Siis onko tää enää edes totta!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ääh, menee hermot.
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

ääh, menee hermot.

Vieras
Äsken sain muistutsmaksun verohallinnolta, että en ole maksanut mätkyjä. No, sillon kun ne verolaput tuli syksyllä, minä sain mätkyjä ja mies sai palautuksia. Niissä lapuissa oli sit kohta, johon sai laittaa raksin, jos haluaa että palautuksista miinustetaan puolison mätkyt, että puolison, joka mätkyjä sai, ei tarvitse sitten erikseen alkaa maksaan, vaan se vähennetään puolison tuloista. No äsken avasin sit kirjeen, joka on maksumuistutus. Mies sit soitti, että eikö oo mennyt niistä hänen palautuksistaan. No ei oo menny, koska me ei olla sillon oltu puolisoja!! Siis mitä helv., ollaan asuttu yhdessä jo 3, kohta 4 vuotta, ja kihloissa ollaan oltu 3,5 vuotta, mutta silti ei olla puolisoja, ja verohallinnon akka perusteli sen sillä, että kun meillä ei ole ollut sillon lasta, siksi ei olla puolisoja! :O Olis voinu ottaa luurin kauniiseen käteen, ja ilmoittaa, että ei onnistu niin, että vähennetään puolison tulosta, koska me ei olla puolisoja!! Siis ihmettelen suuresti! Ja mies ei huomannu sitä, että niitä mun mätkyjä ei oo otettu, kun kyse on vain muutaman kympin mätkyistä, ja oltiin tietty siinä uskossa, että mun mätkyt otetaan miehen palautuksista...

Aika jännä muuten, että verohallinnolle ei olla puolisoja, ennenku on lapsi tai ennenku on naimisissa, mut sit kelalle on automaattisesti puoliso, jos asuu saman katon alla, kämppishän ei niiden mielestä voi olla. On tää vaan touhua!!!

Avoliitto ei ole verottajan mielestä liitto mutta kelan mielestä on. Se nyt vaan ON niin kun sillai ne molemmat hyötyy tilanteesta :D

Veroasiat kyllä kannattaa tarkistaa pariin kertaan ja suurennuslasin kanssa :snotty: Ens kerralla sitten jos sitä ennen ette tahdo.

joo tää on just tätä byrokratiaa... aika monet menee naimisiin, kun asioiden hoito on vaan helpompaa ja ilman avioliittoa erossa ei ole mitään oikeuksia jne.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Avoliitto ei ole verottajan mielestä liitto mutta kelan mielestä on. Se nyt vaan ON niin kun sillai ne molemmat hyötyy tilanteesta :D

Veroasiat kyllä kannattaa tarkistaa pariin kertaan ja suurennuslasin kanssa :snotty: Ens kerralla sitten jos sitä ennen ette tahdo.

Tähän on ihan pakko vielä lisätä, että mies soitti vielä kertaalleen, paperien lähettämisen jälkeen, että onko asia ok, niin sieltä sanottiin että on!

Alkuperäinen kirjoittaja -Jonttu-:
Mä en näe tuossa kyllä mitään epäselvää, kun kerran verolapussa puhutaan puolisosta, eikä avopuolisosta.

Mutta miten se lapsi liittyy kuvioon?? Me ollaan kyllä naimisissa, kesällä mentiin, mutta sekään ei kuulemma auta asiaa. Mun mielestä asia on niin, että puoliso ku puoliso, se on sillon puoliso. Jos asiaa haluaa täsmentää, pitäisi lappuihin silloin kirjoittaa että AVIO/AVO ja sitten vasta se puolisosana.

Alkuperäinen kirjoittaja ääh:
...Olis voinu ottaa luurin kauniiseen käteen, ja ilmoittaa, että ei onnistu niin, että vähennetään puolison tulosta, koska me ei olla puolisoja!!
Ai niinkuin että verottajan pitäisi soittaa kaikki Suomen lapsettomat avoparit läpi ja ilmoittaa asia jonka suurin osa todennäköisesti tietää muutenkin?

