Siis onko lapseni muka paljo hoidossa?!

• Viestiketjun aloittaja Rokkivosu
  • Ensimmäinen viesti
harjoitus tekee mestarin
ihan vain vinkkinä, kannattaa opetella myös elämään itsenäisesti lapsen kanssa, juurikin kaupassakäynnit ja siivoukset, kyllä ne lapsenkin kanssa onnistuu. itse pyydän hoitoapua mummolta silloin kun vietetään miehen kanssa laatuaikaa, ja tätä tapahtuu noin 4kertaa vuodessa. muutoin kyllä lapsen isä hoitaa kotona, jos menen esim. salille tai vastaavaa

en jaksa ymmärtää
miks lapsi ei sais olla paljon isovanhemmillaan. kyse ei oo päiväkotiin viemisestä.... perhettähän tollaset hyvät isovanhemmat on! olispa meilläkin tuollaiset isovanhemmat, jotka osoittais lapsille että ovat heille tärkeitä ja että lapset on aina tervetulleita mummolaan.

mun mies tekee toosi paljon töitä, keskimäärin 60h viikossa. meillä on 3 lasta, joiden kanssa oon kotona. ei näy isovanhempia kuin juhlissa. yksin hoidan arkiaskareet ja jos on vieraita tulossa tai mitä tahansa erikoista, nekin kaikki järjestelyt hoidan yksin. en silti oo katkera niille, joilla on samankaltainen tiölanne kuin AP;llä. hienoahan se on ettei aina tarvii "pärjätä" yksin, jaksaakin paremmin olla lasten kanssa kun on taukoa....

välillä kyl hiukan ärsyttää, kun eräät kaverit valittavat arjen raskautta, vaikka vallan hyvin tietävät mikä mun tilanne on heihin verrattuna....

jeps
Alkuperäinen kirjoittaja en jaksa ymmärtää:
miks lapsi ei sais olla paljon isovanhemmillaan. kyse ei oo päiväkotiin viemisestä.... perhettähän tollaset hyvät isovanhemmat on! olispa meilläkin tuollaiset isovanhemmat, jotka osoittais lapsille että ovat heille tärkeitä ja että lapset on aina tervetulleita mummolaan.

mun mies tekee toosi paljon töitä, keskimäärin 60h viikossa. meillä on 3 lasta, joiden kanssa oon kotona. ei näy isovanhempia kuin juhlissa. yksin hoidan arkiaskareet ja jos on vieraita tulossa tai mitä tahansa erikoista, nekin kaikki järjestelyt hoidan yksin. en silti oo katkera niille, joilla on samankaltainen tiölanne kuin AP;llä. hienoahan se on ettei aina tarvii "pärjätä" yksin, jaksaakin paremmin olla lasten kanssa kun on taukoa....

välillä kyl hiukan ärsyttää, kun eräät kaverit valittavat arjen raskautta, vaikka vallan hyvin tietävät mikä mun tilanne on heihin verrattuna....
se että sinulla on raskasta, ei tarkoita sitä, etteikö jollakin toisella voi myös olla raskasta.

ppp
Alkuperäinen kirjoittaja harjoitus tekee mestarin:
ihan vain vinkkinä, kannattaa opetella myös elämään itsenäisesti lapsen kanssa, juurikin kaupassakäynnit ja siivoukset, kyllä ne lapsenkin kanssa onnistuu. itse pyydän hoitoapua mummolta silloin kun vietetään miehen kanssa laatuaikaa, ja tätä tapahtuu noin 4kertaa vuodessa. muutoin kyllä lapsen isä hoitaa kotona, jos menen esim. salille tai vastaavaa
Kyllä me käydään kaupassa useammin kuin kerran viikossa kun lapsi on mummolla. Osataan kyllä hoitaa asiat ihan itsenäisesti. Silti lapsi on mummon kanssa muutaman tunnin viikossa.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Jenis:
Kysyin, että kuinka moni isä ottaa lapsensa mukaan joka ikiseen menoonsa.
Meillä ottaa lähes kaikkeen mukaan.

