Siis te JOTKUT OMITUISET ÄIDIT!!!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Tana
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ymmärrän hyvin että v**uttaa. Mäpäs olenkin niin kummallinen ja tyhmä äiti,että en huoli juuri koskaan koulukavereita tänne. Naapurin tytöt kyllä käyvät välillä. En suoraan sanoen jaksa sitä,kun möykätään ja sotketaan ja kukaan ei sitten kunnolla siivoa jälkiään:o Menköön pihalle mellomaan.
Eikä se tarkoita sitä,vaikka on kotona,että aina voi joku tulla hoitoon ym.
OLEN NIIIIIIN KYLLÄSTYNYT JUST TOLLASEEN "HOIDA SÄ MUN KISSAT JA KUKKASET JA JA JA,KU KERRAN KUITENKIN OLETTE VAAN KOTONA AINA"!!!!!
Noh,nyt meni jo aiheen ohi,mut tulipahan vähän purettua.. Huoh

kamala rumba soitella ympäriinsä ja sopia saako mennä kenenkin luokse jne.
meille yleensä saa tulla, mutta joskus olen käännyttänyt kaverin kotiin jos meillä meno johonkin. harmittaahan se kun on jo tullut, mutta joskus vaan ei "menot" käy yksiin..

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Täällä tuntuu olevan taas paikalla äitejä joiden mielestä on ok pistää lapsi kylään hoitoon ilman että vanhempien kanssa asiasta sovitaan.

Jos susta lasten leikit ja kyläilyt on "hoitamista", niin varmaan on susta rankkaa tämä juttu. Mulle lasten kyläilyt + tapaamiset eivät ole kenenkään hoitamista; hieno juttu että lapsilla tekemistä, tuttavia ja ystäviä. Hienoa että osaavat sopia keskenään asioista.

Harvemminpa tarvii vaippoja vaihdella ja syöttötuolissa keinutella isoja lapsia.. Siellähän he keskenään leikkivät ja ehkä mehua juovat, pientä syövät. Vessassakin osaavat yksin käydä.

Alkuperäinen kirjoittaja Mur:
Ymmärrän hyvin että v**uttaa. Mäpäs olenkin niin kummallinen ja tyhmä äiti,että en huoli juuri koskaan koulukavereita tänne. Naapurin tytöt kyllä käyvät välillä. En suoraan sanoen jaksa sitä,kun möykätään ja sotketaan ja kukaan ei sitten kunnolla siivoa jälkiään:o Menköön pihalle mellomaan.
OLEN NIIIIIIN KYLLÄSTYNYT JUST TOLLASEEN "HOIDA SÄ MUN KISSAT JA KUKKASET JA JA JA,KU KERRAN KUITENKIN OLETTE VAAN KOTONA AINA"!!!!!

Ei kai sun lapsesi sitten mene muille sotkemaan???????

Alkuperäinen kirjoittaja bera:
Alkuperäinen kirjoittaja Musupulla:
Mun mielestä ton ikäisten leikit ja kyläilyt sopii vielä vanhemmat keskenään. Esim. tässä tapauksessa pojan äidin olisi pitänyt infota suoraan ap:tä, ja kysyä häneltä että sopiiko. Eikä vaan sanoa pojalleen että mene sinne leikkimään koulun jälkeen.

:laugh:

Juu, niinhän ne lapset oppii ystäviä etsimään ja asioita sopimaan, kun curling-vanhemmat sopivat keskenään, että ketkä nyt voisivat ystäviä olla ja kellekin kylään mennä.

Huoh. Eiköhän lapsi osaa itsekin vanhemmalta kysyä: "voiko Pekka tulla tänään kylään?".

Ja virheitä muuten sattuu itse kullekin... käsittämätöntä ap, että hepaat tästä asiasta noin, kun ei ilmeisesti jatkuvasti ole tällaistä.

Tottakai voi kysyä! Mutta ei niin, että Pekka seuraa koulusta kotiin ja lapsi sanoo ovella että "voiko Pekka tulla kylään". Vanhempien pitää kuitenkin tietää lapsensa menemisistä?

