Siis pitääkö KAIKKI, paitsi minä, neuvolakäynneistä??

• Viestiketjun aloittaja ap
  • Ensimmäinen viesti
ap
Aina kun, jossain ketjussa puhutaan neuvolasta ja mä sanon oman mielipiteeni, niin koskaan ei ole kohtalotoveria!! Onko teillä kaikilla oikeasti kivat terkat? Itse en voi sietää neuvolakäyntejä, jotka mun mielestä on turhia :( Käyn siellä vaan lapsen vuoksi, mutta en tiedä onko siitä sillekään mitään hyötyä. Kuinka pitkään synnytyksen jälkeen pääsee äitiysneuvolasta eroon?!?

Sori purkautuminen, mutta ahdistaa jo valmiiksi se, että kohta siellä kai pitää käydä kahden viikon välein!!

ap
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Aina kun, jossain ketjussa puhutaan neuvolasta ja mä sanon oman mielipiteeni, niin koskaan ei ole kohtalotoveria!! Onko teillä kaikilla oikeasti kivat terkat? Itse en voi sietää neuvolakäyntejä, jotka mun mielestä on turhia :( Käyn siellä vaan lapsen vuoksi, mutta en tiedä onko siitä sillekään mitään hyötyä.

Sori purkautuminen, mutta ahdistaa jo valmiiksi se, että kohta siellä kai pitää käydä kahden viikon välein!!
Siis tuo kysymys suomennettuna ;) : että kuinka pian synnytyksen jälkeen äitiysneuvolasta pääsee eroon? Siis minkä ikäisenä siirrytään ( toivottavasti ) toiselle tädille?

Mindy
En tykkää yhtään. Toinen raskaus, ja mitään uutta siellä ei tule ilmi. Tottakai haluan että terveyttäni ja varsin vauvaa seurataan, mutta mielelläni en siellä käy! Terkkarikin on vaihtunut jo kolmesti, tästä nykyisestä en tykkää ollenkaan.
Äitiysneuvolasta pääsee eroon jälkitarkastuksen jälkeen, sitten alkaa lastenneuvolassa ramppaaminen.

vieras
Meillä äitiys- ja lastenneuvola on yhdistetty. Äitiysneuvolan täti siis jää sinne kouluikään asti. Jos täti on karsea niin voit kyllä pyytää siirtoa toiselle tätsylle.

Kohta kolmen äiti
Siis siellä hän ei ole pakko käydä kahden viikon välein todellakaan :) Vain pari PAKOLLISTA käyntiä on odotusaikana, ja nekin sitä varten jos haluat saada suomesta äitiys-yms rahaa, muuten ei pakko. Lapsesihan voit viedä vaikka yksityiseen lastenneuvolaan, jos haluat.

km
Alkuperäinen kirjoittaja km:
mulle on ainaki tärkeetä tietää, että kaikki menee niinku pitääkin enkä jättäis yhtäkää käyntiä väliin.
No mistäs sen neuvolassakaan tietää??
No tietäähän sen siellä että verenpaineet on ok, pissassa ei oo mitään, sydämen syke kuuluu jne. Mulle on ainaki tärkeetä saada tietää että noi ja moni muu asia on ok.

ap
Alkuperäinen kirjoittaja m:
Täällä toinen, joka ei nyt tykkää. Tule sellainen terkka, joka mun ollessa vieressä vastaili viesteihin ja aukoi päivän postit. Ja on muutenkin mulle väärä!
:hug: Tosi ahdistavaa käydä siellä, ja mitään en viitsi kysyä, kun ei se mun sanomisiin puutu.. Esim. valittelin kovaa alaselkäkipua, johon ois kai pitänyt antaa vinkkejä esim, jumppaohjeita tai suositella tukivyötä. Mutta ei. Alkuraskaudessa soitin kovasta vatsakivusta, niin terkka totesi, et mikäs me sille voidaan? Kivaa olla ensikertalainen!

S
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Meillä äitiys- ja lastenneuvola on yhdistetty. Äitiysneuvolan täti siis jää sinne kouluikään asti. Jos täti on karsea niin voit kyllä pyytää siirtoa toiselle tätsylle.
Sama täällä.

