Siis te JOTKUT OMITUISET ÄIDIT!!!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Tana
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja d:
Muttei niin hyvin, että voisit häneen luottaa ja jättää soittelut vähemmälle.

Hyvin hoitaa, ollos huoleti vaan. Mä kyllä kerroin tuolla missä tilanteessa soitan (en edes soitaa vaan tekstaan), joten peace. Älä sä kasvata naapurin kakaroita =)

Alkuperäinen kirjoittaja Kotilehmä:
Eikö ole rasittavaa :laugh: Minusta ainakin olis, varsinkin kun kyselijöitä on kolme ja vielä kaksi pienempää kotona hoidettavana, niin todennäköisesti vaikka kävisivätkin kysymässä niin mulla olis pää jo niin sekaisin, ettei olis aavistustakaan missä ne lapset sitten on. Mutta siksi meillä onkin ne paljon parjatut kännykät kaikilla :D

Ei todellakaan ole rasittavaa, vaan erittäin kivaa: tiedän, ettei lapseni poistu pihasta luvatta, ja tiedän missä hän on. Tiedän, ettei hän ole kenenkään oven takana ovikelloa hakkaamassa päiväuniaikaan, tai ettei hän ole kenenkään luona leikkimässä riesaksi asti.

Kännykkäkin tytöllä on, mutta mielestäni esikoululaisen ei todellakaan kuulu saada juoksennella pitkin poikin pihoja, kaverilta toiselle, ilman että kysyy ensin lupaa vanhemmiltaan :). Niitäkin täälläpäin näkee, ikävä kyllä.

Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Eikö ole rasittavaa :laugh: Minusta ainakin olis, varsinkin kun kyselijöitä on kolme ja vielä kaksi pienempää kotona hoidettavana, niin todennäköisesti vaikka kävisivätkin kysymässä niin mulla olis pää jo niin sekaisin, ettei olis aavistustakaan missä ne lapset sitten on. Mutta siksi meillä onkin ne paljon parjatut kännykät kaikilla :D

Ei todellakaan ole rasittavaa, vaan erittäin kivaa: tiedän, ettei lapseni poistu pihasta luvatta, ja tiedän missä hän on. Tiedän, ettei hän ole kenenkään oven takana ovikelloa hakkaamassa päiväuniaikaan, tai ettei hän ole kenenkään luona leikkimässä riesaksi asti.

Kännykkäkin tytöllä on, mutta mielestäni esikoululaisen ei todellakaan kuulu saada juoksennella pitkin poikin pihoja, kaverilta toiselle, ilman että kysyy ensin lupaa vanhemmiltaan :). Niitäkin täälläpäin näkee, ikävä kyllä.

Mikäs ikävä kyllä se on :whistle:

Alkuperäinen kirjoittaja Musupulla:

Hyvin hoitaa, ollos huoleti vaan. Mä kyllä kerroin tuolla missä tilanteessa soitan (en edes soitaa vaan tekstaan), joten peace. Älä sä kasvata naapurin kakaroita =)

Naapurissa ei asu "kakaroita", vaan lapsia.
En kasvata muiden lapsia, ellei sitten tiettyä huolenpitoa, sääntöjä ym. lasketa kasvatukseksi.
Minulla on tapana kantaa vastuuta vierailevista lapsista, eikä jättää heitä oman onnensa nojaan.

Mitä mukavaakaan siinä on, että 5-6 v lapsi saa juosta pihalta toiselle, ylittää katua, mennä ties kenen luo, yms, eivätkä vanhemmat tiedä mitään?

Mun mielestä se on surullista.

