Silmien laser-leikkaus, kysykää

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mama05
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Turun Silmälaserissa olin, maksoi 3160 ?, joka kattaa kaikki jälkitarkastuksetkin, mutta ei lääkkeitä, jotka noin 30 ?. Ei sattunut, ei edes jälkeenpäin, lähtöarvot vain -2,5 ja -3,00. Paraneminen on vielä käynnissä sikäli, että tavoitearvot saavutetaan 3 kk:n jälkeen, mutta ilman laseja pärjään hyvin: autoa ajaessa vastaantulevien valot eivät häikäise ollenkaan siinä määrin kuin ennen, television näen ilman laseja.

Kuten mainitsin, olen ajanut autoa, hyvin säilyy, silmät eivät ole erityisen kuivat vaikka kostutustippoja täytyy käyttää väh. 1 kk, mutta se on pieni vaiva siitä ettei tarvii laseja! Oli myös hajataittoa, siitä johtui aiemmin tuo auringon ja auton valojen häikäisy, mutta eipä häikäise enää! Vahvuudet olivat siis -2,5 ja 3,00. Menin leikkaukseen koska kyllästyin laseihin, jotka jo 20 vuotta keikkuivat nenällä.

Jos joku epäröi operaatiota, tai haluaa kysyä joltain joka on käynyt, että miten meni. Ihan mitä vain haluaa tietää asiasta, jos on kiinnostunut tai harkitsee menevänsä leikkaukseen. Ainoa mikä kaduttaa on tämä vanha klisee, että MIKSI EN MENNYT AIEMMIN!

Mun leikkauksesta on neljä vuotta ja näen edelleen loistavasti. Mulle tehtiin Lasik-leikkaus joka on hieman kalliimpi kuin PRK. Hinnasta päättelen että ap:llekin tehtiin sama. Lasikissa ei muodostu arpikudosta joten ei pitäis tulla näitä "hämäränäköongelmia". On kyllä ihanaa olla ilman piilareita tai laseja.

Alkuperäinen kirjoittaja miina:
Mun leikkauksesta on neljä vuotta ja näen edelleen loistavasti. Mulle tehtiin Lasik-leikkaus joka on hieman kalliimpi kuin PRK. Hinnasta päättelen että ap:llekin tehtiin sama. Lasikissa ei muodostu arpikudosta joten ei pitäis tulla näitä "hämäränäköongelmia". On kyllä ihanaa olla ilman piilareita tai laseja.

Joo, lasikilla tehtiin. En olis mennyt ollenkaan jos olis vaihtoehtona ollut tuo PRK. Upeeta olla ilman rillejä!!!

ap; Miksi et olisi mennyt tuohon toiseen leikkaustapaan? Minusta se läpän teko oli tosi inhottavan tuntoinen, vieläkin muistan miltä se tuntui.

Mulle tehtiin tuo Lasik juuri sen vuoksi kun mulle muodostuu helposti arpikudosta, Mun kolmelle ystävälle on tehty tuo PRK ja niillä parantuminen on ollut kivutonta, ei ollenkaan niin paha ku on peloteltu.

Minä sain Kelalta korvauksen esitutkimuksesta ja jälkitarkastuksista ja matkatkin korvattiin vaikka jälitarkastukseen oli matkaa 400 km. Leikkaus tehtiin Tampereen Medilaserissa. Edelleen usein ajattelen kuinka onnellinen olen ku menin leikkaukseen. Minä menin leikkaukseen kaksi kertaa, eka kerralla tuli pupu pöksyyn ja sulattelin asiaa pari vuotta. Sitte ku menin toisen kerran niin ei edes jännittänyt yhtään. Mulla oli näkö samaa luokkaa kuin ap:llä.

Olen aina inhonnut laseja itselläni, toisilla ne on niin kauniita ja hyvinsopivia. Käytin piilareita 16 vuotta ja jos sattui etten voinut laittaa piilareita silmiini niin sitten olin ilman laseja, en vain koskaan tottunut laseihin.

Olihan se upea tunne ku pari tuntia leikkauksesta näki täysin!

