Siis onko oikeesti niin, että jos olet matkoilla ulkomailla yli 6 päivää, niin sulta katkeen sossun ja kelan etuudet????

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ^^
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";24138883]En tiedä sossun tuista, mutta työttömänä pitää ilmoittaa työkkäriin ja päivärahan maksu katkeaa.[/QUOTE]

siis pitäis ilmoittaa.. Mutta kuka ilmoittaa?? samoin kuin kelan "työtön,työtön" -paperiin pitäis kirjoittaa "sairaana" jos on sairaana, mutta kuka kirjoittaa kun niiltä päiviltä ei makseta??
Tuttuni on ollut 10v työttömänä ja on ollut monessa leikkauksessakin mutta ei päivääkään "sairaana"...

[QUOTE="mimi";24138863]Saan toimeentulotukea ja kelasta opintotukea.. No ei sillä että olisin lomalle lähdössä, aika kummallista vaan.[/QUOTE]

Offtopickia: miten saat molempia? itse sain vaan opintotukia, ja pakottivat nostamaan opintolainaakin...

Kyllä tavallaan on aika typerä meininki ja tavallaan sitten ei. En tiedä minkälaisia luusereita ne työttömät on, jos mitään työtä ei saa kun itse en oo ikinä työttömänä montaa päivää ollut -tosin oonkin tehny työtä kuin työtä..

[QUOTE="vieras";24138885]Olis vissiin kannattanu säästää siihen paluulippuunki :D[/QUOTE]

Anteeksi en saisi tykätä tästä kommentista, mutta oikeasti..Ystäväsi on koko elämän säästänyt, että pääsee reissuun ja nyt ei ole kuitenkaan rahaa paluulippuun?
Ei tää voi olla totta!
Ei kukaan lähde reissuun ilman, että varmistelee vähän rahatilannetta :D Ja yleensä (ei tietysti aina) se paluulippu ostetaan samaan aikaan kun menolippukin, jollei sitten ole tarkoitus jäädä sinne kohteeseen pysyvästi.
Meinaa vaan, että ainakin muutama vuosi sitten oli halvempaa ostaa meno-paluu kuin pelkkä menolippu, koska kun muutimme Espanjaan niin ostimme myös paluulipun, vaikka emme sitä käyttäneetkään, koska se oli halvempaa..
En siis usko tähän juttuun :D

• Tykkää
Reactions: Big Bang Theory
Offtopickia: miten saat molempia? itse sain vaan opintotukia, ja pakottivat nostamaan opintolainaakin...

Koska mulla ei oo luottotietoja, muuten olisin totta kai ottanut lainaa. Ja opintolainaakin on edellisistä opinnoista kyllä.

Yleensä tästä asiasta saa paskaa niskaansa täällä, mutta kyllä sata kertaa mieluummin ottaisin lainaa kuin taistelisin sossun kanssa joka kuukausi :)

ja kyllä minusta työtön saa toki lomailla, mutta ihmettelen vaan, että miten voi olla työtön työnhakija ja hakea aktiivisesti työtä ja olla työmarkkinoiden käytettävissä jos on monen tuhannen kilometrin päässä???

ja kyllä minusta työtön saa toki lomailla, mutta ihmettelen vaan, että miten voi olla työtön työnhakija ja hakea aktiivisesti työtä ja olla työmarkkinoiden käytettävissä jos on monen tuhannen kilometrin päässä???

Ei kai niihin työpaikkoihin ihan siltä seisomalta tarvitse soittaa? On niissä jokunen viikko pelivaraa.

Minä en ole ikinä ollut työttömänä, mutta kyllä minustakin siitä "aktiivisesta työnhausta" voi pari viikkoa lomaa ottaa vuodessa jos siltä tuntuu ja siihen on mahdollisuus. Jollain saattaa ulkomailla olla vaikka tuttavia, joiden luona majoittua. Mutta silti kotimaassakin pitää kodin vuokrakin sinä aikana maksaa, joten ei ilman tuloja voi jäädä. Ja tietysti syöminen ym. elämisen kustannukset maksaa reissun aikana.

Tuollainen kuuden päivän sääntö (vuoden aikana, lasketaan myös parin päivän matkat mukaan!) on ihmistä kyykyttävä.

Aika rohkeaa lähteä reissuun ilman, että on paluumatkaan rahaa tai edes Visaa tai muuta, millä hätätapauksessa voisi paluumatkansa maksaa. Mitä kaverisi aikoo tehdä? Varmaan ne rupeavat siitä hotellihuoneestakin kohta laskua pukkaamaan, jos pidemmän aikaa siellä asustelee eikä huonetta ole etukäteenkään maksettu.

Niin ja siis sen vielä lisää, että ei ole sossun tai kelan rahoilla siellä etelässä.. Vaan ihan omilla säästöillään.. Kai työttömälläkin on oikeus lomaan???

