Siis mikä on, että pakkanen estää ulkoilun?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pakkasäiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
tultiin naperoitten kanssa hiihtämästä. Oltiin pari tuntia ja pakkasta -18. Kuuma tuli kaikille. Ei siellä pihalla tarvii seistä vaan liikkua voi ja rivakasti. Niin ja lapset 3v. ja 5v.

no totta hitossa estää!! :( vaikka miten olisi toppatakit ja pipot, niin naama ainakin menee nopeasti tunnottomaksi... lisäksi minulla ja tytöllä on atopia, aina kun sisälle päästään raavin itseäni kuin mielipuoli oranki ja tytön posket taas loistavat punaisina ja rohtuneina... ja tunttu, että tyttökin jäätyy kun pulkassa vain nakottaa.. eri asia jos juoksisi jo tms

Alkuperäinen kirjoittaja Just :
tultiin naperoitten kanssa hiihtämästä. Oltiin pari tuntia ja pakkasta -18. Kuuma tuli kaikille. Ei siellä pihalla tarvii seistä vaan liikkua voi ja rivakasti. Niin ja lapset 3v. ja 5v.

Mitäs jos se lapsi ei liiku rivakasti, vaan enempikin haaveilee, niin kyllä siellä kylmä tulee. Enempi toi lapsi liikkuu sisällä, kun ei ole paksua kerrosta vaatteita päällä. Toppatamineissa liikkuminen kun on tuollaiselle pienelle naperolle hieman hankalaa vielä.

Alkuperäinen kirjoittaja pakkasäiti:
Eilenkin muutama kaveri valitti, kun eivät pääse ulos kun pakkasta täällä Etelä-Suomessa -17. Me ainakin ulkoiltiin eli käytiin hiihtämässä, pulkkamäessä ja luistelemassa. Muutamassa erässä siis noi ulkoilut ja yhteensä ulkona oltiin yli 3 tuntia! Siis ei voi kun ihmetellä, että miten tällainen pakkanen estäisi ulkoilun? Ymmärrän, että jos mittari kipuaa yli -25 niin sitten ei kyllä kärsi ulkona olla kuin hetken...

Ja mun keskimmäinen saa pakkasihottuman, sitten ei enää nukutakkaan. Kyse ei ole siis atopiasta vaan ihan näppylöistä. -15 on meillä maksimi ulkoiluun. Ja 3 tuntia, on siinäkin lämpötilassa ihan liian pitkä aika.

no se kylmyys?

Mä nautin elämästäni enkä väkisin tee jotain sellaista mistä en nauti, paitsi jos lapset oikein kovasti toivoo. Musta on aivan ihana tehdä oman pään mukaan, enkä aio tuntea pätkääkään alemmuutta että minusta ei ole tuonne ulos tunniksi loikkimaan hampaat loistaen - 25 asteeseen :) Minä teen sitten puolestani jotain muuta kivaa mikä sinua ei sytytä. Mutten vaivaudu ihmettelemään, että miksi kaikki ei ole samanlaisia kuin minäkin.

Voitko kuvitella, tiedän ihmisiä jotka eivät pidä helteistäkään, you know? Kun ilmasto menee ääripäästä ääripäähän, on ihmisiä joista se ei ole enää kivaa. Saattaapi olla ihan terveydellisiäkin syitä ja ihan vaan epämukava olotila. Ja vaikka minä miten raskastankin kun mittari näyttää +30 astetta, en saa millään kaikkia maailman ihmisiä ilahtumaan samasta asiasta.

Tuntuu että osa on kovasti vieraantunut ulkoilusta ja oikeasta vaatetuksesta. Itse en todellakaan pue itseäni tönköksi pakkasella vaan väliin pitää jäädä ilmakerroksia eli yhdet villasukat ja iso lämmin kenkä niin ei jäädy laspen varpaat. Villasukka pitää olla paljaassa jalassa ei väliin mitään kireää sukkaa. Sama toimii yläpäässäkin...

Alkuperäinen kirjoittaja mami:
Alkuperäinen kirjoittaja Ambrosine:
Alkuperäinen kirjoittaja emmy83:
meillä astma estää ulkoilun noilla pakkasilla, yli -15, tai

ja mulla kylmäutrikaria. Näin "koviin" pakkasiin en viitti allergialääkkeitä syödä. Saan sitä muutenkin sitten syödä taas kun koivut alkaa kukkimaan niin pari kuukautta.

