Sinä joka rankaiset lastasi, käytät pelikieltoja, jäähyjä ja arestia:

  • Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti
yritä nyt ymmärtää, että kaikkien kanssa ei samat
Alkuperäinen kirjoittaja vieras ap:
Sehän siinä kasvatuksessa onkin ideana että ei jouduta sellaisiin tilanteisiin missä lapsi tekis jotain niin pahaa että ihan rangaistusta tarvisin.
Mutta kaikkien lasten kohdalla se vaan ei ole mahdollista. Ei, vaikka miten kasvattaisi.
 
eli kun alatte käymään hiekkalaatikolla selität jo ennen sinne pääsyä että kädestä ei oteta lapiota, ei saa heittää hiekkaa jne... ja lapsi heti uskoo.. mmm, kyllä varmaan.
ja näin toistatte kaikkea mitä ei saa tehä, ilman että lapsi ikinä tekee mitään väärää koska äiti on jo kotona kertonut kaikki ja lapsi ei ikinä kokeile rajojaan että mitä siitä seuraa jos ei teekkään niinkuin äiti sanoo. selvä. onko lapsilla sitten omaa tahtoa ollenkaan kun äiti jyrää ja äitin sana on laki jota sokeasti totellaan...
 
vieras ap
Alkuperäinen kirjoittaja yritä nyt ymmärtää:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras ap:
Sehän siinä kasvatuksessa onkin ideana että ei jouduta sellaisiin tilanteisiin missä lapsi tekis jotain niin pahaa että ihan rangaistusta tarvisin.
Mutta kaikkien lasten kohdalla se vaan ei ole mahdollista. Ei, vaikka miten kasvattaisi.
No minulle on sitten varmaan vaan sattunut viisi erittäin helppoa lasta vaikka jokaisella on ihan eri temperamentti. Samoin on sattunut viisi lasta jotka nukkuu hyvin, viisi lasta jotka eivät lyö äitiään tai kiroile, viisi lasta jotka ovat empaattisia ja kohteliaita. Kaikki on vaan sattumaa, hyvä tuuri mulla;)
 
vieras ap
Alkuperäinen kirjoittaja nawi:
eli kun alatte käymään hiekkalaatikolla selität jo ennen sinne pääsyä että kädestä ei oteta lapiota, ei saa heittää hiekkaa jne... ja lapsi heti uskoo.. mmm, kyllä varmaan.
ja näin toistatte kaikkea mitä ei saa tehä, ilman että lapsi ikinä tekee mitään väärää koska äiti on jo kotona kertonut kaikki ja lapsi ei ikinä kokeile rajojaan että mitä siitä seuraa jos ei teekkään niinkuin äiti sanoo. selvä. onko lapsilla sitten omaa tahtoa ollenkaan kun äiti jyrää ja äitin sana on laki jota sokeasti totellaan...
Haluat nyt ilmeisesti teeskennellä yksinkertaisempaa kuin oletkaan:) Lapset ovat usein tehneet jotain mitä minä en välttämättä tekisi, mutta minä sen kyllä hyväksyn koska se kuuluu heidän luonteeseen.
Ei kaikki lapset ole pelkkää päivänpaistetta aina ja silloin kun ahdistaa se ahdistus pitää saada purkaa, mutta ei toisiin ihmisiin, ei huutamalla mulle tai hajoittamalla tavaroita. Ei lapsi osaa purkaa raivoaan sivistyneellä tavalla jos sitä ei hänelle opeta tai antaa itse vääränlaista esimerkkiä. Kyllä sitä tietää miten sellaisten pikkuhirviöiden äidit kotona kiukkuaan purkavat, ei varmasti ainakaan keskustelemalla.
 
Hieno provo tai muuten vaan tosi ihana elämä! ;)

