Sikiön sydämen lisälyönneistä kokemuksia kenelläkään!!

Kävin tänään neuvolassa (rv 27) ja lääkäri kuuli ultratessaan vauvan sykkeessä lisälyöntejä. Kuulin ne itsekin, olivat niin selviä. Lääkäri sanoi laittavansa asiasta tiedon yliopistolliseen sairaalaan, josta sitten kutsuvat lisätutkimuksiin jos pitävät tarpeellisena (eli tuskin kutsuvat jo tuon tulevan työtaistelukaan takia). Tilanne ei kuulemma vältämättä tarkoita mitään vakavaa vaan voi korjautua itsestään ennen syntymää. Itsellä kuitenkin kauhea huoli päällä, enkä kyllä käsitä miten pystyn vain odottelemaan synnytystä rauhallisena jos en missään tutkimuksissa käy. Pakko siis varmaan mennä yksityiselle.
Mutta siis onko kenelläkään kokemusta vastaavasta?? Miten on käynyt yms? Aikaisemmin tällaisia lisälyöntejä ei ole vauvallani siis havaittu...
 
On kokemusta täällä! :wave:

Raskausviikolla 29 olin syyslomailemassa PK-seudulla ja tuona aikana eräänä päivänä oli erityisen kovia supisteluja, jotka eivät useamman tunnin odottelun jälkeen ohi menneet. Soitin omalle neuvolan terveydenhoitajalleni, joka kehoitti käymään tarkistuttamassa tilanteen Jorvin sairaalassa. Sinne siis! Sairaalassa tekivät sisätutkimuksen, ottivat kaikki maholliset tulehdusnäytteet ja ultrasivat huolellisesti. Koko ultrauksen ajan kuunneltiin myös sydänääniä, joissa havaittiin selkeä rytmihäiriö. Pienen syke teki joka viidennnen lyönnin kohalla selkeän ylilyönnin. Kehottivat Jorvista sitten pyytämään lähetettä omasta neuvolasta omaan synnytyssairaalaani, Kyssille kontrollikäyntiin.

Seuraavalla viikolla, rv. 30 kuului myös neuvolan laitteilla nämä samaiset sydänäänten ylilyönnit. Siinä terveydenhoitaja ja tutkiva lääkäri hetken tuumailivat, mitä tehdä, mutta koska mulla oli Jorvista kattava epikriisi mukana, josta saattoivat todeta edellisviikolla ultrassa kuitenkin sydämen rakenteen olevan ok, pistivät ainoastaan lähetteen sinne Kyssin kontrolliin. Jos en olisi käynyt tuolloin edellisviikolla Jorvissa, olisivat pistäneet mut samantein kiireellisenä Kyssin päivystykseen! (omassa neuvolassani jostain syystä reagoidaan hyvin herkästi kaikkeen).

Viime viikolla varatulla neuvola-ajallani sydänääniä kuunneltiin sitten aiempaa pitemmin ja hartaammin. Nyt näitä rytmihäiriöitä, sydämen ylilyöntejä ei kuulunut. Kuitenkin joka tapauksessa olen menossa ensiviikolla sinne Kyssin äitipolille kotrolliin (toteutui tuo Tehyn touhu sitten eli ei) ja tsekataan tilanne vielä kunnolla.

Mitään huolta tai hätää ei kuitenkaan pitäisi olla. Tuttavani, joka on gynegologian erikoislääkäri tuumasi mulle, että on aivan normaalia, että jossain vaiheessa raskautta noita rytmihäiriöitä saattaa ilmetä. Että ei syytä paniikkiin. Etenkin itse tykkään ajatella, että jos ja kun vain pentu pysyy kyydissä mukana, niin sillä on hyvin aikaa kehitellä keuhkojaan ja sydämenkin toimintaa.

Itse mietiskelen, josko nuo ylilyönnit olisivat mitenkään liitoksissa siihen, kun tuossa rv.29-32 aikoihin on myös tuo sikiön kasvu tehnyt todella hurjan kasvupyrähdyksen, että jos se sydän ei vain oo ihan pysyny mukana totuttuun tapaan, mutta nyt taas hiukka rauhottunu. En tiedä.
 
eli nyt on raskausviikko 33 menossa ja olin toissapäivänä äitiyspolilla kontrollissa vauvan suuren koon vuoksi. Siellä otettiin aluksi sydänkäyrää, mihin lääkäri ei ollut tyytyväinen, sitten ultrattiin ja otettiin lisää käyrää. En osannut huolestua, kun kaiken sanottiin loppujen lopuksi olevan kunnossa. Eilen oli sitten neuvola ja siellä kuului kanssa selvästi lisälyönnit. Terkkari mietti laittaako lähete sairaalaan, mutta koska uusi aika oltiin jo sovittu kahden viikon päähän, niin en laitettu. Siis joka kymmenes lyönti tuli eri tahdissa.

Soitin kuitenkin appiukkokokelaalle, joka on lastenlääkäri ja on tutkinut kauan lasten ja sikiöiden sydänvikoja. Hän katsoi eilen ultralla vauvan sydämen ja kaikki oli kunnossa. Lisälyönnit näkyi ja kuului, mutta ovat harmittomia.
 
Mulla oli pari viikkoa sitten neuvolassa epämiellyttävä hetki, kun sydänääniä kuunneltiin oikein tosi pitkään ja eri paikoista. Kuulin itsekin kuinka kuulostivat ihan ihmeellisiltä. Sain saman tien lähetteen yliopistolliseen sairaalaan tarkistukseen. Siellä sitten olin sydänkäyrällä pitkän aikaa ja sitten kaksi eri lääkäriä katselivat pikkuista ultralla. Viikkoja oli tuolloin 36 ja risat. Todettiin sitten, että sydämen rakenteet kunnossa, mutta periaatteessa kypsymättömyyden vuoksi kuului tuollaista ja lohduteltiin, että kaikilla ihmisillä on sydämen lisälyöntejä, mutta harvoin ne havaitaan kun ei niitä seurailla. Oli kova isku ottaa uutinen vastaan ja asennoitua siihen, että on tosiaan vaaratonta.... Käskettiin vain seurailla liikkeitä ja normaalit neuvolakäynnit.

Viikko sitten neuvolassa äänet kuulostivat jo paljon paremmilta ja eilen kun olin taas rutiinikäynnillä, ei ollut huomattavissa enää mitään erikoisuuksia. Kuulosti silti kuin aina ennenkin, ja nyt on mieli hyvä.

Eli kyllä se taitaa niin vaan olla, että ei kannata suotta huolehtia ja huolestua, vaikka milläpä senkin nyt sitten estää.... ;)
 

Yhteistyössä