Mun tyttö on jäänyt eskariryhmässä ulkopuoliseksi :( Tyttöjä on ryhmässä 5 ja...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja äiti huolissaan
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

äiti huolissaan

Vieras
tietysti juurikin 2+2 ja se 1 "ylimääräinen" on nyt sit mun tyttö. Harmi kun noin vähän sattu ryhmään tyttöjä :(

Onhan siellä näitä "tutustutaan uuteen kaveriin" päiviä kuten esim. eilen juuri oli, mutta ei niillä tunnu olevan vaikutusta. Heti kun ohjattu toiminta loppuu niin tytöt alkaa taas leikkiä sen "oman" kaverin kanssa.

Mun tyttö ja yksi toinen tyttö menivät tonne ekariin samasta hoitopaikasta, mutta tämä tyttö tuntee kodin ulkopuolelta sitten yhden näistä toisista tytöistä ja yleensä hoidossa valitsee sitten kaverikseen tän toisen tytön.

Monesti mun tyttö sanoo että "Maija" taas sano ettei se leiki enää mun kanssa.

Voi että mua niin harmittaa kun oon itse ollut koulukiusattu että tästäkö se nyt sit alkaa mun tytön kohdalla?! ;(

Tuo on kyllä tosi kurjaa. Koulussakin voisivat vähän katsoa kun ryhmiä muodostetaan että lapsia olisi tasaparit niin ehkä edes vähän voitaisiin välttyä ap:n kuvaamalta ongelmalta.

Otahan ihmeessä saman tien yhteyttä eskarin väkeen, jotta ovat tietoisia tilanteesta. Itse olen ollut eskarissa töissä useamman vuoden ja aina silloin tällöin tulee näitä tilanteita vastaan. Me olemme tehneet niin, että myös vapaan leikin aikana on saatettu ajoittain "määrätä" leikkiryhmä, jolloin kukaan ei jää ulkopuoliseksi. Tilanne vaatii jatkuvaa tarkkailua, koska syrjiminen myös leikin sisällä on mahdollista ja ikävä kyllä pienetkin lapset osaavat tämän taidon todella huomaamattomasti... :(.

Valpas ja ammattitaitoinen henkilökunta saa varmasti asian haltuun, kunhan informoit heitä nyt mahdollisimman pian.

Tsemppiä ja toivotaan, että tilanne ratkeaa parhain päin!

Meidänkin eskarissa on vain 5 tyttöä, mutta hyvin he leikkivät (ainakin oman tyttöni mukaan) kaikki yhdessä. No toki välillä kaksistaan tai kolmistaan, mutta aina on jokaisella joku kaveri, oli se sitten tyttö tai poika. Onneksi tuossa iässä ne pojatkin monesti kelpaavat leikkiseuraksi.

Oletko tiedustellut jättäytyykö tyttösi itse ulkopuoliseksi? Tyttäreni ryhmässä on yksi tällainen tyttö, joka on hieman ujo eikä välillä "suostu" leikkimään muiden tyttöjen kanssa. Oma tyttöni kokee tämän tytön tällöin tylsäksi leikkikaveriksi ja ehkä hiukan "nirppanokaksi", kun tämä tyttö ei halua leikkiä muiden kanssa (tai haluaisi leikkiä eri leikkiä mitä toiset tytöt). Ja tokihan tämä tyttö saattaa taas kotona sanoa, etteivät toiset leiki hänen kanssaan vaikka totuus on toinen! Omalle tyttärelleni olen aina sanonut, että ketään ei saa koskaan jättää ulkopuoliseksi, eli kun on 5 tyttöä, niin paras olisi jos kaikki mahtuisivat aina samaan leikkiin mukaan.

Tyttöjen väliset ystävydet ovat melko haastavia - tiedän itse naisena tämän ja saman kokeneena.

Kannattaa ottaa asia puheeksi eskarin hoitajien kanssa.

No kurjaahan se on, mutta eipä se ole kivaa toisillekaan kun on pakko ottaa joka paikkaan mukaan se kolmas pyörä. Tyttäreni on juuri tälläsessä tilanteessa samalla lapsimäärällä. Ei se kannettu vesi kaivossa pysy, ellei kemiat kohtaa kunnolla, ei siitä komannesta pyörästä ikinä tule sitä hyvää ystävää.

Miksi ne ei leiki sun tytön kanssa? Jos olet ollut koulukiusattu niin oliko siihen "syy" ja ei kai sama "syy" ole siirtynyt tyttöösi. Tällä en tarkoita että kiusaaminen olisi kiusatun vika, mut itse olin kans koulukiusattu ja nyt vanhemmiten olen tajunnut et osittain oli oma vika et mua kiusattiin. Olin ujo ja hiljainen ja menestyin hyvin koulussa. Oli helppo kohde kiusaajille, yläasteella vaihdoin koulua ja rupesin olemaan ennemmän äänessä ja keromaan omia mielipiteitä niin kiusaaminen loppui. Miten teidän tytöllä, voisko hän esim leikkiä välilllä poikien kanssa. Meillä ainakin pojan paras kaveri on tyttö ja hyvin näyttää leikit onnistuvan. saa nähdä mitä käy kun siirtyvät kouluun.

