Siis mikä pph:n vaitiolovelvollisuus? Ikinä kuullukkaan.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ap
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja kippe:
Alkuperäinen kirjoittaja No:
kyllä vaan täälä puistossa kertoilevat pph:t kaikenlaista hoidokeistaan...sairaudet,nukkumisongelmat,hoitoajat,ihan vapautuneesti.

Mullakin yks pph (puisto)tuttu, joka kertoilee mulle hoidokeistaan/perheistään aika vapaasti...

Niin ja tiedän/tunnen lasten vanhemmat kun asuvat naapuritalossa (tosin en niin hyvin et menisin sanoo miten pph toimii. Väärin?

Miten ihmeessä kukaan voi kuvitellakaan, että akka osais noikaan hommat hoitaa - ainakaan tuon vaitiolovelvollisuuden osalta. Akat juoruaa ja juoruaa kaikesta mahdollisesta! däkädäkädäkädäkä ja suu vaan käy :laugh:

Alkuperäinen kirjoittaja Kowalski:
Alkuperäinen kirjoittaja Pph:
Lasten asioista saa puhua niin, että lasta tai perhettä ei ole mahdollista tunnistaa. Mutta tapauksista saa puhua, kuten varmaan röntgenhoitajatkin.

Tapauksista saa puhua.

Vaan täälläpä puhutaan näin: tuo Veetikin tuossa, se käy jossain psykologilla, kun se ei oo nukkunu kunnolla vanhempiensa eron jälkeen. Millan äidillä on taas uusi mies. Tuo Joonas on kyllä yks pirulainen, muttei mikään ihme, kun sen isä on juoppo ja äiti vielä teini.

Kai mä tajuan eron siinä, puhuuko siten miten saa, vai siten miten ei saa.

No ei tietenkään noin saa puhua, se on jo ihan lainvastaista. Se on harmi, kun monilla aloilla naiset ei pysty hillitsemään kieliään. Perhepäivähoitajien keskuudessa auttaisi paljon, kun kaikilta vaadittaisiin koulutus.

Minä kyllä taas kerran kehoittaisin niitä ihmisiä, joille joku joskus jossan on kertonut salassapidettäviä asioita, ilmoittamaan asianomaisen lörpön esimiehelle.

Perhepäivähoitajan kohdalla voi ilmoittaa ohjaajalle, samoin yksityisestä hoitajasta voi ilmoittaa kunnan ohjaajalle, kunta valvoo myös yksityisiä.

Lörpöt pilaa kaikkien työtoveriensa maineen, oli ammatti sitten mikä tahansa.

Alkuperäinen kirjoittaja ++:
no kai te olette valittaneet asiasta pph ohjaajalle?vai jauhatteko vaan täällä asioista..

Mun lapset ei oo pph:lla - en jaksa valittaa ohjaajalle.

Oon kyllä kertonut perheelle, jonka lapsi on tuolla pph:lla hoidossa, että kaikki asiat juorutaan koko pihalle. Tehköön he sitten valituksen jos haluavat. Ja myös päiväkodin johtajalle kerroin, kun kuopukselleni hoitopaikkaa suunniteltiin.
Ja toki oon sanonut itse pph:lle myös.

Kannatta tehdä valitus päivähoitajasta esimiehelle, jos juoruilee lapsen asioista. Ei myöskään sanoa, että yhden lapsen vanhemmat eroavat, kun sillä miehellä on rakastajatar vaikka ei kertoisi kenen lapsen vanhemmat. Kun lapsia ei ole kuin muutama niin helppohan se on tietää kenestä puhutaan. Eri asia, jos vaikka lääkäri kuvailee, että kerran mulla oli potilas, jolla oli virtsakivet, kun hänellä käy lukemattomia potilaita ;)

Alkuperäinen kirjoittaja Kowalski:
Alkuperäinen kirjoittaja ++:
no kai te olette valittaneet asiasta pph ohjaajalle?vai jauhatteko vaan täällä asioista..

Mun lapset ei oo pph:lla - en jaksa valittaa ohjaajalle.

Oon kyllä kertonut perheelle, jonka lapsi on tuolla pph:lla hoidossa, että kaikki asiat juorutaan koko pihalle. Tehköön he sitten valituksen jos haluavat. Ja myös päiväkodin johtajalle kerroin, kun kuopukselleni hoitopaikkaa suunniteltiin.
Ja toki oon sanonut itse pph:lle myös.

Et jaksa ilmoittaa ohjaajalle? Jaksat kuitenkin kuunnella mitä pph:lla on kerrottavanaan? Aika tekopyhää.

Ihan kokemuksesta voi kertoa, että ei kannata valittaa jos ei ole itse ollut kuulemassa. Joten jos et viitsi itse ilmoittaa ohjaajalle että sulle on hoitajat kertoneet salassapidettäviä asioita, niin menee huhupuheeksi, jos joku muu ilmoittaa kuulleensa sulta, että joku on puhunut.

Toisi vaikeaa kitkeä rikkaruohoja, jos ei itse niitä näe, vaan on vain kuullut sellaisia olevan.

Alkuperäinen kirjoittaja No:
entäs jos pph on yksityinen,kenelle siitä valitetaan?

Kuten jo aiemmin kirjoitin, myös yksityisiä valvoo kunta, joten sinne. Voi olla että kunnassa on yksityisillä oma ohjaajansa, mutta voi olla, että ohjaaja on sama kuin kunnallisillakin samalla alueella. Jos et tiedä sellaista olevan, ilmoita kunna päivähoidon johtajalle.