Meidän pojalla on kylmäurtikaria, mutta ei sitä saa pysymään poissa tuolta luistelukentältä ;-D Ikää siis 13v. ja kun kaverit luistelee niin tottakai poikakin ja raapii sitten itseään :( Kaula menee sellaisille pienille näppylöille...

Onnellinen, kun menee pelkkä kaula. Meillä keskimmäisellä on koko kroppa näpyillä, jotka kutisee ja poika raapii itsensä verille, erityisesti öisin, ja silloin ei sitten nuku äiti, eikä poika.

Alkuperäinen kirjoittaja meah:
Ei ne sitä mitenkään estä (paitsi esim. astmaatikoilla), mutta kuten monessa muussakin ketjussa olen sanonut, hauskaa se ei kaikista ole.
Ja kannaattaako sinne sitten mennä, jos kakarat huutaa kylmää vaikka kuinka olisi topattu vaatetta, ja itsellä on puoli kroppaa tunnottomana?

no näimpä. en taida ees pitemmälle lukea. Eilen oltiin takkapuita hakemassa, pakkasta -20. Puin kyllä huolella ja lämpimästi, silti oli 15 minuutissa varpaat tunnottomat ja oli pakko luovuttaa.

Alkuperäinen kirjoittaja piiukka:
Tuntuu että osa on kovasti vieraantunut ulkoilusta ja oikeasta vaatetuksesta. Itse en todellakaan pue itseäni tönköksi pakkasella vaan väliin pitää jäädä ilmakerroksia eli yhdet villasukat ja iso lämmin kenkä niin ei jäädy laspen varpaat. Villasukka pitää olla paljaassa jalassa ei väliin mitään kireää sukkaa. Sama toimii yläpäässäkin...

Mistä niitä oikeita vaatteita sitten saa joissa ei yhtään kylmä tule? Marketista me ostetaan, eikä mulla ole aikomustakaan maksaa mitään vuoristokiipeilijän erä vaatetusta itselleni muutaman älyttömän kylmän talvipäivän takia. Me ollaan silloin ihan sisällä :) Ja tiedätkö, viimeksi mulle yli 70 vuotiaat mummo ja pappa valitteli tuota pakkasta ennen joulua, ja varmasti on eläessään niitä monet kokenut tämäkin pariskunta. Kaikista se hemmetin pakkanen vaan ei ole mukavaa koskaan ja tarvitseeko ollakaan?

Pikkuveljelläni pakkanen estää ulkoilun, koska hän on saanut pahat paleltumat poskiinsa. Poskethan muuttuvat ensin punaisiksi pakkasessa, mutta värin muuttuessa valkoiseksi niihin alkaa muodostua paleltumia.
Pikkuveljeni on siis kerran pienenä palelluttanut poskensa kunnolla. Sen jälkeen ne ovat olleet niin herkät paleltumille, että koko ala-asteen hänen piti käyttää kommandopipoa poskiensa suojana jo 5-10 asteen pakkasilla. Eli kuvitelkaapa laittavanne hänet ulos 25 asteen pakkasilla... Sellaista varustusta ei ole, joka hänen poskensa suojaisi (ei nyt oikeen makuupussiakaan voi päähän pistää, hankaloittaa liikkumista)

Mä en pysty laittamaan villaa ihoa vasten tai alkaa kamala kutina. Töiden puolesta joudun olemaan tuolla pakkasessa, joten en sinne kyllä senkään vuoksi mene jos ei ole pakko. Toisaalta mulla myös varpaat on hetkessä tunnottomat vaikka mitä olisi jalassa.

Alkuperäinen kirjoittaja no:
oottepa te herkkähipiäisiä. Taitaa olla niin, että ette vain itse ole karaistuneet riittävästi.

Mäkin tulen sanomaan noin ensikerralla kun tulee helleaalto, että mikäs kumma se mättää kun ette tykkää, olettepa outoja :) Ainahan niitä on joista jokin keli on epämukava, toisista vaikkapa sateinen päivä ja riippuuhan se vähän sen hetkisestä fiiliksestäkin. Ihme jeesustelua, että kaikesta pitäisi aina hirnuen nauttia ja loikkia luonnonhelmassa onnesta soikeana säässä kuin säässä.