[QUOTE="vieras";27262454] mut itse olin kans koulukiusattu ja nyt vanhemmiten olen tajunnut et osittain oli oma vika et mua kiusattiin. Olin ujo ja hiljainen ja menestyin hyvin koulussa. [/QUOTE]

Särähti tuo lause, "osittain oma vika". Ei se ollut sun vika, tiedät sen kyllä. Kaikki eivät voi mitenkään olla jotakin ujon vastakohtia eli hirveän sosiaalisia hölösuita ja sitten toisaalta mikä meriitti se on, että EI menesty.

Mä olin myös ujonpuoleinen ja koulu meni hyvin. Mua ei koskaan kiusattu. Kärsin kyllä ujoudestani ja punastelusta, mutta en muista, että koskaan siitä olisi tehty numeroa. En ollut ainut ja pikku hiljaa reipastuin, kun kavereita tuli lisää.

Mä kyselin tässä yksi päivä tyttöä hakiessa hoitajalta että miten mun tytöllä sujuu leikit muiden tyttöjen kanssa. sano sit että kyllä ne tytöt välillä leikkii yhdessä, mutta sit välillä on myös erimielisyyksiä ja sit mennään suu mutrulla, mutta yleensä se menee kuulema nopeasti ohi.

Pitää varmaan ihan siltä lto:lta kysyä kun tää hoitaja oli "tavallinen" hoitaja joka on tullut äitiyslomasijaiseksi nyt syksyllä. Kohta taitaa olla myös vasu-keskustelu ja siellä viimeistään kysyn asiasta.

[QUOTE="vieras";27262452]No kurjaahan se on, mutta eipä se ole kivaa toisillekaan kun on pakko ottaa joka paikkaan mukaan se kolmas pyörä. Tyttäreni on juuri tälläsessä tilanteessa samalla lapsimäärällä. Ei se kannettu vesi kaivossa pysy, ellei kemiat kohtaa kunnolla, ei siitä komannesta pyörästä ikinä tule sitä hyvää ystävää.[/QUOTE]

Totta!
Oma tyttöni ainakin löysi heti "parhaan kaverin" eskarissa. Toki leikkii välillä muidenkin kanssa, mutta tämä yksi on kuitenkin ylitse muiden. Ei sille mitään voi jos kemiat eivät kohtaa.

[QUOTE="niinpä";27262526]Totta!
Oma tyttöni ainakin löysi heti "parhaan kaverin" eskarissa. Toki leikkii välillä muidenkin kanssa, mutta tämä yksi on kuitenkin ylitse muiden. Ei sille mitään voi jos kemiat eivät kohtaa.[/QUOTE]

No onpas oikein kiva että teidän tytöillä on se oma kaveri. Pitäiskö mun nyt antaa asian olla ettei vaan väkisin mun tyttöä pakoteta kolmanneksi???!!! ;(

[QUOTE="vieras";27262431]Tuo on kyllä tosi kurjaa. Koulussakin voisivat vähän katsoa kun ryhmiä muodostetaan että lapsia olisi tasaparit niin ehkä edes vähän voitaisiin välttyä ap:n kuvaamalta ongelmalta.[/QUOTE]

Entäpä kun on pieni koulu eikä oppilaita riitä tasapareiksi? Jätetäänkö sitten joku luokalleen tai tuplaamaan eskarin että saadaan tasaparit?

[QUOTE="a p";27262548]No onpas oikein kiva että teidän tytöillä on se oma kaveri. Pitäiskö mun nyt antaa asian olla ettei vaan väkisin mun tyttöä pakoteta kolmanneksi???!!! ;([/QUOTE]

En tarkoittanut että pitäisi antaa vain olla, vaan että saattaa olla että pienen keskustelun ja hoitajien ohjaamisella lapset saataisiin ohjatusti leikkimään yhdessä, mutta kun tämä ohjattu leikki päättyy, löytävät nämä "bestkset" yleensä taas toisensa ja muut lapset jäävät vähemmälle huomiolle. Tämä on karu totuus tyttöjen välisessä ystävyydessä, ollut jo iät ja ajat. Ja vaikka eskarissa leikkisivät yhdessä, niin vapaa-ajallahan nämä kaverukset kuitenkin ovat useimmiten myös tekemisissä.

Voisitko ottaa puheeksi esim. jonkun tytön äidin kanssa, että lapsesi voisi käydä tämän tytön luona leikkimässä vapaa-ajalla?

[QUOTE="niinpä";27262569]En tarkoittanut että pitäisi antaa vain olla, vaan että saattaa olla että pienen keskustelun ja hoitajien ohjaamisella lapset saataisiin ohjatusti leikkimään yhdessä, mutta kun tämä ohjattu leikki päättyy, löytävät nämä "bestkset" yleensä taas toisensa ja muut lapset jäävät vähemmälle huomiolle. Tämä on karu totuus tyttöjen välisessä ystävyydessä, ollut jo iät ja ajat. Ja vaikka eskarissa leikkisivät yhdessä, niin vapaa-ajallahan nämä kaverukset kuitenkin ovat useimmiten myös tekemisissä.

