Siis MITEN taaperon nenän saa auki???

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Cassyput
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Cassyput

Aktiivinen jäsen
28.04.2007
11 131
0
36
Voi peekeleen peekele! :headwall: Neitillä ollut nyt ihana nuhakuume yli viikon. Nenä on siis ollut tukossa käytännössä koko ton ajan. Nyt todettiin sitten korvatulehdus molemmissa korvissa, seurauksena tosta tukkonenästä. :headwall:

Lääkäri määräs suolaliuosta suihkeena ensin rään poistoon, ja sitten ihan normi nasolinia 5 min päästä. No ei se avaa sitä nenää! |O Miten hitossa sen saa auki?

käytä lämpimässä suihkussa,sillee että huone on ihan höyryinen. sit suihkun jälkeen nasolinia.
keittosuolasuihkeen pitäs kyl sulattaa se räkä,mut jos on noin tiukassa ni käykää suihkussa..

Juu toi sipuli on ainakin meillä toiminut hyvin. Sitten teen niin että lavuaarin päällä lämpöisen veden kanssa "niiskuttelen" nenää, se monesti auttaa myös.

Höyryhengitystä... Mie käytin pojan kylvyssä kun olin itse saunonut ja käyttänyt eukalyptus saunatippoja. Saunan ovi auki kylppäriin... ja heti kylvyn jälkeen kun nenu oli auennut laitoin nasolintippoja. Meni yö rauhallisesti.

Alkuperäinen kirjoittaja Cassy:
Alkuperäinen kirjoittaja sädetikku harmaana:
niistä keittosuolaliuoksen jälkeen "nenäimurilla " sellasella pelkällä letkulla, ei " nenäfriidalla ".

Miksei nenäfridalla? Eikö tommosesta pelkästä letkusta tuu räkä suuhun?

Onko toi nenäfriida se pieni pumppu jolla lapsen nenästä olis tarkotus saada jotakin irti? Meillä se ei toiminut (se pikku pumppu) ainakaan ollenkaan. Tolla letku systeemillä (sellasen saa vaikka ostettua apteekista) sentäs jotakin saatiin imettyä vauvan nenästä pois.

Noh, meillä tytöllä kesti ihan hirveetä nuhaa 1,5kk... alkoi kun tyttö oli 2kk ja loppui siis 3,5kk. Ihan hirveetä aikaa kun nenä oli ihan tukossa varsinkin öisin. Mä vaan joka yö kun heräsi tukkoisuuteen, niin pistin ihan reilusti suolatippoja suoraan pipetillä nenään. Mun mielestäni oli parempoi kuin suihke. Sen jälkeen odotin hetken ja imin apteekista ostetulla "imurilla" räkää pois. Sen jälkeen välillä laitoin Nasolin tipat nenään, mutta kun niitäkään ei saa käyttää pienellä montaa päivää.
Sipulia en kokeillut, mutta äitini sanoi sen auttaneen minun nuhaani kun olin vauva.

Alkuperäinen kirjoittaja sädetikku harmaana:
niistä keittosuolaliuoksen jälkeen "nenäimurilla " sellasella pelkällä letkulla, ei " nenäfriidalla ".

Miksei nenäfridalla? Eikö tommosesta pelkästä letkusta tuu räkä suuhun?

sillä friidalla ei saa tarpeeksi syvältä ja voimalla. Ja pitkä letku sen takia juuri, ettei räkä tuu suuhun ( on niissä sellanen "saaliskerääjä " mukana, mut mun mielestä parempi ilman ) . Ja välillä tietty tyhjentää vesihanan alla. Oikein toimiva räänpoistaja!!

Eikun se pumppu on pikkuniistäjä tms. Nenäfrida on just se letkusysteemi millä imetään. *MUOKS* Vissiin on sitten vielä joku toinenkin letkusysteemi?

