sinä jonka kasvatustaidot ovat hyvät(ja vähintään 2lasta) vastaa näihin kysymyksiin g.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja sorel
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

sorel

Vieras
lapsesi:
a,
1.lyö pienempää sisarustaan, mitä teet ja sanot?
2.lyö pienenpää sisarustaan toistamiseen,mitä teet ja sanot?
3.toistaa tätä ja muuta kiusantekoa mitä,teet ja sanot?

b,lapsi suuttuu rajoittamisesta
1lyö tai potkaisee ja sylkee naamallesi,miten toimit?
2toistaa tämän,miten toimit?

c,on levoton joka paikassa
1.eikä tottele, miten saat sen loppumaan?
2.no hänpä ei tottele vieläkään vaan karkaa paikalta lällättää, ei tottele, jos kosket häneen fyysisesti(ottamalla kiinni ja esim syliin)hän raivostuu miten toimit?

entä jos kaikesta huolimatta jatkaa samaa mitäs sitten teet?

1. Ensimmäisellä kerralla sanon tomerasti, että toisia ei saa lyödä ja selitän, että se sattuu jne. Toisella kerralla uhkaan sit "omalla kopilla", jos jatkaa. Kolmannella kerralla kakara on omassa kopissaan ja siitä eteenpäin ei sit tuu enää varoituksia, kun kerta asiasta on jo keskusteltu.

2. Suoraan omaan koppiin miettimään tekojaan. Olettaen siis, että lapsi tietää toimivansa väärin. Muuten niinkuin ekassakin.

3. Siinäs raivostuu, josko ollaan jossain ja käyttäytyy noin, me lähdetään pois. Minä en pelkästään uhkaile, että "jos et nyt käyttäydy nätisti lähdetään kotiin" vaan minä tosiaan myös lähden.

lapsesi:
a,
*ei ole tullut vielä ainakaan tilannetta että oisi lyönyt

*-

*Kiusaa sillä tavalla että ottaa pienemmältä leluja ja sotkee leikit. Silloin kiellän ja pyydän antamaan takaisin lelut pienemmälle ja lopettamaan kiusaamisen.

*Joskus on hermostunut ja läpsäissyt minua, mutta näin on käynyt ehkä kaksi kertaa. Silloin napakasti sanon että KETÄÄN EI SAA LYÖDÄ MISSÄÄN TILANTEESSA, vaikka harmittaisi kuinka paljon lyödä EI saa!

*ei ole toistanut.

*pyydän rauhoittumaan, toistan muutamaan kertaa. Jos ei siltikään auta istutan sohvalle,penkille.

*Viimein vien lapsen omaan huoneeseensa, Jos ollaan muualla lähdetään kotiin.

2.no hänpä ei tottele vieläkään vaan karkaa paikalta lällättää, ei tottele, jos kosket häneen fyysisesti(ottamalla kiinni ja esim syliin)hän raivostuu miten toimit?
*Onneksi ei ole näin meillä.

*HUHHUH, sitten voisin lyödä hanskat tiskiin ja luovuttaa. Onneksi meillä on vielä(?) ainakin "kiltit" lapset =)

Varoitusten jälkeen jäähylle. Jos tulee pois, niin aina vain uudestaan.

Tästä samantien jäähypenkille, varsin vihaisen puheen saattelemana + jos jo vähän vanhempi niin joku lelu/luvattu etuisuus pois. Mielestäni jos lapsi sylkee toisen ihmisen päälle, niin oltava ehdottoman ankara ja osoittaa lapselle, että nyt todella ollaan vihaisia ja että tekoa ei millään muotota hyväksytä.

Ihan sama miten paljon huutaa ja raivoaa, pidän kiinni tiukasti, ja kun on raivonnut tarpeeksi, niin lähdetään pois.

Peesi ekalle vastaajalle. Meillä kohta 4 v kaksoset ja vauva.

Pääperiaate meillä on se, että uhkaukset toteutetaan AINA. Sellaisella ei siis kannata uhata, joka on liian hankala panna käytäntöön.

Ihan kaikesta ei meillä aleta vääntämään. Valitsen aika tarkasti ne säännöt ja asiat, joiden rikkomisesta seuraa "rankkua". Annan lasten itse päättää monista asioist, näin heillä on vähemmän painetta näyttää väkisin omaa tahtoa sellaisissa asioissa kuten syöminen, ulos lähteminen ja pukeminen jne.

Meillä on käytössä jäähynurkka jonne vien 3. varoituksen jälkeen välittömästi. En tee tästä poikkeuksia. Varoitukset saa satuttamisesta ja muutamista muista ns. tärkeistä säännöistä meillä.