Voisitko ottaa puheeksi esim. jonkun tytön äidin kanssa, että lapsesi voisi käydä tämän tytön luona leikkimässä vapaa-ajalla?[/QUOTE]

Mun tyttö on käynyt sillon tällön tän "Maijan" luona kuka tuli tuonne eskariin samasta hoidosta. Ja "Maija" on käynyt muutaman kerran meillä...mutta ilmeisesti enemmän näkee tätä toista tyttöä kenet sit mieluummin valitsee leikkikaveriksi eskarissa.

Onneks mun tytöllä on hoidon ulkopuolelta saman ikänen kaveri, mutta pitkiltä varmaan hoitopäivät tuntuu jos 7.30-16.30 täytyy olla yksin.

[QUOTE="a p";27262600]Mun tyttö on käynyt sillon tällön tän "Maijan" luona kuka tuli tuonne eskariin samasta hoidosta. Ja "Maija" on käynyt muutaman kerran meillä...mutta ilmeisesti enemmän näkee tätä toista tyttöä kenet sit mieluummin valitsee leikkikaveriksi eskarissa.

Onneks mun tytöllä on hoidon ulkopuolelta saman ikänen kaveri, mutta pitkiltä varmaan hoitopäivät tuntuu jos 7.30-16.30 täytyy olla yksin.[/QUOTE]

Me olemme nyt tehneet niin että tämä "kolmas pyörä" tulisi tasavertaiseksi kaveriksi näiden muiden kanssa, että näille kolmelle on järjestetty meidän äitien toimesta yhteistä tekemistä: elokuvailtapäivää, hoploppia yms. ja on paljon parantanut tämän "kolmannen pyörän" asemaa tyttöjen keskinäisissä olemisissa sitten myös eskarissa.

[QUOTE="a p";27262600]Onneks mun tytöllä on hoidon ulkopuolelta saman ikänen kaveri, mutta pitkiltä varmaan hoitopäivät tuntuu jos 7.30-16.30 täytyy olla yksin.[/QUOTE]
Rakastelen välimerkkiä sen verran, että ei kai ko. eskarissa ole 7:30-16:30 pelkkää vapaata leikkiä?
Ts. ei koko pitkää päivää yksin tarvitse olla :). Varmasti heillä on ohjattuja leikkejä, askartelua, jumppaa, musiikkia, yms - ja tottakai esiopetusta.

Menee vähän "off topic", mutta en tiedä yhtään työelämässä edennyttä naista, jonka tausta olisi tuollainen bestiksen kanssa nysvääminen.

Mielestäni eskari voi järjestää tilanteista, joissa nuo klikit puretaan. Sen sijaan ei kannata siitä huolestua, että tällainen vääjäämättä tyttöjen rooli nyt ja aina. On myös elämälle avoimia tyttöjä, jotka puuhaavat porukoissa ja esim. usein urheiluharrastuksissa on ryhmiä. Voi toki niissä olla omat bestikset, mutta silti ei tuollaista parisuhdetta muistuttavaa nyhveröintiä.

Menee vähän "off topic", mutta en tiedä yhtään työelämässä edennyttä naista, jonka tausta olisi tuollainen bestiksen kanssa nysvääminen.

Mielestäni eskari voi järjestää tilanteista, joissa nuo klikit puretaan. Sen sijaan ei kannata siitä huolestua, että tällainen vääjäämättä tyttöjen rooli nyt ja aina. On myös elämälle avoimia tyttöjä, jotka puuhaavat porukoissa ja esim. usein urheiluharrastuksissa on ryhmiä. Voi toki niissä olla omat bestikset, mutta silti ei tuollaista parisuhdetta muistuttavaa nyhveröintiä.

Hyvin kirjoitettu. Itse en kanssa oikein jaksa "ymmärtää" tätä bestis-kulttuuria. Ollaan vaan sen yhden ja ainoan kanssa ja jos joku vähänkin vieraampi yrittää tutustua tai tulla kaveriksi leikkimään niin katsotaaan vaan nenänvartta pitkin että mitähän tuokin yrittää. Toki vapaa-ajalla jokainen saa tehdä mitä haluaa ja olla kenen kanssa haluaa mutta esim kouluympäristössä tuollainen on aika rasittavaa. Siis jos vaikka tehdään esim ryhmätöitä niin aina ollaan vaan sen bestiksen parina. Jokaiselle tekee minusta ihan hyvää että katsoo tätä maailmaan vähän avarammin ja tutustuu uusiin ihmisiin.
Ei ihme jos tälläkin palstalla sit aikuiset äidit valittavat kuinka tuntevat itsensä ulkopuolisiksi perhekahviloissa kun tietyt "sisäpiirit" eivät ota keskusteluun mukaan kun tuo touhu aloitetaan jo eskari-iässä leikit onnistuu vaan sen parhaan kaverin kanssa.

Yhteistyössä