Miten voi saada sossusta mitään, jos on säästössä jotain? Toimeentulotuki on viimesijainen tukimuoto, ei sitä kuulu semmoiselle joka pärjää tarpeeksi hyvin välttämättömistä menoistaan että jää säästöönkin.

[QUOTE="vierailija";24139118]Minä en ole ikinä ollut työttömänä, mutta kyllä minustakin siitä "aktiivisesta työnhausta" voi pari viikkoa lomaa ottaa vuodessa jos siltä tuntuu ja siihen on mahdollisuus. Jollain saattaa ulkomailla olla vaikka tuttavia, joiden luona majoittua. Mutta silti kotimaassakin pitää kodin vuokrakin sinä aikana maksaa, joten ei ilman tuloja voi jäädä. Ja tietysti syöminen ym. elämisen kustannukset maksaa reissun aikana.

Tuollainen kuuden päivän sääntö (vuoden aikana, lasketaan myös parin päivän matkat mukaan!) on ihmistä kyykyttävä.[/QUOTE]

Työkkäriin voi ilmoittaa, ettei ole tuota paria viikkoa työnhakijana vaan matkoilla ja työnhaku keskeytyy siksi aikaa, joten mitään ongelmia ei koidu. Rahaa niihin parin viikon menoihin voi säästää tai sitten olla menemättä. Työttymyystuki on tarkoitettu työnhakijalle ja sen ehtona on, että pystyy ottamaan vastaan työpaikan, mikä luonnollisesti ei onnistu jos henkilö ei ole edes suomessa. "Palkatonta" lomaa työtön taas voi pitää ihan siinä missä työssäkävijäkin.

siis pitäis ilmoittaa.. Mutta kuka ilmoittaa?? samoin kuin kelan "työtön,työtön" -paperiin pitäis kirjoittaa "sairaana" jos on sairaana, mutta kuka kirjoittaa kun niiltä päiviltä ei makseta??
Tuttuni on ollut 10v työttömänä ja on ollut monessa leikkauksessakin mutta ei päivääkään "sairaana"...
työtö voi pitää sairauslomaa, ja kananttaaki pitää jos se kestää yli 2 viiikkoa., siltä ajalta saa sitten normaalia sairauspäivärahaa. mmelkein sama kuin työtötmyyskorvaus.
Mä olen leikkauksen jälkeen jäänyt sairauslomalle, koska jos olisin ollut työtön työnhakija olsi kutienkin tullut työhäönosoituksia aj siten jos olisin kieltöäynyt sen tkia että kujen kepeillä, olistullut karenssi.. kun et ole työkuntoinen, niin otat sairauslomaa ja saat sairauspäivärahaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;24138899:
Opintotuen maksaminen perustuu opinnoissa etenemiseen. Jos opinnot etenevät opintotuen edellyttämässä aikataulussa, voit reissata niin paljon kuin haluat.

Opintotuessa on myös tukikuukausien määrä rajoitettu. Tukikuukausia on tietty määrä käytettävissään. Kun tukikuukaudet on kaikki käytetty loppuun, ei opintotukea voi enää saada.

Kuka on muka ilmoittanut joskus lomamatkastaan työkkäsiin?

se kannattaa ilmoittaa, koska jso sulle tulee soitto työkkäristä, että pitää esim johonkin työpaikkan ottaa yhteyttä vaika huomenen aniin saat karenssiin jos et niin tee. siksi sinne pitä ilmoittaa. mä olen ilmoittanut myös jos olen kotimaasa esim olut sukulaisissa pidemmän aikaa. Ikävää jos on esim 800km poääsä ja huomenn apitäis mennä nhaastatteluun, kun kertoo etä on sukulsissa niin eivät välttämättä heti huomenna käseke haastatteluun

[QUOTE="vieras";24140004]Miten voi saada sossusta mitään, jos on säästössä jotain? Toimeentulotuki on viimesijainen tukimuoto, ei sitä kuulu semmoiselle joka pärjää tarpeeksi hyvin välttämättömistä menoistaan että jää säästöönkin.[/QUOTE]

säästää voi vaikka pöytälaatikkoon, pakkoko ne rahat on tilille laittaa....

[QUOTE="hippi";24139083]Ilmoitat etukäteen, että kyse on työnhakumatkasta ja ano matkan kustannusta työkkäristä. Maksavat osan eikä pienennä korvauksia[/QUOTE]

ei sitä voi noi vain tehdä, kyllä he vaaitvat jonkun todistuken tai työnantakan nimen/ osoitteen jossa olet haastattelussa esim käynyt. EI niitä korvauksia sa kovin helposti aj siloinkinne saa jälkikäteen KUITTEJA vastan

Yhteistyössä