Pohtisin monelta kulmalta lapseni elämäntilannetta: onko mielekästä tekemistä? onko kavereita? saako huomiota ja läheisyyttä vanhemmilta?
Ulkopuolisen kanssa asiaa on helpompi pohtia, joten juttelisin lapsen mahdollisessa hoitopaikassa asiasta. Jos kotihoidossa, juttelisin neuvolassa, soittaisin perheneuvolaan.
Apua kannattaa hakea ajoissa!

a1Torun, kiellän tomerasti selittäen miksi niin ei saa tehdä.
a2 Torun toistamiseen, kiellän toistamiseen ja selitän edelleen miksi niin ei saa tehdä ja uhkaan jäähypenkillä
a3 Torun ja laitan jäähypenkille. Siellä istuu 2-3 min ja sen jälkeen käydään asia uudelleen läpi. Ja jäähy lasketaan aina uudelleen jos meinaa karata paikalta. Istuu kunnes ei tee muita asioita samassa.

b1 Torun, kiellän erittäin tomerasti ja istutan samantien jäähylle. Näistä asioista ei varoituksia jaella. Ja jos sieltä yrittää karata niin jäähylle mennään uudelleen ja uudelleen.
b2 Ei tule toista kertaa, tai jos tulee niin samantien jäähylle. Voisin kuvitella että heivaan pihalle asti jäähylle jos jatkaa. (hetkeksi tosin)

c1 Uhkaan jättää hänet yksin sinne missä ikinä olemmekin.
c2 Lähen kävelemään poispäin. En yritäkään ottaa kiinni vaan käännyt toiseen suuntaan ja olen poistumassa paikalta. Tämä rauhottaa heti, kun se lapsi tajuaa että nyt se äiti menee pois. Ja kiltisti lähtee tulee perässä. Joskus tosin tämän jälkeen kun käännyn odottamaan, sama meno jatkuu että juostaan karkuun niin siinäpä juoksee, en mene perään vaan jatkan omaa matkaa. Pari kertaa voi koittaa tätä temppua mutta lopulta tulee kiltisti perässä ja venkoilu loppuu.

Lasten kanssa tarvitaan toistoa, toistoa, toistoa. Ei vaikka tänään olis koeteltu rajoja kymmenen kertaa ja aina istumaan jäähylle, niin huomenna sama juttu. Kärsivällisyyttä kaivataan ja sitä että itse pysyy rauhallisena ja jälkikäteen selitetään asiat lapsen tasoisesti. Miksi ei saa ja mitä saa ym. Mutta kuitenkin heti tapahtumien jälkeen, ei liian pitkän ajan kuluttua. Tässäkin tulee huomioida lapsen ikä. Meillä uhmaikä menossa ja asiat on jatkuvasti vastatuulessa.

lapsesi:
A,
1.lyö pienempää sisarustaan, mitä teet ja sanot? Otan lapsen vierelleni ja selitän miksi ei saa lyödä
2.lyö pienenpää sisarustaan toistamiseen,mitä teet ja sanot? Käsken lopettamaan, koska toiseen sattuu ja tästä puhuttiin jo ja sanon että joutuu jäähylle jos jatkaa
3.toistaa tätä ja muuta kiusantekoa mitä,teet ja sanot? Laitan jäähylle niin monta kertaa että uskoo, tai pidän ne jonkin aikaa erillään toisistaan ja selitän vanhemmalle lapselle miksi

1lyö tai potkaisee ja sylkee naamallesi,miten toimit? Käsken lopettamaan, koska se sattuu
2toistaa tämän,miten toimit?vien lapsen jäähylle

1.eikä tottele, miten saat sen loppumaan? Käsken rauhoittumaan ja olemaan hetken paikallaan että saa jatkaa leikkimistä
2.no hänpä ei tottele vieläkään vaan karkaa paikalta lällättää, ei tottele, jos kosket häneen fyysisesti(ottamalla kiinni ja esim syliin)hän raivostuu miten toimit? Pidän sylissä niin kauan että rauhoittuu ja keskustellaan asiasta.

Entä jos kaikesta huolimatta jatkaa samaa mitäs sitten teet?

riippuu missä ollaan, mut jos tilanne sallii lähden lapsen kanssa pois, koska ei osaa olla nätisti ja loppupvä ollaan kotona.