Miksi maksoit ylihintaa, kun useassa paikassa Suomessa leikkaus maksaa noin 2000? molemmista silmistä yhteensä? Esim. Terveystalossa Lasik 1040 euroa / silmä.

"Ei pitäisi tulla", mutta minulle tuli. Lähtöarvot molemissa -6, kirkkaalla valolla näen todella tarkasti , mutta hämärässä selvästi huonommin kuin ennen ja mikä ikävintä, minulle tuli leikkauksen jälkeen voimakas "halo"ilmiö eli valot hajoavat pimeässä todella ikävästi. Yleensä se selitetään liian pienellä läpällä, mutta minulle leikannut lääkäri on vakuutellut useaan kertaan, että minulle on tehty tarpeeksi suuret "läpät", joten siitä sen halon ei pitäisi johtua ja eipä siihen kukaan ole osannut syytä sanoa. Näin pimeän aikaan edellä mainitut ongelmat ovat ikäviä ja sen vuoksi välttelen mm. pimeässä autolla ajoa.

Alkuperäinen kirjoittaja kankkulan kaivo:
Hämäränäkö oli parisen vuotta heikompi kuin ennen, mutta on palautunut. Leikkauksesta on 9 vuotta ja muutaman vuoden kuluttua pitää ehkä uusia.

jospa se palaisi minullakin, mulla leikkauksesta tasan vuosi.

Alkuperäinen kirjoittaja että näin minulla:

"Ei pitäisi tulla", mutta minulle tuli. Lähtöarvot molemissa -6, kirkkaalla valolla näen todella tarkasti , mutta hämärässä selvästi huonommin kuin ennen ja mikä ikävintä, minulle tuli leikkauksen jälkeen voimakas "halo"ilmiö eli valot hajoavat pimeässä todella ikävästi. Yleensä se selitetään liian pienellä läpällä, mutta minulle leikannut lääkäri on vakuutellut useaan kertaan, että minulle on tehty tarpeeksi suuret "läpät", joten siitä sen halon ei pitäisi johtua ja eipä siihen kukaan ole osannut syytä sanoa. Näin pimeän aikaan edellä mainitut ongelmat ovat ikäviä ja sen vuoksi välttelen mm. pimeässä autolla ajoa.

Voi olen pahoillani että sulla ei menny kaikki niinkuin piti. Mullekin lääkäri selitti juuri tuon että kun on tarpeeksi iso läppä niin se mahdollinen arpikudos ei ole näkökentässä vaan sen ulkopuolella. Toivottavasti tuo asia ajan myötä korjautuu sinulla.

En halunnut PRK:ta sen takia että siitä paraneminen on paljon hitaampaa, kestää kauemmin, arpikudoksen syntyminen on yleisempää, tippoja joutuu käyttämään kauemmin jne. Enkä tiedä tuosta hinnasta, Turku on minulla lähin paikka, jossa niitä tehdään, joten valitsin sen siksi. Hämäränäössä en ole havainnut mitään huononemista, näen pimeällä ajaa autoa jopa paremmin kuin laseilla konsanaan.

Läpän teko ei tuntunut minusta miltään, ei sen kummemmalta kuin koko operaatio muutenkaan. Eikä se sattunut kun silmäluomet 'revittiin niin että veri lentää', pisaraakaan ei tullut verta. Hanna: oletko itse siis ollut operaatiossa jos kerran tiedät että silmäluomista lentää verta?? :laugh:

Katsoin sitä Terveystalon hinnastoa, joo, ehkä itse leikkaus on halvempi siellä, mutta ainakin esitutkimus, jälkitarkastus ja poliklinikkamaksu olivat kalliimpia kuin Turussa. Lisäksi kun matkaa on Hkiin paljon enemmän, tulisi matkakustannuksia. Ja jos Hkissä myös ensimmäinen jälkitarkastus on heti seuraavana päivänä kuten Turussa, tulisi vielä yöpymiskulut Hkissä, ellei sitten aja edestakaisin. Että veikkaan hinnan lopulta muodostuneen minulle lähes samaksi kuin jos paikallinen menee leikkaukseen Hkiin.

Yhteistyössä