Mutta esim. tossa aamupäivällä panin kaksi suihkautusta suolaa molempiin sieraimiin, hetken päästä tyhjensin neän nenäfridalla, kaikki mitä irti lähti. Sitten kaksi suihkua nasoa molempiin. Tukossa on edelleen. :headwall:

Mua niin pelottaa tää kun mimmi ei syö eikä juo kunnolla... Mä tiedän mitä tästä seuraa. :'(

Alkuperäinen kirjoittaja Jansku08:
Noh, meillä tytöllä kesti ihan hirveetä nuhaa 1,5kk... alkoi kun tyttö oli 2kk ja loppui siis 3,5kk. Ihan hirveetä aikaa kun nenä oli ihan tukossa varsinkin öisin. Mä vaan joka yö kun heräsi tukkoisuuteen, niin pistin ihan reilusti suolatippoja suoraan pipetillä nenään. Mun mielestäni oli parempoi kuin suihke. Sen jälkeen odotin hetken ja imin apteekista ostetulla "imurilla" räkää pois. Sen jälkeen välillä laitoin Nasolin tipat nenään, mutta kun niitäkään ei saa käyttää pienellä montaa päivää.
Sipulia en kokeillut, mutta äitini sanoi sen auttaneen minun nuhaani kun olin vauva.

just näin; eli eka suolatipat, sitten imu ja sitten nasolin .

kuivahöyrystimellä pysyy yöt auki ja voihan sitä käyttää päivälläkin. tosin illalla kannattais käyttää kuumassa höyryssä: laita ensin suihku kuumalle valumaan toviksi ja sit suljet hanan ja meette sit vasta sinne höyryyn.

Alkuperäinen kirjoittaja Peppari:
Joo, siinä apteekin räkäimurissa on siis kaksi letkua jotka menee sellaisenn purkkiin, eli ei tuu räkä suuhun.

mä otin sen purkin pois , ku ei tahtonut tulla imu millään läpi. Tehokas pelkällä toisella letkulla.

Alkuperäinen kirjoittaja Sädetikku harmaana :

Ei auta.

Laitas yöks (ja päikkäreille jos sellaset vielä nukkuu) tota sipulia sängyn liki. Reilusti silppuat pieneksi silpuksi.
ja mä laitoin sillon kun poika oli pienempi sitä sukan tms. sisälle tyynyn viereen.

Ei meillä oo tuoretta sipulia. Käykö pakastetekuutiot, vai pitääkö mennä kauppaan? Tosin toi kikka ei ole koskaan ennen mimmillä toiminut, siksi en ole sitä nyt edes kokeillut.

Alkuperäinen kirjoittaja Sädetikku harmaana :

Ei auta.
Imetkö myös nenän sisältä, hiukan niinkuin " liian syvältä ", että hirvittää? Silloin saa paremman saaliin, mutta ei tarvi rikkoa limakalvoja, liian syvällä imulla. Sairaalassahan se työntää letkun suoraan keuhkoputkiin asti. Mutta ei siis kotona niin syvälle, mutta tarpeeksi syvälle kuitenkin. Pelkkä nenän suulla käyminen ei tehoa.
Mutta en osaa kyl neuvoo muuta keinoo, meillä ei noi sipulita ja piparjuuret auttaneet, muutako sai omatkin silmät juoksemaan =0/
. Lapsen tukkoinen nenä on kyl syvältä =0(

Sädetikku en ole saanut kauhean syvältä, kun mimmillä on niin pieni nenä. Ja sehän toki inhoaa koko operaatiota... Mutta ei kai se auta kuin yrittää nyt näitä teidän neuvoja. Kiitokset.

Mua vaan pelottaa, että me ollaan kohta osastolla kun syöminen loppuu kokonaan..... Kokemusta on.

Sädetikku en ole saanut kauhean syvältä, kun mimmillä on niin pieni nenä. Ja sehän toki inhoaa koko operaatiota... Mutta ei kai se auta kuin yrittää nyt näitä teidän neuvoja. Kiitokset.

Mua vaan pelottaa, että me ollaan kohta osastolla kun syöminen loppuu kokonaan..... Kokemusta on.

juu se on kurja toimenpide ja yleensä se jääkin hiukan hätäiseksi suoritukseksi. Mä ajattelen itse niin, että mitä tehokkaamman puhdistuksen saan, sitä helpompi lapsen on olla, vaikka se toimenpide on lapsesta ällöä.
Eli lapsi syliin, pää toiseen kainaloon ja kädet jonnekkin hus pois ( vaikka isä pitämään käsistä ) ja sitten letkua n. cm verran nenään ( itse kyllä huomaat miten pitkälle voi laittaa ) ja imemään vetäen samalla letkua ulos päin, uusi pari kertaa. Puhele lapselle rauhoittavasti.
Meillä muutaman päivän jälkeen puoli vuotias antoi tehdä toimenpiteen ilman vastarintaa kun varmaan huomasi sen auttavan =0)