Siis viekö jotkut lapsiaan joka arkipäivä päiväkotiin vaikka itse kotona eikä mitään terv. ongelmia vamhemmilla?

• Viestiketjun aloittaja Minäs
  • Ensimmäinen viesti
Kyllä vain vie. Mun mielestä on huono selitys että ei ole muuta viriketoimintaa tai muuta vastaavaa. On kaiken maailman perhe kerhoja ja kerhoja yms kun vaan vanhemmat vaivautuu. Yleensävvielä ilmaisia.

vierass
Onneksi täällä on oma pienryhmä ihan tähän tarkoitukseen, aivan ihanat työntekijät ja tosi mahtava ryhmä muutenkin! He todella panostavat ryhmän lapsiin.
näin juuri, minun lapsi kuntoutussyistä ryhmässä on kymmenen lasta ja neljä opettajaa yksi erityisopettaja joka on erikoistunut puheenkehitykseen ja kehon hallintaa. Ei tuohon ryhmään pääse vain "virikkeen" takia, pitää olla painavat perusteet ja lausunnot puheterapeutilta/toimintaterapautilta, että lapsi tarvitsee sitä kuntoutusta myös arkipäiväisessä toiminassa.

"noniin"
Päiväkotien "virikehoito" pitäisi kieltää kokonaan. Näiden virikelasten vanhemmat saisivat kyllä virikettä ja leikkiseuraa järjestettyä jos viitsisivät vaivautua. Perhekerhoa, avointa kerhoa, päiväkerhoa, puistoja jne. jne. on sen verran tarjolla että kyse ei voi olla siitä etteikö sitä voisi vanhemmat itse järjestää.

"noniin"
Kuntouttava päivähoito on kyllä toimivaa, kun se on järjestetty just tollaisiin pienryhmiin ja integroituihin ryhmiin, siellä se meno ei ole kuten normaalissa päiväkotiryhmässä. Normaaliryhmästä en tiedä miten se kuntouttava osuus hoituu, mutta epäilen ettei siihen paljoa aikaa riitä muulta työltä enää.
Sitten on nämä ulkomaalaiset jotka eivät puhu sanaakaan suomea, heitä näkyy tavallisissa ryhmissä. En tiedä kuinka hyvin heidän oikeudet ja tarpeidensa toteuttamiset toimii, kun tulkkiakaan ei ole kuin silloin tällöin käymässä.

miettikää
joopa joo nuo "kuntoututettavat" saavat samat puheterapeutit ym mitkä saisivat ilman pk:takin ja yleensä niitä kuntoutettavia ohjaa ilman koulutusta olevat työkkärin pakottamat palkkatuki matti ja maijat. jokainenhan vou itse miettiä paljonko se jo muutenkin vähän jäljessä oleva kuntoutettava hyötyy siitä pk hulinasta..

Mfnbs
Tää on selvä kierre. Puistoissa ja kerhoissa ei ole juuri vanhempia kuin 3vuotiaita, joten sit pitää viedä päiväkotiin. Mut jos ne ei menis päiväkotiin eli ei olis virikehoitoa, niin sitten ne kävis kerhossa ja puistossa ja siellä olis seuraa.

Mulla kotona kohta 3v ja vauva, ja paljon on tullut kyselyitä eikö vanhempi ole missään hoidossa.

vggw
Alkuperäinen kirjoittaja Väsynyt veronmaksaja;29511360:
Ja mihin tarvitsevat kuntoutusta? Raivostuttavaa!!!!
Miksi se raivostuttaa? Kuntoutus ilmaista ole puheterapeutin, toimintaterapeutin tms toimesta tehtynä... Meillä itse asiassa toimintaterapeutti kävi päiväkodissa ja kaikki osapuolet oli erittäin tyytyväisi tuloksiin.

Väsynyt veronmaksaja
Miksi se raivostuttaa? Kuntoutus ilmaista ole puheterapeutin, toimintaterapeutin tms toimesta tehtynä... Meillä itse asiassa toimintaterapeutti kävi päiväkodissa ja kaikki osapuolet oli erittäin tyytyväisi tuloksiin.
Raivostuttaa mikäli tarvitsevat kuntoutusta siitä syystä että äiti on työttömänä. Meillä ei ole varaa hoitaa kunnolla niitä jotka todella tätä kallista kuntoutusta tarvitsisivat muunmuassa tällaisten ihmisten vuoksi.

vggw
Alkuperäinen kirjoittaja Väsynyt veronmaksaja;29511414:
Raivostuttaa mikäli tarvitsevat kuntoutusta siitä syystä että äiti on työttömänä. Meillä ei ole varaa hoitaa kunnolla niitä jotka todella tätä kallista kuntoutusta tarvitsisivat muunmuassa tällaisten ihmisten vuoksi.
Ei kai lapsi sitä varten kuntousta esim. puheterapiaa saakaan että vanhempi on työttämänä... tai mitä tahansa muuta.

