Siis saako vai eikö yrttiteetä juoda raskausaikana?

Kärppänä heinälatoon

Tunnettu jäsen
27.04.2007
14 912
42
48
Kun mun maha ei kestä kofeiinia, tuli tosta puhelimessa neuvolan terkan kanssa puhetta muun jutun ohella. Sanoi, että voithan sä juoda niitä yrttitee-juttuja, rooibosta ja muuta. Sanoin, että olen ollut siinä käsityksessä, ettei niitä saa juoda raskausaikana.

Tähän hän totesi, että jaa ei hän oo varma.

Eli saako vai eikö niitä juoda raskausaikana ja jos niin, mitä? :D Saako esim. piparminttuteetä?

Ja kyllä mä odotan jo toista lastani, mutta en silti tiiä. :D

Luotettavien valmistajien tuotteita, joita myydään ruokakaupassa, voi nauttia kohtuudella raskaus- ja imetysaikana (myös vihreä- ja kamomillatee), kofeiinin määrä huomioon ottaen. Tee sisältää keskimäärin kofeiinia n. puolet kahvin sisältämästä kofeiinista.

Lähde: HUS

Yrttiteet ei sisällä kofeiniia, musta tee sensijaan sisältää. Ihan on yrtistä kiinni, että kannattaako sitä raskaana ollessa käyttää. Joten jos sulla nyt sattuu olemaan kaapissa jotain yrttiteetä, niin googletappa se yrtti ja laita perään raskaus. Varmaan löytyy jotain tietoa kyseisen yrtin sopivuudesta raskaanaoleville :)

no jotkut yrtit kai vaikuttaa noihin naisten elimiin ja siksi ei voi olla varma mitä ne raskaana olevalle aiheuttaa (keskenmenoa?). siksi on varmempaa olla juomatta yrttejä. käytetäänhän joitain nimenomaan naistenvaivoihin. ehkä se on vaan varotoimenpide, mutta itse pysyin ja pysyisin erossa.

Rooibos on musta tosi hyvää, ja makuja löytyy vähän joka lähtöön :) Se on ainakin tämän sivun mukaan turvallinen: Ryytihyppynen - MSM Finland

Pitää kai opetella juomaan sitäkin.. en vaan yhtään tykkää sen mausta. :snotty:

Mut kuuklasin, et kamomilla sopii kai myös. Sitä vois ostaa lisäksi, tuota piparminttua ei suositella pitkäaikaiseen käyttöön ylipäätään... Mutta en löytäny siitäkään, ettei sopisi lainkaan.

Flunssa iski, ois kiva jotain juoda. Mut tosiaan maha ei tykkää kofeiinista yhtään.

Kannattaa soittaa maahantuojalle, olen tarkastanut Rooiboksen myös Lidl ja CM sekä Nordqvist. Kaikki sanovat, että turvallista.

Yrttitee - sillä voi olla terveysvaikutuksia, siksi ei suositella. Musta tee ja vihreä tee OK.

[QUOTE="Lila";22195370]Kannattaa soittaa maahantuojalle, olen tarkastanut Rooiboksen myös Lidl ja CM sekä Nordqvist. Kaikki sanovat, että turvallista.

Yrttitee - sillä voi olla terveysvaikutuksia, siksi ei suositella. Musta tee ja vihreä tee OK.[/QUOTE]

No kuuklasin kyllä tuolle piparmintulle vaikka mitä vaikutuksia, mut missään ei lukenut, että ei raskausaikana... Jospa sitä uskaltais ainakin vähän juoda. :) ja tosiaan pitänee opetella tuo rooibos lisäksi.

Mä oon käyttäny nokkosta, minttua, kamomillaa, anista, piparminttua hieman, vadelmanlehteä hieman. Mitähän muuta...oonkohan voikukkaakin jonku kerran (pienenä määränä, sekoitukseen), samoin peltokortetta.

Join raskausaikana kamomilla- ja minttuteetä muutaman kupin päivässä, ihan terve lapsi tuli... sanotaanhan noilla olevan vaikka mitä sivuvaikutuksia, mutta silloin pitäsi juoda todella suuria määriä.

Ei suositella. Kyse on kai lähinnä siitä, että jotkut yrtit voivat olla vaarallisia. Varmuuden vuoksi kielletään kaikki, kun on vaikea alkaa luetella turvallisia yrttejä erikseen. Siks toisekseen. Eipä yrttien vaikutuksia ole niin tarkkaan tutkittukaan kuin esim. lääkkeiden. Kuitenkin luontaishoidoissa luotetaan juuri yrtteihin, eli pidetään lääkkeen kaltaisina valmisteina.

Yhteistyössä