Siis nyt viisaammat neuvokaapa (asiaa vauvasta)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Nyt vasta uskon että joku voi tästäkin kehitellä ongelman kun itse omin silmin luen :D
Oma äiti kerran seurusteli erään miehen kanssa jonka sukulainen oli saanut vauvan ja tämän vauvan äiti sitten aina soitti rimpautti miehelleen töihin kun ei kuulemma muuten päässyt suihkuun :D

Ihan oikeasti,miten itse olenkaan pärjännyt esikoiseni eli yhden lapsen yh-äitinä
ja myöhemmin kolmen lisälapsen ydinperhe äitinä kun en ole tajunnut soittaa miestäni välillä kotiin jotta saan mennä pesulle :D

Muksu lattialle konttauskypärä päähän,lelut esiin.
Rattaat ja siihen kasa leluja ja lapsi kiinni kunnolla valjasiin
Kävelyopettelutuoli (jos jostakin kirppikseltä/lainaksi) niin sekin on hyvä
Syöttötuoli valjailla kiinne ja leluja (jos tuolissa tarjotin niin on helppo ratkaisu)
Muksu mukaan sinne suihkuun
Käy suihkussa kun muksu nukkuu
Onhan näitä ratkaisuja

Toki jos mikään ei ota luonnistuakseen niin soita se mies kotiin töistä kuten äitin ex miehen sukulainen ja pyydä hoitamaan lasta jotta pääset pesulle,tokihan jokaisen työnantaja tämän ymmärtää :D

Sillä on eroahdistus, siksi ei päästä sua näköpiiristä. Loput "ongelmat" on nyt kyllä sun omia keksintöjä: Nukkukaa samassa sägyssä, lattiatasolla, kuten moni jo ehdottikin. Vessaan ja suihkuun otat yksinkertaisesti lapsen mukaan. Minä en edes ole yh ja silti on aina lapset ängenneet suihkuun/vessaan mukaan.

meillä myös vauva yrittää syöttytuolissa ylös (1vuotias), hyväks onkin todettu toi ikean antilop syöttötuoli jossa on noi kiinnitysnarut (niissä voi itse säätää kireyden ja pyöräyttää vielä päätkin solmuun varmuudeksi) siellä pysyy. joskus kun oon ollut lapsen kanssa yksin kotona ja häntä ei oo tarvinnut suihkutella niin oon ottanu syöttiksessä vessan ovelle katsomaan kun mä oon ollu suihkussa. tosin oon kyllä pyrkiny käymään suihkut sit kun lapsi on unilla jos ei mies oo kotona vahtimassa. ja toinen turvallinen paikka meillä on ollut pinnasänky, ei sieltä pääse pois kyllä mitenkään viellä.

Sitterissä meillä istuu edelleen 11-kuinen. Tosin tuo viihtyy siinä erittäin hyvin, kun on alusta asti oppinut sitä keinuttelemaan. Siis sen aikaa viihtyy, että äiti käy suihkussa, toki nykyisin siinä ei köllötellä enää kovin pitkään.

Toinen, jota käytän, on syöttötuoli. Meillä on Ikean antilop, joka ei kaadu ei sitten millään. Siinä on myös valjaat, joten herra ei pääse siinä itse nousemaan seisoalleen.

Kolmas, jota olen käyttänyt, sitten lapsen kasvaessa (varsinkin, kun muutettiin tänne esikoisen ollessa himpun reilu vuoden vanha), kun on päästävä enemmän liikumaan kuin mitä mikään tuoli antaa myötä: matkasänky leikkikehänä. Tuota on helppo siirrellä paikasta toiseen ja kasata pois, jos tarvetta ei ole. Samoin sen saa taas tarvittaessa nopeasti esille. Eli matkasänkyyn joitakin turvallisia leluja, sijoitus niin, että lapsi ei sieltä yllä mihinkään, jonne ei saisi koskea (tosin tässä pitää olla tarkka! Vaikka kuinka muuton aikaan olin katsovinani hyvän paikan, josta ei mihkään yllä, seuraavaksi havahduin siihen, että lapsi leikki cif-pullolla. En ottanut huomioon riittävän hyvin neidin kekseliäisyyttä. Kasasi lelut niin, että ylsikin pöydälle niiden päällä seisten).

