Pphn vaitiolovelvollisuus hoitosuhteen päätyttyä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ihmettelevä äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

ihmettelevä äiti

Vieras
En missään nimessä halua mollata perhepäivähoitajia, omat lapseni ovat olleet pphlla ja olin tosi tyytyväinen, mutta haluan tietää eikö vaitiolovelvollisuus lapsen/perheen asioista jatkukin hoitosuhteen päätyttyä?

Törmäsin erääseen perhepäivähoitajaan, joka kertoi toisen käden tietoa erään tuttuni pojan hoidosta ja hoitosuhteen päättymisen syistä (siis tämän hoitajan version, joka on ihan erillainen kun tuttavani ). Siis tuttuni lapset olivat perhepäivähoitajalla, joka kertoi tuttavallensa (joka on myös pph ), toisen lapsen ongelmista, veemäisistä vanhemmista ja sen sellaisesta. Ja tämä toinen pph kertoi asiasta minulle. Toiminta ihmetyttää kovasti ja siksi kyselen tuosta vaitiolovelvollisuudesta.

Kyllä, vaitiolovelvollisuus pitäisi jatkua. Eri asia jatkuuko. Ottaisin asiaan yhteyttä hänen entiselle työnantajalleen ym. Käsittääkseni asiasta pitäis tulla jonkinlainen sanktio. En jättäisi asiaa sikseen, jos levittelee kaiken maailman juoruja..

lapsen pph:lla on tietty vaitiolovelvollisuus, mutta jos hän rikkoo sen kertomalla toiselle, toiselle ei tule vaitiolovelvollisuutta tietenkään. Mutta ensimmäinen voi saada ongelmia, jos jutut leviää jä paljastuu, että hän on ollut se alkuperäinen kertoja.

Alkuperäinen kirjoittaja vitsake:
Vaitiolovelvollisuus ei lopu koskaan,jatkuu myös hoito suhteen päätyttyä.

Näin minäkin oon asian ymmärtänyt. Harmittaa kovasti tuttavani puolesta ja teksi mieli kertoa asiasta, mutta homma vähän hävettää mua. Siis jos hoitajan kertomus pitääkin paikkansa, niin uskoisin ettei kaverini haluaisi mun sitä tietävän.

Mutta toisaalta kyseessä saattaa olla katkera hoitaja, jota harmittaa että tuttavani vaihtoi lapsiensa hoitopaikkaa.

Vaitiolovelvollisuus pätee vaikka lapsi ei olisi enää hoidossa.
Erittäin epäammattimaista käytöstä itse ilmoittaisin lapsen vanhemmille asiasta. Vaikka tuskin se heidänkään versio on se "oikea". Hankalia asioita kun hoitosuhde katkea siihen että sukset menee ristiin, silti ei perheiden asioista saa keskustella kuin omalle perhepäivähoidon ohjaajalle.

Hiukan epäselvä asia. Yksityisellä pph:lla ei välttämättä ole vaitiolovelvollisuutta kuten sairaanhoitajilla. ym. Kunnallisella taas sellainen voi olla esim. työsopimukseen kirjattuna.
PPh:n työ ei taida varsinaisesti erota muusta työsopimussuhteesta tässä mielessä. Perättömien tietojen levittely sen sijaan on aina lainvastaista.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Hiukan epäselvä asia. Yksityisellä pph:lla ei välttämättä ole vaitiolovelvollisuutta kuten sairaanhoitajilla. ym. Kunnallisella taas sellainen voi olla esim. työsopimukseen kirjattuna.
PPh:n työ ei taida varsinaisesti erota muusta työsopimussuhteesta tässä mielessä. Perättömien tietojen levittely sen sijaan on aina lainvastaista.

Niin, kantsii kattoa se sopimus. Ja vaatii sellaisen, jossa on niinki yksinkertainen asia kuin "vaitiolovelvollisuus". Mulle on joka ikisessä työpaikassa sellanen lappu isketty täytettäväksi.

Mitenkäs tämä vaitiolovelvollisuus määritellään? Tai siis missä ja milloin pph sitoutuu tällaiseen vaitioloon? Sehän pitäisi olla jossain työsopimuksessa tai vastaavassa, enkä ole lainkaan varma että se on.

Samoin puhutaan usein opettajien vaitiolovelvollisuudestani, mutta omat vanhempani jotka ovat opettajia eivät ole koskaan sitoutuneet minkäänlaiseen yleiseen vaitioloon - sitä on vaadittu vain joissain yksittäistapauksissa.

Vaitiolovelvollisuus ei lopu hoito-tai työsuhteen päätyttyä. Perhepäivähoitajalla on aina vaitiolovelvollisuus, samoin kuin jokaisella hoitoalalla työskentelevällä. Yksit. perhepäivähoitajillekin tätä painotetaan ennen työsuhteen alkua. Asiassa ottaisin yhteyttä kunnan/kaupungin perhepvähoitajien esimieheen. Vaitiolovelvollisuuden rikkominen on aina vakava asia.

Hoitoalan ihmisillä on ihan laissa määritelty vaitiolovelvollisuus joten sitä ei tarvitse erikseen työehtosopimuksessa sopia. Eikä sitä myöskään voi te-sopimuksella kiertää!

Alkuperäinen kirjoittaja ira:
Mitenkäs tämä vaitiolovelvollisuus määritellään? Tai siis missä ja milloin pph sitoutuu tällaiseen vaitioloon? Sehän pitäisi olla jossain työsopimuksessa tai vastaavassa, enkä ole lainkaan varma että se on.

Samoin puhutaan usein opettajien vaitiolovelvollisuudestani, mutta omat vanhempani jotka ovat opettajia eivät ole koskaan sitoutuneet minkäänlaiseen yleiseen vaitioloon - sitä on vaadittu vain joissain yksittäistapauksissa.

Juuri näin!
Itsekin opettajana en ole tosiaan koskaan mitenkään lupautunut vaitioloon. Mutta minun velvollisuuteni virkamiehenä on pitää työssäni tietooni tulleet ihmisten henkilökohtaiset asiat salassa, esim. sairaudet yms.

Vaitiolovelvollisuus on hiukan kaksipiippuinen juttu... Ei toki ole hyvien tapojen mukaista kertoa esim. hoitosuhteen loppumisen syitä, mutta tiuskinpa sen kertominen mikään rangaistavakaan teko on, en ainakaan keksi, minkä mukaan olisi.

Mä ajattelisin että nää pph:t eivät ole rikkoneet vatiolovelvollisuutta keskenään puhuessaan työasioista, Puhuvathan päiväkodissakin hoitjata keskenään ja heidän kuuluukin puhua, mutta siinä vaiheessa vaitiolovelvollisuutta on rikottu kun siitä on puhuttu ulkopuolisille eli sinulle. En tosin tiedä voiko päiväkotia ja pph:ita verrata, vai olisko tän pph:n puhuttava asiakkaiden asioista halutessaan vain perhepäivähoidonvastaavan kanssa?

Yhteistyössä