Itse henk.koht. en myöskään oikein tykkää siitä, että joskus joudun komentamaan näitä omilla teillä olevia 5-6 -vuotiaita, puhaltelemaan pipiin, selvittämään riitoja (kun tulevat mulle selittämään että toi teki sitä ja toi sanoi tätä ), yms. Saatikka siitä, että joskus näiden vanhemmat tulevat kysymään multa, että satutko tietämään missä meidän Erkkikerttu on kun ei vastaa kännykkään, tai missäköhän meidän Liisapetrin pyörä mahtaa olla kun ei oo viikkoon näkynyt...ei oo mun asia etsiä niitä :snotty:

Kyllä meille sais tulla leikkimään ilman lupaa...minusta jopa suotavaa...mut mun pitää vuodessa parantaa tapani ja alkaa siivoamaan et kun m eillä niitä kavereita on nii eivät säihkähdä sekasta huushollia :) ja mun alusvaatteita lattialla :ashamed:

Niin, asialla on puolet ja puolet.... Kyllä minusta kuuluu ns. käytöstapoihin sopia etukäteen/kysyä saako lapsi tulla. Etenkin kun tämä tapahtui koulustatultaessa. Olettaisin itsekin, että aikuiset näistä sopii, kun on kyse noinkin pienistä lapsista.

Mutta lupaa en oleta kysyttävän vanhempien kesken, jos lapset kesken pihaleikkien vähäksi aikaa piipahtavat meille sisään/tulevat hetkeksi leikkimään. Meillä vaan nyt on tapana, että koulusta tullaan suoraan OMAAN kotiin, ellei muuta ole etukäteen sovittu. Kuten ei siis ollut tässä ap:n tapauksessa. MIKSI sitä pidetään epäkohteliaana, jos ei ole aina avoimet ovet?

Mitä mukavaakaan siinä on, että 5-6 v lapsi saa juosta pihalta toiselle, ylittää katua, mennä ties kenen luo, yms, eivätkä vanhemmat tiedä mitään?

Onko ikinä käynyt mielessä että lapset on erilaisia ja asuinpaikat ja naapurit on erilaisia? Täällä se on ainakin ihan normaalia ja aivan varmasti ihan tervejärkisiä lapsia kasvamassa. Ja tuo ylittää katua, meidän pihalta on tielle 5 metriä matkaa, noinkohan kävisit sinäkään joka hetki saattamassa lapsesi tien yli kun siitä hyvällä tuurilla saattaa ajaa pari autoa ohi päivän aikana :whistle:

Ota huomioon että on erilaisia pihapiirejä, eikä suinkaan samanlaisia kuin teillä.
Olisi täysin naurettavaa jos lapseni ravaisi jatkuvasti kyselemässä että voiko mennä takapihalle, siitä taas etupihalle ja sitten sivupihalle.

On mahdoton tässä kertoa millainen on pihapiirimme, mutta KAIKKI lapset liikkuvat etupihalla, takapihalla, sivupihalla, metsän vieressä, parkkipaikan kautta menevät keinuille, hiekkalaatikolle taas nurmen kautta....

Ihan mahdotonta olisi jos jatkuvasti kysyisivät lupaa liikkumiseen.
Voivat liikkua KOKO pihapiirissä joka todella kattaa vaikka mitä.
Autotie on kaukana ja tehty selväksi, ettei sinne ole mitään asiaa...

Vanhemmat tietävät jos katsovat ikkunasta ulos; näkee monta taloa, koko pihapiirin sekä läheisen asuinalueen jonne mennään nurmen + pienen mäen kautta.

Alkuperäinen kirjoittaja Tammikuu:
Niin, asialla on puolet ja puolet.... Kyllä minusta kuuluu ns. käytöstapoihin sopia etukäteen/kysyä saako lapsi tulla. Etenkin kun tämä tapahtui koulustatultaessa. Olettaisin itsekin, että aikuiset näistä sopii, kun on kyse noinkin pienistä lapsista.

Mutta lupaa en oleta kysyttävän vanhempien kesken, jos lapset kesken pihaleikkien vähäksi aikaa piipahtavat meille sisään/tulevat hetkeksi leikkimään. Meillä vaan nyt on tapana, että koulusta tullaan suoraan OMAAN kotiin, ellei muuta ole etukäteen sovittu. Kuten ei siis ollut tässä ap:n tapauksessa. MIKSI sitä pidetään epäkohteliaana, jos ei ole aina avoimet ovet?