Enkä olis suostunut edes perustamaan perhettä sellaisen äijänkuvatuksen kanssa joka ei lastenhoitoon osallistuisi.

minna
Täälä on kyllä melko yksinkertaista porukkaa. Eli jos viet lapsen joskus mummulaan kun käyt kaupassa tai muualla, mies ei osallistu ollenkaan lastenhoitoon, koska lapsi pitää viedä mummulle. Äiti on uusavuton eikä osaa olla itsenäinen. Hohhoijaa. Meille tulee ens viikolla kahtena päivänä kodinhoitaja, eli lapset on hoidossa 16h viikon aikana. Mitähän traumoja ne saa. Ja mä aion mennä kauppaan yksin ja käydä salilla. Kylläpäs mä olen kertakaikkisen huono äiti. Ja isästä puhumattakaan, miten meninkää tekee lapsia sen kanssa:O

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja minna:
Täälä on kyllä melko yksinkertaista porukkaa. Eli jos viet lapsen joskus mummulaan kun käyt kaupassa tai muualla, mies ei osallistu ollenkaan lastenhoitoon, koska lapsi pitää viedä mummulle. Äiti on uusavuton eikä osaa olla itsenäinen. Hohhoijaa. Meille tulee ens viikolla kahtena päivänä kodinhoitaja, eli lapset on hoidossa 16h viikon aikana. Mitähän traumoja ne saa. Ja mä aion mennä kauppaan yksin ja käydä salilla. Kylläpäs mä olen kertakaikkisen huono äiti. Ja isästä puhumattakaan, miten meninkää tekee lapsia sen kanssa:O
Olen pahoillani että koet olevasi ns. huono äiti :hug:

Mutta muutos siihen, että koet olevasi hyvä ja tekeväsi oikein lähtee yksinomaan sinusta itsestäsi. Ei siihen vaikuta nettikeskustelut. Vain sinä itse voit tehdä elämästäsi sellaisen johon olet tyytyväinen.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Tosi turvallista ottaa se vauva/lapsi sinne autotalliin jossa on vaikka monttu.. Te olette typeriä ei ne jotka vie lapsen TURVALLISEEN paikkaan hoitoon tuossa tapauksessa.
:LOL: niin onhan se hankalaa vauvan kanssa jos tosiaan järki ei sano, että sitä vauvaa ei tarvitse päästää ryömimään autotallin montun lähelle... ja renkaat saa vaihdettua turvallisemminkin.
Miks se ylipäätänsä pitää viedä sinne autotalliin, teippaako se teidän mies sen nyytin lattiaan kiinni ettei liiku.. miten voit vaihtaa renkaita samaan aikaan kun vahdit lasta..
Ei jumalauta :LOL: Ne renkaat VOI vaihtaa pihalla, ei siihen autotallia tarvita... ja se nyytti nukkui vaunuissaan sen aikaa.

Itse asiassa sinulle jopa suosittelen lämpimästi että annat vauvasi mummon turvalliseen huomaa siksi aikaa kun sähläilet vaikka imurin kanssa -tosiaan ihan sun vauvas turvallisuuden vuoksi. Älä teippaa sitä pöydänjalkaan kiinni siksi aikaa :hug:
Et taida ymmärtää pointtia;) anteeksi jos ilmaisin yksinkertaiselle asian huonosti.. Miksei lasta voi viedä renkaiden vaihdon ajaksi mummolaan jos asuvat lähellä? Jos lapsi herää kesken kaiken tuskin viihtyy 15min rauhassa vaunuissa. Ja mun lapsi o n 6kk eikä ole koskaan ollu yksin isovanhemmilla:D

sinähän sen päätät onko se paljon vai ei, muiden mielipiteillä ei mun mielestä oo sitten juurikaan painoarvoa...
mullekkin mäkätti päiväkodin tädit et lapsilla liian pitkiä hoitopäiviä 9-17...

vieras
Jos lapsi herää kesken kaiken tuskin viihtyy 15min rauhassa vaunuissa.
...ja sä olisit taas pulassa... :whistle:
Hahaa:D *tapu tapu*oletpa fiksu:D Sulla on vissiin monta kättä kun samalla hoidat lasta joka huutaa vaunuissa ja vaihdat renkaat(vai osaatko vaihtaa?) tai sun auto kulkee ilman renkaita:D

