Siis olettaako vanhemmat ihan tosissaan, että joka ravintolassa/kahvilassa on aina lapsille oma menu ja leikkipaikka?

  • Viestiketjun aloittaja tarjoilija
  • Ensimmäinen viesti
[QUOTE="Äksy";26270201]Ei tietenkään suomessa ole mahdollista, edes suositeltavaa. MUTTA teeppäs sama ulkomailla niin KYLLÄ lapsille löytyy tekemistä ja ruokalista AINA.[/QUOTE]

no ei löydy. Paljon olen matkustellut ja taitaa olla yhden käden sormilla laskettuna ne ravintolat joissa näin on ollut. Eikä väliä. Pitäähän lastenkin oppia olemaan.
 
Onkohan meidän pojat sitten häiriintyneitä kun ei he tarvitse leikkipaikkoja ollakseen nätisti ravintolassa.. Ja meillä ei yleensä edes mennä niihin leikkipaikkoihin vaikka niitä olisi tarjolla.

Eli en kaipaa leikkitiloja, lasten ruokalista on + mutta ei välttämätön ja tosin minusta parempi jos siellä lasten listalla on oikeata ruokaa eikä nakit ja ranskalaiset. Meillä ainakin pojat tykkää katsella sitä listaa kun siinä on kivoja kuvia ja se on "heidän" lista.

Minusta on mukavaa kun lapset viihtyy meidän kanssa keskustellen, ei meillä kotonakaan ruokapöydässä leikitä, piirretä tai käyttäydytä huonosti ja todella kotonakin ruokailuun kuluu perheen kanssa se 1-2h... Ja lapset iältään 4v,7v ja 3kk..
 
"vieras"
[QUOTE="Äksy";26270201]Ei tietenkään suomessa ole mahdollista, edes suositeltavaa. MUTTA teeppäs sama ulkomailla niin KYLLÄ lapsille löytyy tekemistä ja ruokalista AINA.[/QUOTE]

No, tämä ei kyllä pidä paikkaansa. Minä asun ulkomailla, ja voin vakuuttaa, että paikkakunnalla, jolla asun tällaisia ravintoloita on todella harvassa. Tai itse asiassa voi olla, että niitä ei ole yhtään.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";26270583]No, tämä ei kyllä pidä paikkaansa. Minä asun ulkomailla, ja voin vakuuttaa, että paikkakunnalla, jolla asun tällaisia ravintoloita on todella harvassa. Tai itse asiassa voi olla, että niitä ei ole yhtään.[/QUOTE]

Minä asun Tanskassa - ja kyllä me on käyty useinkin ravintolassa, missä ei lasten ruokalistoja ole, eikä mitään leikkipaikkaa tai tekemistä. Monissa ravintoloissa kyllä saa jonkun puuhavihon ja kynät odotteluajaksi, mutta ei kaikissa,

Viimeksi käytiin kivassa perheravintolassa, eikä siellä ollut mitään erityisesti lapsille. Meillä lapset on aina syöneet ihan normaalia ruokaa. Sedän synttäreilläkin ottivat mielummin aikuisten pöydästä kalaruokia, kuin sedän tilaamia lasten ruokia. Molempia kyllä söivät, mutta ne kalat maistui paremmin :)
 
apua, olen käynnyt ravintoloissa lapseni kanssa joissa ei ole leikkipaikkaa ! en tiennyt että mun pitää käyttäytyä noin idioottimaisesti ja haukkua jokainen tarjoilija idiootti huoraks ku ohan se heidän vikansa ettei lapseni nyt pääse leikkimään missään nurkassa ! voivoi sentään.. ihan hyvin toi poika on pärjännyt, ikää tällä hetkellä 1,6v. yleensä on hoitolaukussa mukana muutama auto tai joku muu lelu millä sitten viihdyttää sillä aikaa kun ruokaa odottellaan. ja oon tainnu unohtaa myös tilata useasti ranskalaiset ja nakit :stick: voi minua.

kyllä nyt on joillaki ollut vaikeaa. jaksamisia tarjoilijalle! eikä tosiaan ole sinun vikasi ettei työpaikallasi ole hissiä tai lastenleikkipaikkaa ja plaah. jos siellä jossain on selkeä kyltti että ei lastenrattaita ineen vaan jätäthän ne aulaan niin taitaa sitten vaan joillekkin olla ylivertaisen vaikeaa olla lukematta tai olla noteeraamatta asiaa. "kyllähän meidän jennika-jannika-nico-petterin rattaat voi ottaa ylös mukaan, muut sitten jättävät aulaan" <3
 
....
Mitä se kertoo ravintolasta, että kabinetti (=tilaa), muttei vaunuille. Sinne eivät ole tervetulleita myöskään pyörätuolilla liikkuvat ihmisetkään? Eteisessäkö pyörätuolilla liikkuvienkin olisi syötävä? Tähän asiaan kiinnittää huomiota ihan eri tavalla, jos läheisistä löytyy pyörätuolilla liikkuvia. Kun lukee vuodatustasi lastenrattaista ja korvaa ko. sanan pyörätuolilla, tulee kyllä sellainen olo, että olet väärällä alalla.

