Siis mitä hittoa?! Tytön koulusta tuli ilmoitus kotiin. Mitä tästä teidän koulussa seuraa?

Vähän tällä linjalla mäkin olen.

Tilannehan on se, että mä en tiedä mitä on tapahtunut ja montako kertaa. Onko kyse kerrasta, kahdesta vai useammasta. Tytön kanssa juttelin ja kysyin mitä se eka rastikohta tarkoitti (koitin selvittää liittyikö se nimenomaan siihen että hän olisi niskuroinut, eikä suostunut menemään ulos kehoituksesta huolimatta), mutta hän sanoi ettei tiedä mitä sillä tarkoitetaan. Omien sanojensa mukaan hän ei ollut opettajaa nähnyt sen välitunnin aikana, jonka hän oli viettänyt sisällä kaverinsa kanssa. Eli opettaja ei olisi häntä hänen puheidensa mukaan ulos kehoittanut.

Jutteluista kävi ilmi, että myös kaveri oli saanut kotiinsa moisen lapun. Mutta huomenna tosiaan selviää enempi ja saan varmasti selvityksen sillekin minkäsuuruinen asia tuo lappu on.
Mikäli olisi tapahtunut useammin, niin luulisi lapussa lukeneen,että asia on toistunut jo monta kertaa ja siitä hyvästä lähetettiin lappu vanhemmille tiedoksi.

"vieras"
Mikäli reissuvihossa olisi lukenut "tyttö jäi tänään välitunnella sisälle ja rikkoi sitä kautta koulun sääntöjä, kertaattehan säännöt", en olisi lainkaan näin ymmälläni. Tuolloin ymmärtäisin homman nimen. Mutta nyt en ymmärrä.
!
No mutta tuo kaavakehan ajaa saman asian, joten en ymmärrä, miksi kaavakkeessa olisi jotain väärää, mutta reissariin kirjoitettuna asia olisi ok. Meillä 90-luvulla oli myös kotimuistutuskäytäntö. Viidestä taisi saada jälki-istunnon.

"vieras"
Meidän koulussa on tänä vuonna aloitettu KAKE-toiminta, jolla halutaan vahvistaa koulun ja kodin yhteistyötä eli aika pienistäkin rikkeistä siis ilmoitetaan kotiin. KAKE= kasvatuskeskustelu. Kyse on lähinnä siitä että vanhemmat tietävät lapsen käytöksestä koulussa paremmin ja sitten yhdessä voidaan keskustella asioista, etteivät vanhemmat tuntisi oloaan niin ulkopuoliseksi suhteessa lapsen koulunkäyntiin. Tuon tyyppisistä sääntörikkomuksista voidaan nimenomaan ilmoittaa kotiin, ja vain sen takia että vanhemmatkin tietävät mitä milloinkin tapahtuu.
Lapsen kasvatusvastuu säilyy vanhemmilla, mutta koululla on suurempi velvollisuus informoida vanhempia esiintyvistä ongelmista, pienistäkin jotta asiaan voitaisiin puuttua ajoissa eikä vasta sitten kun toivo on jo kokonaan menetetty. Lapsi myös oppii itse kantamaan vastuuta tekemisistään kun joutuu kohtaamaan ne silmästä silmään sekä koulun että omien vanhempiensa kanssa.

[QUOTE="vieras";22073023]No mutta tuo kaavakehan ajaa saman asian, joten en ymmärrä, miksi kaavakkeessa olisi jotain väärää, mutta reissariin kirjoitettuna asia olisi ok. Meillä 90-luvulla oli myös kotimuistutuskäytäntö. Viidestä taisi saada jälki-istunnon.[/QUOTE]

Niin...jos se kaavake ajaa saman asian, niin sitten asia on ihan ok. Mutta kun en tiedä ajaako. Mä ajattelen että tuollainen erillinen kaavake on jotenkin virallisempi tjtn. Voi olla ettei se ole, mutta ajattelen että on. Huomenna sekin selviää.

