On kokemusta täällä! :wave:
Raskausviikolla 29 olin syyslomailemassa PK-seudulla ja tuona aikana eräänä päivänä oli erityisen kovia supisteluja, jotka eivät useamman tunnin odottelun jälkeen ohi menneet. Soitin omalle neuvolan terveydenhoitajalleni, joka kehoitti käymään tarkistuttamassa tilanteen Jorvin sairaalassa. Sinne siis! Sairaalassa tekivät sisätutkimuksen, ottivat kaikki maholliset tulehdusnäytteet ja ultrasivat huolellisesti. Koko ultrauksen ajan kuunneltiin myös sydänääniä, joissa havaittiin selkeä rytmihäiriö. Pienen syke teki joka viidennnen lyönnin kohalla selkeän ylilyönnin. Kehottivat Jorvista sitten pyytämään lähetettä omasta neuvolasta omaan synnytyssairaalaani, Kyssille kontrollikäyntiin.
Seuraavalla viikolla, rv. 30 kuului myös neuvolan laitteilla nämä samaiset sydänäänten ylilyönnit. Siinä terveydenhoitaja ja tutkiva lääkäri hetken tuumailivat, mitä tehdä, mutta koska mulla oli Jorvista kattava epikriisi mukana, josta saattoivat todeta edellisviikolla ultrassa kuitenkin sydämen rakenteen olevan ok, pistivät ainoastaan lähetteen sinne Kyssin kontrolliin. Jos en olisi käynyt tuolloin edellisviikolla Jorvissa, olisivat pistäneet mut samantein kiireellisenä Kyssin päivystykseen! (omassa neuvolassani jostain syystä reagoidaan hyvin herkästi kaikkeen).
Viime viikolla varatulla neuvola-ajallani sydänääniä kuunneltiin sitten aiempaa pitemmin ja hartaammin. Nyt näitä rytmihäiriöitä, sydämen ylilyöntejä ei kuulunut. Kuitenkin joka tapauksessa olen menossa ensiviikolla sinne Kyssin äitipolille kotrolliin (toteutui tuo Tehyn touhu sitten eli ei) ja tsekataan tilanne vielä kunnolla.
Mitään huolta tai hätää ei kuitenkaan pitäisi olla. Tuttavani, joka on gynegologian erikoislääkäri tuumasi mulle, että on aivan normaalia, että jossain vaiheessa raskautta noita rytmihäiriöitä saattaa ilmetä. Että ei syytä paniikkiin. Etenkin itse tykkään ajatella, että jos ja kun vain pentu pysyy kyydissä mukana, niin sillä on hyvin aikaa kehitellä keuhkojaan ja sydämenkin toimintaa.
Itse mietiskelen, josko nuo ylilyönnit olisivat mitenkään liitoksissa siihen, kun tuossa rv.29-32 aikoihin on myös tuo sikiön kasvu tehnyt todella hurjan kasvupyrähdyksen, että jos se sydän ei vain oo ihan pysyny mukana totuttuun tapaan, mutta nyt taas hiukka rauhottunu. En tiedä.