Alkuperäinen kirjoittaja shihtzu:

Mä en pysty laittamaan villaa ihoa vasten tai alkaa kamala kutina. Töiden puolesta joudun olemaan tuolla pakkasessa, joten en sinne kyllä senkään vuoksi mene jos ei ole pakko. Toisaalta mulla myös varpaat on hetkessä tunnottomat vaikka mitä olisi jalassa.

Mä en pysty sitä ja lapseni ei pysty tekemään tätä... Mitä te ylipäänsä VOITTE tehdä? Mitä jos oisitte lapsinenne syntyneet Siperiaan? Pakkohan sitä on siellä joskus päänsä laittaa ovesta ulos...

Alkuperäinen kirjoittaja ihme valitusta:
Alkuperäinen kirjoittaja shihtzu:

Mä en pysty sitä ja lapseni ei pysty tekemään tätä... Mitä te ylipäänsä VOITTE tehdä? Mitä jos oisitte lapsinenne syntyneet Siperiaan? Pakkohan sitä on siellä joskus päänsä laittaa ovesta ulos...

Mulle sopiva talvisää on siinä -5-10 astetta, ei sen enempää. Mä en ole koskaan ollut talvi-ihminen vaan tykkään keväästä ja kesästä. Mielummin 30 astetta hellettä kuin pakkasta.
Oma isäni inhoaa talvea ja nykyisin viettävätkin lähes koko talven etelän lämmössä, eilen juuri lähtivät takaisin, kun olivat jouluun Suomessa.

On munkin huomenna pakko pistää pää ovesta ulos, sillä työt on tehtävä ja mun työstä suuri osa tehdään ulkona, joten mä kyllä ulkoilen kovilla pakkasillakin työn puolesta, mutta vapaa-ajalla minua ei ulos pakolla saa.

Jepulis kirjoitti:
"...Joo ja kaikki tuskin ovat edes astmaatikkoja! Pohjoisissa eivät pääsis ulos varmaan ollenkaan, jos mittaria tuijotetaan...[/quote]"

Paljasjalkaisena lappilaisena piti tulla kertomaan oma näkemys asiasta. Olen siis koko elämäni ajan asunut Lapissa ja hyvinkin tottunut pakkasiin ja pakkasessa liikkumiseen. Ja täällä meilläpäin ei liikaa mittariin tuijoteta, vaan ajatellaan maalaisjärjellä milloin on hyvä mennä ulos ja milloin taas on parempi pysytellä sisätiloissa.

Meillä neiti nyt reilu vuojen ikäinen ja hänen kanssaan ollaan ulkoiltu pakkasillakin, ajallisesti ulkoiluhetket saattavat olla lyhyempiä pakkasilla. Kuitenkin jos pakkanen kohoaa -25 tai yli niin koen että on parempi jäädä sisätiloihin kun lähteä ulos paleltumaan. Täällä on pureva tuuli jokapäiväinen ilo/riesa, joten se täytyy ottaa myös huomioon ulkoilua suunniteltaessa. Eli emme tuijottele pelkkää pakkasmittaria!!!

Joskus on kuitenkin kovemmillakin pakkasilla lähteä ulos vaikkei tahtoisi. tällaisiä pakkotilanteita tulee eteen aina välillä. Opiskelen ja neitille käy perhepäivähoidossa,ja kuljemme kävelypelillä matkat. Joten kun minun on mentävä kouluun niin ei auta kuin pukea neiti kunnon vaatetukseen ja vällyjen alle rattaisiin ja lähteä tarpomaan pakkasen ja tuulen keskelle, jos ei sitten hyvällä tuurilla saa kyytiä joltakin... Kivaa se ei ole mutta minkäs teet.

En siis jää yli -10 asteen pakkasilla sisälle (enkä itse ole keksinyt syytä mikä tuolla pikkupakkasella ulkoilun muka estäisi), mutta en lähde niillä "oikeilla" kovilla pakkasilla ulos lapsen kanssa jos ei ole pakko. Ja syy siihen miksi jäämme kovilla pakkasilla sisälle, on vain yksinkertaisesti se että pakkanen ja tuuli tekee ilmasta jäätävän kylmän. Vaikka vaatetta olisikin niin että tarkenis käy kylmä ilma hengitykseen ja naaman herkkään ihoon sen verran pahasti etten halua lastani sille altistaa. Meillä siis ulkoilua suunniteltaessa mietitään asia LAPSEN kannalta, eikä siltä kannalta huvittaako itsellä lähteä ulos vai ei. Neiti nauttii ulkona olosta mutta kun pakkanen alkaa olla jo sen -20 paremmalla puolella niin ulkoilu ei ole enää niin hauskaa.

