sikiöseulonta - oletko mennyt vai et ?

sh
En käynyt sikiöseulannassa. Vähän epäilytti pienoinen keskenmenon riski. Toisekseen olin valmis ottamaan vastaan millaisen tahansa lapsen.

Lapsi sairastui astmaan, mutta muuten oikein ihana, terve ja pirteä tapaus.
Siis sikiöseulonnoissa keskenmenon riski? Kerrotko vielä, että miten? Ihan tavallinen ultraus siinä tehdään ja otetaan laskimoverinäytteet. Ei mitään keskenmenoriskiä tuossa vaiheessa kyllä ole.

Jos jotain poikkeavaa sattuis löytymään, niin vanhemmat voivat halutessaan mennä lapsivesipunktioon ja siinä on sitten hieman kohonnut km-riski. Mutta sitä ei tehdä, jos ei ole mitään aihetta eikä muutenkaan, jos vanhemmat ei siihen halua.
 
labrantäti
Lahden seudulla kyseinen verikoe + ultra yhdistelmä on tullut käyttöön v. 2008 jälkeen. Itse sain tuolloin kolmannen lapsen eikä sitä vielä silloin ollut täällä käytössä. Nykyäänhän sitä tarjotaan kaikille odottajille ja nimenomaan niin että ensin verikoe ja sit ultra, n. RV12. Meidän kunnassa tuolloin vielä oli pelkkä rv12 ultra, ei mitään rakenneultria tms.
Itse en tuohon seulontaan varmaankaan olisi osallistunut, vaikka se olisi ollutkin. Viikottain kuitenkin otan noita verikokeita työni puolesta.
 
Seulasta punktioon
Kaikista kolmesta olen käynyt. Kolmas potkii mahassa.

"Seulat" ovat toki olleet vapaaehtoisia. Olen halunnut tietää näissä kahdessa viimeisessä raskaudessa, jos paljastuisi jotakin "epätavallista". Toki seulat eivät ole mitään täysin varmoja, kukaan ei voi luvata että terve lapsi syntyy - voihan jo synnytyksessä tapahtua mitä vain. Yritän olla liikaa ajattelematta.

Esikoista odottaessani olin 20, ja menin veriseulaan. Neuvolantäti soitteli silloin 8v sitten minulle hädissään, että nyt on tosi hälyttävät arvot, pitää lähteä heti sairaalaan vastaanotolle - siis samalta seisomalta, mikä oli mielestäni todella outoa - eikun taksi alle ja keskussairaalaan lääkärin vastaanotolle. Lapsivesipunktioon varattiin siellä aika ja käskettiin miettimään, mitä jos lapseni on vammainen, siihen kannattaa varautua ja pohtia "eri vaihtoehtoja".
Suostuin siis lapsivesipunktioon josta löytyi "terveet kromosomit", kaikki oli ok ja esikoinen syntyikin terveenä. Jälkeenpäin kummastelin tätä hätäilyä pelkän veriseulan perusteella.
 
"vieras"
Kävin joskus vajaat 17 vuotta sitten esikoista odottaessa. Meidän neuvolasta pääsi molempiin, niin veritestiin kuin ultraankin. Muualta päin kaupunkia ei ollut tarjolla kuin veritestit. Tuosta on nuo testit kehittyneet eteenpäin, silloin veritestistä monet sai vääriä hälytyksiä.

Ja olen noiden nuorempien kanssa käynyt lapsivesikokeessa, kun siihen on tarjottu mahdollisuus. Veritestejä ei heidän aikanaan ollut.
 
näkyyköhän rakenneultrassa aina se sukupuoli jos vauva sen näyttää ? eli siis onko viikot jo niin paljon,että sen erottaa ?
Näkyy jos vauva sen näyttää ja kätilö sen suostuu katsomaan/kertomaan. ;) Mutta kyllä se vauvan kehitys on niin pitkällä että sen puolesta pitäisi näkyä.

Ai niin, oma kokemus. Käytiin seulonnoissa, koen että on hyvä kun noi tarjotaan. Halutessaan voi sitten kieltäytyä.
 
Viimeksi muokattu:
Noista sikiöseulontojen aikatauluista kertoo THL:n esite näin: "Ensisijainen kromosomipoikkeavuuksien seulontamenetelmä on ns. varhaisraskauden yhdistelmäseulonta: Raskausviikoilla 9–11 otetaan raskaana olevalta verinäyte. Yleinen ultraäänitutkimus ajoitetaan raskausviikoille 11–13, jolloin mitataan sikiön niskaturvotus. Yhdistämällä verinäytteen ja niskaturvotusmittauksen tulokset voidaan tunnistaa ne sikiöt, joiden kromosomipoikkeavuuden riski on suurentunut."

Ainakin meidän alueella tuo esite jaetaan kaikille odottajille. Esite löytyy osoitteesta: http://www.thl.fi/thl-client/pdfs/5c58fa84-b408-429f-bfb9-5d55d9d3883e
 

Yhteistyössä