M
Mä
Vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Jaana:Alkuperäinen kirjoittaja Mä:Alkuperäinen kirjoittaja Jaana:Alkuperäinen kirjoittaja jaa:[Tai sitten äiti vaan tajuaa koska omat rajat tulevat vastaan ja ottaa viisaana pari päivää itselleen. Mikäs tämä myyttinen äiti-hahmo oikein on joka ei saa väsyä koskaan. On ihan viisasta punnita omia jaksamisiaan. On sitten jouluna iloisempi äiti tarjolla lapsille.
Miksei sitä omaa aikaa voi hankkia niin, että hommaa lapsille hoitajan kotiin? Ainiin, sehän maksaa... joutuisi kustantamaan jotain ihan omasta lompakosta.
Äiti on väsy ja tarttee omaa aikaa. Maksajiksi äidin väsylle laitetaan yhteiskunta, päiväkoti ja omat lapset. Melko reilua...
Reilua tai ei, niin siihen on jokaisella oikeus. Suomessa on subjektiivinen päivähoito-oikeus. Mä en ymmärrä miksi tästä kitistään kun asia on kuitenkin lain mukaan kaikille suotu. Jos sinua niin kismittää ja kadehdituttaa toisten hoitopaikat, niin vie toki omasikin hoitoon ja lakkaa nurisemasta!
Ja sille lapselle on loppuviimein ihan sama onko se hoidossa päiväkodissa vai mll:n hoitajan kanssa kun äiti lepää. Eihän se kuitenkaan ole äitinsä kanssa.
No en todellakaan vie! Mieheni ehdotti mulle tuon kuopuksen synnyttyä, että otetaan tänne kotiapua siivoamaan ja laittamaan ruokaa, mutta minä haluan hoitaa lapseni itse enkä halua nurkkiini ketään ulkopuolisia.
Tuo subjektiivinen päivähoito-oikeus on täysin fiasko. Se on tosiasia nyt, mutta siitä saa ja siitä kuuluukin kitistä, mitä enemmän asiasta keskustellaan ja sitä kritisoidaan, sitä varmemmin siihen puututaan. Ja minä ainakin aion kaikkeni tehdä, että se poistettaisiin.
Päivähoidon järjestäminen on kunnille todella raskas tehtävä, eikä sitä ainakaan yhtään helpommaksi tee se seikka, että siellä hoidattavat lapsensa myös saamattomat laiskajaakot, jotka yhteiskunta muutenkin elättää kotiinsa. Jos laiskottaa, niin on toki ok palkata hoitoapua, KUNHAN SE TEHDÄÄN OMILLA RAHOILLA. Tällä hetkellä lapsensa hoidattaa tarhoissa ihmiset, jotka eivät siitä todellakaan maksa kuin surkean murto-osan (jotkut eivät mitään) ja jotka todennäköisesti eivät koskaan tulekaan mitään maksamaan. Minusta sitä jopa todellakin kuuluu kritisoida! Ja kovaan ääneen!
Jokaisen kotiäidin päiväkodissa hoidettava tenava maksaa kunnalle, eli meille veronmaksajille, noin tuhat euroa kuussa. Minusta se on hiukka kohtuuton summa subventoida uusavuttomia nyhveröitä, jotka eivät osaa edes lapsiaan hoitaa kotona.
Nyt kun otit asian puheeksi, niin miten aiot sen jälkeen hoitaa omat lapsesi kun menet töihin? Eikö tuollainen nimenomaan kannusta siihen, että vanhemmat jäävät entistä hanakammin työelämän ulkopuolelle koska hoito on kallista? Onko lasten tai valtion etu, että esim. ongelmaperheiden lapset ovat kotihoidossa? Silläkö Suomi lähtee nousuun, että kaikki jäävät kotiin hoitamaan lapsensa kouluikään asti? Entä mitä luulet tapahtuvan hoitopaikoille jos subjektiivinen päivähoito-oikeus loppuisi? Uskotko, että ilmaantuisi lisää hoitopaikkoja vai olisiko totuus se, että päiväkoteja suljettaisiin ja sinunkin pitäisi ehkä viedä lapsesi toiselle puolelle kaupunkia hoitoon?
On hyvä kritisoida asioita, mutta niin kauan kuin kenelläkään ei ole oikeasti TUOTTAVAA ja TOIMIVAA ratkaisua päivähoitotilanteen ratkaisemiseksi, niin tällä mennään. Ideoita tosin varmasti ottavat ihan eduskunnassakin mielellään vastaan, mutta idea ei ole se, että sua harmittaa muiden käyttämät hoitopalvelut. Yksi Suomen valtion tarjoamista eduista on subjektiivinen päivähoito-oikeus ja sillä lailla voimme pitää huolta myös niistä, joilla ei mene niin hyvin. Se on hyvinvointivaltion määre, että huonompiosaisia ei jätetä ulkopuolelle, vaan heillekin tarjotaan mahdollisuus kunnollisen elämän puitteisiin, kuten esim. päivähoitoon.