TIUTAU
Alkuperäinen kirjoittaja abs:
Wooot?? Ootteko te hanhet tosissanne että teidän mielestä on nuo määrät on liikaa mitä lapsi viettää mummonsa kanssa? Ihan normaalilta nuo kuviot kuulostaa, ei se lapsi traumatisoidu tai mitään muutakaan vaikka ei aina ole vanhempiensa kanssa, varsiinkin jos mummo on tuttu, turvallinen ja hoitaa lasta mielellään.
Ja mitä sitten, vaikka te raahaatte lasta siellä kaupassa kun teidän mielestä niin KUULUU tehdä, jos joku toinen ottaa omaa aikaa vaikka vain kaupassa käydäkseen, joka taas koituu koko perheen hyödyksi.
Niin monelle tämä on normaalia sitte on taas mammoja jotka on katkeria kun ei ole enää omaa elämää tai vapaa-aikaa.
Pointti lienee siinä, että hämmästyttävän monelle näyttää olevan normaalia elämää se, että isovanhemmat "automaattisesti" hoitavat lapsia. Toisille taas normaalia on, perinteisemmän käsityksen mukaan? hoitaa itse lapsensa. Ihan ilman, että mitään katkeruuksia sotketaan tähän.

Vai tarkoititko niin, että nämä mammat, jotka hanakasti antavat lapsensa mummolle, kokevat elävänsä omaa elämäänsä vain ILMAN lapsia? Outoa! Minä elän ja mies myös omaa elämää nimen omaan lasten kanssa. Ja vapaa-aikaa vietän mielelläni lasten kanssa, kun muutoin käyn työssä.

.
Alkuperäinen kirjoittaja TIUTAU:
Alkuperäinen kirjoittaja abs:
Wooot?? Ootteko te hanhet tosissanne että teidän mielestä on nuo määrät on liikaa mitä lapsi viettää mummonsa kanssa? Ihan normaalilta nuo kuviot kuulostaa, ei se lapsi traumatisoidu tai mitään muutakaan vaikka ei aina ole vanhempiensa kanssa, varsiinkin jos mummo on tuttu, turvallinen ja hoitaa lasta mielellään.
Ja mitä sitten, vaikka te raahaatte lasta siellä kaupassa kun teidän mielestä niin KUULUU tehdä, jos joku toinen ottaa omaa aikaa vaikka vain kaupassa käydäkseen, joka taas koituu koko perheen hyödyksi.
Niin monelle tämä on normaalia sitte on taas mammoja jotka on katkeria kun ei ole enää omaa elämää tai vapaa-aikaa.
Pointti lienee siinä, että hämmästyttävän monelle näyttää olevan normaalia elämää se, että isovanhemmat "automaattisesti" hoitavat lapsia. Toisille taas normaalia on, perinteisemmän käsityksen mukaan? hoitaa itse lapsensa. Ihan ilman, että mitään katkeruuksia sotketaan tähän.

Vai tarkoititko niin, että nämä mammat, jotka hanakasti antavat lapsensa mummolle, kokevat elävänsä omaa elämäänsä vain ILMAN lapsia? Outoa! Minä elän ja mies myös omaa elämää nimen omaan lasten kanssa. Ja vapaa-aikaa vietän mielelläni lasten kanssa, kun muutoin käyn työssä.
Perinteisen käsityksen mukaan lasta kasvatti koko kylä.