Hieno termi tuo "profiloituminen". Kannattaisiko ihan suosiolla pistää lappu ovelle, että lapsiperheiltä ja pyörätuolilla liikkuvilta pääsy kielletty, koska teiltä saa vaan intiimiä illallista. Ja tähän sellainen silmiä pyörittelevä naamataulu....

Kyllä nämä solmioherratkin osaavat ääntä pitää. Lapset kuuluvat elämään. Kaikki eivät osaa käyttäytyä (eivät aikuisetkaan), mutta ravintolan henkilökunnan tulisi myös ymmärtää pettymyksiä ja sitä, että kaikki eivät ehkä ole juuri ravintolan imagon mukaisia asiakkaita. Pssst: Imagolla ei pidetä ravintolaa pystyssä, vaan hyvällä palvelulla ja sen avulla saaduilla rahoilla.

Vaikuttaa siltä, että osasit esittää asiasi täällä paremmin kuin paikan päällä - kannattaa harjoitella lisää ja ehkä vähän myötäelämisen taitoa ja ymmärtäväisyyttä...
No ap varmasti nyt kummasteli enemmän näiden vanhempien käytöstä..ja uskon että kyseisellä ravintolalla on asiakkaita muutenkin..ainahan sitä voi mennä syömään minne huvittaa ja minne pääsee. Ja mielestäni nämä ap:n kuvailemat vanhemmat vaikuttivat hyvinkin henkisesti köyhiltä..vai kuuluuko maho horo sinunkin sanavarastoosi siis noi yleisesti :)
 
Jos on oikeat kasvatusperiaatteet, ei tarvita ravintolassa leikkipaikkoja eikä lasten menua kumpaakaan.
Näin voi sanoa vain ihminen, jolla ei ole kokemusta kuin rauhallisista lapsista. Mä en ole koskaan nähnyt, että 1-3v jaksaisi istua paikallaan vanhempien alku-, pää-, ja jälkiruuan verran. Tai ehkä joku sellainen flegmaattinen lapsi.
 
sommelier de monde
jos en olisi sivistynyt herrasmies siteeraisin arvon Eurooppaministeriä ja viittaisin siteerauksellani lapsen äidin käytökseen. VMP todellakin. Toivottavasti "maho horo" tarjoili annoksen ekstrakastikkeella.
 
Ai että on ulkomailla aina tekemistä ja lastenlistat! Toivottavasti tuo oli sarkasmia... Täällä Saksassa en ole pariin vuoteen nähnyt yhtäkään leikkipaikkaa paitsi IKEAn ravintolassa. Jotenkin kummasti niitä lapsia silti siellä ravintoloissa näkee ja yleisesti ottaen käyttäytyvät myös kauniisti. Vanhemmatkin osaa varmaan sitä piirustuspaperia ottaa lapsilleen mukaan. Ruokalistoissa on yleensä maininta, että näitä ja näitä ruokia saa myös pienempinä annoksina halvempaan hintaan, mutta mitään nauravia nakkia en ole nähnyt.

Vauvat ja taaperot taas yleensä kulkevat kantorepussa ja kas, ei ongelmaa niistä vaunuistakaan! Elämä on just niin hankalaa kun siitä haluaa tehdä (vammaisuus/sairaus lukuunottamatta), mutta ilmeisesti moni suomalainen lapsiperhe haluaa siitä tehdä mahdollisimman hankalaa.
 
"vieras"
Noita paskahousuja on joka oksalla. Totta kai meidän kullan pitää saada leikkiä ennen, aikana ja jälkeen nakinsyönnin. Me vanhemmat voimme huokaista hetken. Pitäähän kaikkien nähdä, että meillä on oma lapsi, pieni ja ihana riiviö, joka vie voimat ja nyt me huokaistaan, näin tekee muutkin.

Sitä paitsi ravintola, joss aei oteta koko perheen tarpeita huomioon, on huono ravintola. Teidän muiden asiakkaiden kestää ihan normaali eläminen. Kultamme tömistely, kirkuminen ja päätön säntäily on normaalia eloa.

Nakit on ainoa, mitä riiviömme, Ronja-Lauriina syö. Jos niitä ei ole listalla, Ronja-Lauriina ei ole ainoa, joka kilahtaa. =)
 
"vieras"
Näin voi sanoa vain ihminen, jolla ei ole kokemusta kuin rauhallisista lapsista. Mä en ole koskaan nähnyt, että 1-3v jaksaisi istua paikallaan vanhempien alku-, pää-, ja jälkiruuan verran. Tai ehkä joku sellainen flegmaattinen lapsi.
JOS minä olisin niin hullu, että viesin alle kolmevuotiaani syömaan alku-, pää- ja jälkiruokaa, niin varmaan joku ohjaisi minut kultineni sieltä nätisti ulos.

