Silmälaseista ennen verovähennystä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Littledeath
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Littledeath

Aktiivinen jäsen
20.07.2010
7 122
2
36
Pohjois-Pohjanmaa
Ei ole mun "aikakautena" ollut tämmöstä, mutta ennen kuulemma on ollut. Miten se juttu toimi?

Mietityttää, että miks hitossa silmälaseista ei saa mitään alennuksia tai tukia tms. Mietin omalle kohdalleni, että jos silmälasit vaikka NYT menis rikki niin tähän hätään mulla ei olis varaa ostaa uusia. Viimenen päivä olis kun on tilipäivä. Ja sossusta ei tietysti mitään sais kun olen töissä. Itellähän lasit on vielä suht halvat kun n. 200-300 euroa, mutta esim. äidilläni viimeksi maksoivat 800 euroa ja se on jo melkoinen summa.

Silmälaseja käyttää kuitenkin niin moni ihmisistä.. miksei niihin enää saa mitään maksuhelpotusta kun ovat kuitenkin välttämättömät. Jos mun lapsikin saa rillit jossain vaiheessa niin on sitten sillekin laseja hommattava. Kamalaa jos olis vaikka viis lasta joilla kaikilla olis rillit.

Itse oon joutunut käyttään laseja 12-vuotiaasta.

Niin ja jos mun lasit nyt hajoais, en sais osamaksullakaan koska mulla on luottohäiriömerkintä. Juu kyllä olen nuorena sössinyt asiat, mutta maksan velkojani takaisin. Virheen vuoksi siis joutuisin olemaan niin kauan "sokkona" ja varmaan töistä pois että saisin säästettyä rahat laseihin.

Siksi juuri ei saa vähentää, kun lasit on melkein "kaikilla". Hirveästi paperitöitä. Mutta olen samaa mieltä että tuossa on pieni epäkohta, sillä moni (esim minä) on ilman laseja täysin toimintakyvytön. Eli en pystyisi esimerkiksi poistumaan kotoa saatika tekemään töitä ilman laseja. Näen tarkasti noin 20cm ja sen jälkeen suunnilleen sumua, eli kävelisin suoraan autojen alle - jos edes näkisin missä kävelytie menee..

Lasit ovat siis täysin pakollinen hankinta jotta voin käydä töissä. Siksi minustakin olisi suotavaa, että ainakin tietyn näkökyvyn alittuessa lasit saisi laittaa tulonhankkimisvähennykseksi.

Lasit ovat siis täysin pakollinen hankinta jotta voin käydä töissä. Siksi minustakin olisi suotavaa, että ainakin tietyn näkökyvyn alittuessa lasit saisi laittaa tulonhankkimisvähennykseksi.

No samaa mieltä olen. Ilmeisesti joku raja on olemassa. Eräällä tuttuvalla on todella paha likinäkö. Lukee kirjaa ja tietokonetta laseillakin 10 cm päästä ja näkökenttä on kaventunut. Hänelle maksetaan lasit lähes kokonaan vammaisavustuksena tms. Hyvä niin.

Silti. Kismittää lukea optikkoliikkeiden silmälasialennuksia, kun ne kuitenkin koskevat vain varastovahvuuksia ja yksitehoja. Aina siellä pienellä präntillä lukee, että muut hinnaston mukaan. Itselläkin on yli 10 miinusta, joten aina on linssit erikseen tilattava ja ohennettava jne. Ei minusta ole edes ovesta ulos kävelemään ilman laseja, saati työssä käymään.

Verotus muuttuu ja vähennyksistä pyritään eroon. Nekin vähennykset, joita vielä on, menettävät pikku hiljaa merkitystään, kun eromääriä ei koroteta. Esimerkiksi invalidivähennys alkaa olla yhtä tyhjän kanssa. Muutama vuosi kun mennään eteenpäin niin sillä ei tee enää mitään.