suhteellista
Alkuperäinen kirjoittaja gh:
Alkuperäinen kirjoittaja suhteellista:
ja varmaan on vanhemmista kivempaa, että lapsi leikkii mummulassa. Mutta alle 1-vuotiaalle on aika sama onko kaupassa vai leikkimässä omien vanhempien kanssa. Omat on kuitenkin läheisemmät kuin mummu. Lisäksi jossain vaiheessa lapsenkin tulee oppia, ettei kaikki voi olla kivaa! Joskus täytyy tehdä tylsiäkin asioita, ja niitä opitaan vähitellen. Sinänsä alle vuoden ikäisen ei tartte vielä osata, mutta jos on siellä kaupassa tottunut käymään alusta asti, ei tarvitse tehdä siitäkin kynnyskysymystä.
Ahaa, eli sun mielestä 1v on jo niin kypsä et sen on hyvä oppia et "kaikki ei ole aina kivaa" ja ilmeisesti myös jonkinlaisia käyttäytymissääntöjä, mutta sama 1v ei kuitenkaan ole tarpeeksi kypsä olemaan 1 tunnin erossa äidistä rakkaan mummun hoidossa? Selkis.
Sisälukutaitoa, kiitos! Sanoinhan tosiaan, ettei sinänsä 1-vuotiaan vielä tartte tollaista osata, mutta sitäkin asiaa on hyvä opetella vähitellen. Kyllä näitä tapauksia on jo ihan tarpeeksi, jotka aina on saaneet kaiken huomion ja sit koulussa häiriköivät, kun ei opettaja pysty jakamaan kaikkea huomiota vain yhdelle oppilaalle.

jenski
Alkuperäinen kirjoittaja tavallinen äiti:
On todella paljon hoidossa. Surullista että tuommoiset äidit tekee lapsia, joilla ei ole viitseliäisyyttä viettää aikaa heidän kanssaan. Lapsiparka. :(
Niinpä.. reppana pieni mussukka.. On kuitenkin 3h/vko:ssa mummulla, ei kauheen montaa tuntia ehdi oleen äidin kanssa... Mun mielestä on surullisempaa että äidit jotka ei osaa ajatella muuta ku että itse toimii oikein, tekee lapsia. Opettaa lapsille et vain tämä mun ratkaisu on hyvä ja muut huonoja.

minna
ja varmaan on vanhemmista kivempaa, että lapsi leikkii mummulassa. Mutta alle 1-vuotiaalle on aika sama onko kaupassa vai leikkimässä omien vanhempien kanssa. Omat on kuitenkin läheisemmät kuin mummu. Lisäksi jossain vaiheessa lapsenkin tulee oppia, ettei kaikki voi olla kivaa! Joskus täytyy tehdä tylsiäkin asioita, ja niitä opitaan vähitellen. Sinänsä alle vuoden ikäisen ei tartte vielä osata, mutta jos on siellä kaupassa tottunut käymään alusta asti, ei tarvitse tehdä siitäkin kynnyskysymystä.
Ahaa, eli sun mielestä 1v on jo niin kypsä et sen on hyvä oppia et "kaikki ei ole aina kivaa" ja ilmeisesti myös jonkinlaisia käyttäytymissääntöjä, mutta sama 1v ei kuitenkaan ole tarpeeksi kypsä olemaan 1 tunnin erossa äidistä rakkaan mummun hoidossa? Selkis.
Sisälukutaitoa, kiitos! Sanoinhan tosiaan, ettei sinänsä 1-vuotiaan vielä tartte tollaista osata, mutta sitäkin asiaa on hyvä opetella vähitellen. Kyllä näitä tapauksia on jo ihan tarpeeksi, jotka aina on saaneet kaiken huomion ja sit koulussa häiriköivät, kun ei opettaja pysty jakamaan kaikkea huomiota vain yhdelle oppilaalle.
Olipas kaukaa haettu. Lapsi joka on rakkaan mummunsa luona hoidossa, tulee olemaan häirikkö eikä opi että hän ei saa kaikkea. Ja syy siinä, ettei ole päässyt äidin mukaan kauppaan...:/ mielenkiintoista :D

TIUTAU
"Perinteisen käsityksen mukaan lasta kasvatti koko kylä." -Nää, jotka tällasta tähän vetää, ei ole tainneet kylässä käydäkään. Ensinnäkään en tarkoittanut aivan noin perinteistä vaan suomalaista tapaa, että omat lapset hoidetaan. Tää tapa kai on ollut voimassa sen aikaa, kun ihmiset on kaupungeissa asuneet.

