Siis miten 5-vuotiaat tytöt on näin ilkeitä toisilleen pihaleikeissä?!?!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja äiti harmissaan
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

äiti harmissaan

Vieras
Mun vanhemmat asuu omakotitaloalueella jossa paljon lapsiperheitä (me asutaan kerrostalossa jossa lähinnä vanhuksia). Käydään usein viikonloppusin mun vanhemmilla jolloin tyttö saa leikkiä naapurin samanikästen tyttöjen kanssa.

No eilen tyttö meni kolmen naapurin tytön kanssa ulos ja viihtyikin siellä peräti kolme tuntia :D Lopulta tuli kotiin ja kertoi että yks tytöistä sylkäs häntä naamaan ja oli kuulema tehnyt muutakin tuhmaa mutta tyttö ei muistanut mitä.

Viime syksynä sattu kerran niin et toinen tyttö oli piirrellyt mun tytön naamaan katuliidulla ja yks toinen kerta toinen tyttö oli yllyttänyt toisen tytön viskaamaan kurahiekat mun tytön päälle.

Tossa on vaan ne jutut mitä mä tiedän ja sit äkkiäkös naapurin tytöt lähee sit kotiin ettei vaan pääse sanomaan niille! Kerran sanoin viikon kuluttua sille tytölle joka kurahiekat viskat et se oli tuhmasti tehty ja ei niin saa tehä et voi sattua pahasti jos silmään osuu niin kielsi vaan tehneensä mitään.

Onneks suurimman osan ajasta leikkivät nätisti, mut loppuvaiheessa leikkejäkö pitää ruveta sit ilkeeks?

Aina vaan tyttö haluu kuitenki niiden kans mennä leikkimään kun mummolaan mennään kun omalla pihalla ei ole samanikästä seuraa. (toki hoidossa on ja saa siellä leikkiä arkisin samanikästen muksujen kanssa).

Toki kävin puolen tunnin välein ulkona kurkkimassa kenen pihalla tytöt leikkivät että tiesin kyllä missä on mut eihän sitä koko ajan voi olla selän takana vahtimassa toisen naapurin pihalla joten ehtii sit sattua tollasta.

Etkö tiedä missä nämä kaverit asuvat? Tottakai he jatkavat kerta toisensa jälkeen kun karkuunjuoksemisella selviää.

Ovelle vaan ja vaikka äiti tai iskä pyydetään ensin ja kerrotaan mitä on tapahtunut ja nyt pyydetään ilkeillyttä tyttöä ovelle kertomaan mitä hänen mukaansa on tapahtunut ja pyytämään anteeksi.

5-vuotiaita lapsia ja muutama kahina vain pitkän ajan välillä ja pidät sitä erityisen ilkeänä käytöksenä? Jotenkaan en pidä edes tuon ikäisiä sellaisina, että edes osaisivat AINA leikkiä korrektisti ja ilman mitään konfliktia.

Jos leikit eivät sinusta suju, niin miksi et ole paikalla? Tiedätkö edes miten omasi on käyttäytynyt tilanteessa...

Meillä on reilu 5v tyttö ja nyt viime aikoina on tullut kuvioihin semmosta pientä kiusaa - "me ei leikitä sun kans", "sun vaatteet on hölmöt", "sä et saa leikkii näillä liiduilla" tms. yleensä oikeestaan yhden tytön suunnalta. Jos itse olen pihalla niin kommentoin kyllä asiaa, mutta monesti 5v on myös yksin. Pari kertaa tullut nyt sitten itkien sisään. Hiekan heittämistä tai tuhrimista ei oo, kerran oli jollain kepillä tökätty. Sama tyttö kyl yleensä leikkii ihan kiltisti meidän tytön kans, mut jos joku muu tulee pihaan niin alkaa tää kiusaaminen. Ajattelin vielä hetken seurata jos jatkuu ja sitten juttelen tytön äidille jonka kans ollaan kavereita. Mut kyllä se äidin sydäntä riipaisee ku näin nuorena jo alkaa tällänen kiusailu. :(

[QUOTE="vieras";23778172]Voisitko itse ulkoilla samalla ja katsella tyttöjen leikkiä ja varsinkin kuunnella puheita. Itse en päästäisi 5v yksin pihalle.[/QUOTE]

Talot on 50metrin päässä toisistaan :) Joten ikkunasta jo melkein näkee touhut ainakin välillä. Tietysti jos välillä ovat ihan toisen talon takana ni sit ei näy. En usko et mun tyttö tönisi tai sylkisi kenenkään päälle, meillä tulee jäähypenkki jos sellasta menis tekemään. Hoitajakin joskus totesi kun kysyin miten päivä on mennyt "ei oo mitään kerrottavaa kun tyttö on niin nätisti". Toki saattaa se äidin kullan nuppukin joskus tehdä jotain odottamatonta sitä en kiellä kun ei koskaan pidä sanoa ei koskaan...