Meillä on vilkkaat lapset ja me harjoitellaan jossain muualla, kuin pitkän kaavan mukaan ravintoloissa. :LOL:

Meillä on puolivuotias, 1,5-v ja 2 kohta kolmevuotiasta.
 
Näin voi sanoa vain ihminen, jolla ei ole kokemusta kuin rauhallisista lapsista. Mä en ole koskaan nähnyt, että 1-3v jaksaisi istua paikallaan vanhempien alku-, pää-, ja jälkiruuan verran. Tai ehkä joku sellainen flegmaattinen lapsi.
Minulla on tuon 1,5v:n lisäksi kaksi isompaa erityislasta jotka eivät todellakaan ole flegmaattisia. Leikkihuoneita en silti kaipaa, syödään sellaisissa paikoissa jotka ovat kyseisen lapsen kärsivällisyydelle sopivia.

Jos haluan syödä alku-, pää- ja jälkiruuat kaikessa rauhassa seurustellen (niin kuin pari viikkoa sitten ystävän kanssa tehtiin) en ota lapsia mukaan lain.

Niin, esikoinen oli muuten pienenä tuollainen flegmaattinen lapsi ja hänen kanssaan voitiin syödä pidemmän ja rauhallisemman kaavan mukaan.
 
  • Tykkää
Reactions: Anatolia
Mä just mietin että mä en ole viel yhdessäkään ravintolassa törmänny leikkipaikkaan missä me ollaan perheen kanssa käyty (hese,mäkki,abc ei kuulu ravintola katergoriaan).
Eikä meillä kyl lapsi oo ikin kaivannutkaa ravintolassa leikkipaikkaa, toki meinaa pitkästyä varsinki jos ruokien tuleminen kestää kauan, mutta aina on istunut silti siinä paikoillaan ja leikkiny ruokailuvälineillään.
Me ollaan huomattu että meän lapseen uppoaa parhaiten ravintolassa kala, joten lastenlistaa emme kaipaa kunhan ravintolasta saa kalaa , mieluiten lohta :)
 
"huhhuh"
Siis teillä on hissi, mutta vain pyörätuolilla sitä saa käyttää? Lasten vaunuilla ei. Aika nuivaa suhtautumista lapsiin.
Oikeasti?

Ei kai sen takahuoneen hissin ole tarkoitus olla mikään yleinen kulkuväline, vaan erityistapauksissa, kun muulla tavoin ei vain pääse. Lapsi osaa kävellä tai vanhemmat voi kantaa sen. Miksi se on niin vaikeaa jättää ne vaunut eteiseen, jos se on ravintolan toive ja tilat pienet? Menisivät sitten toiseen raflaan, esim. Rossoon, ojnne vaunutkin ovat tervetulleita.

Minusta sellainen "minähän vien, vaikka kielletään"-asenne on todella vittumainen ja merkki mielenköyhyydestä.
 
  • Tykkää
Reactions: Kirspe
USAsta huomenta. Ja noista leikkipaikoista ravintoloissa - sellaisiin olen tormannyt vain ja ainoastaan McD'ssa ja BKing'ssa. Aika monissa 'ketju ravintoloissa' saa lasten menuun joka tulee jonkun varityskirjan ja varien kanssa.

Miksi ei voi ottaa itse mukaan varityksia, sun muita kamoja, jos menee ravintolaan ja ajattelee etta lapsi saattaa pitkastya? Ravintolaan mennaan syomaan ja nauttimaan - ei leikkimaan, laulamaan ja askartelemaan - joten se tuskin on ravintolan kontolla tarjota lapsille naita 'virikkeita'.
 
[QUOTE="mona";26270248]Jaa no mun mielestä 1-2 vuotiaan ei tarvitse pystyä istumaan aloillaan montaa tuntia (mikä ravinolassa menee jos syö kunnolla). Se on musta jo vähän häiriintynyttä.

Nyt 3vuotiaan kanssa voi jo käydä ravintoissa ilman leikkipaikkaa, kunhan ei kauhean pitkän kaavan mukaan syö. Mutta pääasiassa me valitaan ravintola jossa on leikkipaikka, niin kaikki ovat tyytyväisiä. Lasten listoja me ei tarvita, jotain lihaa ja vaiks uuniperuna löytyy yleensä joka paikasta.[/QUOTE]

Ja se, joka vahtii sitä 1-2vuotiasta siellä leikki paikassa ei syö sitten kunnolla? Ja joku tuossa mainitsi, jotta vain flegmaattiset pienet lapset istuu aloillaan ravintolassa, niin olen vähän erimieltä. Meillä neljästä lapsesta kaksi erittäin vilkasta ja tempperamenttista ja kaksi hiukan rauhallisempaa mutta toimeliasta, ja hyvin ovat pienestä pitäen osanneet ruokailun ajan olla aloillaan. Toki se on vaatinut meiltä vanhemmilta halua keskittyä myös lapsiin paljon siinä ruokaillessa, mutta sen kautta ei ole koskaan tarvinnut kaivata leikkipaikkoja ruokaillessa ja lapset ovat ruokailun ajan pöydässä ja metelöimättä.
 

Yhteistyössä