Sikiötutkimukset

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mittumaari
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Mittumaari

Vieras
Toiveissani on iltatähti. Edellinen lapseni on täyttänyt 10 vuotta. Mietin sikiötutkimuksia ja raskauden riskejä myöhemmällä iällä. Aiemman lapseni kohdalla en halunnut ajatellakaan mitään tutkimuksia. Nytkään ajatus sikiötutkimuksista ei innosta. Oletteko muut "iäkkäämmät" äidit käyneet sikiötutkimuksissa ja mitkä ovat kokemuksenne?

Olin 43 v ja lapsivesipunktio tehtiin. Siinä ei ilmennyt mitään poikkeavaa. Se ei sattunut. Jännitin etukäteen, että pystynkö olemaan liikkumatta. En sitten kuulemma pystynytkään. Kun neula pistettiin, niin liikahdin. Itse en sitä edes havainnut... Onneksi kuitenkin onnistui. Terve vauva syntyi viime vuonna.

En halunnut mihinkään lapsivesipunktioihin tai istukkabiopsiaan vaikka riskiryhmää olin. tuo viimeinen varsinkin oli niin odotettu ja toivottu etten halunnut ottaa sitä riskiä että raskaus olisi siitä syystä mennyt pieleen. Eikä minusta olisi ollut aborttia tekemään edes!! Onko se prosentin luokkaa kun lapsivesipunktio voi johtaa keskenmenoon (ei kait noin suuri prosentti??! mutta riski kuitenkin) ja mikä on mahdollisuus saada vielä terve lapsi nelikymppisenä?! Minulla tuo yhtälö antoi sellasen tuloksen mielessäni etten mihinkään tutkimuksii halunnut eikä neuvolatäti edes painostanut vaikka olinkin iäkäs monisynnyttäjä.
Mutta kukin tekee toki omat päätöksensä...

Luin www.felicitas.fi sivulta mielenkiintoisesta hoidosta. Munasolut olivat ne sitten esim omat voidaan hedelmöittää malljassa. Vain ne jotka lähtevät jakaantumaan istutetaan takaisin.
Kaikissa hoidoissa voidaan myös käyttää luovutettuja sukusoluja, joko siittiöitä tai munasoluja tai molempia. Luovuttajia valitessa otetaan huomioon ulkoiset tuntomerkit, eli pituus, paino sekä hiusten ja silmien väri.
Luovutetun munasolun vastaanottajan tulee olla alle 42-vuotias.

Alkion pitkä viljely (blastokystiviljely)
Alkioita viljellään maljoilla yleensä 2-3 päivää ennen kohtuun siirtämistä. Mikäli perinteisten menetelmien avulla ei päästä toivottuun tulokseen, voidaan harkita 5-6 päivän alkionviljelyä. Tätä blastokystiviljelyä on klinikallamme tutkittu ja kehitetty vuodesta 1994 lähtien.

Preimlantaatiodiagnostiikka
Tämän menetelmän avulla alkioiden kromosomeista voidaan tutkia, mitkä alkiot ovat sairaita ja mitkä terveitä sellaisissa tapauksissa, joissa voidaan epäillä tiettyjä kromosomipoikkeavuuksia. Tämä tapahtuu ottamalla 8-soluvaiheessa olevasta alkiosta yksi tai kaksi solua, jotka värjätään koettimilla. Vain terveitä alkioita käytetään hoidossa. Näin vältytään tilanteelta, jossa sikiön sairaus todetaan vasta lapsivesitutkimuksessa. Preimplantaatiodiagnostiikka voi tarjota avun potilaille, joilla on jokin vakava perinnöllinen sairaus tai takana toistuvia selittämättömiä keskenmenoja.