[QUOTE="vieras";27927382]
Silti. Kismittää lukea optikkoliikkeiden silmälasialennuksia, kun ne kuitenkin koskevat vain varastovahvuuksia ja yksitehoja. Aina siellä pienellä präntillä lukee, että muut hinnaston mukaan. Itselläkin on yli 10 miinusta, joten aina on linssit erikseen tilattava ja ohennettava jne. Ei minusta ole edes ovesta ulos kävelemään ilman laseja, saati työssä käymään.[/QUOTE]

Oletko käynyt specsaversilla? Siellä saa noihin peruspaketteihin ohennuksen 100-150 eurolla (1.6 ja 1.62? ohennukset, en muista tarkkoja lukuja). Eli jos se "kehykset + peruslinssit" maksaa vaikka 50e, niin tuolla ekalla ohennuksella yhteishinta on 150e. Ja monesti saa vielä toiset samanhintaiset kaupan päälle pelkän ohennuksen hinnalla. Itsellä miinusta reilu 7 ja esim. edelliset lasit (kahdet kerralla) maksoi yhteensä 270e (70e peruspaketti + 2x ohennukset molempiin).

Oletko käynyt specsaversilla? Siellä saa noihin peruspaketteihin ohennuksen 100-150 eurolla (1.6 ja 1.62? ohennukset, en muista tarkkoja lukuja). Eli jos se "kehykset + peruslinssit" maksaa vaikka 50e, niin tuolla ekalla ohennuksella yhteishinta on 150e. Ja monesti saa vielä toiset samanhintaiset kaupan päälle pelkän ohennuksen hinnalla. Itsellä miinusta reilu 7 ja esim. edelliset lasit (kahdet kerralla) maksoi yhteensä 270e (70e peruspaketti + 2x ohennukset molempiin).

Myönnetään, etten ole uskaltanut kokeilla. Kun nämä linssitkään ei ole ne peruslinssit. Lisäksi tulee hajataittoa. Ja lääkärintarkastuksen kautta aina on mentävä, pelkällä optikon tarkastuksella eivät oikeen laseja anna.

Ennenmuinoin sai lasit ilmaiseksi, jos näkö oli tarpeeksi huono eli oli puolisokea. Kaverin sisko sai ilmaiset lasit, kela kai korvasi ne silloin 70-luvun lopulla.

Mullakin on hajataittoa. Itse olen kyllä ollut specsin laseihin ihan tyytyväinen, edelliset kesti hyvänä kolmisen vuotta ja olisi vieläkin ok mutta kyllästyin kehyksiin... Nykyiset olleet noin 1.5v eikä valittamista, ihan samalla lailla kestää kuin 5 kertaa kalliimmat.

Mullakin on hajataitto, ja vaikka miinuksia ei ole kovin paljon niin näkökyky on silti tosi huono. En mä vois olla ilman laseja yhtään. Ja sitten vanhempana kun pitää hankkia kaksteholinssit niin hinta sen kun kasvaa.

Itse en ole Specsaversia kokeillut kun tällä paikkakunnilla tai naapurikunnissa ei ole. Pitäisi n. 100km päähän mennä.

Miksei laseista voi saada Kela-korvausta niinku vaikka lääkkeistä. Tai sairaalamaksuista.. jollaki logiikallahan kaiken pitäis olla henkilön ite maksamaa, vaikka sairauksien kulut, eihän niillekään mitään mahda.

Ja mikä niissä rilleissä sitten maksaa niin paljon? Mielelläni toki ite maksasin, jos maksais tyyliin satasen vaan.

Mulla on nyt näkö huonontunut ja muutenkin jo vanhat nämä kehykset ja linssit naarmuiset ja uusien lasien laitto edessä.