Alkuperäinen kirjoittaja vieras ap:
Isompi lapsi siis kieltäytyy siivoamasta huoneensa, miten sellainen on mahdollista? Ei sitä huonetta siivota siksi että äiti käskee, vaan siksi että puhdas koti on ihana ja kaikki lelut löytää paremmin kun ne on paikoillaan.
Tämä siis pätee murkkuihinkin? Nekin siivoaa huoneensa koska "puhdas koti on ihana"???
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras ap:
Alkuperäinen kirjoittaja yritä nyt ymmärtää:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras ap:
Sehän siinä kasvatuksessa onkin ideana että ei jouduta sellaisiin tilanteisiin missä lapsi tekis jotain niin pahaa että ihan rangaistusta tarvisin.
Mutta kaikkien lasten kohdalla se vaan ei ole mahdollista. Ei, vaikka miten kasvattaisi.
No minulle on sitten varmaan vaan sattunut viisi erittäin helppoa lasta vaikka jokaisella on ihan eri temperamentti. Samoin on sattunut viisi lasta jotka nukkuu hyvin, viisi lasta jotka eivät lyö äitiään tai kiroile, viisi lasta jotka ovat empaattisia ja kohteliaita. Kaikki on vaan sattumaa, hyvä tuuri mulla;)
No sulla tosiaan on käynyt hyvä tuuri. Meillä on yksi lapsi, jonka käytös saa kenen tahansa hermot riekaleiksi. Vasta 6-v. löytyivät synnynnäiset ongelmat ja diagnoosit. Muiden lasten kasvattaminen kyllä sujuu varsin helposti. Niin että ei tämä maailma ole niin mustavalkoinen kuin kuvittelet. Minäkin kuvittelen olevani hyvä kasvattaja, nyt en enää jaa ohjeita kenellekään. Kyllä sinultakin loppuu tuo sädekehän kiillottaminen, jos/kun pääset todenteolla opettelemaan kasvattamista.
 
pakkohan se on yksinkertaistaa, niinhän säkin teit.
tai sit olet taas niitä äitejä jotka eivät peiliin katsoessaan näe muuta kuin täydellisyyttä niin itsessään, lapsissaan kuin miehessään...
tosin provoahan tämä oli, muuten oisit ihan nimimerkilläs...
 
kyllähän lapsille pitää opettaa tekojen seuraukset!!mutta mun mielestä sen "rangaistuksen" pitää jollain tapaa liittyä siihen mistä se tulee;
esim ymmärrän peli /nettikiellon jos tekee koneella jotain kiellettyä.esim.pelaa kiellettyjä pelejä..tai ei suostu noudattamaan koneaikoja!
ja pienemmillä lapsille jos esim heittelee jotain lelua eikä usko kun sanotaan..lähtee se lelu hetkeksi jäähylle!
Meillä on tytöllä käytössä mietintäpenkki..eli sama kuin monilla varmaan jäähypenkki..tms.!
mä olen markkinoinut sen tuolla nimelläkun se on juuri sitä varten että siinä mietitään tekosia, joka ei onnistu jos saa jatkaa normaaliin tapaan leikkiä!sit se asia jutellaan ja se on loppunkäsitelty!
Ensimmäinen keino on tietenkin sanominen/kesksutelu mutta jos ei sillä usko..niin sit täytyy miettiä noita muita!
työskentelen lastenkodissa ohjaajana; ja olisi mielenkiintoista jos ei omaan huoneeseen sais laittaa koskaan miettimään tekosiaan...saisit vedellä ohjaajia ja toisia lapsia turpiin mennen tullen ja pääsisit asiasta vaan keskustelemalla!
tai 12v pelaa salaa jotain "aikuisten" pelejä ja silti pääsis koneelle vaikka toistuvasti jäis kiinni!
 
Vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras ap:
Alkuperäinen kirjoittaja piina:
Nyt mä ymmärrän miksi sun on niin vaikea ymmärtää meitä, jotka rangaistuksia lapsillemme annetaan ;) Sä et ole kokenut tilanteita, joissa me niitä annetaan.
Sehän siinä kasvatuksessa onkin ideana että ei jouduta sellaisiin tilanteisiin missä lapsi tekis jotain niin pahaa että ihan rangaistusta tarvisin. Uskon että tulevaisuudessa tulee ongelmia ja jäähylapsista puhutaan ihan yhtä huonoon sävyyn kuin nykyään curling-vanhemmista. Lapselle opetetaan että ei saa hakata mummoja kadulla, eikä niin että lapsen pitää käydä se mummo hakkaamassa ennen kuin asiaan puututaan ja annetaan rangaistus.