Mulla on luojan kiitos tosi mukava neuvolantäti.

ap
Alkuperäinen kirjoittaja Mindy:
En tykkää yhtään. Toinen raskaus, ja mitään uutta siellä ei tule ilmi. Tottakai haluan että terveyttäni ja varsin vauvaa seurataan, mutta mielelläni en siellä käy! Terkkarikin on vaihtunut jo kolmesti, tästä nykyisestä en tykkää ollenkaan.
Äitiysneuvolasta pääsee eroon jälkitarkastuksen jälkeen, sitten alkaa lastenneuvolassa ramppaaminen.
Mulla oli kerran sijainen.. se oli ihan toista maata! Aivan ihana! Harmi, että oli sijainen!

ap
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Luulen, että meillä myös noin. Ja pieni kylä, joten voi olla ettei ole vara valita :( En ala!

huoh
mulle on ainaki tärkeetä tietää, että kaikki menee niinku pitääkin enkä jättäis yhtäkää käyntiä väliin.
Ööhh? Senhän takia siellä käydään että pissa katotaan, kuunnellaan vauvan sydänäänet, katsotaan tarjonta, lääkäri seuraa kohdunsuun tilannetta, verenpaineet tsekataan jne.

ap
Alkuperäinen kirjoittaja Kohta kolmen äiti:
Siis siellä hän ei ole pakko käydä kahden viikon välein todellakaan :) Vain pari PAKOLLISTA käyntiä on odotusaikana, ja nekin sitä varten jos haluat saada suomesta äitiys-yms rahaa, muuten ei pakko. Lapsesihan voit viedä vaikka yksityiseen lastenneuvolaan, jos haluat.
Varmasti veisinkin, jos olisi mahdollisuus :( Mulla on noita käyntejä tiheämmin, kun on riskiraskaus.. Mutta en silti ymmärrä miten se neuvolassa ravaaminen auttaa asiaa!

Meillä kävi äitiysneovolan täti kerran kotona vauvan syntymän jälkeen, ja viikko siitä tuli käymään lastenneuvolan täti. Sen jälkeen ollaan käyty itse lastenneuvolassa.

Ja ap, en minäkään niin nauti niistä neuvolakäynneistä. Meillä on pienikokoinen tyttö, joka kasvaa omilla käyrillään, mutta ihan joka ikinen kerta saan kuulla käyrien kehityksestä, ja miten tämä voikaan olla näin pieni jne. Myös ruoka-aineet on tuottanu päänvaivaa, ja eipä neuvolasta saa mitään apua niihin asioihin.

vieras
Varmasti veisinkin, jos olisi mahdollisuus :( Mulla on noita käyntejä tiheämmin, kun on riskiraskaus.. Mutta en silti ymmärrä miten se neuvolassa ravaaminen auttaa asiaa!
seuraavat tilannetta ja jos jotain muutosta näkyy niin pääsevät heti tutkimaan asiaa tai lähettämään tarvittaessa polille. näkevät esim. pissasta tosin hyvin kaikki arvot ja tietenkin se vauvan syke ja oma verenpaineesi jne. kertoo heille paljon.

Pakko ei ole käydä ollenkaan neuvolassa, lääkärillä käynti riittää joka totee raskauden...

Ja neuvolassa ei ole pakko käydä lapsen syntymänkään jälkeen, meidän äiti mm. jätti neuvolassa käynnit pois kun sillä meni totaalisesti sen tädin kanssa sukset ristiin ja käytti mua vaan säännöllisesti lääkärissä jossa katottii samat asiat kun neuvolassa..

mm
Mulla on ollu protskua pissassa ja joudun ramppaamaan neuvolassa koko ajan, jotta raskausmyrkytystä voidaan seurata ja voidaan tarvittaessa sitten käynnistää synnytys. Eli kyllä se neuvolassa ramppaaminen on riskitilanteissa ihan välttämätöntä.

ap
No tietäähän sen siellä että verenpaineet on ok, pissassa ei oo mitään, sydämen syke kuuluu jne. Mulle on ainaki tärkeetä saada tietää että noi ja moni muu asia on ok.
Verenpaineita mittailen päivittäin kotona, jos se siitä on kiinni. Pissanäytteen annan tätä nykyä kahden viikon välein, kun käyn vielä lisäksi äitipolilla väh. neljän viikon välein. ja sydämensykkeitä tuo tollo ei osaa edes kuunnella. Kaksi kertaa on kuunnellut ja sanonut kuulevansa, mutta mä en kyl kuule. Noiden kahden kuuntelukerran välissä kuunteli sijainen yhden kerran ja kuulin itsekin tosi selvään! Viimeksi tuo norm. terkka kuunteli, niin kuulin oman sykkeen! Eli mitä hyötyä??

Viimeksi kysyin myös liikkeistä, kun olen aika huolissani niistä, kun ovat niin epäsäännöllisiä.. Ei vastannut mitään, oli aika omissa oloissaan!

Yhteistyössä