Ulkona käytän rattaita tarpeen mukaan eli lapsi istumaan rattaisiin vöihin, jos mun pitää tehdä jotain sellasta, etten koko ajan voi pitää silmällä.

Mutta suurimman osan ajasta tuo saa mennä meillä vapaasti. Täällä ei ole sellasta, mikä oisi kovin vaarallista ja taas kiipeilyä jne. en juuri rajoita (toki vaaralliset, kuten portaat on meillä portin takana), koska lapsen pitää saada leikkiä, liikkua ja oppia. Mutta aina silloin, jos tiedän, etten itse heti pääse hätiin, hetkosetki käytän noita yllä mainittuja konsteja. =)

meillä myös vauva yrittää syöttytuolissa ylös (1vuotias), hyväks onkin todettu toi ikean antilop syöttötuoli jossa on noi kiinnitysnarut (niissä voi itse säätää kireyden ja pyöräyttää vielä päätkin solmuun varmuudeksi) siellä pysyy. joskus kun oon ollut lapsen kanssa yksin kotona ja häntä ei oo tarvinnut suihkutella niin oon ottanu syöttiksessä vessan ovelle katsomaan kun mä oon ollu suihkussa. tosin oon kyllä pyrkiny käymään suihkut sit kun lapsi on unilla jos ei mies oo kotona vahtimassa. ja toinen turvallinen paikka meillä on ollut pinnasänky, ei sieltä pääse pois kyllä mitenkään viellä.

Jep, sama antilop on hyväksi havaittu meilläkin. Meillä on se tarjotin osa myös, joten annan lapselle vaihtelevasti jonkun lelun tai jotain sormiruokaa siksi aikaa. Viihtyy sillä tavalla myös pidempään paremmin.

Kuten sanottu, niin tosiaan turvakaukaloon tai syöttötuoliin turvavyöllä (tai vaikka tavallisella) kiinni tai sitten vaunuissa, matkarattaat etenkin vois olla ok jos on. Meillä oli tuossa iässä myös itse vannassa sellaisessa vauvatuessa, mutta istuen siinä pystyasennossa ja leikkien kylpyleluilla. Minä sain suihkutella rauhassa vieressä. Mutta tosiaan tuon ongelmasi vuoksi ei mitään kävelytuoleja kannata hankkia, kun ongelma on ratkaistavissa ihan normivälinein. Pian se pikkuinen varmaan tottuu siihen, että äidin suihkun ajan täytyy vaan viihtyillä itsekseen.

Mutta on teillä aikamoinen akrobaatti, jos tulee pinnasängyn laitojen yli, kun pohja on alimmalla tasolla! Meidän 1,5 vuotiaskaan ei vielä sitä osaa. :D

Alkuperäinen kirjoittaja Kärppänä heinälatoon;25372250:
Jep, sama antilop on hyväksi havaittu meilläkin. Meillä on se tarjotin osa myös, joten annan lapselle vaihtelevasti jonkun lelun tai jotain sormiruokaa siksi aikaa. Viihtyy sillä tavalla myös pidempään paremmin.

joo meillä on kans se tarjotin, unohtu sanoa toi että siihen leluja :D on kyllä hyvä tuoli ja halpa!

No mä olen antanut vauvan kolhiakin itseään (tietenkin kaikista vaarallisimmat tilanteet olen pyrkinyt estämään), koska sillä se vauva oppii varovaisuutta. Kuopusta onkin kehuttu ketteräksi, kun on saanut alusta asti kokeilla omia taitojaan. Olin vauvan kanssa yksin myös. Itse otin vauvan usein suihkuun läträämään mukaan.

Asiat saa juuri niin vaikeiksi kun ne haluaa tehdä...
Hyväksi havaittuja ohjeita täällä onkin jo tullut: vauva rattaisiin ja valjaat kiinni, vauva sitteriin ja valjaat kiinni, vauva kylppärin lattialle leikkimään vesileikkejä jne jne
En olisi uskonut, että joku saa tällaisesta tehtyä ongelman.
Mitenköhän minä ikinä pääsenkään suihkuun kolmen pienen (8kk, 1v11kk ja 3,5v) äitinä...

Laitappa muksun nenän lähelle joku sun käytössä ollut paita, ja vasta sitten lähdet sieltä sängystä pois, jospa silloin ei niin huomaiskaan sun pois lähtöä.

Tai jos vielä rintaruokit, niin sekään ei välttis auta.