Mun täytyy kyllä edelleen toistaa, että kun teillä ei ole jouduttu tuollaisiin tilanteisiin niin SINUNA kyllä katsoisin peiliin ja miettisin, että onko kaikki nyt ok. Meidänkin lapsi oli aiemmin todella kiltti ja jo silloin mietin, että onko kaikki ok. Myöhemmin ymmärsin, että ei ollut. Nyt lapsi uskaltaa uhmata, koska hän kokee olonsa turvalliseksi.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras ap:
Alkuperäinen kirjoittaja piina:
Nyt mä ymmärrän miksi sun on niin vaikea ymmärtää meitä, jotka rangaistuksia lapsillemme annetaan ;) Sä et ole kokenut tilanteita, joissa me niitä annetaan.
Sehän siinä kasvatuksessa onkin ideana että ei jouduta sellaisiin tilanteisiin missä lapsi tekis jotain niin pahaa että ihan rangaistusta tarvisin. Uskon että tulevaisuudessa tulee ongelmia ja jäähylapsista puhutaan ihan yhtä huonoon sävyyn kuin nykyään curling-vanhemmista. Lapselle opetetaan että ei saa hakata mummoja kadulla, eikä niin että lapsen pitää käydä se mummo hakkaamassa ennen kuin asiaan puututaan ja annetaan rangaistus.

Mun täytyy kyllä edelleen toistaa, että kun teillä ei ole jouduttu tuollaisiin tilanteisiin niin SINUNA kyllä katsoisin peiliin ja miettisin, että onko kaikki nyt ok. Meidänkin lapsi oli aiemmin todella kiltti ja jo silloin mietin, että onko kaikki ok. Myöhemmin ymmärsin, että ei ollut. Nyt lapsi uskaltaa uhmata, koska hän kokee olonsa turvalliseksi.
yhdyn edelliseen.
 
vieras ap
Alkuperäinen kirjoittaja miisku:
kyllähän lapsille pitää opettaa tekojen seuraukset!!mutta mun mielestä sen "rangaistuksen" pitää jollain tapaa liittyä siihen mistä se tulee;
esim ymmärrän peli /nettikiellon jos tekee koneella jotain kiellettyä.esim.pelaa kiellettyjä pelejä..tai ei suostu noudattamaan koneaikoja!
ja pienemmillä lapsille jos esim heittelee jotain lelua eikä usko kun sanotaan..lähtee se lelu hetkeksi jäähylle!
Meillä on tytöllä käytössä mietintäpenkki..eli sama kuin monilla varmaan jäähypenkki..tms.!
mä olen markkinoinut sen tuolla nimelläkun se on juuri sitä varten että siinä mietitään tekosia, joka ei onnistu jos saa jatkaa normaaliin tapaan leikkiä!sit se asia jutellaan ja se on loppunkäsitelty!
Ensimmäinen keino on tietenkin sanominen/kesksutelu mutta jos ei sillä usko..niin sit täytyy miettiä noita muita!
työskentelen lastenkodissa ohjaajana; ja olisi mielenkiintoista jos ei omaan huoneeseen sais laittaa koskaan miettimään tekosiaan...saisit vedellä ohjaajia ja toisia lapsia turpiin mennen tullen ja pääsisit asiasta vaan keskustelemalla!
tai 12v pelaa salaa jotain "aikuisten" pelejä ja silti pääsis koneelle vaikka toistuvasti jäis kiinni!
Ei tietenkää se silloin onnistu jos muiden lapsia pitää hoitaa, siellähän on opetettu jo kotona ne virheet mitä he tekevät ja millä tavalla lapset saadaan toimimaan. Mutta jos tämä viesti menis paremmin perille niin ehkä lastenkodissakin helpottuis nämä ongelmat.
En minä kenenkään 5-vuotiaasta keskustelemalla enää saisi onnellista (eli lasta jolla ei ole tarvetta käyttäytyä huonosti) koska se perusta on jo tehty kauan ennen sitä.
Kasvatusalan ammattilaisilta eli opettajilta saan jatkuvasti palautetta siitä kuinka ihania lapsia olen kasvattanut, kuinka helppoja he ovat ja rsitsiriitatilanteessa kuulemani mukaan psykologisesti manipuloivat muita lapsia niin että hekään eivät enää halua tapella. Mistäköhän ovat oppineet:) Olen todella ylpeä lapsistani ja ylpeä myös kasvatukseni hedelmistä, täällä on helppo kertoa miten asiat todellisuudessa näkee ja toivoa että joku miettisi ja huomaisi saman minkä minä olen huomannut. Teidän lapsille ja teille minä vaan toivon helpompaa elämää, ei mulla mitään muuta syytä ollut tätä aloitusta tehdä. Jos omaa hyvyyttäni haluaisin pönkittää, niin tekisinhän tämän vaikka omalla nimelläni, eihän siitä muuten mitään hyötyä ole.
 