Musta ainakin olisi kiva tietää missä lapsi aikaansa viettää ja keiden kanssa. Meillä tulee olemaan ovet auki lapsen kavereiden tulla.

Ja meillekin saa lasten kaverit tulla AINA, samoiten omani saavat käydä kavereillaan. Mutta mä haluan olla tietoinen, että niiden kavereiden vanhemmat tietää missä lapsensa on, samoin haluan itse tietää missä omani ovat.

Mun mielestä ton ikäisten leikit ja kyläilyt sopii vielä vanhemmat keskenään. Esim. tässä tapauksessa pojan äidin olisi pitänyt infota suoraan ap:tä, ja kysyä häneltä että sopiiko. Eikä vaan sanoa pojalleen että mene sinne leikkimään koulun jälkeen.

:laugh:

Juu, niinhän ne lapset oppii ystäviä etsimään ja asioita sopimaan, kun curling-vanhemmat sopivat keskenään, että ketkä nyt voisivat ystäviä olla ja kellekin kylään mennä.

Huoh. Eiköhän lapsi osaa itsekin vanhemmalta kysyä: "voiko Pekka tulla tänään kylään?".

Ja virheitä muuten sattuu itse kullekin... käsittämätöntä ap, että hepaat tästä asiasta noin, kun ei ilmeisesti jatkuvasti ole tällaistä.

Tottakai voi kysyä! Mutta ei niin, että Pekka seuraa koulusta kotiin ja lapsi sanoo ovella että "voiko Pekka tulla kylään". Vanhempien pitää kuitenkin tietää lapsensa menemisistä?

Niin.... No omalle lapselle voi varmasti opettaa, että kysyy esim. kännykällä (kun tuntuu monilla olevan), että voiko pekka kylään tulla?

Enkä kyllä sitäkään tajua, että onko niiiiin iso juttu, jos lapset tulee ovelle ja täytyy sanoa että valitettavasti meillä on menoa, eikä kylään voi tulla??

Mä en tajua miten lapsi voi mitään oppia jos sun mielestä vanhempien täytyy keskenään hoitaa lasten tapaamiset. Mikset voisi opettaa lapsia kysymään leikkimisistä jne. Ja jos oma lapsi ei älyä kysyä ennen ovelle tuloa, niin miksi pitäisi haukkua vanhempia.

Ja tietysti, vanhemmat tietävät lastensa menoista. Ei ollut siitä kyse.

Voi jeesus, kyllä oli ennen helppoa, ei mun ainakaan tarvinnut kysyä lupaa, saiko meille tulla joku leikkimään. Olihan mun koti myös MUN koti jo lapsena! AP voisi olla iloinen, että lapsellaan on kavereita tiukkisäitistä huolimatta! Sekin katsos voi olla aihe kiusaamiselle, skitso äiti.

ei tullut mieleen ettei muksut puhuneet totta, välttämäti toisen lapsen äiti ei ole sanonut mitään, mutta kun muksut tykkäsi leikkiä vielä koulun jälkeenkin, niin keksivät sanoa että toisen on oikeastaan pakkokin tulla "kun sen äiti sanoi niin" etenkin jos omasi tietää ettet halua kavereita kylään

Ja meillekin saa lasten kaverit tulla AINA, samoiten omani saavat käydä kavereillaan. Mutta mä haluan olla tietoinen, että niiden kavereiden vanhemmat tietää missä lapsensa on, samoin haluan itse tietää missä omani ovat.

Tietty, mutta täytyyhän lapsille antaa vastuuta, mahdollisuus oppia.
Eli lapset opetetaan ilmoittamaan vanhemmilleen missä ovat, voivatko olla jne.

Eivät koskaan opi, jos vanhemmat hoitavat nämä asiat aina heidän puolestaan, kun kyseessä ei nyt ole enää vaippaikäiset.

Mä en suoraan sanottuna kyllä myöskään kehtaisi laittaa omaa lasta kylän, ellei asiasta ole sovittu etukäteen. Enkä ottaisi meille ellen olisi varsinaisesti siihen lupaa antanut. Poika on jo sen verran iso että osaa kysyä itsekkin kenelle kaverille saa mennä. Olen aina käskenyt varmistaa sen talon vanhemmilta. Ja meille tulevat kaverit kysyy myös aikuisten mielipiteen ennenkuin voi sanoa että on saanut luvan. Nipo mikä nipo... :saint: Ja puhelimellkin asian voi etukäteen hoitaa...

