitä 4h päivässä niitä hoidossa MINKÄ SAA PITÄÄ kun on itse sairaslomalla. Pidin niitä sit siellä tai no se isompi kulki eskarissa, sehän on kai ihan hyväksyttävää?? Se ei ollut ihan säännöllistä se nuoremman kuljettaminen mutta kuitenkin. Sain itse olla kipeenä, siis KIPEENÄ kotona yksin sen vähän aikaa että pystyin olee sit lasten kans. Ja kaikki lääkärikäynnit ym muut virastoasiat sain hoitaa..

Olen kai hirvee hirviö nyt mutta kyllä minä mieluusti kuuntelin ammati-ihmisiä kun he vielä suosittelivat nuoremmalleni että olisi hyvä jo olisi jotain säännöllistä rytmiä ja tekemistä. Ja niitä kavereita ja uusia leikkejä, mitä ei kotona ollessa olisi ollut. Nyt oon taas ollut kolmeviikoa saikulla mutta nyt on nuorempi kotona ollu mun kans ja isompihan on jo koulussa. Mutta saisin nytkin viedä lapsen hoitoon jos haluaisin.

Nii ja varmaan kohta tulee viestiä että mulla taitaa sudittaa korvien välissä ja olen huono äiti ym kaikkea muuta.. Mut se että vaikka sudittaakin korvien välissä niin se ei oo syy sairaslomiin vaan ihan kyse on tuki- ja liikuntaelin sairaudesta.. ;)

Ja taas joku saivartelee hiukan ;o))
Kun se sairaus on toki ihan eri juttu!Oikeinhan se on että saat potea rauhassa!!Minä ainakin itse tarkoitin VAPAAPÄIVÄN viettäjiä,jotka tuovat poikkeusetta lapset tuolloin hoitoon,jos vaan suinkin on hoitopäiviä jäljellä.

Alkuperäinen kirjoittaja metsänpeitto:
Kun mä kerran olen omaishoitajana töissä virallisesti 24 tuntia vuorokaudessa, niin tarkoittaako tää että mun ei tarvi hakee lasta sieltä hoidosta ollenkaan? :D

Joo tarkoittaa. Haet lapsen sen vuoden heinäkuun viimeinen päivä kun koulu alkaa.
Voi teijän lapsi parkaa. Joutuuko olee montaki vuotta hoidossa?

Yhteistyössä