simppeli lääkelasku palstalaisille:

Ai joo, en muistanut että noin suuret prosentit..


Parasetamolin käyttö alle yksivuotiailla lapsilla lisää riskiä sairastua astmaan, arvioi tuore tutkimus. Lancetissa (372/2008) julkaistun tutkimuksen mukaan niillä lapsilla, joiden kuumetta hoidettiin 0-1 vuoden iässä parasetamolilla, oli 46 prosentin riski sairastua astmaan 6-7 vuoden iässä. Tulokset osoittavat myös, että suuret annokset ja säännöllinen käyttö liittyivät suurempaan sairastumisriskiin.

http://www.apteekkari.fi/uutisarkisto/yksittainen-artikkeli/parasetamoli-lisaa-astmariskia.html

aiheesta hieman poiketen tuli vain mieleen :)
 
ilmeisesti nero
Alkuperäinen kirjoittaja tyhmä:
Alkuperäinen kirjoittaja ilmeisesti nero:
Alkuperäinen kirjoittaja ..:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja olio:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja voi ei:
Oikeasti tosi huolestuttavaa, etteivät peruskoulun käyneet palstamammat selviydy tästä laskusta. :/
Täysin samaa mieltä, ihan uskomattoman typerää porukkaa :eek:
Ja ei, en ole mitenkään hyvä matikassa, ihan normaaliälyinen...
hahhah, no höpöhöpö! :D
Kyllä saa olla vähä-älyinen jos ei tällaisia osaa. Laskimen kanssa kauppareissulla?
Lääkelaskut on eri asia kuin kauppareissulla tehtävät laskut.Mulle ei koulumatikasta ole ollut hyötyä elämässä, kertolaskujakaan en ole kertaakaan tarvinnut. Aika rajua teilata ihminen tyhmäksi jos ei osaa matikkaa kovin hyvin.
No voi herranen aika miten avuton olet. Tuo esimerkkilasku on ihan verrattavissa vaikka prosenttilaskuun alennusmyynnissä. Etkö osaa niitäkään?
Jospa autan: lapselle voi antaa lääkettä 10-15mg paracetamolia painokiloa kohti. Jos lapsi painaa sen 12 kiloa, hänelle voi siis antaa 12 kertaa 10-15mg. Eli 120-180mg lääkettä. Kun yhdessä millilitrassa panadolia on 24mg lääkettä, tulee näitä millilitroja antaa 5-7.5 jotta saadaan aikaiseksi tuo 120-180mg lääkettä annettavaksi. Menikö jakeluun?
Ehkä olen tyhmä sinun mielestä, mutta se kuvastaa sinun mielipidettäsi asioista. Se, että ei ole hyvä jossakin ei tarkoita sitä etteikö olisi fiksu muuten. ;)
Käytin sanaa avuton, en tyhmä. Veikkaan, ettet edes yrittänyt laskea tuota laskua.
 
mut sitten toi pamol kun on125mg, ja sitä saa antaa sen 3 krt päivässä, niin siitähän tulee taas hurjasti vähemmän kuin toi 3x 7,5ml panadolia?

annatteko pamolia enemmän, vai vaikuttaako vähempi samoin kuin panadolin isompi annos? Silloinhan panadolia ei kannata käyttää.
 
nih
Alkuperäinen kirjoittaja tyhmä:
Alkuperäinen kirjoittaja voi ei:
Oikeasti tosi huolestuttavaa, etteivät peruskoulun käyneet palstamammat selviydy tästä laskusta. :/
Ei minusta. Kaikki eivät ole niin hyviä matematiikassa. Esim minä en ole eikä se rajota elämää.
OMG! Kun tää on siis ihan ala-astematikkaa, ei todellakaan vaadi mitään hyviä taitoja.
 
hepsankeikkaa
Minäkin kuulin viimeksi lastenlääkärin suusta, että anna Panadolia aina se "täys" annos, älä vähemmän. Vähempi ai auta mitään, ja alimitoitetut annokset on suuri ongelma lasten lääkitsemisessä yleensäkkin.
Minun lapsi 12kg ja annan kuten lääkäri on reseptiin kirjoittanut ja Panadol-mittakin ohjeistaa sen 7,5ml 3-4 x vrk.
 

Yhteistyössä