"heh"
[QUOTE="vieras";22073032]Meidän koulussa on tänä vuonna aloitettu KAKE-toiminta, jolla halutaan vahvistaa koulun ja kodin yhteistyötä eli aika pienistäkin rikkeistä siis ilmoitetaan kotiin. KAKE= kasvatuskeskustelu. Kyse on lähinnä siitä että vanhemmat tietävät lapsen käytöksestä koulussa paremmin ja sitten yhdessä voidaan keskustella asioista, etteivät vanhemmat tuntisi oloaan niin ulkopuoliseksi suhteessa lapsen koulunkäyntiin. Tuon tyyppisistä sääntörikkomuksista voidaan nimenomaan ilmoittaa kotiin, ja vain sen takia että vanhemmatkin tietävät mitä milloinkin tapahtuu.
Lapsen kasvatusvastuu säilyy vanhemmilla, mutta koululla on suurempi velvollisuus informoida vanhempia esiintyvistä ongelmista, pienistäkin jotta asiaan voitaisiin puuttua ajoissa eikä vasta sitten kun toivo on jo kokonaan menetetty. Lapsi myös oppii itse kantamaan vastuuta tekemisistään kun joutuu kohtaamaan ne silmästä silmään sekä koulun että omien vanhempiensa kanssa.[/QUOTE]

teinin koulussa tuo kake oli kokeilessa yhden vuoden se lopetettiin kun ei resurssit kestänyt soitella kotio joka rikkeestä,mulle soitettiin kerran kun teini oli lähtennyt luokasta ja ei ollut pistännyt tuolia paikoilleen..okei mitä mä tähän pystyn sanomaan muutakuin muista pistää tuoli paikoilleen kun lähdet luokasta.

"oona"
[QUOTE="heh";22073068]teinin koulussa tuo kake oli kokeilessa yhden vuoden se lopetettiin kun ei resurssit kestänyt soitella kotio joka rikkeestä,mulle soitettiin kerran kun teini oli lähtennyt luokasta ja ei ollut pistännyt tuolia paikoilleen..okei mitä mä tähän pystyn sanomaan muutakuin muista pistää tuoli paikoilleen kun lähdet luokasta.[/QUOTE]

Oikeesti? :LOL:

Sitten syytetään vanhempia siitä, että siirtävät kasvatusvastuutaan koululle. Kuka tässä sitä vastuuta siirtää ja kenelle?

Ja sitten vielä valitetaan, että resurssit eivät riitä tiettyjen tarpeellisten aineiden tuntimäärien lisäämiseen. Onneksi edes tuossa yhdessä koulussa huomattiin, että oli resurssien väärinkäyttöä jokaisesta pikkuasiasta kotiin ilmoitella.

"Hopping"
Mun mielestä on vain hyvä, että tieto kulkee nopeaan, vaikka se sitten olisi negatiivistakin tietoa. Suhtautuisin myös aika kriittisesti tuohon tyttösi kertomukseen, jos hän minun tyttöni olisi. Välitunnit kun kestävät 15 minuuttia - täytyy olla aika hidas jos siinä ajassa ei ole ulos ehtinyt, erityisesti kun ei ole talvikaan vielä, eikä paljon päällepantavaa... Asia ei ole vakava eikä iso, mutta lapsille on hyvä heti pienestä opettaa, että on tärkeää noudattaa sääntöjä.

Mä luulen, että koulun pitää nykyään rangaista lapsia äärimmäisen 'julkisesti' koska vanhemmat vetävät herneet nenuunsa kun lapset kotona kertovat niistä ja näistä tapahtumista ja rangaistuksista joita ovat kohdanneet ja saaneet...

"vvv"
Omat lapset ei nyt koulussa vielä ole mutta itse ala-asteella ei tuollaisesta mitään seurannut. No pelattiin jalkapalloa 5 tuntia päivässä kun ope veti viinaa koulun vintillä :D

ugh
Mä en jaksanu edes aon valitusta ukea, vaan ton koulun viestin ja minusta se on asiallinen ja minä ottaisin asian puheeksi lapsen kanssa ja se siitä.

Mutta apn Nico-Yampesteri onkin taas varmaan eri maata.

Pitääkö joka asiasta märistä?

ugh
[QUOTE="oona";22073296]Pitääkö joka viestiketjuun vastata, jos ei edes aloitusviestiä jaksa lukea? :headwall:[/QUOTE]

No ny luin vähän ja olen edelleen samaa mieltä. Helpottaako vai vedätkö jo ranteet auki?