Mitenköhän nyt on. Oletteko varma että lain edessä on vaitiolovelvollisuus? Että sen rikkomisesta voi joutua oikeuteen? Sellainen on loppujen lopuksi TOSI harvassa ammatissa - esimerkiksi opettajilla ei ole sellaista lain mukaan vaikka kuinka toisin väitetään.

Eri juttu jos on allekirjoitettu vanhempien kanssa sopimus vaitiolovelvollisuudesta. Sellainen sopimukseen perustuva vaitiolovelvollisuus on monessa hommassa.

Ihan oikeastiko se voi tulla jollekin yllätyksenä että hoitajalla vaikka nyt sitten pph:lla on vaitiolovelvollisuus. Tiedän kyllä että kaikki ei koskaan sisäistä mitä se oikeasti tarkoittaa ja asioista juorutaan turhan avoimesti niin täällä kuin "oikeassa" elämässäkin, mutta ... :headwall:

Alkuperäinen kirjoittaja onkohan ihan totta:
Mitenköhän nyt on. Oletteko varma että lain edessä on vaitiolovelvollisuus? Että sen rikkomisesta voi joutua oikeuteen? Sellainen on loppujen lopuksi TOSI harvassa ammatissa - esimerkiksi opettajilla ei ole sellaista lain mukaan vaikka kuinka toisin väitetään.

Eri juttu jos on allekirjoitettu vanhempien kanssa sopimus vaitiolovelvollisuudesta. Sellainen sopimukseen perustuva vaitiolovelvollisuus on monessa hommassa.

Mä siitä laista mainitsin, mutta vannomaan en mene, ehkä sitä ei ihan lakiin ole kirjattu. Mutta työsopimusta allekirjoitettaessa ainakin piti allekirjoittaa, joten ainakin työpaikka voi mennä alta.

Alkuperäinen kirjoittaja onkohan ihan totta:

Mä siitä laista mainitsin, mutta vannomaan en mene, ehkä sitä ei ihan lakiin ole kirjattu. Mutta työsopimusta allekirjoitettaessa ainakin piti allekirjoittaa, joten ainakin työpaikka voi mennä alta.

Alkuperäinen kirjoittaja toinen pph:
Kyllä ihan varma:
Laki sosiaalihuollon asiakkaan asemasta ja oikeuksista:
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2000/20000812
Ahaa, kyllä, olet oikeassa! Vaikka tuo nyt koskee vain tilannetta jossa pph on kunnan sosiaalihuollon työntekijä eikä yksityinen ja itsenäinen, mutta siitä kai tässä ketjussa on kysymys. Muissa tapauksissa kai sitten sopimus vanhempien kanssa pitäisi sisällään myös tuon vaitiolovelvollisuuden.

PPH, kuten LTO, ELTO ja LH, allekirjoittavat jo astuessaan virkaansa vaitiolovelvollisuussopimuksen.

Jo opiskelija allekirjoittaa työharjoitteluille saman sopimuksen.

Ja vaitolovelvollisuus tarkoittaa sitä ettei henkilön ja tai hänen perheensä saa tulla nimellisesti esille. Saa kertoa kyllä yksittäisiä tapauksia, jos siitä ei mitenkään saa selville kenestä puhuu.

Alkuperäinen kirjoittaja juu:
Kyllä ihan varma:
Ahaa, kyllä, olet oikeassa! Vaikka tuo nyt koskee vain tilannetta jossa pph on kunnan sosiaalihuollon työntekijä eikä yksityinen ja itsenäinen, mutta siitä kai tässä ketjussa on kysymys. Muissa tapauksissa kai sitten sopimus vanhempien kanssa pitäisi sisällään myös tuon vaitiolovelvollisuuden.

Päivähoitoasetus:11 §
Sosiaalilautakunnan tulee lasten päivähoidosta annetun lain 28 §:n 1 momentissa säädetyn, päivähoidon harjoittamista koskevan ilmoituksen saatuaan välittömästi suorittaa tarkastus päivähoitopaikassa sekä huolehtia siitä, että päivähoitopaikka ja siellä annettava hoito vastaavat päivähoidolle asetettuja terveydellisiä ja muita vaatimuksia.

Edellä 1 momentissa tarkoitetuista päivähoidon harjoittajista sosiaalilautakunnan on pidettävä luetteloa. (17.6.1983/550)

Kuvittelisin tätä kautta lain koskevan myös yksityistä palvelutuottajaa

Alkuperäinen kirjoittaja juu:
Kyllä ihan varma:

Päivähoitoasetus:11 §
Sosiaalilautakunnan tulee lasten päivähoidosta annetun lain 28 §:n 1 momentissa säädetyn, päivähoidon harjoittamista koskevan ilmoituksen saatuaan välittömästi suorittaa tarkastus päivähoitopaikassa sekä huolehtia siitä, että päivähoitopaikka ja siellä annettava hoito vastaavat päivähoidolle asetettuja terveydellisiä ja muita vaatimuksia.

Edellä 1 momentissa tarkoitetuista päivähoidon harjoittajista sosiaalilautakunnan on pidettävä luetteloa. (17.6.1983/550)

Kuvittelisin tätä kautta lain koskevan myös yksityistä palvelutuottajaa

Laki sosiaalihuollon asiakkaan asemasta ja oikeuksista:2§
Tätä lakia sovelletaan sekä viranomaisen että yksityisen järjestämään sosiaalihuoltoon, jollei tässä tai muussa laissa toisin säädetä.

Tossahan se olikin jo ihan suoraankin sanottu

Yhteistyössä