Siis onko oikeesti niin, että jos olet matkoilla ulkomailla yli 6 päivää, niin sulta katkeen sossun ja kelan etuudet????

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ^^
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Niin meille työkkärissä sanottiin. Mut ne oli vissii arkipäiviä, eli ma-pe päiviä. Lauantaita ja sunnuntaita ei laskettu niihin.

Mollin sivuilta: "Työtön työnhakija voi työttömyysturvaa menettämättä matkustaa ulkomailla enintään kuusi etuuden maksupäivää noin vuoden aikana."

Viimeksi muokattu:
Näin on mun ystävälle käynyt, lähti 2 viikoks etelään ja piti ostaa paluu lippu sit kelan tuesta, mutta joku oli menny ilmottaan kelaan, että kyseinen ihminen on ulkomailla, ni kas, ei tullu rahoja... Voiko näin oikeesti tehdä.. Ystävä on siis edelleen siellä ulkomailla kun ei ole rahaa tulla pois :( Hotelli lasku vaan kasvaa :(

Riippuu Kelan etuudesta. Työttömällähän se on niin, että sitä työtä pitäisi aktiivisesti hakea ja olla valmis vastaanottamaan ja se taas on vaikeaa, jos ei ole kotimaassakaan.
Ja sossunetuudet... Hmm, jos on varaa olla viikko tolkulla ulkomailla, on etuus menneyt väärälle henkilölle..

Jossain on todella pahasti vikaa kun näillä yhteiskunnan lokeilla ja iilimadoilla on varaa matkustella ulkomailla. Kaikki tuet ja etuudet pois pysyvästi tuollaisilta, ei monella palkansaajallakaan ole moiseen mahdollisuutta.

[QUOTE="niin";24138837]Riippuu Kelan etuudesta. Työttömällähän se on niin, että sitä työtä pitäisi aktiivisesti hakea ja olla valmis vastaanottamaan ja se taas on vaikeaa, jos ei ole kotimaassakaan.
Ja sossunetuudet... Hmm, jos on varaa olla viikko tolkulla ulkomailla, on etuus menneyt väärälle henkilölle..[/QUOTE]

Niin no, koko ikänsä säästänyt, että pääsee edes kerran elämässään ulkomaille... Mut ei näköjään oo työttömillä oikeutta lomailla.. Reilua...

[QUOTE="mimi";24138849]ai että jos mun äiti tarjoais mulle kahden viikon lomareissun niin en voisi lähteä? Toi on aika typerää...[/QUOTE]

Toki voit lähteä. Työttömyyskorvausta tosin maksettaisiin vain kuudelta arkipäivältä.

Ulkomaanmatka

Työtön työnhakija voi työttömyysturvaa menettämättä matkustaa ulkomailla enintään kuusi etuuden maksupäivää noin vuoden aikana. Matkapäivien enimmäisaika voi kertyä myös useista lyhyistä ulkomaanmatkoista. Matkasta, sen ajankohdasta ja yhteystiedoista on ilmoitettava etukäteen työ- ja elinkeinotoimistolle.

Työttömyysetuuden maksaminen edellä mainitun lyhyen ja satunnaisen ulkomaanmatkan ajalta edellyttää, että henkilö pitää työnhakunsa voimassa myös ulkomaanmatkan ajan. Jos ulkomaanmatkan/-matkojen kesto ylittää kuusi maksupäivää noin vuoden aikana, henkilöllä ei ole oikeutta työttömyysetuuteen, koska hänen katsotaan olevan estynyt olemasta työmarkkinoilla. Tällöinkin henkilö voi halutessaan olla edelleen työnhakijana työ- ja elinkeinotoimistossa, vaikka hänellä ei ole oikeutta työttömyysetuuteen. Lisätietoja ulkomaanmatkan vaikutuksesta työttömyysturvaan saa työ- ja elinkeinotoimistosta.

https://asiointi.mol.fi/ilmi/ohjeet_ilmi_fi.htm

[QUOTE="mimi";24138849]ai että jos mun äiti tarjoais mulle kahden viikon lomareissun niin en voisi lähteä? Toi on aika typerää...[/QUOTE]

Voisit, muttet saisi Kelasta päivärahaa sitten kahdelta viikolta. Julmaa mutta näin.

[QUOTE="mimi";24138863]Saan toimeentulotukea ja kelasta opintotukea.. No ei sillä että olisin lomalle lähdössä, aika kummallista vaan.[/QUOTE]

No opintotukeen ei vaikuttaisi, toimeentulotuesta en ole varma tällaisessa tapauksessa.

Näin on mun ystävälle käynyt, lähti 2 viikoks etelään ja piti ostaa paluu lippu sit kelan tuesta, mutta joku oli menny ilmottaan kelaan, että kyseinen ihminen on ulkomailla, ni kas, ei tullu rahoja... Voiko näin oikeesti tehdä.. Ystävä on siis edelleen siellä ulkomailla kun ei ole rahaa tulla pois :( Hotelli lasku vaan kasvaa :(

Siis apua! Lähti ulkomaille eikä ollut varmistanut, että on rahaa palata sieltä? Siis olisihan suomessa voinut tapahtua vaikka mitä että ne tuet ei tule. Järjetöntä ja ihan itse aiheutettua, koska kyllähän tuolla selvästi lukee mitä työtön saa tehdä.

Lainaa rahat ystävällesi, että pääsee pois.

[QUOTE="mimi";24138863]Saan toimeentulotukea ja kelasta opintotukea.. No ei sillä että olisin lomalle lähdössä, aika kummallista vaan.[/QUOTE]
Opintotuen maksaminen perustuu opinnoissa etenemiseen. Jos opinnot etenevät opintotuen edellyttämässä aikataulussa, voit reissata niin paljon kuin haluat.

Yhteistyössä