Sinun ei tarvitse oppia kantapään kautta, tein se jo puolestasi:
Menin uusia kehyksiä ottamaan Specsaversilta pari viikkoa sitten vuoden vanhalla silmälääkärin reseptillä. Löysin ihanat kehykset jotain 55 euroa linsseineen, tai niin luulin:
Optikon mukaan reseptit vanhenee puolessa vuodessa, jaahas. Tarkistettiin sitten näkö, ettei väärillä voimakkuuksilla vaan tule laseja, mistä toimenpiteestä sain maksaa 20 euroa. Todettiin, että on liian voimakkaat lasit olleet ja näköni menee pilalle, jos jatkan vanhojen lasien pitämistä...
Ajattelin, että voi hitsi, kun nämä vanhat kehykset on niin hyvät, eikä varalaseja löydy. Otan siis samalla uudet linssit vanhoihin kehyksiin, pienellä pakettitarjouksella 40 e. Tarjous kumosikin kehysten 50% tarjouksen (mitä ihmettä?!), joten maksan nyt uusista kehyksistä 109 euroa (no ei silti paha, mietin)...
Seuraavassa vaiheessa olisi pitänyt häipyä, mutta olin kai liian väsynyt pitkän työpäivän jälkeen, jotta olisin tajunnut pelastautua. Siispä: Hintaa poksahti niin uusille kuin vanhoillekin laseille 100 euroa lisää, koska 100 euron ohennukset ovat pakolliset. Specsavers ei muka suostu jättämään ohentamatta, koska ohentamattomat linssit kuluu liian helposti (siis HÄH?). Ota tai jätä.
No OK sitten, kestävätpähän pidempään, ajattelin...
Nyt minulla on uusissa kehyksissä kehnosti hiotut ja kiinnitetyt linssit, joilla ei näe yhtään mitään. Maksoin paketin noutaessani uudet lasit. Vanhoja en ole antanut vielä Specsaversille pilattaviksi (totuttelen ensin uusiin), joten pystyin vertailemaan laatua ja kas kummaa: Vanhat ohentamattomat, suuremmilla vahvuuksilla varustetut linssit ovat tismalleen yhtä paksut kuin nämä uudet kalliisti ohennetut, joissa on vähemmän voimakkuutta. Eikä! Apua! Tämäkin vielä...
Saankohan rahojani takaisin edes niistä kiinnittämättömistä linsseistä, joita en suostu vanhoihin kehyksiini ottamaan? Kerron tännekin sitten, kun olen käynyt asiaa tiedustelemassa.
Haluatko varmasti mennä Specsaversille?