[QUOTE="vieras";27927382]

Silti. Kismittää lukea optikkoliikkeiden silmälasialennuksia, kun ne kuitenkin koskevat vain varastovahvuuksia ja yksitehoja. Aina siellä pienellä präntillä lukee, että muut hinnaston mukaan. Itselläkin on yli 10 miinusta, joten aina on linssit erikseen tilattava ja ohennettava jne. Ei minusta ole edes ovesta ulos kävelemään ilman laseja, saati työssä käymään.[/QUOTE]

Mä ostin ensimmäiset monitehot lokakuussa 2012 instrusta ja alennuksen kera maksoi n 360€

Itsellä oli ennen joku -7 lasit, kun oli vanhat kehykset, oli lasit kauheat pullon pohjat, kun armeija aikana hajosi lasit, otin pienemmät kehykset ja lasilinssit, olivat halvemmat ja paljon ohuemmat. Kun pääsin töihin otin 3k lainaa ja kävin leikkauttamassa silmät, ei ole tarvinnut nyt kahdeksaan vuoteen laseja, lisä bonuksena voi harrastaa urheilulajejakin, josissa lasit on joko este tai harrastamisesta ei saa kaikkea irti (sukellus ja taistelulajit.)

Kelpais mullekin apu lasien ostoon. En ole myöskään uskaltanut ostamaan muualta kuin "kunnon liikkeistä" ,omaa tyhmyyttä varmaan. On myös hajataittoa ja reilusti miinusta. 800€ menee helposti silmälaseihin.

Minä sain ekat silmälasit kolmannella luokalla ollessani. Mulla näkö huononi reipasta tahtia. Minä olen kyllä onnellinen, että silloin silmälasit sai laittaa verotukseen. Vuoden lopulla äiti ja isä laski, miten verotuksessa käy. Pari kertaa sain uudet silmälasit vain siksi, että sillä tavalla päästiin alemmalle veroasteelle. Muuten olisin saanut kärvistellä laseilla, joilla ei nähnyt kunnolla taululle.

Nuoremmille tiedoksi, että silloin oli verotuksessa portaittaiset tulorajat, jonka perusteella laskettiin valtion vero. Seuraavalla portaalla oli veroprosentti aina suurempi.

Alkuperäinen kirjoittaja täi;27927561:
Eikö ne mene enää vakuutukseen?

HALOO !!!! Jos kaikki silmälasit menisi aina vakuutukseen, kun tarvitsee uudet, niin eihän kukaan maksaisi lasejaan. Kaikki istuisivat lasiensa päälle kerran vuodessa ja YES. Uudet merkkipokat ja linssit niihin. Kyllä vakuutuksenottajat maksavat toistensa lasit. Ei elämä nyt niin vitun yksinkertaiseksi ikinä tule.

Koko verotusjärjestelmä on muuttunut noiden vuosien jälkeen, kun verotuksessa oli vähennysmahdollisuus silmälaseille. Perusvähennys on noussut ja sillä on katettu näitä aikanaan mitä ihmeellisimpiä vähennyksiä, joita piti aina laskea ja säilytellä kuitteja. Verotusta on yksinkertaistettu ja siksi erilaisia vähennyksiä katettu parilla isommalla uudella.

Ei ole mun "aikakautena" ollut tämmöstä, mutta ennen kuulemma on ollut. Miten se juttu toimi?

Mietityttää, että miks hitossa silmälaseista ei saa mitään alennuksia tai tukia tms. Mietin omalle kohdalleni, että jos silmälasit vaikka NYT menis rikki niin tähän hätään mulla ei olis varaa ostaa uusia. Viimenen päivä olis kun on tilipäivä. Ja sossusta ei tietysti mitään sais kun olen töissä. Itellähän lasit on vielä suht halvat kun n. 200-300 euroa, mutta esim. äidilläni viimeksi maksoivat 800 euroa ja se on jo melkoinen summa.

Silmälaseja käyttää kuitenkin niin moni ihmisistä.. miksei niihin enää saa mitään maksuhelpotusta kun ovat kuitenkin välttämättömät. Jos mun lapsikin saa rillit jossain vaiheessa niin on sitten sillekin laseja hommattava. Kamalaa jos olis vaikka viis lasta joilla kaikilla olis rillit.

Itse oon joutunut käyttään laseja 12-vuotiaasta.

