simppeli lääkelasku palstalaisille:

Alkuperäinen kirjoittaja neiti Dina:
Alkuperäinen kirjoittaja chef:
Alkuperäinen kirjoittaja pulp:
Alkuperäinen kirjoittaja chef:
näin mäkin päättelin. Ihan päässäni.
Päässä mäkin laskin kun käskettiin...mutta siis onko tässä nyt joku jippo? Kun ammattilaiset ei saa heti vastata?
ei oo mitään jippoa, törmäsin vaan tänään yhteen juttuun minkä kerron kohta.
Kerro ihmeessä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Pajukko:
Alkuperäinen kirjoittaja neiti Dina:
Alkuperäinen kirjoittaja chef:
Alkuperäinen kirjoittaja pulp:
Alkuperäinen kirjoittaja chef:
näin mäkin päättelin. Ihan päässäni.
Päässä mäkin laskin kun käskettiin...mutta siis onko tässä nyt joku jippo? Kun ammattilaiset ei saa heti vastata?
ei oo mitään jippoa, törmäsin vaan tänään yhteen juttuun minkä kerron kohta.
Kerro ihmeessä.
tää nyt ei mikään maailmaa mullistava asia ole, mutta seurasin kun kaveri antoi sellaisella apteekin isolla lääkeruiskulla lääkettä vähän vajaa 12kg painoiselle muksulleen, ja valitteli samaan aikaan että kun menee se panadol purkki hetkessä tyhjäksi. Aloin sitten tosiaan katsoon sitä sitä ruiskua ekaa kertaa (mä en niitä käytä), ja siinähän tosiaan menee ne kilorajat niin että 12kg --> 7,5ml. Tuo määrä paracetamolia 3 kertaa päivässä + vielä hyvin monen harrastamat ylimääräiset annokset, voi usean päivän ajan käytettynä tehdä jo vahinkoa pienen lapsen elimistössä.

Kannattaa aina antaa ensimmäiseksi se pienin mahdollinen annos, se 5ml.
 
lh
[quote="neiti Dina"Tuo määrä paracetamolia 3 kertaa päivässä + vielä hyvin monen harrastamat ylimääräiset annokset, voi usean päivän ajan käytettynä tehdä jo vahinkoa pienen lapsen elimistössä.

Kannattaa aina antaa ensimmäiseksi se pienin mahdollinen annos, se 5ml. [/quote]

Itse asiassa paracatamolia saa antaa paljon enemmän kuin ohjeissa on. On ihan KYSin lääkärin vahvistama juttu ;)
Mutta kannattais ostaa vaikka Pamol F jos kyse jo noin isosta lapsesta.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja voi ei:
Oikeasti tosi huolestuttavaa, etteivät peruskoulun käyneet palstamammat selviydy tästä laskusta. :/
Täysin samaa mieltä, ihan uskomattoman typerää porukkaa :eek:
Ja ei, en ole mitenkään hyvä matikassa, ihan normaaliälyinen...
 
Ei tosiaan pidä paikkaansa tuo että sais antaa vain sen 5 ml ja 3 kertaa vuorokaudessa. Meinaan että mä juuri edellispäivä soitin päivystykseen (siitä on täällä ketjukin) kun vauva 5kk, vajaa 7 kg huusi rokotusten jälkeen. Olin lääkinnyt hänet jo kerran noin 4 tuntia sitten, mutta kivut palasivat.

Ja nimenomaan sain luvan antaa uuden annoksen jo NELJÄN tunnin kuluttua.

Tietenkään ei voi päivätolkulla posottaa Panadolia menemään 4 tunnin välein sitä maksimimäärää, mutta meillä ainakin kun annoin sen minimin, enkä maksimia kävi siten, ettei vaikutus tosiaan ollut järin pitkäkestoinen.
 

Yhteistyössä