"Lissu"
Mä tiedän läheisesti neljä äitiä, jotka vievät isomman lapsen hoitoon ollessaan pienemmän kanssa kotona tai työttömänä kotona. Yksi lapsista on jäljessä puheenkehityksessä ja sen vuoksi päiväkodissa. Kaksi muuta ovat "virkehoidossa" mutta äidit ovat itse molemmat kertoneet minulle kärsivänsä masennuksesta. Toisella on lääkitys mutta on silti välillä niin huonossa kunnossa ettei jaksa esim. tehdä lapselle ruokaa jos on kotona. Toinen yrittää sinnitellä ilman lääkitystä, mutta ei vaan jaksa ilman hoitoapua. Ja se neljäs äiti on sossutapaus, elämänhallinta kateissa ja lapsi hoidossa koska äidin tilasta ei ole takeita. En tiedä miten on virallisesti ulkopuoliselle tilanteen selittänyt, hänestä kyllä näkyy ulospäinkin ettei kaikki ole hyvin.

En nyt tarkoita että kaikilla olisi näin, mutta itse olen ajat sitten tajunnut että pidän mölyt mahassani jos joku tuo lapsensa "virikehoitoon". Syyt voi olla ihan muualla, mutta kaikki ei halua julkisesti tilittää esim. mielenterveysongelmiaa. Ja eihän ne kenellekään kuulukaan.

Wieruus
Alkuperäinen kirjoittaja Väsynyt veronmaksaja;29511360:
Ja mihin tarvitsevat kuntoutusta? Raivostuttavaa!!!!
Puheenviimästymää. Käytän puheterapeutilla kerran viikossa. Tämä on ainut mikä on oikeasti ilmaista kun kävelemmekin sinne. Onhan se raivostuttavaa että nämä ihmiset ovat halunneet tarjota lapsellemme mahdollisuuden saada ikätasoisensa kaverinsa kiinni puheen kehityksessään.

Wieruus
Alkuperäinen kirjoittaja Väsynyt veronmaksaja;29511414:
Ei ne sen takia tarvitse kuntouttavaahoitoa että olin työttömänä. Eihän se kuntouttavahoito sitä tarkoita. Kannattaa ottaa termeistä selvää.
:D

kahvikirahvi
Itse tiedän yhden äidin joka vie päivittäin lapset hoitoon ja itse on kotona. Lapset molemmat alle 3v. Perustelu on että lapet saa sosiaalisia kontakteja, ja miksei veisi kun se kerta on ilmaista!

Huoh sanom minä.

• Tykkää
Reactions: erinys
"äity"
Itsekin miettinyt miksi ne esim 5 vuotiaat tarvitsee sitä virike hoitoa? Miksi ne ei voi olla äidin kanssa kotona, jos siellä on äiti ja muut sisarukset tai pelkkä äiti. Se, että se on lapsen parhaaksi, on musta puppua ja juurikin sitä aikuisen mukavuuen halua! Kyllä tuon ikäselle keksii halutessaan kotonakin virikkeet! Ja en nyt puhu niistä lapsista jotka oikeasti tarvitsevat jotain tukea johonkin puheeseen yms.
Ne on eri asia tiettyyn pisteeseen saakka. Mutta ihan tavallinen lapsi ei minusta kuulu hoitoon jos toinen (terve) aikuinen on kotona!

Itselläni tulee ongelma loppu kesästä kun jään äitiyslomalle ja 5,5 vuotiaan haluaisin ottaa kanssani kotiin, mutta puheterapeutti on sitä mieltä että lapsen pitäisi olla hoidossa 5pv viikossa ainakin 5h/pv.
tähän en suostunut, lapsi ei nytkään ole kuin max. 4 pv viikossa yleensä ei sitäkään. Jote en suostu viemään noin usein, lupasin harkita kahta päivää jolloin joku erikoistäti käy myös "leikkimässä" tytön kanssa.
Mutta en tiedä tästäkään, voitas mielestäni käydä vaan puheterapeutin vastaanotolla viikottain..
en toki halua tytölle tehä hallaa, mutta tiedän että tyttö viihtyisi kotona kansssamme , eikä varmasti olisi mukavaa mennä hoitoon jos tietäisi toisten olevan kotona.
Ja minustakin se olisi niin väärin....

Oma kokemus on että virikehoito on pyllystä. Otin oman eskarin puolessa välissä eskaria kotiin koska eskarissa ei tehty mitään! (ja olin kotona) Ei ollut edes kirjoja käytössä.. vein lasta kotoa käsin kerhoihin, tapahtumiin ja kävimme kirjastossa lukemassa. Lapsi oppi lukemaan ennen koulua (mikä ei ollut mikään tavoite). Ystäviä sai harrastuksista ja kutsuttiin heitä meille leikkimään viikottain.