Ei ole kyse tuosta, vaan siitä, että miksi ihmeessä saada moiset kilarit jos joku lapsi nyt kerran tulee ovelle (että täytyy vanhemmat haukkua maan rakoon)

Alkuperäinen kirjoittaja bgt:
Ota huomioon että on erilaisia pihapiirejä, eikä suinkaan samanlaisia kuin teillä.
Olisi täysin naurettavaa jos lapseni ravaisi jatkuvasti kyselemässä että voiko mennä takapihalle, siitä taas etupihalle ja sitten sivupihalle.

On mahdoton tässä kertoa millainen on pihapiirimme, mutta KAIKKI lapset liikkuvat etupihalla, takapihalla, sivupihalla, metsän vieressä, parkkipaikan kautta menevät keinuille, hiekkalaatikolle taas nurmen kautta....

Ihan mahdotonta olisi jos jatkuvasti kysyisivät lupaa liikkumiseen.
Voivat liikkua KOKO pihapiirissä joka todella kattaa vaikka mitä.
Autotie on kaukana ja tehty selväksi, ettei sinne ole mitään asiaa...

Vanhemmat tietävät jos katsovat ikkunasta ulos; näkee monta taloa, koko pihapiirin sekä läheisen asuinalueen jonne mennään nurmen + pienen mäen kautta.

No tottakai mun lapsikin liikkuu etupihalla, takapihalla, leikkipihalla, naapuritalon edessä, pellon reunassa yms kysymättä multa lupaa. Eli liikkuu tässä omassa pihapiirissä ihan vapaasti.

Mutta ei todellakaan ja onneksi lähde lupaa kysymättä pelikentälle, kadun toisella puolella olevan talon pihalle, parin kadun päässä asuvan kaverin pihaan, kenenkään luo, tms. Saatikka että lähtisi puolen kilsan päässä olevaan leikkipuistoon, tai lähimetsään.

Alkuperäinen kirjoittaja bgt:
Alkuperäinen kirjoittaja Tammikuu:

Ei ole kyse tuosta, vaan siitä, että miksi ihmeessä saada moiset kilarit jos joku lapsi nyt kerran tulee ovelle (että täytyy vanhemmat haukkua maan rakoon)

Ahaa. Minusta oli kyllä kyse tästäkin, jos ap;n puolelta ajatellaan: Hänhän ihmetteli just sitä, miksi äiti ei kysynyt, saako poika tulla heille. Eikä nuo kilarit nyt NIIN hirveet olleet... Eikä se kilari täällä satuta sitä poikaa/äitiä ;)

No, jos kyseessä on sen ikäinen että tulee tavallaan kylään "hoitoon", niin mä kyllä tykkään että se sovitaan etukäteen. Jos itsellä sattuu olemaankin jotain menoja, niin kurja niitä on perua, tai vaihtoehtoisesti jättää "hoitoon" tullutta lasta ominnokkinensa, jos ei ole siihen tottunut. Isompien kanssa onkin eri juttu, en oleta että esim tuon 10veen kaverien äidit soittelee että saako lapsensa tulla kylään.

Ärsyttäviä sellaiset vanhemmat jotka antavat lastensa pyöriä liikaa toisten nurkissa, lupaa kysymättä. TÄYSIN eri asia on sitten sama pihapiiri missä kaikki tuntevat toisensa. Sitten kun vanhemmat ja lapset ovat tuttuja keskenään, voivat lapset sopia leikkinsä keskenään.

Alkuperäinen kirjoittaja Musupulla:

Naapurissa ei asu "kakaroita", vaan lapsia.
En kasvata muiden lapsia, ellei sitten tiettyä huolenpitoa, sääntöjä ym. lasketa kasvatukseksi.
Minulla on tapana kantaa vastuuta vierailevista lapsista, eikä jättää heitä oman onnensa nojaan.

Hyvä, ne onkin jokaisen velvollisuuksia.

Yhteistyössä