Ei siinä varmaan mitään epäselvää oo, näin se menee. Mut onhan noissa epäkohtia just sen suhteen, et eri paikoissa, valtion vielä, käsitellään avopuolisoja eri tavalla. ja kuitenkin sitten kun avopari saa sen lapsen, niin ovat verotuksellisesti naimisissa. Näin meillekin kävi. Nyt ei tartteis mennä naimisiin kuin sen takia et ois kelallisesti naimisissa kans ;) :$

Alkuperäinen kirjoittaja -Jonttu-:
Mä en näe tuossa kyllä mitään epäselvää, kun kerran verolapussa puhutaan puolisosta, eikä avopuolisosta.

Puoliso kuin puoliso, eihän siinä sanota, että aviopuoliso, samalla tavalla se avopuolisokin on puoliso.

Lakikirja käteen tai ennakkoon kysymään. Perusteet noihin eroavaisuuksiinkin on olemassa. Millä verottaja selvittää ketkä on AVOpuolisoita, ketkä katsovat vasta seurustelevansa jne. Joku juridinen peruste täytyy olla verottajankin tiedossa, ei vain teidän oma ajatuksenne.

Me ei olla mun miehen kans naimisissa, mutta kun olin kesällä lähettämäni lappuun laittanut rastin kyseiseen kohtaan, niin olivat miehen märkyt vähentäneet mun palautuksista. Laitoittehan miehen lappuun sen ruksin?? Hänenhän siis pitää hyväksyä, että hänen palautuksistaan maksetaan sun mätkyt.

Alkuperäinen kirjoittaja meillä ainakin toimi:
Me ei olla mun miehen kans naimisissa, mutta kun olin kesällä lähettämäni lappuun laittanut rastin kyseiseen kohtaan, niin olivat miehen märkyt vähentäneet mun palautuksista. Laitoittehan miehen lappuun sen ruksin?? Hänenhän siis pitää hyväksyä, että hänen palautuksistaan maksetaan sun mätkyt.

No miehen lappuun nimenomaan, ei mun tarvinnu niille takas mitään lähettää, kun ei tullut muutoksia, kilometrejä tms.

Alkuperäinen kirjoittaja ap.:

No miehen lappuun nimenomaan, ei mun tarvinnu niille takas mitään lähettää, kun ei tullut muutoksia, kilometrejä tms.

Höh, no outo juttu. Mut meil on kyl yhteinen lapsi, et ehkä sit eri juttu... Tää Suomen verotus on sit kuule kummallista :/

Höh, no outo juttu. Mut meil on kyl yhteinen lapsi, et ehkä sit eri juttu... Tää Suomen verotus on sit kuule kummallista :/

On meilläkin yhteinen lapsi. Minkä ikäinen lapsi teillä on?

huom

Alkuperäinen kirjoittaja Tuota:
Et sitten viitsinyt lukea verotuspäätöstäsi ja niitä maksulappuja silloin, kun ne tuli? Ja juu, miehen lapussa olisi pitänyt olla se ruksi.

Jos viittisit lukea, miehen lapussahan se rasti olikin.

Joo, mutta jos se _olisi_ huomioitu niin sulla ei olisi ollut niitä maksulappuja vaan tekstiosassa se merkattu.

Alkuperäinen kirjoittaja sisälukutaito jne:
Alkuperäinen kirjoittaja Tuota:
Et sitten viitsinyt lukea verotuspäätöstäsi ja niitä maksulappuja silloin, kun ne tuli? Ja juu, miehen lapussa olisi pitänyt olla se ruksi.

Jos viittisit lukea, miehen lapussahan se rasti olikin.

Joo, mutta jos se _olisi_ huomioitu niin sulla ei olisi ollut niitä maksulappuja vaan tekstiosassa se merkattu.

Ei pidä paikkaansa. Ja jos mies soittaa, ja sieltä sanotaan että asia hoidossa, niin eikö sen asian sillon pitäs olla hoidossa...

Yhteistyössä