Mut mietin vaan et onko yleistäkin tollanen käytös lasten kesken.

5 vuotiaat tytöt on ihan HIRVEITÄ :D
Itsellä siis sen ikäinen ja sillä tässä naapurustossa 2 samanikäistä kaveria ja se kolmikko on ihan kauhee..Ne riitelee koko ajan,mollaa toisten vaatteita,kehuskelee milloin mistäkin (yleensä olemattomasta) ja toiset alkaa itkeä,kun sekin saa ja hän ei saa ja ja ja :D
Ei onneksi fyysistä kiusaamista ole,tuollaista ihme vääntöä vaan koko ajan.

5-vuotiaita lapsia ja muutama kahina vain pitkän ajan välillä ja pidät sitä erityisen ilkeänä käytöksenä? Jotenkaan en pidä edes tuon ikäisiä sellaisina, että edes osaisivat AINA leikkiä korrektisti ja ilman mitään konfliktia.

Jos leikit eivät sinusta suju, niin miksi et ole paikalla? Tiedätkö edes miten omasi on käyttäytynyt tilanteessa...

Komppaan.

Nykyään kun puhutaan niin paljon huonokäytöksisistä lapsista, unohtuu se tosiasia, että pieni lapsi tekee tyhmyyksiä ja vasta kasvaa kohti hyvää käytöstä. Vain erittäin harva jättää tyhmyydet kokonaan väliin ja näissäkin tapauksissa usein kyse siitä, että lapsi ei ole vielä ehtinyt siihen ikään tai vanhempi ei ole nähnyt tai ei ole halunnut nähdä;) Tai on kasvatettu ylikiltiksi tai kuuluu siihen promilleen, joka ei ikinä tee mitään.

Monesti tyhmyydet eivät ole ilkeyttä vaan yksinkertaisesti ajattelemattomuutta tai tunteenpurkauksessa tehtyjä typeryyksiä. Ilkeät lapset asia erikseen.

Niin oli myös 30 vuotta sitten. Nykyään jollain tapaa odotetaan lapsilta kympin käytöstä varhain ja on hirveän iso juttu jos tulee konflikteja tai epäsopua. Tavallista tuntuu olevan, että leikit pistetään poikki heti riidasta tai vältellään mahdollisia riitatilanteita, jolloin lapset eivät opi setvimään asioita keskenään tai edes vanhemman tuella. Vanhemmat pelkäävät, etteivät omat kullanmurut käyttäydy täydellisesti joka tilanteessa, vaikka se kuuluu osana lapsuuteen ja sillä opitaan ja kasvetaan.

Jos ei ole ollut paikalla, ei voi tietää mitä on tapahtunut. Jos leikit eivät suju, tarvitaan valvontaa. 5veen kyky toimia eri tilanteissa ei ole häävi ja porukassa tyhmyys tiivistyy.

Eipä tuo nyt niin erityisen hirveältä kuulosta, ihan normaalilta. Lasten kuuluu tapella keskenään, ja tietty kiusaaminenkin on välttämätöntä. Ihmisluonto vain on sellainen. Riitely yms. lapsena auttaa siihen, ettei sitten aikuisena tarvitse heti kolmen työpäivän jälkeen hakeutua stressilomalle työpaikkakiusaamisen takia.

Vakava väkivalta (henkinen ja fyysinen) ja vainoaminen on asia erikseen, mutta siitä ei ap:n tekstissä ollut kyse.

[QUOTE="terve";23778382]Eipä tuo nyt niin erityisen hirveältä kuulosta, ihan normaalilta. Lasten kuuluu tapella keskenään, ja tietty kiusaaminenkin on välttämätöntä. Ihmisluonto vain on sellainen. Riitely yms. lapsena auttaa siihen, ettei sitten aikuisena tarvitse heti kolmen työpäivän jälkeen hakeutua stressilomalle työpaikkakiusaamisen takia.
[/QUOTE]

Niin, sen takiako, kun on itse edelleen se toisten mopottaja.

Yhteistyössä