sikiön koosta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tinpperi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tinpperi

Vieras
eilen käytyäni neuvolassa kaikki oli ok, mutta kun neuvola täti alkoi tunnustelemaan kohtuani (eilen oli rv 30+1) täti ihmetteli kun vauva ei ollut vielä asettunut pää alaspäin.. hän tunsi kuulemma vauvan pään, mutta sanoi sen tuntuvan pieneltä.. sf mitta taas oli yläkäyrällä eli 30.

nyt siis pelkään että vauva ei kasva kohdussani, voiko olla että sf mitta kasvaa mutta lapsi ei? :D tämä on ensimmäinen raskauteni ja minulla on kieltämättä "pieni paniikki"
mitä te olette mieltä tästä?

neuvola täti sanoi että ei syytä huoleen.. jos vielä rv 35-36 vauva tuntuu pieneltä niin sit ultrataan.. mutta mua kyllä silti alko huolestuttaan...

minulla on mielestäni viikkoihin nähden pieni maha.. sekin tässä vähän huolestuttaa (neuvola täti kyllä sanoi että pötsi on juuri sen kokoinen kuin kuulukin, mutta musta tuntuu että se sano asiat vaan mun mieliks kun se huomas mun olevan paniikissa)

Mullakin on pieni maha ja pieni vauva. Samoilla viikoilla ollaan. Ultraako sut aina lääkäri? Eiu huolta, hyvä vaan ettei tarvi ponnistella mitään isoa jytkyä :D

kiitos vastauksista, helpotti huomattavasti.. mulla on nyt 3 kertaa vaihtunut neuvola täti ja yks sano kun mun kohtua käsillä kokeili että joo iso vauva tulee ja nyt sanottii että pieni tulee ;D ärsyttävää..

Esikoiseni ei kasvanut kunnolla kohdussa. (Sf-mitta oli viikolla30 24 cm.) Kasvun hitaus huomattiin rakenneultrassa ja siitä lähtien seurattiin aluksi muutaman viikon välein ja varmaan joskus 34 viikolta alettiin seuraamaan kerran tai pari viikossa. Siis ä-polin ultrassa. Synnytys käynnistettiin varmuuden vuoksi viikolla 38, meni tosi hienosti.

Ekat pari viikkoa lapsi oli keltaisuuden takia sairaalassa. Sen jälkeen hän on ollut melko terve, mutta hyvin pienikokoinen (ei oikein oppinut syömään kunnolla) ja edelleen kasvua seurataan keskusairaalassa pari kertaa vuodessa.

Eli vaikka olisikin kasvun hidastuma, niin sillä ei välttämättä ole vaikeita seurauksia lapsuudessa.

Mä odotan nyt kolmatta lasta, ja aina on edellistenkin lasten odotusaikana kauhisteltu neuvolassa mun olemattoman pientä mahaa ja sf-mittaa. Ekaa odottaessa jouduin ylimääräiseen ultraankin kun ihmeteltiin lapsen pientä kokoa. Kaikki on ollut kuitenkin ihan hyvin, ja lapset on syntyneet tasan 3 kiloisina, siroina tyttöinä. Siihen vatsan kokon vaikuttaa niin moni asia, lapsiveden määrä, kohdun asento yms. Muistan kyllä miten ensimmäistä odottaessa mietitytti kaikki ja niitä neuvolatädin sanomisia jäi vatvomaan ja miettimään jälkeenpäin. Sulla on varmaan kaikki ihan hyvin :)

Yhteistyössä