Liikaa kysymyksiä, ei jaksa vasta erikseen. Meillä on Jo Frostin jäähytekniikat ja Dr Philin kasvatusmetodit käytössä ja ne ovat tepsineet. Huono käytös on saatu niillä kitkettyä tehokkaasti.

miettiin tekosiaan. Ja anteeksi pyyntö. Huono käytös on usein huomionhakua vanhemmalta, joten kun lapsi käyttäytyy hienosti, kehu, ja leiki lapsen kanssa enemmän, niin ei saa päähänsä typeryyksiä ;)

Liekö tässä niin hyvän kasvattajan neuvoja, mutta eikoinen on ollut aikamoinen äkäpussi, joten vastaan siksi.

a 1. Jäähylle, anteeksi pyyntö. Meillä on lyömisen suhteen nollatoleranssi. Juuri muutoin ei jäähyllä istutakaan ja viime jäähystä on kuukausia.
a 2. Jäähylle, anteeksi pyyntö. Aika harvinainen tilanne. Yleensä tästä seuraa uhkaus jonkun kivan asian menettämisestä, jos tilanne vielä toistuu.
a 3. Jäähylle, anteeksi pyyntö, uhkauksen toteutus, josta seuraa itkua ja kiukuttelua. Tn. päätyy omaan huoneeseensa/leikkimään itsekseen, koska leikit ei näköjään suju tänään.

Noita uhkauksia olen joutunut toteuttamaan pari kertaa. Esim. toisella kerralla heitin brion junaradasta tunnelin roskikseen,koska sillä lyötiin toistamiseen pikkuveljeä. Mies ihmetteli,miksi olin oikeasti heittänyt niin kalliin lelun oikeasti roskiin, mutta mun mielestä uhkauksissa ei feikata. Roskiin vaan. Asiaa itkettiin kyllä, mutta nykyään lapset uskovat, jos äiti sanoo heittävänsä jotain pois riitojen vuoksi.

b1 Kiellän ja sanon odottavani anteeksipyyntöä. Pahimmassa tilanteessa jäähy, joskus oma huone kunnes selittää/keskustellaan ja pyytää anteeksi. Tuollaisen takia poika on kerran istunut kaupan parkkihallissa jäähyllä.

b2 Omaan huoneeseen miettimään, sen jälkeen anteeksipyyntö ja keskustelu. Pojan kanssa keskustelu onnistuu vain, jos on ensin rauhoittunut. Yleensä taustalta löytyy joku muu harmittava asia tai sitten poika on kokenut, että olen toiminut epäreilusti tms. Joku selvitettävä juttu kuitenkin. Ja sen jälkeen jutellaan siitä, miten olisi pitänyt toimia.

c Lähden paikalta (riippuen toki tilanteesta), en kiinnitä poikaan mitään huomiota. Kiukkuilee aikansa, rauhoittuu jossain vaiheessa (saattaa viedä pitkäänkin), tulee luo ja sen jälkeen käydään tilanne läpi ja mietitään, mitä olisi pitänyt tehdä. Syliin en ole isompana ottanut, koska se yleensä vain pahentaa tilannetta.

Meillä esikoinen on tosiaan aikamoinen äkäpussi temperamentiltaan. Kiukku kesti pahimmillaan yli puoli tuntia ja huutokin ihan hirveää. Nykyään eskarilainen osaa jo hillitä itseään ja rauhoittua itsekseen, jos suuttuu; noin yleensä. Yleensä tilanteet johtuvat väsymyksestä, jännityksestä, uusista tilanteista ja odotuksista, mitä poika asettaa tilanteille tai itselleen. On kauhean vaativa itseään kohtaan.

Kun äkäpussiaika iskee, yritän puuhata pojan kanssa enemmän. Käydään kahdestaan vaikka vaan kaupassa (ilman pikkuveljeä) , luetaan satuja ja varsinkin tehdään jotain fyysistä: pelataan palloa, juostaan,pyöräillään, ihan vaan riehutaan.

lapsesi:
a,
"Ei saa lyödä, toista ei saa satuttaa, se on väärin. Alle kolmevuotiaalle tehostan viittomalla ja ilmeellä. Pyydetään anteeksi.
Ei! Pyydetään anteeksi ja sovitaan että jos vielä lyö niin jäähylle.
Mennään jäähylle.

1lyö tai potkaisee ja sylkee naamallesi,miten toimit? Otan tiukkaan syliotteeseen ja pidän kunnes rauhoittuu. Juttelen rauhallisesti ja kerron miksi teki väärin.
2toistaa tämän,miten toimit? En päästä ennen kuin on rauhoittunut.

1.eikä tottele, miten saat sen loppumaan? Komennan esim. palapelin tekoon jos kotona ja jos esim. kaupassa niin kotiin lähtö. Kyläpaikasta voimme myös lähteä esim. autoon rauhoittumaan.
2.no hänpä ei tottele vieläkään vaan karkaa paikalta lällättää, ei tottele, jos kosket häneen fyysisesti(ottamalla kiinni ja esim syliin)hän raivostuu miten toimit? Tiukka syliote, kunnes rauhoittuu. Oikealla otteella saa kyllä pideltyä vielä teini-ikäistä vaikka tarpeen tullen.

