Sijoitusasuntojen omistajia paikalla?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Phoebsi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
ostimme kun saimme asunnostamme myyntivoittoa. Ei ole ollut vuokralaisen saamisessa ongelmaa, hyvällä arvostetulla alueella. Myöhemmin toimii lastemme "itsenäistymisboxina".

Tulin ajatelleeks, että olis ihan hyvä ajatus.

Ostin itse, pankin lainarahalla siis.

Vuokralaisen löytyminen oli aika helppoa (kiinteistövälitysfirman kautta), mut melkein kerran vuodessa on vaihtunut. Onneks ne välityskulut voi laittaa verovähennyksiin.
Yhtään ei ole kuitenkaan omaa rahaa tarvinu laittaa lainan lyhentämiseen.

Mitään ongelmia ei ole ollu, mitä nyt edellinen vuokralainen hävitti avaimen, ja lukot piti sarjottaa uudelleen (taloyhtiön käytäntö). Ja sillä vuokralaisella oli kyllä välillä vuokranmaksu aika myöhässä, eikä koskaan ilmottanu, että myöhästyy. Hyvä kun lähti. Nykynen vuokralainen on tosi reippaan tuntunen mies.

En ole nähny ketään vuokralaisista, vaan kaikki on hoidettu kiinteistönvälitysfirman kautta.

Suosittelen lämpimästi, ja olen tosi tyytyväinen, että ostin sen jotain vuosia sitten, nyt ei saa minkäänlaista asuntoa sillä rahalla.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
ostimme kun saimme asunnostamme myyntivoittoa. Ei ole ollut vuokralaisen saamisessa ongelmaa, hyvällä arvostetulla alueella. Myöhemmin toimii lastemme "itsenäistymisboxina".

Samaa ollaan mietitty, että lapselle/lapsille sitten jäisi. Tämä nykyinen ajateltiin jättää vuokralle, on hyvällä paikalla joten voi jotain pyytääkin, mutta mua vuokralaisen etsiminen hirvittää jostain syystä.

Mulla on ollut vanhempieni kanssa 2 sijoitusasuntoa. Myimme ne nyt pois, kun asuntojen hinnat oli korkealla. Vuokralaisia oli helppo saada, parhaimpina aikoina katsojia oli lähes 100. Ja hyvä sijoituskohde oli vaikka ongelmiakin kyllä oli.

meillä ajatuksena jättää nykyinen asunto vuokralle kun löydetään uusi talo. Mutta onko vaikeeta saada perheitä asumaan vuokralle? Tää ei nyt ihan sinkkumiehen/naisen koti ole. Tai voi olla jos haluu paljon tilaa. Ja vuokraa pyydettäis sellanen 750? + sähkö ja vesi. Keskustaan 2.5km ja paikkuri kulkee vierestä. Oisko mahoton ajatus.. Pelottaa myös se että jäis vuokrat saamatta..

Meillä (siis oikeastaan mun miehellä) on viisi sijoitusasuntoa. Ostettiin perheyrityksen ossakkeista saamilla rahoilla.

Kaikkiin kämppiin on ostovaiheessa tehty kevyt ja edullinen pintaremppa, jotta saatiin vuokrat kohdalleen. Eniten työtä aiheuttaa vuokralaisten vaihto. Aika vaikea saada pitkäikäisiä vuokralaisia. Yksi asunto on kaupungissa, jossa ei ole yliopistoa ja siihen vuokralaisten löytäminen on melko hankalaa. Yliopistokaupungeissa kysyntä on kova. Ollaan oltu tosi tarkkoja vuokralaisten valinnassa..

Onhan se kiva kun asunnot toimii taloudellisena hätävarana ja mahdollisesti sitten perintönä lapsille..

Vuokra-asunnon sijainti tärkeempi kuin kunto..

Mulla yksi, miehellä yksi ja mun isällä yksi. Omani oli mun eka oma kämppä, lainarahalla ostettu. Myyn pois jos on joskus pakko, mutta vuokra kattaa toistaiseksi kulut ja vähän jääkin. Mies osti ihan sijoitusmielessä, joskin lainarahalla myös. Isäni osti säästöillään, kun innostui meidän asunto "bisneksistä". Yksiöitä kaikki ja vuokralle tulijoita riittää jonoksi.

:wave:

Ostin asunnon itselleni ja asuin siinä 2 vuotta, sitten palattiin miehen kanssa yhteen ja ostettiin omakotitalo johon yhteinen laina. Yritin 4 kk jakson myydä vanhaa asuntoani, mutta se ei mennyt kaupaksi (julkisivuremontti taloyhtiössä kesken - karkoitti ostajat) joten vuokrasin sen. Vuokralaiset löytyi helposti ja ainakaan tähän mennessä ei ole ollut ongelmia. Nyt odotellaan suhdanteiden ja korkojen sekä asuntokaupan tasoittumista ja mietitään, jätetäänkö tuo sijoitusasunnoksi vai myydäänkö myöhemmin pois. Mitään paniikkia ei nyt ole, vakuudet riittää ja mun tulot on moninkertaistuneet töihinlähdön myötä eli tuo on ihan hyvin varaa pitää ja maksukyky riittää ja vuokralaiset on maksaneet vuokransa ihan ajallaan.

Mun asunto ei tokikaan ole mikään ns. järkevä ja tuottoisa sijoituskohde, 3h+k ja tosiaan julkisivuremontista tuli aika kovasti maksettavaa eli tuo ei kyllä TUOTA mitään, kun on lainaa jäljellä ja vastike lainaosuuksineen on kova, mutta eipä tuo kyllä minulta rahaakaan vaadi montaa kymppiä kuussa ja koko ajan vuokralaiset kuitenkin maksaa minulle sitä asuntoa pois. On se joskus oma, ellen satu myymään.