Siis miten se menee? (alaikäisiin sekaantumisesta)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mamma
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mamma

Vieras
Jos 18 vuotias kossi seurustelee 17 tai 16 tai 15 vuotiaan kanssa -mikä ikäerollisesti on erittäin ok- onko se alaikäisiin sekaantumista?? :o
Jos todella on, niin jo on sairasta.
Siis tuo ikäerohan on varsin normaali.

Tämä nyt ei koske minua millään tavalla, miettinyt vaan olen.

Alkuperäinen kirjoittaja xxx:
eikö se ole alaikäisiin sekaantumista jos likka on alle 16-vuotias.

Mut tämä on kyllä vähän kipeetä...siis kyllähän monestikin 15-vuotias voi seurustella...se voi sit seurustella vain korkeintaan 17-vuotiaan kanssa, niinkö? 3 vuotta ikäerona nyt kuitenkin on hirmu tavallista, mutta tuossa vaiheessa se on jopa rikollista, niinkö?

Alkuperäinen kirjoittaja mamma:
Siis tavallaan lain mukaan alle 16-vuotias ei saa harrastaa seksiä (joissakin tapauksissa)?

Alle 16 v. ei lain mukaan saa harrastaa seksiä 16 v. täyttäneen kanssa. Mutta tokihan tuossa otetaan huomioon tapauskohtaisia seikkoja. Sellaisiksi katsoisin esim. seurustelusuhteen kesto, ja se, oliko alle 15 v. painostettu seksiin.

Ikäeroa saa olla maksimissaan 3 vuotta, eli laki katsoo 15 v. ja 18 v. seksisuhdetta "sopivaksi", vaikka tyttö/poika on alle 16v. koska ikäeroa on maksimissaan 3 vuotta. Pääsääntö pätee silti, että suojaikäraja on 16 v. Silloin molempien osapuolien on oltava 18v., jos toinen osapuoli on esim. opettaja tms.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Suojaik%C3%A4raja

Hyvä olisi, jos seurustelukumppanit olisivat silti aina suurinpiirtein samanikäisiä, eli korkeintaan ikäeroa 2-3v. Kyllä sitä seksiä ehtii harrastamaan aikuisena, turha kiirehtiä. Nuorten pitäisi malttaa odottaa enemmän.

jos 18v havittelee 15 vuotiaita niin se on alaikäiseen sekaantumista noin laki sanoo.me oltiin minä 16 ja mieheni 17 kun alettiin oleen eikös sama ikä tai 1v ikä ero ole hyvä ,mutta hei entä 17v joka seurustelee 14v kanssa ....noh kai se on tapaus

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Surkeaa jos 18 v. vikittelee 15 v. tenavia.

No minusta ikäero ei ole iso, henkisesti samalla tasolla voivat olla. Minusta 15 v. ei ole lapsi, nuori on, ei aikuinenkaan. Että on väärin sanoa, jos 15 v. on "tenava". Etenkin jos niin, että tyttö on 15 v. ja poika 18 v. tytöthän kehittyvät poikia nopeammin ja voivat hyvinkin olla samalla tasolla henkisesti ja fyysisesti, tosin tapauskohtaista tämäkin. Itse menettänyt neitsyyteni 20 v. että olen ollut aika vanhus ;)

Alkuperäinen kirjoittaja v:
jos 18v havittelee 15 vuotiaita niin se on alaikäiseen sekaantumista noin laki sanoo.me oltiin minä 16 ja mieheni 17 kun alettiin oleen eikös sama ikä tai 1v ikä ero ole hyvä ,mutta hei entä 17v joka seurustelee 14v kanssa ....noh kai se on tapaus

Laissa sovelletaan tuota 3 vuoden maksimi-ikäeroa. Eli saa olla 15 v. ja 18 v. mutta ei sitten välttämättä enää 15 v. ja 19v. koska siinä on 4 v. jo ikäeroa (sekin voidaan katsoa ok, jos henkinen kypsyys katsotaan samaksi)

Ja edelleen sitä mieltä, että aikuisena sitä seksiä kyllä ehtii harrastamaan mielin määrin. Kuitenkin tunnen pareja, jotka alkaneet olemaan 15/18 ja olivat ihan samanoloisia, ja monella heistä tuli seksi kuvioon vasta myöhemmin. Eihän se seurustelu heti seksiä tarkoita.

Omat seksikokemukset vasta aikuisena ja hyvä niin, tyytyväinen olen.

Alkuperäinen kirjoittaja mie :
Alle 16v kanssa seksin harrastaminen on rikos oli ikäero siten mikä tahansa.

Edelleen, 3 vuotta saa olla ikäeroa. Tiedän sen siitä, kun kaverini äiti teki ilmoituksen suhteesta, jossa oli 15 v. ja 18 v. Poliisi sanoi, että ikäeroa saa olla, jos se on maksimissaan 3 vuotta ja syytettä ei nostetta. Liekö sitten muuttunut, mutta silloin oli näin. Ja minusta he olivat samalla tasolla kyllä, en nähnyt outoa. Mutta kyllä, suojaikä on 16v. mutta sitä lakia käytetään soveltaen, eli tuo 3 v. ikäeromaksimi voi olla, ja voi olla enemmänkin, jos kypsyystaso todetaan samaksi, esim. tuo Wikipedian linkki kertoi, että hovioikeus vapautti 19 v. poikakaverin, koska heillä sama henkinen ikä oikeuden mukaan. Oma mielipiteeni on, että maksimi ikäero seurustelukumppaneilla saisi olla vain 2-3v. Ja että sen seksin voisi aloittaa vasta aikuisena.

Yhteistyössä