Sikiön makrosomia

• Viestiketjun aloittaja yyy
  • Ensimmäinen viesti
yyy
Niinhän siinä kävi että eilen tuli äitiyspolilla diagnoosiksi sikiön makrosomia. Kasvaa yli + 2 käyrillä,kaikkinensa.

Radi todettiin jo rv 17 ja siitä asti olen ollu kuin dieetillä. Paastoarvot tuppasivat olemaan koholla. En ole syönyt hedelmää,en karkkia,en mehuja. Mittailin arvoja joka pvä ja pidin huolen liikunnasta. Rv 30 oli kiloja lähtöpainosta tullut vain 3 kg. Tästä oltiin huolissaan ja aloitettiin iltainsuliini,jotta paastoarvot saataisiin laskemaan ja voisin syödä enemmän. Paastoarvot laskivatkin,mutta pysyivät aina välillä 0.2-0.3 yli sallitun arvon. Tällöin sikiö "punnittiin" vähän reilu 2 kiloiseksi.

Nyt sitten rv 34 lääkäri sai painoarvioksi 3199 g ja ennusti että sikiö olisi la 5 kiloinen... insuliinia lisättiin ja nyt paasto meni alle arvon.

Itkettää,pelottaa,ahdistaa...kaikkeni tehnyt että radi ei vaikuttaisi sikiöön. Ja nyt tuntuu että toisin kävi :(...mietin koko ajan missä tein väärin ja mitä olisi pitänyt tehdä toisin.
Diabeteshoitaja lohdutti että kasvu ei johdu sokereista koska kasvaa kaikilta osapuolilta isona. Ei siis pelkkä vartalo joka olisi sokerilapsille tyypillistä. Esikoinen oli syntyessään 3980 g ja 52 cm. Että toisaalta iso hänkin oli. Silloin ei todettu radia.

Kellään kokemusta tästä makrosomiasta ja kuinka syntyessä kävi?

• Tykkää
Reactions: nenni26
LGA
Mun toinen lapsi oli iso. Syntyessään 5 kg, 54 cm. Päänympärys 40 cm. Ei rd:ta. Oma maito ei aluksi riittänyt mihinkään ja vauva sai lisämaitoa. Hypoglykemian vuoksi ehdotettiin lastenosastollekin, mutta lastenlääkäri määräsi vaan reilut maitoannokset (söi jopa 100 ml kerrallaan lisämaitoa vuorokauden ikäisenä), joilla kotiuduttiin. Myöhemmin päästiin täysimetykseen, soseet piti herran nälkäisyyden vuoksi aloittaa jo 4 kk iässä. On edelleen kookas sopusuhtainen, terve ja ihana lapsi.

Koon vuoksi oli sovittu sektio, mutta vauva lähti syntymään spontaanisti edellisenä yönä. Koska itse olin halukas synnyttämään alateitse, synnytys lähti hyvin käyntiin ja näytti aluksi etenevän + lantion puolesta edellytykset alatiesynnytykseen olivat olemassa, päätettiin mennä sen mukaisesti. Nyt toimisin synnytystavan suhteen toisin, tehtäisiin päivystyksellinen sektio.

Vierras
Kuopus arvioitiin 4,8kiloiseksi rv38. Syntyi sitten suunnitellulla sektiolla viikkoa myöhemmin ja painoi 4,7kg, 54cm. Edellisrt lapset olleet nelikiloisia että kyllähän tuo melko suuri oli, diabetesta ei mulla ees todettu vaan pelkkä mun ylipaino kai tuon teki(sokerirasitus uusittiin vielä loppuraskaudessa ja sekin oli normaali)
Kyllähän se sektioon joutumibeb pänni ja maidonnousu oli hidasta jne mutta pääasia että laps pääsi turvallisesti ulos. Ekan viikon sai lisämaitoa. 2vrk oltiin sairaalassa kun muttailtiin vauvan verensokereita(eka arvo oli vähän matala, sitten normaaleja)

yyy
Kiitoksia kokemuksista!

Itseä eniten pelottaa juuri tuo että saadaan turvallisesti ulos. Kyllähän käynnillä puhuttiin että leikkaukseen mentäisiin siellä vkolla 37. Onneksi sikiö on kuitenkin koostaan huolimatta erittäin vilkas ja liikkuvainen kaveri. Ja kaikenpuolin ultrassa kaikki näkyi olevan "enemmän kuin loistavasti" lääkärin sanoin.

2 vkon päästä on kontrolli äitiyspolilla. Silloin on taas astetta viisaampi

LGA
Kiitoksia kokemuksista!

Itseä eniten pelottaa juuri tuo että saadaan turvallisesti ulos. Kyllähän käynnillä puhuttiin että leikkaukseen mentäisiin siellä vkolla 37. Onneksi sikiö on kuitenkin koostaan huolimatta erittäin vilkas ja liikkuvainen kaveri. Ja kaikenpuolin ultrassa kaikki näkyi olevan "enemmän kuin loistavasti" lääkärin sanoin.

2 vkon päästä on kontrolli äitiyspolilla. Silloin on taas astetta viisaampi
Kyllä ne pitää huolen, mukavaa loppuodotusta!

Mulla oli vasta ensimmäinen radi-käynti Kättärillä viikoin 38+0. Sieltä hoitsu tunki mut saman tien lääkärin vastaanotolle, ultrattiin ja hän teki päätöksen aloittaa käynnistys heti. Kaksi päivää käynnistettiin, kolmas synnytettiin ja neljäntenä lopulta leikattiin kiireellisenä kun synnytys ei edennyt.

Mulle annettiin ultrassa arvio 4,5 kg (+/- 400 g) ja lapsi oli syntyessään 4095 g ja 51 cm, viikot siis silloin 38+4. Esikoinen syntyi 42+3, 3930 g ja 54 cm. Kyllä tämä toinen olisi hurjan kokoiseksi kasvanut jos olisi lasketulle mennyt, puhumattakaan yli lasketun, jos spontaania olisi odoteltu (esikoinenkin käynnistetty).

Radi ei ollut mitenkään hallitseva raskauden aikana, otin arvoja ja kaiken todettiin olevan ok, narahdin rasituksessa paastoarvosta 0,2 yli tjsp. Ruokavaliomuutoksia ei juurikaan tarvinnut tehdä, siis noin verensokereiden puolesta. Lapsesta olisi varmasti kasvanut suuri ilman radiakin, sen sanelee täällä jo geenitkin (minä 187 cm, mies 184 cm).

Kyllä ne sua tarkkailee ja jos myöhäisemmillä viikoilla arvio edelleen yhtä iso, eiköhän ne jotain ala tekemään. Hyvin nää synnytysjutut Suomessa on tupanneet menemään niin vauvojen kuin äitienkin kannalta, hengissä sieltä yleensä kotiin tullaan.

Tsemppiä kovasti tulevaan koitokseen, kohtahan sulla jo onkin nyytti sylissä!

Yhteistyössä