[QUOTE="hmm";25371676]Entapa kavelytuoli?[/QUOTE]

typerin ehdotus ikinä! Oletko koskaan kuullut ettei vauvaa saa jättää valvomatta kävelytuoliin. Kanadassa muuten kävelytuolit on kielletty laissa, koska ne on niin vaarallisia.

Muita kommentteja lukematta:

Oli sama tilanne ja ostettiin matkasänky! Reunat yltävät juuri vauva suun kohdalle kun hän seisoo eli ei pelkoa putoamisesta. :)

Sänky toimii leikkikehänä kun käyn suihkussa tai teen ruokaa.

Suosittelen!

[QUOTE="vieras";25371706]Ilman pinnasänkyä pärjää erittäin hyvin, jopa paremmin. Puhun ihan kokemuksesta. Yksikään meidän lapsista ei ole koskaan nukkunut pinnasängyssä. Syitä on lukuisia.

Nukkumaan käyminen ja nukutus ja yölliset heräilyt on sata kertaa helpompaa hoitaa, kun ei tarvitse ryhtyä nosto/lasku rumbaan, vaan voi vaan köllötellä makuulla. Myös vauvat ovat aina kokeneet nukkumiseen käynnin mukavaksi, koska olen mennyt mukaan pötköttelemään. Heitä ei ole eristetty yksinään pinnasänkyyn ja sit pitäis hankalasti itse seistä ja kaadella nousevaa lasta makuulle yms. kaikki muu vaiva. Ei kiitos!

Kaikki nousut ylös pinnoja vasten tuossa iässä - niitä ei ole sängyssä harrastettu, kukapa nyt liukasta seinää pitkin nousee ja kun äiti makaa vieressä, siihen on hyvä rauhoittua nopeasti. Seisomisharjoitukset on tehty muualla asunnossa päiväsaikaan, senkkejä vasten, tuoleja vasten, sohvaa vasten jne. Molemmat nousivat pystyyn yksinään jo vähän alle 8 kk ikäisenä.
Vauvat ovat nukkuneet parisängyssä, josta on otettu jalat pois. Jossain vaiheessa nukuttiin patjoillakin, sänky aina seinässä kiinni. Lastensänky käyttöön 1 vuotiaana tasan, kun oppineet hallitun alastulon peppu edellä. Lastensänky siis seinän ja parisängyn väliin, jalkopäätyyn korkea yöpöytä esteeksi, niin että poistulo on aina parisängyn kautta. Näin on sujunu tosi hyvin, ilman itkuja ja seisomisjuttuja.[/QUOTE]

No juu.. melkoisen urakan tekin olette lasten nukkumisen kanssa nähneet. Mutta jokainen tyylillään... :)

Meillä lapset ovat nukkuneet yönsä pinnasängyssä ja jos eivät ole nukkuneet niin ovat sitten nukkuneet vieressä. Nuorin on nyt 1v2kk ja nukkuu pinnasängyssä, pohja alimmalla tasolla eikä sieltä edes yritä kiipeillä,kun ei yksinkertaisesti pysty kiipeämään.
Ja jos ei pinnasängyssä unet tule niin sitten nukkuu vieressä... meillä on jenkkisänky, eikä sitä ole madallettu mitenkään. Lapsi osaa laskeutua sujuvasti alas.

Ja alkuperäiseen suihkussa käyntiin.... miten lapsesi nousee seisomaan turvakaukalossa jos vyöt on kiinni??

Me käydään edellen tytön (nyt 2 v ) kanssa yhdessä suihkussa. On käyty siitä asti, kun muksu oppi istumaan. PALJON helpompaa.
Mikset ota sitä mukulaan suihkuun mukaan? Viihtyy taatusti kylppärin lattialla istumassa ja pärskyttämässä vettä...Tai sitten ammeessa :)

Mukaan suihkuun vaan. Se on kuitenkin aika lyhyt aika kun on tommosta. Jonkun 2-3 vuotiaan kanssa on jo paljon helpompaa.
Itekkin jäin esikoisen kanssa yh:ksi kun hän oli ihan pieni vauva. Onhan se tosi sitovaa kun ei mihkään pääse ilman vauvaa. Nyt tuo esikoinen on jo iso koululainen ja voin vaan haikeudella muistella hänen vauva-aikaa.

Yhteistyössä