Ei se lapsi loputtomasti jaksa sylissä rimpuilla, kun aikuinen pysyy rauhallisena ja jämäkkänä ja rauhoittaa lasta puheella ja olemuksella.

Mulla on vain yksi lapsi, joten en saa vastata. Mutta vähän ihmettelen, että korreloiko ne kasvatustaidot tosissaan lasten lukumäärän kanssa :confused:

Minä " väliaikaisesti virtuaalilainaan" sinulle yhtä lasta jotta saat vastata.
Itse en voi vastata kun pitää olla hyvät kasvatustaidot ja minulla on vahva vakaumus että lapseni ovat kasvaneet ok kasvatustaidoistani HUOLIMATTA eikä niiden ansiosta.
;)

Minä " väliaikaisesti virtuaalilainaan" sinulle yhtä lasta jotta saat vastata.
Itse en voi vastata kun pitää olla hyvät kasvatustaidot ja minulla on vahva vakaumus että lapseni ovat kasvaneet ok kasvatustaidoistani HUOLIMATTA eikä niiden ansiosta.
;)

En ne omatkaan taidot aina niin hyvät ole, joten jätän suosiolla väliin. Kiitos ystävällisestä eleestä :)

Itse miettisin, nukkuuko lapsi hyvin (väsymys ilmenee usein yliaktiivisuutena ja kiukkuna) ja jos ei nuku niin miksi, ja onko muuten perhesuhteet kunnossa, läheisyys jne tunteeko olevansa tärkeä, onko jotain muuta "kriisiä" elämässä sillä hetkellä esim. muutto, sisaruksen syntymä, ihan mitä vain.

Minusta tuolla tavalla käyttäytyvä lapsi ei voi hyvin ja sille pitää tehdä jotain.

Terveisin juuri tuolla tavalla käyttäytyvän 3-vuotiaan äiti.

Mulla on vain yksi lapsi, joten en saa vastata. Mutta vähän ihmettelen, että korreloiko ne kasvatustaidot tosissaan lasten lukumäärän kanssa :confused:

Mä luulen että yhden lapsen vanhemmat useimmiten pääsevät helpommalla. Meillä ei koskaan poika lyönyt ketään päähän lelulla (no ehkä pari kertaa 1-veenä).Kotona. Päiväkodissa on saattanutkin sitten kurmuuttaa muita ja pitää huolta reviiristään. :whistle:

Kaksi varoitusta ja kolmannesta lähtee tilanteesta pois eli uhkailu ja uhkailun toteutus...vaatii useampia kertoja harjoitella ja sen jälkeen lapset uskovat, että äiti on tosissaan.

Pieni lapsi raivoaa sylissä ja rauhoittuu myös. Lyömiset, sylkemiset ja potkimiset huomiotta kokonaan ja lapsi huomaa, ettei saa väärällä käytöksellä aikuisen huomiota.
Hyvä käyttös aina palkitaan sanallisesti tai fyysisesti joka tilanteessa.

Isomman lapsen kanssa toisten satuttamiseen kannattaa puuttua tunteiden kautta eli se sattuu todella paljon ja äidille tulee todella paha mieli jne. ja asioista keskustellaan vasta kun lapsi on saatu rauhalliseksi.

- Kysyn, saako niin tehdä, mihin lapsi vastaa että ei saa ja pyytää anteeksi. Ei tosin ole ollut tätä tilannetta miesmuistiin.
- Sanoisin tiukasti että nyt riittää, käskisin pyytää anteeksi, ja kertoisin että seuraavasta kerrasta tulee rangaistus.
- Ei sellaista muistaakseni ole tapahtunut, mutta tuossa tilanteessa toteuttaisin uhkaukseni rangaistuksesta & korottaisin ääntäni niin, että lapsi tajuaa äidin olevan tosi vihainen.

- En osaa sanoa. Kumpikaan lapsistani ei ole tehnyt noin. Ottaisin varmaan kiinni käsistä ja jaloista, ja mentäisiin rauhalliseen paikkaan miettimään tekosia.
- Kts. ylempi vastaus.

- Ottaisin lapsen tiukkaan syliotteeseen ja siirtyisimme sivummalle rauhottumaan. Näin ei ole tarvinnut tehdä kuin pari kertaa kuopuksen kanssa, silloin kun hän oli noin 2-vuotias, esikoisen kanssa ei ikinä.
- Toistaisin saman kuin yllä.

- Aina vaan syliin ja rauhoittumaan, varmaankin. Toistoa toiston perään. Jos mahdollista, lähtisimme kotiin.

Yhteistyössä