Niin.... No omalle lapselle voi varmasti opettaa, että kysyy esim. kännykällä (kun tuntuu monilla olevan), että voiko pekka kylään tulla?

Enkä kyllä sitäkään tajua, että onko niiiiin iso juttu, jos lapset tulee ovelle ja täytyy sanoa että valitettavasti meillä on menoa, eikä kylään voi tulla??

Mä en tajua miten lapsi voi mitään oppia jos sun mielestä vanhempien täytyy keskenään hoitaa lasten tapaamiset. Mikset voisi opettaa lapsia kysymään leikkimisistä jne. Ja jos oma lapsi ei älyä kysyä ennen ovelle tuloa, niin miksi pitäisi haukkua vanhempia.

Ja tietysti, vanhemmat tietävät lastensa menoista. Ei ollut siitä kyse.

No, meidän lapsella ei ole kännykkää, on tokaluokkalainen. Kotiin tullaan koulusta aina, hyvin harvoin menee muualle. Sitten läksyt ja sitten kaverit. On se aika ikävä sille kaverille, joka kävelee meille turhan takia, jos kyläily ei onnistukaan. Jos mun lapsi sanoo, että haluais huomenna mennä Pekan luo, niin kysyn hänen vanhemmiltaan että onnistuuko se.

No jo on kummaa touhua teillä. Kyllä ekaluokasta lähtien meillä lapset sopii kyläilyt kaveriensa kanssa itse ja kysyvät, että saako kaverit tulla kylään. Ja kaverit kysyy, että saako lapsi mennä heille itse omalta vanhemmiltaan ei siihen minua tarvita.
En todellakaan viitsi soitella ja sopia kyläilyä vanhempien kanssa.
Tuskin teidän tilanteessakaan lapsi ei olisi voinut kotiinsa mennä vaikka äiti ei siellä olekkaan.

Meillä lapset menevät kaverilta kysymään saako tulla ja jos ei saa tulevat kotiin tai menevät toiselle kaverille. Samoin meille voi tulla ilman, että vanhempi multa kysyy, vaan riittää, että lapset itse kysyvät voiko meille tulla. Niin ja itse tiedän missä lapseni ovat, koska ensin kertovat mulle mihin ovat menossa.

Alkuperäinen kirjoittaja vd:

Eivät koskaan opi, jos vanhemmat hoitavat nämä asiat aina heidän puolestaan, kun kyseessä ei nyt ole enää vaippaikäiset.

No annanhan mä vastuuta ja tilaa oppia. Kännykkää lapsi ei omista, ei sitä halua eikä se ole tarpeellinenkaan. Koulusta kun tulee kotiin, niin sitten lähtee kavreilleen tai kaverit tulee meille, jos niin haluavat.

Huhhuh! Ehkä ei kannattaisi työntää niitä ongelmia maton alle vaan kohdata ne jo nyt, kun lapset on nuoria, sillä ne on helpommin ratkaistu. Minä en ainakaan tyytyisi tuohon, ettei kukaan koskaan siivoa ja siksi leikitään ulkona. Lapset kannattaa opettaa jo pienenä siivoamaan kunnolla, voi olla teininä aika vaikeeta.

Minä ainakin olin kiitollinen, että meidän koti oli sellainen johon kaverit oli tervetulleita niin lapsina kuin teininäkin. Eipähän remuttu ja tehty pahoja kylällä kun oltiin illat meillä. Vanhemmat oppi tuntemaan mun kaverit ja ovat vieläkin tekemissä mun kavereiden kanssa vaikka aikuisia jo ollaankin.

kun on oma porukka tuonkin kokonen kun ap:lla, ei siinä tarvita kokoaikaa vieraita tenavia norkoomassa. meillä meinas myös aikanaan riistääytyä käsistä nää kavereiden tulot/olot ( 5 lasta) ja nyt meillä on selkeet säännöt; koulusta kotiin, välipala, läksyt ja sit ulos kavereiden kanssa päivälliseen asti.ilta on harraste ja perheen yhteistä aikaa

