Silikonivuoka

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Ostin sitten kaupasta elämäni ensimmäisen silikonivuoan ja eka kakku meni jonkin verran pilalle... Ensinnäkin vuoka ei pysynyt suorassa vaan kallisti niin, että taikinat meinasivat valua uuniin. Pelastukseksi sitten laitoin kakkuvuoan vielä pyöreän uunivuoan sisälle niin pysyi pystyssä. Kakku oli uunissa melkein 1,5 tuntia ja tuntuu vähän vieläkin tahmealta, vaikka uuni oli 200 asteessa. Ja lopuksi vielä menin ja kumosin kakun liian aikaisin, joten paloja kakun reunasta jäi vuokaan. Nyt siis kaipaan vinkkejä, miten varmasti onnistuu kakun tekeminen silikonivuoassa ja myös reseptejä kakuista, jotka varmasti onnistuvat joka kerta. Yhtenä ongelmana tietysti saattoi olla sekin, että tein kakun reseptillä, jossa kaikki mitat olivat kahvikuppeina...

Mulla ei ole kokemusta kakuista, mutta silikoninen leipävuoka on ollu mun pelastukseni :heart:
Sillä sain lopulta vuokaleivän onnistumaan niin, että se on KYPSÄÄ eikä se jää vuokaan norkoilemaan vaikka pitsä irrota.

Se on ainakin, että leipomuksen pitää antaa jäähtyä kymmenisen minuuttia ennen kun ottaa pois vuoasta. Ja kannattaa ostaessa (tulevaisuudessa) kattoa että ottaa tarpeeksi tukevan vuoan.

ennen taikinan vuokaan laittamista huljauta kylmällä vedellä. annan taikinan seistä vuoassa n10min ennen uuniin laittamista. Ja anna jäähtyä vielä ennen kuin kumoat kakun.
Suurin asia mihin kannattaa huomioida on vuoan laatu, nuo markettivuoat joilla hintaa on muutama euro ei ole niitä parhaita ;)

Minulla on samoja kokemuksia noista silikonivuoista ja olen omalla kohdalla tullut siihen tulokseen, että ei ole vanhojen kolisevien vuokien voittanutta. Silikoni vuoat ei vaan ole mulla koskaan toimineet vaik kuin ohjeiden mukaan olis tehnyt=(

Yhteistyössä