Jokainen mielestäni tekee lastensa ulkoilun suhteen niinkuin parhaaksi näkee, ja se on jokaisen oma asia milloin kokee paremmaksi jäädä sisätiloihin pakkasilla. Elkäämme siis soimatko toisia vanhempia heidän valinnoistaan. Olemme jokainen oman lapsemme asiantuntijoita, tiedämme siis parhaiten sen milloin lapsen/lasten on parempi jäädä sisälle. Elkää kuitenkaan riistäkö lapsilta ulkoilua liian hepposin perustein, eläkää varsinkaan siitä syystä ettei sinua itseäsi huvitta mennä pakkaseen.

PS. ottakaa huomioon näitä viestejä lukiessa, että vastaajien lapset ovat eri ikäisiä. On eri asia miettiä ulosmenoa vuoden ikäisen kuin esimerkiksi lähemmäs kouluikäisen lapsen kohdalla..

Mä en viitsi kiusata itseäni joka päivä ulkoilulla, jos on pakkasta kovin paljon (lähemmäs 20 astetta). Itsensä ja lasten pukeminen on hikistä ja aikaa vievää hommaa ja sitten kun päästään ulos, alkaa nuorempi lapsi valittamaan että sisälle ptiää päästä. Ei viihdy ulkona. Ja itseäkin alkaa paleltaa.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
meillä astma estää ulkoilun noilla pakkasilla, yli -15, tai

Meillä nuoremmalla on astma, mutta hoidettuna kyllä sietää pakkasenkin :)

no astmaa on aika monen tasoista, että meillä kaksi kappaletta tällähetkellä jostka eivät pysty olemaan ulkona näillä pakkasilla.
samoin meillä pojalla. Yskii keuhkot pihalle jos menee kovalla pakkasella ulos.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja mie:
Olimme juuri 45min ulkona (pakkasta -15) ja nyt lapsen kasvoissa verta vuotava rohtuma. Luulin, että olisi tuon ajan kestänyt eikä lapsikaan valittanut ennen kuin verta alkoi tulemaan. Ensi kerralla sitten lyhennämme aikaa 30 minuuttiin, toivotaan, että kestää.

No en kyllä usko! EI noin lyhyessä ajassa noin vähässä pakkasessa voi vielä tulla verta vuotavia haavoja!

Ei se uskon asia olekaan. Pakkanen vetää atooppisen ihottuman todella huonoon kuntoon ja se on fakta. Ja kun se iho on huonossa kunnossa, lyhytkin aika pakkasessa saa sen aukenemaan.

Minä en ymmärrä sitä ulos menon hinkua kovilla pakkasilla. voihan sitä parin päivän pakkaset olla sisälläkin! Ja no itselläni on ollu tenavasta asti astma joka on tilannetta hanaloittanut. Ja nyt totesivat kylmäurktikarian, joten jo syksyllä on paljas iho ihottumalla. Ja sitten kun on pakkasta -5 tai enemmän joutuu syömään tosi paljon lääkkeitä joka teke pöntön olon, mutta estää pahemman... Tänään pakollisesti 30 min -22 asteen pakkasessa ja sain kaiketi jonkinmoisen kohtauksen seurauksena O.o? Tärisin hervottomasti puolituntia,jonka jälkeen tärinähieman rauhottui ja jatkui vielä jonkun aikaa...

Mutta jos ihan perusterve on niin pukemalla tarkenee 20 asteen pakkasissakin, mutta en mie todellakaan pakottas ja pukkis tenavii ulos...on nimittäin niin pirullinen tuo pakkanen.

Ja se poskien tosi kova punasuus ei oo ain hyvästä... Kamu otti ja hiihti VAIN -15 asteen pakkasilla pitempään seurauksena se että palellutti poskipäänsä ja nykyään ne jäätyy todella helposti ja muuttuvat vaaleiksi... :S

Yhteistyössä