Greippi
Alkuperäinen kirjoittaja vieras ap:
[rsitsiriitatilanteessa kuulemani mukaan psykologisesti manipuloivat muita lapsia niin että hekään eivät enää halua tapella
Vau, poissaollessani keskustelu onkin mennyt mielenkiintoisille urille. Lapsesi siis psykologisesti manipuloivat muita lapsia. Kuten sinäkin ilmeisesti teet omillesi, siis manipuloit heitä? Näin en ainakaan itse haluaisi todeta tekeväni enkä ainakaan ylpeilisi sillä asialla...

Yhä edelleen pyydän sinua guruna listaamaan hyväksyttävät tavat uhmiksen osoittaa omaa henkistä kehittymättömyyttään ja turhautuneisuuttaan, jos sitä ei saa tehdä esimerkiksi kiukuttelemalla. Rakentava keskustelu jo kaksivuotiaana, äidin halaaminen...ne siis ovat ainakin ok. Lisää?
 
vieras
Minä olen huono äiti ja minä annan rangaistuksen jos lapsi tekee tyhmästi kielloista ja ohjauksista huolimatta. Minä otan namit pois jos ruokaa ei suostuta syömään. Meillä ei saa jälkiruokaa jos ei syö pääruokaa. Minä pistän lelut varastoon jos niitä heitellään, koska "turhia" tavaroita heitellään ja turhat tavarat kuuluvat varastoon. Minä tuon lapseni ulkoota sisälle jos hän ei osaa leikkiä sovussa muiden lasten kanssa. Ja mikä kamalinta minä laitan naapurin lapsetkin jäähylle jos he toistuvasti satuttavat/heittelevät hiekkaa silmille/ tappelevat tms. Siinä sitten nököttävät minun vieressäni jäähyllä niin kauan, että osaavat olla hiljaa jotta minä saan ääntäkorottamatta kertoa heille jäähyn syyn. ja ap:lle tiedoksi.. minä laittaisin myös sinun lapsesi jäähylle jos hän toistuvasti kiusaisi muita lapsia hiekkiksella. Ja kyllä minä sanon myös toisille äideille (ystävä tai vieras) jos he kohtelevat lapsiaan tai muiden lapsia huonosti tukkapölly, väkivallalla uhkailu, repiminen tms. Ja ei minä en harrasta lapsen fyysistä kurittamista, koska en tee sitä aikuisellekaan.
Ja miksi minä teen näin lapsille mutten aikuisille??? No siksi, etten ole eläessäni tavannut aikuita ihmistä kenelle olisi pitänyt TOISTUVASTI sanoa, että nyt heti lopetat tuon huonon käytöksen. yleensä viesti menee laakista perille. Ja toisaalta.. jos nyt oikeen pohditaan tuota rangaistus käytäntöä, niin sehän on ihan aikuistenkin elämässä vallalla oleva käytäntö. Mitä jos sinä harrastaisit töissäsi vaikkapa työpaikka kiusausta?? Sinulle todennäköisesti ens alkuun annettaisiin huomautus asiasta.. Ja jos et siitä ota opikses vaan jatkat, niin joudut puhutteluun ja tästä vielä jos jatkat, niin sinut (jos mahdollista) siirretään toisiin tehtäviin (tämähän on hiukan niinkuin pelikielto ;)) ja jos yhä siellä jatkat niin todennäköistä on että sinut irtisanotaan.. (tässä menetit juuri koko hela pelikonsolin..) Eli lapset opetetaan toimimaan lapsesta saakkaa aikuisten maailman säännöillä.. joka on hedottoman hyvbä asia koska jos näin ei olisi, niin vallalla olisi ajatus. Tuo oli ensin mulla jos et anna sitä heti mulle, niin lyön lapiolla päähän.. Ja se ei käsittääkseni ole hyvä asia..

Onkosinulla lisää hyviä ohjeita lapsen kasvatukseen
 
vieras
Ihana keskustelu! :) Voisikos laupea AP tulla kertomaan ne hyväksyttävät tavat uhmata, ne jäi vielä kuulematta... vai oliko se niin, että mitään uhmaamistarvetta ei tule, kun äiti on ennakoinut nuo tilanteet selittämällä kaiken juurta jaksaen jo imeväisikäiselle?
 

Yhteistyössä