Alkuperäinen kirjoittaja Piipi:
Mä en suoraan sanottuna kyllä myöskään kehtaisi laittaa omaa lasta kylän, ellei asiasta ole sovittu etukäteen. Enkä ottaisi meille ellen olisi varsinaisesti siihen lupaa antanut. Poika on jo sen verran iso että osaa kysyä itsekkin kenelle kaverille saa mennä. Olen aina käskenyt varmistaa sen talon vanhemmilta. Ja meille tulevat kaverit kysyy myös aikuisten mielipiteen ennenkuin voi sanoa että on saanut luvan. Nipo mikä nipo... :saint: Ja puhelimellkin asian voi etukäteen hoitaa...

Turha sitten ihmetellä miksei enää ole kavereita tai miksi lapset ei leiki pihalla ja toistensa luona. Ei kai kun kaikki on niin hankalaa. Spontaanille leikkimiselle ei jää tilaa.

Mun lapsi on vielä pieni...3 ja puoli-vuotias, joten mitään ihan tarkkoja käytäntöjä vierailuista ei ole. Pihalla poika leikkii naapurin lasten kanssa, mutta lapset eivät ainkaan vielä ole alkaneet kyläillä omin päin toistensa luona. Nyt tuntuu, että en antaisi pojan mennä naapuriin, jos en olisi naapurin äidiltä/isältä ensin varmistanut, että sopii tulla...No tietysti poika vielä on sen verran nuori, että kylässä joutuisi vanhemmat katsomaan vähän perään.
Mä en myöskään halua, että meillä alkaa kaikki naapuruston lapset rampata päivittäin ja kysymättä...tiedestään olen julma äiti, mutta olen erakkoluonne ja meillä on pieni asunto (pojalla ei ole omaa huonetta.)

Alkuperäinen kirjoittaja ope:
Alkuperäinen kirjoittaja Piipi:

Turha sitten ihmetellä miksei enää ole kavereita tai miksi lapset ei leiki pihalla ja toistensa luona. Ei kai kun kaikki on niin hankalaa. Spontaanille leikkimiselle ei jää tilaa.

Sillä että kysytään sopiiko tulla ja milloin sopii, ei sillä ole mitään tekemistä spontaanin leikin kanssa, se kuuluu hyviin tapoihin, joita toivon opetettavan myös muille lapsille. Meillä on molemmilla lapsilla omat kännykät, joilla asian voi hoitaa hetkessä.

Alkuperäinen kirjoittaja Miracles:
No jos poika oli vaan kysynyt äidiltään, että saako mennä ja äiti oletti että olivat kysyneet ensin teiltä..

No mä en ainakaan tyydy pelkkiin oletuksiin. Eli soitan aina ensin lapsen äidille tai laitan viestin, että sopiiko lapsen tulla..

Alkuperäinen kirjoittaja vd:

No annanhan mä vastuuta ja tilaa oppia. Kännykkää lapsi ei omista, ei sitä halua eikä se ole tarpeellinenkaan. Koulusta kun tulee kotiin, niin sitten lähtee kavreilleen tai kaverit tulee meille, jos niin haluavat.

Joo mutta sun täytyy vanhemmille soitella?
Eikö lapset osaa hoitaa näitä asioita?
Soitatko vielä yläluokillakin?

Meidän ovelle saa tulla etukäteen ilmoittamatta, kysymään että saako meille tulla leikkimään.

Vasten tahtoani en kuitenkaan kenenkään lapsenvahdiksi ala, enkä peru sovittuja menojamme siksi että lasten kaveri on meillä, joten pidän oikeutenani myös sanoa että nyt ei sovi tulla, tai lähettää lapsen kotiin kun koen siihen tarvetta.

Kun ovellemme ilmestyy lasten kaveri, kysyn aina että onko sulla vanhempien lupa tulla meille. Yhdellä lapsella on yleensä mukanaan lappu, missä lukee että "XXX saa olla viiteen asti" :), yhden äidille soitan ja kysyn, ja yhdellä on aina isä tai äiti mukana varmistamassa että meille tosiaan sopii tulla.

Yhteistyössä