Nyt minun viisi vuotias on kotona aina kun mulla on viikkovapaata tai etäpäivä koulussa. En edes jaksa järjestää kummempia virikkeitä, mutta ulkoillaan kuitenkin ja jotain ruuanlaittoa yms saa tehä kaverina. Harrastuksia on hälläkin ja hoidossa tapaa kavereita pari kertaa viikossa. Erityislastentarhanopettaja jopa suositteli hoitoa meille joka päivä lapsen hahmottamisongelmien vuoksi mutta hoidossa HARVOIN on siihen liittyviä harjoituksia. (Hoitajien aika menee pienten perushoitoonja isompien valvomiseen ettei kukaan loukkaannu). Kotona teemmetehtäviä päivittäin ja vapaapäivinä pari kertaa päivässä. Lapsi on mennyt asiassa eteenpäin ja siihen on vaikuttanut 90% oma aktiivisuus ja 10% hoidon virikkeellisyys..

Njaa, jos nyt oikein mietin asiaa niin se lapsen raahaaminen hoitoon ja hakeminen pois sieltä ei minusta kyllä paljon laiskurin hommalta vaikuta. Itse ainakin järjestäisin hoidon kotiin, jotta ei tarvitsisi juosta edes takaisin. Minusta kuulostaa erittäin rasittavalle tuo hyppiminen sinne ja tänne. Laiskuudeksi voidaan sanoa myös sitä, että äiti ei vie lasta päiväkotiin siksi kun on kotona. silloin on liian laiska etsimään töitä, liian laiska etsimään opiskelupaikkaa, liian laiska nousemaan aamulla ylös....vaihtoehtoja on. Minun silmiini kyllä äiti joka vie lapsensa aamulla päiväkotiin on tehokkaampi kuin se joka ei vie.

kuntouttava
Kuntouttava päivähoito voi olla myös normaalissa ryhmässä. Lapsella on erityisen tuen päätös, ja varhaiskasvatussuunnitelmassa on tuen tarpeet. Päiväkodilla voi käydä jumppari, puheterapeutti yms. Päiväkodissa myös oppii sosiaalisia taitoja muilta lapsilta, ja saa mallin toisista, jos omassa kehityksessä on pulmaa, ja tämä on tärkeää kouluakin ajatellen. Kuntouttavassa päivähoidossa on lapsella siis selvät tavoitteet, joihin tähdätään, on esim. yksilötuokioita, joissa harjoitellaan tiettyjä taitoja jne.

"Hömelö"
Sori vaan, mutta jos ei ole sairas, yksinhuoltaja vailla tukea, vuorotyön takia kotona nukkumassa, opiskele, iso lapsi osapäiväsesti hoidossa opettelemassa ryhmässä oloa tms. niin minusta on ihan silkkaa omaan napaan tuijottamista toi "meillä on vielä hoitopäiviä käyttämättä joten LOMAILLAAN puolison kanssa ja viedään lapset hoitoon". Menee ihan samaan sarjaan niiden kans ketkä pitää lapsia päiväkodissa koko rahalla vaikka pystyis hakemaan lapset aikaisemminkin. Patalaiskaa porukkaa tuommoset! Ei pysty oman lapsen etua ajattelemaan kun omat tarpeet menee edelle. Ja ihan turha tulla sanomaan että "virkeämpänä pystyn olemaan parempi vanhempi lapsilleni", pelkkää selittelyä. Omaa aikaa voi ottaa ilman että lapsi joutuu senkin aikaa olemaan omalla työpaikallaan! Yhteiskunnan loisia tuommoset!

Kaverini vie päiväkotiin heti aamusta, vaikka menisi itse iltavuoroon. Jotta lapsella olisi kavereita. Mutta äitiä ei sitten näekään koko päivänä. Ja joka iltavuoron aikaan tekee näin. En ymmärrä. Mä vein lapsen klo 11 syömään, kun menin iltavuoroon. Mutta kukin tavallaan.

Kyllä moni vaan vie joka päivä lapsen hoitoon, vaikka on kotona. Hyvä, jos juuri ja juuri kesälomaa lapsi saa. Sairaus näillä mammoilla ja papoilla on nimeltään Toinen Lapsi Perheessä. Aivan kamalaa ja järkyttävää, ettei kolmevuotiaankaan kanssa enää pärjätä siinä vaiheessa. Ei kannata perustella tuon ikäisen hoitoa millään virikkeillä ja kavereilla, koska se on vain tekosyy.

Kuntouttavasta syystä päiväkotiin vieminen on aika hölynpölyä nykyään. Moni päiväkotiryhmä ei enää kuntouta ketään, sellaista menoa siellä on
.
Äläpä huutele, kun et asiasta ilmeisesti tiedä mitään.

On ihan erityispk, joihin nimenomaan perustettu pien- ja integroitujaryhmiä erityislapsille.

"Hömelö"
Sillon, jos lapsi ei hyödy hoidossa olosta (pienen kohdalla todennäkösesti haitat on suuremmat kuin hyödyt) ja kotona on terve hoitokykynen vanhempi, ei tämmösen asian todellakaan pitäis olla "kukin tavallaan" -tyyppinen. Yhteiskunnalle tulee hirveesti turhia kustannuksia ja pivähoitopaikoista on muutenkin pula! Onneks asiaan on tulossa muutos, kun ihmiset ei kykene itse ajattelemaan omilta mielihaluiltaan oman lapsensa tarpeita...

• Tykkää
Reactions: Pinki

Yhteistyössä