Siis OIKEASTI juottaako joku alle kouluikäisille lapsilleen limsaa?! :O

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja uskomaton
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Yhen facebook kaverin muksut oli päivityksensä mukaan sotkenu kämpän nokkamukilla jossa oli kokista että kait sitten. Tuskin se nyt ihan maailmaa kaataa, vaikka toivon kyllä että se oli edes kofeiinitonta. Ei kai se nyt haittaa jos ei ihan jatkuvasti juo, siis pelkkä se että on sokerista juomaa, antaahan moni tuoremehujakin ja niitä tarjotaan joskus päiväkodissakin.

Itse en lapsilleni sitä anna. Saavat ostaa sitten kun on heillä siihen omat rahat, mikäli haluavat. Se alkaa olemaan sitten siinä kouluiässä, kun kotitöillä ne tienaavat. En anna karkkiakaan, kouluikäisenä karkkipäivä saattaa tulla, tosin täytyy valikoida aika tarkkaan karkit ja niiden määrät. Ei kauheasti houkuta ajatus tuhotuista hampaista jo lapsuudessa, kalliiksi tulisi loppuen lopuksi.

meidän isompi lapsi syö karkkia ja itseki syödään, enkä mä mieti oikeastaan hampaiden reikiä.. lähinnä pohtinut kaikkea sitä lisäainemössöä mitä ne irtokarkit sisältää..miten ne vaikutta aikojen kanssa mahdollisesti jne. saa nähdä.

Alkuperäinen kirjoittaja isoäiti mölykylästä;25843795:
tässäkin pätee varmaan esim. meillä että mikä on kiellettyä se himottaa, mutta joka on
joka päiväistä ja sitä saa milloin haluaa, niin ei haluta

Peesi tälle.

oon nyt ollut muutaman viikon laihiksella ja ekaa kertaa mun elämässäni paino putoaa. oOlen siis edelleen normaalipainoinen, mutta haluaisin muutaman kilon hoikistua. Suurin syy onnistumiselle on se, että en ole kieltänyt itseltäni mitään herkkuja. Näin niitä ei edes tee mieli. Jos kieltäisin, siitä tulisi liian iso asia ja repsahtaisin kerta toisensa jälkeen pahasti.

Mulla oli teininä sellanen treenikaveri, jonka äiti ei antanut mitään herkkuja syödä. Tämä lapsi sitten kaikilla leireillä ja kisamatkoilla veti hirveet määrät limpparia ja karkkia, kun sai äidin tietämättä vapaasti syödä. Voitte varmaan arvata, miten kävi kisojen ja leirien, kun toinen oli ihan sokerihuuruissa koko ajan.

meidän isompi lapsi syö karkkia ja itseki syödään, enkä mä mieti oikeastaan hampaiden reikiä.. lähinnä pohtinut kaikkea sitä lisäainemössöä mitä ne irtokarkit sisältää..miten ne vaikutta aikojen kanssa mahdollisesti jne. saa nähdä.

Itsellä myös ne muut asiat kuin pelkät reäit mielessä, muistaakseni oli juttua, että light-limsat tekee huonoa mahalle. Ilmeisesti sen makeutusaineen vuoksi. Ja toki ne sokerimäärät vaikuttaa muuhunkin kuin hampaaseen. Käytännössä karkissa kun ei ole mitään ravintoarvoa. Pelkkää haittaa.. Siksi en halua altistaa lastani kaikelle sille jo nyt pienenä niinkuin useat muut tekevät,en ymmärrä miksi pitää antaa suklaata puolivuotiaalle tai limsaa 1,5-vuotiaalle. Se vaan on jotenkin sairasta kun lukee niitä aineluetteloita sun muita.

No eipä muuta kuin onnea valitsemallasi tiellä sitten! Enää en ihmettele niitä "apua, reikiä hampaissa 2v:lla" -aloituksiakaan.

Heh, mulla on ollut keskimmäisellä reikä hampaassa 2-vuotiaana. Poika ei vieläkään pian 10-vuotiaana juo limua, ei pidä siitä. Aina kaikki ei ole niin yksinkertaista. Pojalla reikä oli hampaassa, jossa oli synnynnäinen kiillevaurio. Samanlaiset kiillevauriot löytyvät kuopukselta kahdesta hampaasta, ja ei reikiä.
Kysyin vielä mistä kiillevaurio johtuu, niin voi kuulemma olla esim. ympäristömyrkkyjen vaikutusta raskausaikana.

Tuolla pian 10-vuotiaalla ei ole ollut yhtään reikää tuon lisäksi, kuopuksella ei ainuttakaan (kuopus siis 7 v).

Mutta hampaiden reiät eivät aina johdu edes siitä, mitä sinne suuhun pistää, tai hampaiden pesusta (meillä tästä huolehdittu todella hyvin).

En ymmärrä joka asiasta vaahtoamista...eiköhän näitä kielettyjä hedelmiäkin josku saane maistaa jos lapsukaiset tahtoo. Mulla on 7 ja 4 vuotiaat lapset ja kumpikaan ei juo limpparia, en ole erityisemmin koskaan kieltänyt mutta en juo itsekkään niin varmaan tässä on esimerkkiä otettu äitistä.

Yhteistyössä