Niin ja jos mun lasit nyt hajoais, en sais osamaksullakaan koska mulla on luottohäiriömerkintä. Juu kyllä olen nuorena sössinyt asiat, mutta maksan velkojani takaisin. Virheen vuoksi siis joutuisin olemaan niin kauan "sokkona" ja varmaan töistä pois että saisin säästettyä rahat laseihin.

Kyllä ennen sai verovähennyksen silmälaseista. Sen sai myös lääkkeistä, kulutusluotoista, lapsista 20.000mk per lapsi, työmatkat vaikka kilometrin työmatkoista omalla autolla ym. Kyllä ostovoima ja verotus olivat silloin ihan eri kun nyt!

Specsaversia suosittelen! Itsellä -8.5 ja joudun ottamaan ohennetut ja heijastamattomat linssit. Viimeksi oli kahdet yhden hinnalla ja otin kahdet merkkikehykset, jotka kalliimmat kun ne muut. Hinta noin 390€ koko paketti. Kestää vieläkin mutta haluan uudet vaihtelun vuoksi. Specsaversilla valitset kehykset myymälän mallistosta, mutta sinulle tilataan uudet kehykset ja linssit niihin tehtaalta eli Specsaversilta ei joudu ottamaan niitä hyllyssä olevia kaikkien hipelöimiä ja sovittamia kehyksiä!

Siksi juuri ei saa vähentää, kun lasit on melkein "kaikilla". Hirveästi paperitöitä. Mutta olen samaa mieltä että tuossa on pieni epäkohta, sillä moni (esim minä) on ilman laseja täysin toimintakyvytön. Eli en pystyisi esimerkiksi poistumaan kotoa saatika tekemään töitä ilman laseja. Näen tarkasti noin 20cm ja sen jälkeen suunnilleen sumua, eli kävelisin suoraan autojen alle - jos edes näkisin missä kävelytie menee..

Kohta vaaditaan ruokakulujakin vähennyksiin, kun on pakko syödä, että voi käydä töissä. Kuka sitten asettaisi sen rajan, mikä näkökyky missäkin tehtävässä on tarpeellinen ja milloin lasit vähennettäisiin. Silmälasit alkavat olla lähes jokaisella yli 40-vuotiaalla, joten olisi siinä vähennettävää. Jos on todella pienituloinen ja köyhä, lasit saa sossusta maksusitoumuksella. Siinä on vastine vähennykselle.

LAINAUS "Kyllä ennen sai verovähennyksen silmälaseista. Sen sai myös lääkkeistä, kulutusluotoista, lapsista 20.000mk per lapsi, työmatkat vaikka kilometrin työmatkoista omalla autolla ym. Kyllä ostovoima ja verotus olivat silloin ihan eri kun nyt!"

Ostovoima on tällä hetkellä aivan toista kuin aikana, josta sinulle on kauniisti kerrottu tai muistelet. Reaaliplakat ovat nousseet noista ajoista moninkertaiseksi tosiasiassa ja Kekkonenkin on kuoillut.
Muistele myös, että korkotaso huiteli 15% paikkeilla asuntolainoissakin ja vuosittainen inflaatio (eli hintojen nousu) oli n. 10% vuodessa. Nyt se on n. 2% ja pari vuotta sitten liki 0%.

Mulla myös miltei -10, ja tuolla ohennuksella en kyllä laseja hommais. Oma ohennus 1,74, ja silti linsseillä paksuutta ihan kiitettävästi - ja näidenkin kanssa kehysvalikoima on aivan mitätön.

Specsaversilla olen joskus käynyt katsomassa, mutta esim. kehyksiä ei ois riittävän kapeina (etenkin linssiaukko) löytynyt. Kerran olen myös saanut silmälääkäriltä vääränlaisen silmälasi"reseptin", ja asiaa selvitellessä kävi ilmi, että he olettivat lasieni olevan halpalafkasta ja hionnan siksi virheellinen. Sattuu kuulemma usein. Sekin vei vähän luottoa.

Joskus olen myös kilpailuttanut lasien hinnoittelun, eikä esim. Specsavers edes ollut kovin paljoa edullisempi.

Yhteistyössä