"vieras"
Ottamatta kantaa muuhun niin meidän lapsen miesope on niin rationaalinen et kaikki laput, hyvässä ja pahassa on monistettuja/tulostettuja. Eli ei kirjoita reissariin mitään käsin yleensä, voisin hyvin kuvitella et hällä olis tuollainen rasti ruutuun-lappu valmiina ja sillä infoisi sen sijaan et reissariin kirjottaisi. Ja on siis ihan loistava ope, joka ei käytä aikaa reissuvihkoon runoiluun vaan tekee asiat miehen logiikalla reippaasti, helposti ja järkevästi!
Voisko olla nyt kyse tästä, isohko koulu, niin on valmis monistelappupohja eli ei tarvii jokaisen reissariin tai sinne WILMAan käydä erikseen laittelemassa joka juttua vaan saa helposti laitettua tiedon tuollaisella yleishuomautus-lapulla?

Ei aavistustakaan. Taitaa opet häätää lapset pihalle, jos niitä käytävillä notkuu. Muutoin kyllä opet on ottaneet kotiin yhteyttä, jos eivät ole olleet kiltisti. Pienimmän luokassa on myös käytössä yhdyskuntapalvelu, joka tarkoittaa, että ei pääse leikkitunnille vaan on jäätävä open kanssa luokkaan tekemään hommia ja juttelemaan asiasta, josta on rankun saanut.

...
En jaksa näitä lukea, mutta ihan oikeasti on tuskin mennyt ap:n tytön kuvailemalla tavalla.
Tytöt varsinkin on ihan uskomattomia siinä, kuinka ensin venytetään aikuisen pinnaa tuollaisilla pikkujutuilla, ja sitten äitille ollaan kuin olisi suurikin vääryys koettu.
Teet niin kuin ohjeistettiin ja sanot tytölle, että reippaasti ulos välitunnilla ja aikuisia totellaan. Piste.

Miä
Meillä tehtiin vanhempainillassa erittäin selväksi justiinsa tämmöset asiat. Mistä ilmoitetaan ja mistä ei. Myö vanhemmat ja opettajat päästiin yllättäen oikein hyvin yhteisymmärrykseen :D Miä ymmärrän sen herneen nenässä mutta elä vedä koko peltoa sisään ennenkun juttelet opelle :)

...
Miksi joku lomake on jotenkin "isosti reagoitu".
Jälki-istunto tai koulusta erottaminen olisivat minusta
isosti reagoimista.
Helpompi tollanen lomake on täytellä, kun kaikille vanhemmille käsin
kirjoitella novelleja.

"kommentti"
Meillä (tosin kyseessä jo yläaste) saa tunnin jälki-istuntoa jos ei mene ulos välitunnille / piileskelee vessassa tms. Omakin teini on ollut muutamia kertoja istumassa koulun jälkeen koska ei ole noudattanut sääntöjä. Mutta kun kyseessä on pieni koululainen niin vähän kyllä ihmettelen ...

Toivottavasti et tytön kuullen ole kritisoinut koulun tapaa toimia. Siitä hän nimenomaan vain alkaisi ajatella että koulu ja opettajat ovat tyhmiä ja hän saa tehdä mitä lystää.

Naurettavaa tuollainen muiden syyllistäminen ja omassa jälkeläisessä ei tietenkään ole syytä.

"hippu"
Meidän likan koulussa (josta nyt pääsi pois kun siirtyi yläasteelle) oli tapana ilmoittaa kotiin joka helkkarin asia, kylläkin vain reissarin välityksellä. Tosin kyseisessä koulussa ei minkäänlaisia rankaistuksia saanut, isommistakaan jutuista. useamman kerran tuli kotiin viestiä että jos likalla on vielä läksyt tekemättä niin joutuu jälki-istuntoon, näitä viestejä tuli tasaisesti koko kuuden vuoden ajan, yhtään jälki-istuntoa ei koskaan tullut...
Mutta siis kaikki pikkuasiatkin raportoitiin kotiin ja niistä ei koulussa ollut edes sanottu likalle mitään eli asiat ois pitänyt hoitaa vain kotona. Lopulta opin vain laittamaan kuittauksen ilmoituksiin, koska jos siihen mitään muuta kirjoitti niin vastauksena tuli aina joku ihme selitys jossa mollattiin vanhemmat ja kotiolot.
Mun mielestä pienet jutut hoidetaan koulus ja isommista tai toistuvista asioista otetaan yhteys kotiin.

Yhteistyössä