Jos ap:n äiti asuisi tosiaan samassa taloudessa, kuten ennen vanhaan, olisi osa perhettä, olisi tämäkin eri asia. Ja ennen vanhaan perhe otti lapsen myös töihin mukaan. 1-v. ihan varmasti pääsi jo mukaan navettaan ja perunannostoon. Joten miksei voisi mennä mukaan kauppaan??? Ja eikös se muuten ollut ap:n oma mummo, siis jonkin verran vanhempi ihminen jo, joka käytäntöä ihmetteli?

sama taas
Alkuperäinen kirjoittaja minna:
Olipas kaukaa haettu. Lapsi joka on rakkaan mummunsa luona hoidossa, tulee olemaan häirikkö eikä opi että hän ei saa kaikkea. Ja syy siinä, ettei ole päässyt äidin mukaan kauppaan...:/ mielenkiintoista :D
Höpö, höpö! Ole tahallasi ymmärtämättä, jos haluat. Suinkaan en noin sanonut. Ap tosiaan kysyi mielipidettä ja aika moni on sitä mieltä, että alle vuoden vanhaksi on turhaan hoidossa niinkin yksinkertaisen asian kuin kaupassa käynnin vuoksi!

Emma
Entäpä kun lapsi kasvaa, edelleenkö se viedään mummolaan kauppareissujen ajaksi? Oppiiko lapsi milloin itsekin tekemään arkiaskareita?
Ei viedä. Lapsi on noin 3-vuotiaasta asti ollut meidän mukana kauppareissuilla, ennen oli samallalailla hoidossa kuin ap:n lapsi. Ihan vallan mainiosti oppii :)

Kokemus on myös siitä että vauva seurasi mukana koko ajan ja joka paikassa. Ei siitä sen ihmeellisempi kaupassa/asioilla kävijä tullut isompana.

Kyllä mä mieluummin jätän lapset isälleen/mummolleen kun käyn asioilla. Paljon helpompaa

Alkuperäinen kirjoittaja tavallinen äiti:
On todella paljon hoidossa. Surullista että tuommoiset äidit tekee lapsia, joilla ei ole viitseliäisyyttä viettää aikaa heidän kanssaan. Lapsiparka. :(
Miten sen nyt ottaa. Itselläni oli lapsena vain yksi mummo joka kuitenkin oli hyvässä kunnossa ja olisi halunnut meitä lapsenlapsia hoitoon, yökylään jne. Oma äitini taas oli samoilla linjoilla kuin moni tämän päivän palstalaisista; jokaisen kuuluu itse hoitaa omat lapsensa. Lapsen paras paikka on kotona tai ainakin oman äidin seurassa ja se että lapsen antaa jonnekin hoitoon tarkoittaa samalla sitä että äiti on huono äiti ja lapsen on parempi olla jossain muualla. :/

Kyllä mummo kävi meillä kylässä ja me käytiin perheen voimin hänen luonaan kylässä, ei niin hirveän usein mutta kuitenkin. Muistan itse vain kaksi kertaa kun jäin mummolle hoitoon vanhempien lähtiessä sieltä pois. Olin 7v kun mummo yllättäin kuoli ja myöhemmin olen todennut etten oikeastaan tuntenut koko ihmistä, muistikuvat vain hataria ja suhteemme jäi etäiseksi. Koen sen jotenkin surulliseksi...

En tarkoita että äidin olisi pitänyt jatkuvasti hoidattaa meitä mummolla tms. Mutta mielestäni hänen äitiytensä ei oleisi kärsinyt mitenkään siitä että hän olisi joskus jättänyt meidät anopilleen tämän pyynnöstä ja käyttänyt itse tuon ajan miten parhaakseen vaan katsoi. Päinvastoin, uskon että se olisi ollut rikastuttava kokemus meistä jokaiselle.

-
Ne lapset jotka ovat päiväkodissa 40 tuntia viikossa ovat paljon hoidossa. Ei ap:n lapsi joka on muutaman tunnin viikossa oman mummonsa kanssa. Se on jo laatuaikaa, lapselle ja mummolle =)

ooo
Ja jos lapsi on kolmisen tuntia viikossa mumminsa kanssa se ei ikinä pääse kauppaan =D

'''''''
Alkuperäinen kirjoittaja ooo:
Ja jos lapsi on kolmisen tuntia viikossa mumminsa kanssa se ei ikinä pääse kauppaan =D
näinhän se on:D

Yhteistyössä